Впровадження технології реінжинірингу для забезпечення заданої геометричної точності кіля легкого літака

Автор(и)

  • Катерина Володимирівна Майорова Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-3949-0791
  • Юрій Анатолійович Воробйов Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-6401-7790
  • Максим Миколайович Бойко Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-4982-839X
  • Валерія Олегівна Супоніна Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-1324-1850
  • Олег Леонідович Комісаров АТ «Мотор Січ», Україна https://orcid.org/0000-0002-8429-0521

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.246414

Ключові слова:

реінжиніринг авіаційних об’єктів, аналітичний еталон, точність форм та розмірів, технологічне оснащення

Анотація

Предметом дослідження є технологія реінжинірингу та контролю деталей авіаційних об’єктів (АО) та технологічного оснащення для їх виготовлення. Забезпечення заданої точності кіля легкого літака і формоутворюючих поверхонь технологічного оснащення для його виготовлення виконано з використанням технології реінжинірингу та CAD-систем. Створено портрет з реального фізично існуючого кіля легкого літака в форматі файлу «*.stl» в програмі Artec Studio (США). Реалізовано контроль та порівняння геометрії форм аналітичного еталону з реальним фізично існуючим кілем легкого літака за його портретом. Використовуваними методами є аналіз та синтез дослідної геометрії форм, метод експертних оцінок. Отримано такі результати. Згідно аналізу та синтезу, виявлено наявність суттєвих похибок в точності виготовлення кіля легкого літака в діапазоні від
–5,26 мм до +5,39 мм. Показано, що вирішуючим фактором є показник відносної площини кіля, який знаходиться за межами поля допуску і становить 85 %. Було прийнято рішення виготовити нове технологічне оснащення з іншого матеріалу – органопластику. Контроль технологічного оснащення з органопластику кіля легкого літака показав, що формоутворюючі поверхні оснащення мають відповідні до існуючого аналітичного еталону форми та розміри і позбавлені неточностей, які були допущені в попередньому варіанті. Діапазон похибок кіля, виготовленого за новим технологічним оснащенням з органопластику становить, від –0,51 мм до +0,34 мм, а відносна площина кіля, що знаходиться за межами поля допуску, не перевищує 15 %. Результати показали адекватність прийнятих рішень, що забезпечують задану точність кіля легкого літака і формоутворюючих поверхонь технологічного оснащення для його виготовлення

Біографії авторів

Катерина Володимирівна Майорова, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

Кандидат технічних наук, завідувач кафедри

Кафедра технології виробництва літальних апаратів

Юрій Анатолійович Воробйов, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра технології виробництва літальних апаратів

Максим Миколайович Бойко, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

Аспірант

Кафедра технології виробництва літальних апаратів

Валерія Олегівна Супоніна, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

Аспірант

Кафедра технології виробництва літальних апаратів

Олег Леонідович Комісаров, АТ «Мотор Січ»

