Оптимізація розкладів раннього збору і вивезення сміття у мегаполісі
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.251082Ключові слова:
організація перевезень, побутові відходи, розклад операцій, періодичність процесів, змішані графиАнотація
Показано, що у зв’язку із зростанням обсягів відходів, що продукує мегаполіс, процеси їх вивезення й утилізації повинні мати точніший облік і контроль. При неможливості запровадити «розумні» системи контролю, резерви підвищення ефективності процесів запропоновано шукати в їх структурі. Розроблено таку структурну модель операцій, яка може забезпечити скорочення часових витрат. Використання неповної інформації про нагромадження і вивезення сміття зумовлює незапланований пробіг автомобілів. Для того, щоб уникнути непередбачених витрат, запропоновано застосовувати ранній забір сміття, при якому періодичність спорожнення контейнерів скорочується. Це приводить до збільшення кількості заїздів автомобілів для забору, але усуває непередбачений пробіг через невідповідність прогнозу завантаження. Показано, що для ефективної організації роботи автомобілів-сміттєвозів на транспортній мережі міста потрібен активний, найкоротший розклад операцій, який потрібно складати на декілька періодів. Для розроблення оптимального за швидкодією циклічного розкладу роботи сукупності автомобілів-сміттєвозів запропоновано методику, яка базується на впорядкуванні змішаних графів. Змішаний граф відображає множину операцій по збору сміття і часові зв’язки між моментами їх виконання. Для того, щоб з такого графа можна було розробити оптимальний розклад, з графа потрібно видалити цикли. Для цього було застосовано методику «розділяй і пануй». Запропонований алгоритм впорядкування графа застосовано для дослідження чинної системи збору сміття. В результаті досліджень досягнуто вищої продуктивності сміттєвозів і вчасного вивезення органічних відходів. Скорочення тижневої тривалості роботи 6 автомобілів сміттєвозів при застосуванні 70 %-го рівня заповнення контейнерів досягло 42 годин
Посилання
- Książek, R., Gdowska, K., Korcyl, A. (2021). Recyclables Collection Route Balancing Problem with Heterogeneous Fleet. Energies, 14 (21), 7406. doi: https://doi.org/10.3390/en14217406
- Ramos, T. R. P., de Morais, C. S., Barbosa-Póvoa, A. P. (2018). The smart waste collection routing problem: Alternative operational management approaches. Expert Systems with Applications, 103, 146–158. doi: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2018.03.001
- Faccio, M., Persona, A., Zanin, G. (2011). Waste collection multi objective model with real time traceability data. Waste Management, 31 (12), 2391–2405. doi: https://doi.org/10.1016/j.wasman.2011.07.005
- Hrabec, D., Senland, P., Nevrly, V., Popela, P., Hoff, A., Somplak, R., Pavlas, M. (2019). Quantity-Predictive Vehicle Routing Problem for Smart Waste Collection. Chemical Engineering Transactions, 76, 1249–1254. doi: https://doi.org/10.3303/CET1976209
- Ozmen, M., Sahin, H., Koray, O. (2020). Genetic Algorithm Based Optimized Waste Collection in Smart Cities. 2020 International Conference on Electrical Engineering (ICEE). doi: https://doi.org/10.1109/icee49691.2020.9249837
- Dixit, A., Mishra, A., Shukla, A. (2019). Vehicle Routing Problem with Time Windows Using Meta-Heuristic Algorithms: A Survey. Advances in Intelligent Systems and Computing, 539–546. doi: https://doi.org/10.1007/978-981-13-0761-4_52
- Tran Thi Hoang, G., Dupont, L., Camargo, M. (2019). Application of Decision-Making Methods in Smart City Projects: A Systematic Literature Review. Smart Cities, 2 (3), 433–452. doi: https://doi.org/10.3390/smartcities2030027
- Dastpak, M., Errico, F. (2021). Off-line approximate dynamic programming for the vehicle routing problem with stochastic customers and demands via decentralized decision-making. arXiv. Available at: https://arxiv.org/pdf/2109.10200.pdf
- Mes, M., Schutten, M., Rivera, A. P. (2014). Inventory routing for dynamic waste collection. Waste Management, 34 (9), 1564–1576. doi: https://doi.org/10.1016/j.wasman.2014.05.011
- Korcyl, A., Gdowska, K., Książek, R. (2020). A MILP model for the selective solid waste collection routing problem. Decision Making in Manufacturing and Services, 13. doi: https://doi.org/10.7494/dmms.2019.13.1-2.3470
- Bányai, T., Tamás, P., Illés, B., Stankevičiūtė, Ž., Bányai, Á. (2019). Optimization of Municipal Waste Collection Routing: Impact of Industry 4.0 Technologies on Environmental Awareness and Sustainability. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16 (4), 634. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph16040634
- Blazewicz, J., Ecker, K. H., Pesch, E., Schmidt, G., Sterna, M., Weglarz, J. (2019). Handbook on scheduling: From theory to practice. Springer, 833. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-99849-7
- Gholami, O., Sotskov, Yu. N. (2012). Heuristic algorithms for job shop scheduling. Informatika, 4, 45–55. Available at: https://inf.grid.by/jour/article/viewFile/263/247
- Prokudin, H., Oliskevich, M. (2018). The optimization technique of highway trucks fleet joint schedule with time limits. The Journal of Zhytomyr State Technological University. Series: Engineering, 2 (82), 118–126. doi: https://doi.org/10.26642/tn-2018-2(82)-118-126
- Mapa konteineriv dlia orhaniky Lviv. Available at: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1ASrSdBmfCY6_JYm0guIBbbA4JXTPRgqe&ll=49.82819962654997%2C24.02545760000001&z=11
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Indira Saukenova, Myroslav Oliskevych, Igor Taran, Aliya Toktamyssova, Dana Aliakbarkyzy, Roman Pelo
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.