Прогнозування раціональних режимів роботи тривалоексплуатованих газотранспортних систем в умовах їх неповного завантаження

Автор(и)

  • Володимир Ярославович Грудз Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0000-0003-1182-2512
  • Ярослав Володимирович Грудз Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0000-0003-3287-3036
  • Мирослав Миколайович Якимів ТОВ «ГЕОГАЗЦЕНТР», Україна https://orcid.org/0000-0003-4137-9590
  • Микола Мирославович Якимів Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу; ТОВ «ГЕОГАЗЦЕНТР», Україна https://orcid.org/0000-0001-9970-5331
  • Павло Анатолійович Ягода ТОВ «Оператор ГТС України», Україна https://orcid.org/0000-0003-4196-620X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.239147

Ключові слова:

газотранспортна система, компресорна станція, лінійна ділянка, неповне завантаження, нестаціонарний процес

Анотація

Тривала експлуатація газотранспортної системи в умовах неповного завантаження передбачає часті зміни обсягів транспортування газу, що викликає необхідність в оперативному прогнозуванні режимів роботи системи.

При прогнозуванні режимів роботи газотранспортної системи основним критерієм оптимальності вважається максимум обсягу перекачування газу. Адже в цьому випадку досягається найбільший прибуток газотранспортного підприємства за умови повного забезпечення споживачів енергоносієм.

В умовах неповного завантаження газотранспортної системи, викликаних дефіцитом постачання газу, критерії оптимальності суттєво змінюються. По-перше, обладнання експлуатується в області режимів, далеких від номінальних, що призводить до зростання енерговитрат. По-друге, зміни продуктивності викликають коливання тиску на виході компресорних станцій з значними амплітудами.

На основі математичного моделювання нестаціонарних процесів встановлено амплітуду і частоту коливання тиску на виході компресорних станцій, що може спричинити перевантаження трубопроводу. Для запобігання цьому пропонується знижувати початковий тиск по відношенню до максимального. Отримана розрахункова залежність, яка пов’язує амплітуду коливань тиску з характеристиками газопроводу і нестаціонарного процесу.

Зниження енерговитрат на транспорт пов’язано з виключенням з експлуатації окремих компресорних станцій (КС). Математичне моделювання дозволило встановити закономірності зниження продуктивності газотранспортної системи і тривалості нестаціонарного процесу в залежності від розміщення компресорної станції на трасі. З збільшенням номера виключеної КС ступінь зниження продуктивності і тривалість нестаціонарності зменшуються.

Встановлені закономірності і запропоновані рішення дозволять підвищити надійність експлуатації газотранспортної системи за рахунок запобігання перевантаження трубопроводу і скоротити затрати на транспорт газу шляхом вибору номера відключених станцій при відомому зниженні продуктивності

Біографії авторів

Володимир Ярославович Грудз, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

Доктор технічних наук, професор

Кафедра «Газонафтопроводи і газонафтосховища»

Ярослав Володимирович Грудз, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

Доктор технічних наук, професор

Кафедра «Газонафтопроводи і газонафтосховища»

Мирослав Миколайович Якимів, ТОВ «ГЕОГАЗЦЕНТР»

Директор

Микола Мирославович Якимів, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу; ТОВ «ГЕОГАЗЦЕНТР»

Кандидат технічних наук

Кафедра «Газонафтопроводи і газонафтосховища»

Член Всесвітнього союзу інженерів нафтовиків, заступник директора з зовнішньоекономічної та комерційної діяльності

Павло Анатолійович Ягода, ТОВ «Оператор ГТС України»