Директор з виробництва

Посилання

  1. Pekarsh, A. I., Feoktistov, D. G., Kolyhalov, V. I., Shport, S. I. (2011). Koordinatno-izmeritel'nye mashiny i kompleksy. Nauka i tekhnologii v promyshlennosti, 3, 36–48.
  2. Stojkic, Z., Culjak, E., Saravanja, L. (2020). 3D Measurement - Comparison of CMM and 3D Scanner. Proceedings of the 31st International DAAAM Symposium 2020, 0780–0787. doi: https://doi.org/10.2507/31st.daaam.proceedings.108
  3. Budzik, G., Kubiak, K., Zaborniak, M., Przeszłowski, Ł., Dziubek, T., Cygan, R. et. al. (2014). Analysis of dimensional accuracy of blade of aircraft engine using a coordinate measuring machine. Journal of KONES. Powertrain and Transport, 21 (2), 33–37. doi: https://doi.org/10.5604/12314005.1133862
  4. Zhang, D., Luo, M., Wu, B., Zhang, Y. (2021). Intelligent Machining of Complex Aviation Components. Research on Intelligent Manufacturing. doi: https://doi.org/10.1007/978-981-16-1586-3
  5. Bychkov, I., Maiorova, K., Suponina, V., Riabikov, S. (2020). Reengineering based on 3D-scanning in the process of propeller analytical standard constructing for an ultra-light twin-seat aircraft. ΛΌГOΣ, 31–38. doi: https://doi.org/10.36074/24.04.2020.v2.09
  6. Tikhonov, A. I., Sazonov, A. A., Novikov, S. V. (2019). Digital Aviation Industry in Russia. Russian Engineering Research, 39 (4), 349–353. doi: https://doi.org/10.3103/s1068798x19040178
  7. ISO 9001:2015. Quality management systems – Requirements. Available at: https://www.iso.org/standard/62085.html
  8. Kritskiy, D., Alexander, K., Juliia, P., Koba, S. (2018). Modeling the Characteristics of Complex Projects Using Parallel Computing. 2018 IEEE 13th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT). doi: https://doi.org/10.1109/stc-csit.2018.8526667
  9. Huda, Z. (2012). Reengineering of manufacturing process design for quality assurance in axle- hubs of a modern car – a case study. International Journal of Automotive Technology, 13 (7), 1113–1118. doi: https://doi.org/10.1007/s12239-012-0113-5
  10. Asgharizadeh, E., Haghnegahdar, L., Ghorbani, H. (2011). Reengineering Based on Using Artificial Neural Networks in Manufacturing and Production Industries. World Applied Sciences Journal, 14 (10), 1515–1522. Available at: http://www.idosi.org/wasj/wasj14(10)11/11.pdf
  11. Anwar, M. Y., Ikramullah, S., Mazhar, F. (2014). Reverse engineering in modeling of aircraft propeller blade - first step to product optimization. IIUM Engineering Journal, 15 (2), 43–57. doi: https://doi.org/10.31436/iiumej.v15i2.497
  12. Wróbel, K. (2020). Expert Systems in the Reengineering of Technological Equipment. Advances in Intelligent Systems and Computing, 294–301. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-51981-0_37
  13. Yurdakul, M., İç, Y. T., Celek, O. E. (2021). Design of the Assembly Systems for Airplane Structures. Design Engineering and Science, 521–541. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-49232-8_18
  14. Xu, J., Su, H., Zhang, H. (2021). Research on Design Collaboration of Aircraft Digital Mock up for Suppliers. Journal of Physics: Conference Series, 2006 (1), 012066. doi: https://doi.org/10.1088/1742-6596/2006/1/012066
  15. Pohudina, O., Kritskiy, D., Bykov, A. N., Szalay, T. (2020). Method for Identifying and Counting Objects. Advances in Intelligent Systems and Computing, 161–172. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-37618-5_15
  16. Toche, B., Pellerin, R., Fortin, C., Huet, G. (2012). Set-Based Prototyping with Digital Mock-Up Technologies. IFIP Advances in Information and Communication Technology, 299–309. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-642-35758-9_26
  17. Toth, G. (2021). Real Analytic Plane Geometry. Elements of Mathematics, 207–261. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-75051-0_5
  18. ISO 1101:2004. Geometrical product specifications (GPS) – Geometrical tolerancing – tolerances of form, orientation, location and run-out. Available at: https://www.iso.org/ru/standard/1147.html
  19. ISO 1101:2017. Geometrical product specifications (GPS) – Geometrical tolerancing – tolerances of form, orientation, location and run-out. Available at: https://www.iso.org/ru/standard/66777.html
  20. Sikulskiy, V., Kashcheyeva, V., Romanenkov, Y., Shapoval, A. (2017). Study of the process of shape-formation of ribbed double-curvature panels by local deforming. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (1 (88)), 43–49. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.108190
  21. Wang, P., Jin, X., Li, S., Wang, C., Zhao, H. (2019). Digital Modeling of Slope Micro-geomorphology Based on Artec Eva 3D Scanning Technology. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 252, 052116. doi: https://doi.org/10.1088/1755-1315/252/5/052116
  22. Szilvśi-Nagy, M., Mátyási, G. (2003). Analysis of STL files. Mathematical and Computer Modelling, 38 (7-9), 945–960. doi: https://doi.org/10.1016/s0895-7177(03)90079-3

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Як цитувати

Майорова, К. В., Воробйов, Ю. А., Бойко, М. М., Супоніна, В. О., & Комісаров, О. Л. (2021). Впровадження технології реінжинірингу для забезпечення заданої геометричної точності кіля легкого літака. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(1 (114), 6–12. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.246414

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи