Теоретичне дослідження аеродинамічної незрівноваженості лопаті повітряного гвинта, та коригувальних мас для її балансування

Автор(и)

  • Геннадій Борисович Філімоніхін Центральноукраїнський національний технічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-2819-0569
  • Ірина Іванівна Філімоніхіна Центральноукраїнський національний технічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-1384-6027
  • Юлія Олександрівна Білик Центральноукраїнський національний технічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-7826-364X
  • Лариса Миколаївна Кривоблоцька Центральноукраїнський національний технічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-3255-2884
  • Юрій Вікторович Мачок Центральноукраїнський національний технічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-5328-7859

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.238289

Ключові слова:

повітряний гвинт, лопать, аеродинамічна неврівноваженість, неврівноваженість мас, аеродинамічне балансування, балансування коригуванням мас

Анотація

Теоретично досліджена аеродинамічна незрівноваженість лопаті повітряного гвинта, та коригувальні маси для її балансування.

Встановлено, що аеродинамічні сили, що діють на лопать повітряного гвинта можуть бути збалансовані коригуванням мас. Це справедливо і у випадку стисливого повітря (газу), за умови, що лопаті обтикаються ламінарним потоком. Це дозволяє застосовувати для вивчення аеродинамічних сил, що діють на лопать повітряного гвинта методів балансування роторів.

Повернута лопать створює переважно моментну аеродинамічну незрівноваженість через підйомну силу. Значно менша статична складова аеродинамічної незрівноваженості створюється силою лобового опору, що діє на лопать. Коригувальна маса, розташована у площині гвинта балансує як статичну, так і моментну складові аеродинамічної незрівноваженості у своєї площині корекції. Друга коригувальна маса (наприклад, на хвостовику електродвигуна) балансує моментну складову аеродинамічної незрівноваженості у своєї площині корекції.

Розрахунки спрощує припущення, що рівнодійна аеродинамічних сил перпендикулярна до хорди лопаті. Для наближених розрахунків можна використовувати інформацію про наближене місце розташування центру тиску.

Аеродинамічні сили, що діють на лопать можуть бути визначені по коригувальним масам для їх балансування. Точність визначення аеродинамічних сил може бути підвищена шляхом заміру підйомної сили.

Обчислювальний експеримент підтверджує сформульовані вище теоретичні результати. Експеримент додатково доводить можливість застосування розробленої теорії для гвинтів, чия швидкість обертання змінюється зі зміною кутів встановлення лопатей.

Одержані результати можуть бути застосовані як для розробки методів балансування повітряних гвинтів, так і для розробки методів дослідження аеродинамічних сил, що діють на лопать

Біографії авторів

Геннадій Борисович Філімоніхін, Центральноукраїнський національний технічний університет

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра деталей машин та прикладної механіки

Ірина Іванівна Філімоніхіна, Центральноукраїнський національний технічний університет

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра вищої математики та фізики

Юлія Олександрівна Білик, Центральноукраїнський національний технічний університет

Аспірант

Кафедра деталей машин та прикладної механіки

Лариса Миколаївна Кривоблоцька, Центральноукраїнський національний технічний університет

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра вищої математики та фізики

Юрій Вікторович Мачок, Центральноукраїнський національний технічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра сільськогосподарського машинобудування

