Модифікація газоконденсатного бензину одноатомними спиртами із застосуванням кавітації

Автор(и)

  • Сергій Олександрович Кудрявцев Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Україна https://orcid.org/0000-0002-2452-2220
  • Олексій Борисович Целіщев Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Україна https://orcid.org/0000-0003-4154-7734
  • Марина Геннадіївна Лорія Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Україна https://orcid.org/0000-0002-5589-8351
  • Євген Сергійович Бура Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Україна https://orcid.org/0000-0003-3388-7253
  • Марина Олексіївна Целіщева Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Україна https://orcid.org/0000-0003-0422-5410

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.242668

Ключові слова:

газоконденсатний бензин, кавітація, одноатомні спирти, октанове число, спирти біохімічного походження

Анотація

Досліджено процес модифікації газоконденсатних бензинів одноатомними спиртами із наступною кавітаційною обробкою цих сумішей. Обґрунтовано доцільність використання добавок спиртів та актуальність впровадження в виробництво бензинів таких хімічних технологій, що використовують кавітаційну обробку сировини та селективне підведення енергії для реакційної зони. Також обґрунтовано доцільність виробництва високооктанових бензинів на основі поєднання процесів механічного змішування вуглеводневих бензинів із спиртами та процесів кавітаційної обробки спирт-бензинових сумішей. Описано лабораторну установку та методологію експерименту. Визначено вплив інтенсивності кавітаційної обробки на приріст октанового числа та доказано, що існує деяка оптимальна інтенсивність, за якої досягається стале значення октанового числа суміші.

При збільшенні вмісту біоетанолу в суміші кількість циклів кавітації (інтенсивність), необхідна для досягнення сталого значення октанового числа, зменшується від 8 циклів газового конденсату без біоетанолу, до 4 циклів при вмісті біоетанолу 3 % та вище. Для досягнення значень октанового числа суміші, відповідних бензинам марок А-92 та А-95, необхідно додавати 2 % та 5 % біоетанолу відповідно. Показано, що застосування кавітації здатне збільшити октанове число до 2,6 пунктів в порівнянні із простим механічним змішуванням спирту та бензину. Зроблено порівняння ефективності використання біо-етанолу та ізо-бутанолу для модифікації газоконденсатного бензину в кавітаційному полі. Визначено вплив кавітації на октанове число за різних концентрацій спирту в суміші.

Показано новий шлях модифікації низькооктанових автомобільних бензинів біоетанолом та іншими сумішами спиртів біохімічного походження, які містять домішки води

Біографії авторів

Сергій Олександрович Кудрявцев, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра хімічної інженерії та екології

Олексій Борисович Целіщев, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Доктор технічних наук, професор

Кафедра хімічної інженерії та екології

Марина Геннадіївна Лорія, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Доктор технічних наук, професор

Кафедра компютерно-інтегрованних ситем управління

Євген Сергійович Бура, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Аспірант

Кафедра хімічної інженерії та екології

Марина Олексіївна Целіщева, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

Кафедра економіки та управління

Посилання

  1. Kaushik, P., Kumar, A., Bhaskar, T., Sharma, Y. K., Tandon, D., Goyal, H. B. (2012). Ultrasound cavitation technique for up-gradation of vacuum residue. Fuel Processing Technology, 93 (1), 73–77. doi: https://doi.org/10.1016/j.fuproc.2011.09.005
  2. Askarian, M., Vatani, A., Edalat, M. (2016). Heavy oil upgrading in a hydrodynamic cavitation system: CFD modelling, effect of the presence of hydrogen donor and metal nanoparticles. The Canadian Journal of Chemical Engineering, 95 (4), 670–679. doi: https://doi.org/10.1002/cjce.22709
  3. Wan, C., Wang, R., Zhou, W., Li, L. (2019). Experimental study on viscosity reduction of heavy oil by hydrogen donors using a cavitating jet. RSC Advances, 9 (5), 2509–2515. doi: https://doi.org/10.1039/c8ra08087a
  4. Price, R. J., Blazina, D., Smith, G. C., Davies, T. J. (2015). Understanding the impact of cavitation on hydrocarbons in the middle distillate range. Fuel, 156, 30–39. doi: https://doi.org/10.1016/j.fuel.2015.04.026
  5. Cui, J., Zhang, Z., Liu, X., Liu, L., Peng, J. (2020). Analysis of the viscosity reduction of crude oil with nano-Ni catalyst by acoustic cavitation. Fuel, 275, 117976. doi: https://doi.org/10.1016/j.fuel.2020.117976
  6. Sawarkar, A. N. (2019). Cavitation induced upgrading of heavy oil and bottom-of-the-barrel: A review. Ultrasonics Sonochemistry, 58, 104690. doi: https://doi.org/10.1016/j.ultsonch.2019.104690
  7. Promtov, M. A. (2017). Change in Fractional Composition of Oil in Hydro-Pulse Cavitation Processing. Vestnik Tambovskogo Gosudarstvennogo Tehnicheskogo Universiteta, 23 (3), 412–419. doi: https://doi.org/10.17277/vestnik.2017.03.pp.412-419
  8. Nesterenko, A. I., Berlizov, Y. S. (2012). Modeling of the influence of cavitation on petroleum hydrocarbon cracking. Chemistry and Technology of Fuels and Oils, 48 (1), 49–58. doi: https://doi.org/10.1007/s10553-012-0336-1
  9. Avvaru, B., Venkateswaran, N., Uppara, P., Iyengar, S. B., Katti, S. S. (2018). Current knowledge and potential applications of cavitation technologies for the petroleum industry. Ultrasonics Sonochemistry, 42, 493–507. doi: https://doi.org/10.1016/j.ultsonch.2017.12.010
  10. Kravchenko, O., Suvorova, I., Baranov, I., Goman, V. (2017). Hydrocavitational activation in the technologies of production and combustion of composite fuels. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (5 (88)), 33–42. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.108805
  11. Tselishchev, A., Loriya, M., Boychenko, S., Kudryavtsev, S., Laneckij, V. (2020). Research of change in fraction composition of vehicle gasoline in the modification of its biodethanol in the cavitation field. EUREKA: Physics and Engineering, 5, 12–20. doi: https://doi.org/10.21303/2461-4262.2020.001399
  12. Kudryavtsev, S., Tselishchev, A., Leonenko, S., Boichenko, S., Loria, M. (2020). Determining the influence of cavitation treatment on the octane number of gas-condensate gasoline modified with isopropanol. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (6 (108)), 116–123. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.217000
  13. Tselischev, O. B., Kudryavtsev, S. O., Loriya, M. G., Boychenko, S. V., Lanetsky, V. G., Matveeva, I. V. et. al. (2020). Modification of motor gasoline with bioethanol in the cavitation field. Voprosy Khimii i Khimicheskoi Tekhnologii, 6, 171–178. doi: https://doi.org/10.32434/0321-4095-2020-133-6-171-178
  14. Boichenko, S. V., Lanetskyi, V. H., Cherniak, L. M., Radomska, M. M., Kondakova, O. H. (2017). Research of cavitation influence on automobile gasoline octane number. POWER ENGINEERING: Economics, Technique, Ecology, 2 (48), 107–114. doi: https://doi.org/10.20535/1813-5420.2.2017.111693
  15. Leonenko, S., Kudryavtsev, S., Glikina, I. (2017). Study of catalytic cracking process of fuel oil to obtain components of motor fuels using aerosol nanocatalysis technology. Adsorption Science & Technology, 35 (9-10), 878–883. doi: https://doi.org/10.1177/0263617417722253

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-29

Як цитувати

Кудрявцев, С. О., Целіщев, О. Б., Лорія, М. Г., Бура, Є. С., & Целіщева, М. О. (2021). Модифікація газоконденсатного бензину одноатомними спиртами із застосуванням кавітації. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(6 (113), 6–15. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.242668

Номер

Розділ

Технології органічних та неорганічних речовин