Виявлення деформації сегментів і їх опор в гідростатичному підшипнику сегментного типу

Автор(и)

  • Володимир Іосифович Назін Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-1078-1969

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.239066

Ключові слова:

сегментний підшипник, деформація сегмента, характеристики підшипника, диференціальне рівняння, результати розрахунку

Анотація

В даний час існують теоретичні та експериментальні дослідження таких підшипників без урахування пружних деформацій сегментів. На підшипники роторів потужних турбін для атомних станцій діють навантаження рівні десяткам тонн. Одним з важливих питань при проектуванні сегментних підшипників, що працюють в цих умовах, є урахування пружних деформацій сегментів. Наведено схему гідростатичного підшипника сегментного типу і описаний принцип його роботи. При визначенні деформації сферичної опори застосована формула для зміни об’єму суцільної сталевої кулі, навантаженої рівномірним тиском.

Для визначення деформації сегмента в осьовому напрямку в якості вихідного приймаємо диференціальне рівняння вигину балки-штаби. В якості вихідного, для визначення деформації сегмента в окружному напрямку, прийнято основне рівняння деформації стрижнів з криволінійної віссю при дії в площині кривизни.

В результаті проведених досліджень встановлено, що при тиску живлення 5 МПа максимальна деформація сегмента становить 4,5 % від радіального зазору і може впливати на характеристики підшипника. Виявлено суттєво нелінійний характер деформацій уздовж осі сегмента. Встановлено, що величина тиску робочої рідини істотно впливає на товщину сегмента. При збільшенні тиску живлення з 1 МПа до 10 МПа товщина сталевого сегмента збільшувалася більш, ніж в 2 рази, а товщина бронзового сегмента – більше, ніж в 3 рази. Встановлено, що величина тиску робочої рідини, що перевищує 10 МПа, істотно впливає на деформацію сферичної опори і на зазор в підшипнику.

Отримані результати дозволять точніше визначати основні характеристики сегментного підшипника і раціональніше проектувати його конструкцію

Біографія автора

Володимир Іосифович Назін, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

Доктор технічних наук

Кафедра теоретичної механіки, машинознавства та роботомеханічних систем

Посилання

  1. Hu, Z., Wang, Z., Huang, W., Wang, X. (2019). Supporting and friction properties of magnetic fluids bearings. Tribology International, 130, 334–338. doi: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2018.10.006
  2. Xu, H., Yang, J., Gao, L., An, Q. (2020). The influences of bump foil structure parameters on the static and dynamic characteristics of bump-type gas foil bearings. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part J: Journal of Engineering Tribology, 234 (10), 1642–1657. doi: https://doi.org/10.1177/1350650120912609
  3. Koosha, R., San Andrés, L. (2020). A Computational Model for the Analysis of the Static Forced Performance of Self-Equalizing Tilting Pad Thrust Bearings. Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, 142 (10). doi: https://doi.org/10.1115/1.4048458
  4. Xiang, G., Han, Y., He, T., Wang, J., Xiao, K., Li, J. (2020). Wear and fluid-solid-thermal transient coupled model for journal bearings. Applied Mathematical Modelling, 85, 19–45. doi: https://doi.org/10.1016/j.apm.2020.03.037
  5. Santos, I. (2018). Controllable Sliding Bearings and Controllable Lubrication Principles – An Overview. Lubricants, 6 (1), 16. doi: https://doi.org/10.3390/lubricants6010016
  6. EL-Said, A. K., EL-Souhily, B. M., Crosby, W. A., EL-Gamal, H. A. (2017). The performance and stability of three-lobe journal bearing textured with micro protrusions. Alexandria Engineering Journal, 56 (4), 423–432. doi: https://doi.org/10.1016/j.aej.2017.08.003
  7. Summer, F., Bergmann, P., Grün, F. (2017). Damage Equivalent Test Methodologies as Design Elements for Journal Bearing Systems. Lubricants, 5 (4), 47. doi: https://doi.org/10.3390/lubricants5040047
  8. Zernin, M. V., Mishin, A. V., Rybkin, N. N., Shil’ko, S. V., Ryabchenko, T. V. (2017). Consideration of the multizone hydrodynamic friction, the misalignment of axes, and the contact compliance of a shaft and a bush of sliding bearings. Journal of Friction and Wear, 38 (3), 242–251. doi: https://doi.org/10.3103/s1068366617030163
  9. Zhang, J., Tan, A., Spikes, H. (2016). Effect of Base Oil Structure on Elastohydrodynamic Friction. Tribology Letters, 65 (1). doi: https://doi.org/10.1007/s11249-016-0791-7
  10. Villaverde, R. (2016). Base isolation with sliding hydromagnetic bearings: concept and feasibility study. Structure and Infrastructure Engineering, 13 (6), 709–721. doi: https://doi.org/10.1080/15732479.2016.1187634
  11. Polyakov, R., Savin, L., Fetisov, A. (2018). Analysis of the conditions for the occurrence of the effect of a minimum of friction in hybrid bearings based on the load separation principle. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part J: Journal of Engineering Tribology, 233 (2), 271–280. doi: https://doi.org/10.1177/1350650118777143
  12. Schüler, E., Berner, O. (2021). Improvement of Tilting-Pad Journal Bearing Operating Characteristics by Application of Eddy Grooves. Lubricants, 9 (2), 18. doi: https://doi.org/10.3390/lubricants9020018
  13. Kukla, S., Buchhorn, N., Bender, B. (2016). Design of an axially concave pad profile for a large turbine tilting-pad bearing. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part J: Journal of Engineering Tribology, 231 (4), 479–488. doi: https://doi.org/10.1177/1350650115592919
  14. Artemenko, N. P., Nazin, V. I. (1982). Raschet harakteristik mnogosegmentnyh gidrostaticheskih podshipnikov s tochechnymi kamerami. Issledovanie gidrostaticheskih opor i uplotneniy dvigateley letatel'nyh apparatov, 1, 12–22.
  15. Timoshenko, S. P. (1972). Kurs teorii uprugosti. Kyiv: Naukova dumka, 832.
  16. Korn, G., Korn, T. (1974). Spravochnik po matematike. Moscow: Nauka, 832.
  17. Timoshenko, S. P., Lessel's, Dzh. (1931). Prikladnaya teoriya uprugosti. Leningrad: Gostekhizdat, 394.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-31

Як цитувати

Назін, В. І. (2021). Виявлення деформації сегментів і їх опор в гідростатичному підшипнику сегментного типу. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(7(112), 33–40. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.239066

Номер

Розділ

Прикладна механіка