Посилання

  1. Best, S. (1945). Propeller Balancing Problems. SAE Transactions, 53, 648–659. Available at: http://www.jstor.org/stable/44467824
  2. Kuantama, E., Moldovan, O. G., Ţarcă, I., Vesselényi, T., Ţarcă, R. (2019). Analysis of quadcopter propeller vibration based on laser vibrometer. Journal of Low Frequency Noise, Vibration and Active Control, 40 (1), 239–251. doi: https://doi.org/10.1177/1461348419866292
  3. Korneev, N. V. (2008). Aerodinamicheskiy disbalans turboagregatov i algoritmy ego prognozirovaniya. Mashinostroitel', 10, 24–27.
  4. Korneev, N. V., Polyakova, E. V. (2014). Raschet aerodinamicheskogo disbalansa rotora turbokompressora DVS. Avtomobil'naya promyshlennost', 8, 13–16.
  5. Yatsun, V. V. (2009). Matematychna model zrivnovazhennia kulovymy avtobalansyramy krylchatky osovoho ventyliatora. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 9, 11–18.
  6. Idel'son, A. M. (2003). Modelirovanie aerodinamicheskogo disbalansa na lopatkah ventilyatora. Problemy i perspektivy razvitiya dvigatelestroeniya: Trudy mezhdunarodnoy nauchno-tekhnicheskoy konferentsii. Ser. "Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo aerokosmicheskogo universiteta imeni akademika S.P. Koroleva" Samarskiy gosudarstvenniy aerokosmicheskiy universitet imeni akademika S.P. Koroleva. Samara, 180–185.
  7. Idelson, A. M., Kuptsov, A. I. (2006). Elastic deformation of fan blades as a factor, influencing the gas-dynamic unbalance. Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo aerokosmicheskogo universiteta im. akademika S.P. Koroleva (natsional'nogo issledovatel'skogo universiteta), 2-1 (10), 234–238.
  8. Almazo, D., Rodríguez, C., Toledo, M. (2013). Selection and Design of an Axial Flow Fan. World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Aerospace and Mechanical Engineering, 7 (5), 923–926.
  9. Liu, Z., Han, B., Yeming, L., Yeming, L. (2017). Application of the objective optimization algorithm in parametric design of impeller blade. Journal of Tianjin University (Science and Technology), 50 (1), 19–27. doi: http://doi.org/10.11784/tdxbz201508001
  10. Yang, X., Wu, C., Wen, H., Zhang, L. (2017). Numerical simulation and experimental research on the aerodynamic performance of large marine axial flow fan with a perforated blade. Journal of Low Frequency Noise, Vibration and Active Control, 37 (3), 410–421. doi: https://doi.org/10.1177/0263092317714697
  11. Suvorov, L. M. (2009). Pat. No. 2419773 RU. Sposob nizkooborotnoy balansirovki massy i aerodinamiki vysokooborotnogo lopatochnogo rotora. MPK G01M 1/00 (2006.01). No. 2009109011/28; declareted: 11.03.2009; published: 27.05.2011, Bul. No. 15.
  12. DeSmidt, H. A. (2010). Automatic Balancing of Bladed-Disk/Shaft System via Passive Autobalancer Devices. AIAA Journal, 48 (2), 372–386. doi: https://doi.org/10.2514/1.43832
  13. Filimonikhin, G., Olijnichenk, L. (2015). Investigation of the possibility of balancing aerodynamic imbalance of the impeller of the axial fan by correction of masses. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (77)), 30–35. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2015.51195
  14. Filimonikhina, I., Nevdakha, Y., Olijnichenko, L., Pukalov, V., Chornohlazova, H. (2019). Experimental study of the accuracy of balancing an axial fan by adjusting the masses and by passive auto-balancers. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (1 (102)), 60–69. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.184546
  15. Olijnichenko, L., Filimonikhin, G., Nevdakha, A., Pirogov, V. (2018). Patterns in change and balancing of aerodynamic imbalance of the low­pressure axial fan impeller. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (93)), 71–81. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.133105
  16. Zahordan, A. M. (1955). The elementary theory of the helicopter: tutorial for flight and maintenance composition BBC. Moscow: Publishing Military Ministry of Defense of the USSR, 215.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-17

Як цитувати

Філімоніхін, Г. Б., Філімоніхіна, І. І., Білик, Ю. О., Кривоблоцька, Л. М., & Мачок, Ю. В. (2021). Теоретичне дослідження аеродинамічної незрівноваженості лопаті повітряного гвинта, та коригувальних мас для її балансування. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(7(112), 60–66. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.238289

Номер

Розділ

Прикладна механіка