Заступник директора з диспетчеризації, начальник управління

Посилання

  1. Hrudz, V. Ya., Serediuk, M. D. (2015). Optymizatsiya rezhymiv roboty hazonaftotransportnykh system Ukrainy v umovakh yikh nepovnoho zavantazhennia. Tezy dopovidi v komiteti z enerhozberezhennia Verkhovnoi Rady
  2. Bobrovskiy, S. A., Shcherbakov, S. G., Yakovlev, E. I. et. al. (1976). Truboprovodniy transport gaza. Moscow: Nauka, 491.
  3. Hrudz, Ya. V. (2012). Enerhoefektyvnist hazotransportnykh system. Ivano-Frankivsk: Lileia-NV, 208.
  4. Zapukhliak, V., Poberezhny, L., Maruschak, P., Grudz, V., Stasiuk, R., Brezinova, J., Guzanova, A. (2019). Mathematical Modeling of Unsteady Gas Transmission System Operating Conditions under Insufficient Loading. Energies, 12 (7), 1325. doi: https://doi.org/10.3390/en12071325
  5. Grudz, V., Grudz, Y., Zapukhliak, V., Chudyk, I., Poberezhny, L., Slobodyan, N., Bodnar, V. (2020). Optimal Gas Transport Management Taking into Account Reliability Factor. Management Systems in Production Engineering, 28 (3), 202–208. doi: https://doi.org/10.2478/mspe-2020-0030
  6. Doroshenko, Y., Doroshenko, J., Zapukhliak, V., Poberezhny, L., Maruschak, P. (2019). Modeling computational fluid dynamics of multiphase flows in elbow and T-junction of the main gas pipeline. Transport, 34 (1), 19–29. doi: https://doi.org/10.3846/transport.2019.7441
  7. Meshalkin, V. P., Moshev, E. R. (2015). Modes of functioning of the automated system “pipeline” with integrated logistical support of pipelines and vessels of industrial enterprises. Journal of Machinery Manufacture and Reliability, 44 (7), 580–592. doi: https://doi.org/10.3103/s1052618815070109
  8. Aleksandrov, A. V., Yakovlev, E. I. (1972). Proektirovanie i ekspluatatsiya sistem dal'nego transporta. Moscow: Nedra, 93.
  9. Zhydkova, M. O., Rudnik, A. A. (2001). Formuvannia systemy rozrakhunkovykh modelei dlia otsiniuvannia efektyvnosti funktsionuvannia liniynykh dilianok mahistralnykh hazoprovodiv. Ekotekhnologii i resursosberezhenie, 6, 66–70.
  10. Yakovliev, Ye. I., Kazak, O. S., Mykhalkiv, V. B. et. al. (1992). Rezhymy hazotransportnykh system. Lviv: Svit, 170.
  11. Yakovlev, E. I., Kazak, A. S., Mihalkiv, V. B. et. al. (1984). Metodika rascheta slozhnyh gazotransportnih sistem s peresechennym profilem trassy. Kyiv: Soyuzproekt, 112.
  12. Berezin, V. L., Gromov, N. I. (1988). Potochnoe stroitel'stvo magistral'nyh truboprovodov. Moscow: Nedra, 259.
  13. Guhman, A. A. (1973). Vvedenie v teoriyu podobiya. Moscow: Vysshaya shkola, 332.
  14. New operation strategies in heavy crude pipeline will increase profit margin (2013). Oil & Gas Journal. Available at: https://www.ogj.com/drilling-production/production-operations/article/17239507/new-operation-strategies-in-heavy-crude-pipeline-will-increase-profit-margin
  15. Ermakov, S. M., Brodskiy, V. Z., Zhiglyavskiy, A. A. et. al. (1983). Matematicheskaya teoriya planirovaniya eksperimenta. Moscow: Nauka, 392.
  16. Enerhetychna haluz Ukrainy: pidsumky 2016 roku. Kyiv: “Zapovit”, 163. Available at: https://razumkov.org.ua/uploads/article/2017_ENERGY-FINAL.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-31

Як цитувати

Грудз, В. Я., Грудз, Я. В., Якимів, М. М., Якимів, М. М., & Ягода, П. А. (2021). Прогнозування раціональних режимів роботи тривалоексплуатованих газотранспортних систем в умовах їх неповного завантаження. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(8(112), 6–15. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.239147

Номер

Розділ

Енергозберігаючі технології та обладнання