Формування політики розподілу коштів у процесі прийняття рішень при бюджетно-податковому управлінні

Автор(и)

  • Наталія Валеріївна Кузьминчук Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0000-0002-9844-3429
  • Наталія Юріївна Мардус Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0001-8551-1544
  • Олександр Іванович Давидов Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0000-0003-0408-7097
  • Вікторія Анатоліївна Євтушенко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0000-0002-7764-2277
  • Олена Валентинівна Мелень Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0002-7482-4235
  • Алла Олександрівна Харченко Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0002-8536-2857

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.253072

Ключові слова:

політика розподілу, оптимальний розподіл, потенціал життєзабезпечення населення в регіоні, бюджетно-податкове управління

Анотація

Проведено дослідження, актуалізація та цінність якого спрямована на посилення значущості питання удосконалення політики розподілу шляхом впровадження моделі оптимізації розподілення бюджетних коштів у процес прийняття рішень. Визначено, що потенціал життєзабезпечення населення в регіоні (ПЖН в регіоні) виступає інструментом дослідження ресурсів регіону з точки зору їх можливості забезпечувати потреби населення регіону в поточному періоді та в перспективі. Ґрунтуючись на антропоцентричному підході встановлено, що основним стратегічним ресурсом є людський потенціал, що має сукупність характеристик (компонент), які відображають його фізичний потенціал, потенціал здібностей і знань, майновий потенціал. Реалізація концепції ПЖН в регіоні викликала нагальну потребу дослідження сучасних проблем бюджетно-податкового управління розвитку регіонів, зокрема управління бюджетними видатками на стадії їх розподілу з використанням сучасних засобів забезпечення цих процесів. Визначено доцільність застосування моделей математичного програмування для визначення ефективної структури бюджету з урахуванням темпів інфляції та використання методики розрахунку реальної заробітної плати. Отримано значення найбільш пріоритетних напрямів бюджетного фінансування: рівень розвитку соціальної інфраструктури (11 %), рівень професійної підготовки (29 %), рівень оплати праці та підприємницького доходу (21 %) та рівень соціальних виплати населенню (14 %). Встановлено, що за умови нового розподілу бюджетних коштів величина досягнутого рівня розвитку ПЖН в регіоні збільшиться на 9 % порівняно з 2021 р.

Запропонований підхід виступає перманентно важливою передумовою формування пріоритетних напрямів бюджетного фінансування за компонентами ПЖН в регіоні у процесі продукування і реалізації універсальних й специфічних рішень в сфері бюджетно-податкового управління

Спонсор дослідження

  • Автори висловлюють щиру подяку доктору економічних наук, професору Зарубі Віктору Яковлєвичу та доктору технічних наук, професору Раскіну Льву Григоровичу, чиї фахові консультації внесли вагомий вклад у розуміння досліджуваних процесів та вирішення означених проблем.

Біографії авторів

Наталія Валеріївна Кузьминчук, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Доктор економічних наук, професор

Кафедра маркетингу, менеджменту та підприємництва

Наталія Юріївна Мардус, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

Доктор економічних наук, професор

Кафедра обліку і фінансів

Олександр Іванович Давидов, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра фінансів, банківської справи та страхування

Вікторія Анатоліївна Євтушенко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра маркетингу, менеджменту та підприємництва

Олена Валентинівна Мелень, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра обліку і фінансів

Алла Олександрівна Харченко, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра маркетингу

Посилання

  1. United Nations Development Programme. Human Development Reports. Available at: https://hdr.undp.org/
  2. Bluedorn, J., Lian, W., Novta, N., Timmer, Y. (2019). Widening Gaps: Regional Inequality within Advanced Economies. International Monetary Fund. Available at: https://blogs.imf.org/2019/10/09/widening-gaps-regional-inequality-within-advanced-economies
  3. Shevchenko, O. V. (2020). Dysproportsiyi sotsialno-ekonomichnoho rozvytku rehioniv Ukrainy: sutnist, otsinka, stratehichne rehuliuvannia. Kyiv: NUOU, 300. Available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-09/monografiya-anotaciya.pdf
  4. Shevchenko, O. V., Bakhur, N. V., Maliarevskyi, Ye. V., Deshko, A. L. (2021). Optymizatsiya vydatkiv biudzhetu na sotsialno-ekonomichnyi rozvytok okremykh terytoriy. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2021-01/subventsii.pdf
  5. Gajdova, K. (2016). Regional Disparity in Selected Regions of the Czech Republic – With New Definition. International journal of economics and statistics, 4, 161–165. Available at: https://www.naun.org/main/NAUN/economics/2016/a482015-054.pdf
  6. Moldovan, O. O., Bila, S. O., Shevchenko, O. V., Kushnir, M. O., Tyshchuk, T. A., Miedviedkova, N. S. (2012). Biudzhetna polityka v Ukraini v umovakh ryzykiv spovilnennia ekonomichnoi dynamiky. Kyiv: NISD, 80. Available at: http://old.niss.gov.ua/content/articles/files/Moldavan_budget-3b073.pdf
  7. Donos, L., Ploskyi, K. (2019). Uprovadzhennia ta vdoskonalennia Hromadskoho biudzhetu: praktychni rekomendatsiyi. Available at: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/485/Public_Budget_2019.pdf
  8. Martínez-Galarraga, J., Rosés, J. R., Tirado, D. A. (2013). The Long-Term Patterns of Regional Income Inequality in Spain, 1860–2000. Regional Studies, 49 (4), 502–517. doi: https://doi.org/10.1080/00343404.2013.783692
  9. Khutkyi, D., Avramchenko, K. (2020). Otsinka vplyvu biudzhetu uchasti v Ukraini. Kyiv, 50. doi: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.35795.32804
  10. Biudzhetna polityka derzhavy v umovakh hibrydnoi viyny: priorytety ta ryzyky (2020). Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Kyiv: NISD. Available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2017-11/biudzh_polit-6c509.pdf
  11. Makarenko, O. I., Zulfuharova, S. O. (2008). Model optymizatsii rozpodilennia biudzhetnykh koshtiv. Ekonomichna kibernetyka, 1-2 (49-50), 38–41.
  12. Maliarevskyi, Ye. V., Barannik, V. O. (2021). Hromadski biudzhety yak perspektyvnyi instrument rozvytku hromad i terytoriy. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Kyiv: NISD. Available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2021-11/hromadski-budzhety.pdf
  13. Pro skhvalennia Stratehiyi reformuvannia systemy upravlinnia derzhavnymy finansamy na 2017-2020 roky. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 08.02.2017 r. No. 142-р. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/142-2017-%D1%80?lang=uk#Text
  14. Program budgeting is on the reform Agenda across Europe and Central Asia. (2020). Available at: https://blog-pfm.imf.org/pfmblog/2012/05/program-budgeting-is-on-the-reform-agenda-across-europe-and-central-asia.html
  15. EU Budget for the Future. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/factsheet-eu-budget-financing_.pdf
  16. Raskin, L., Sira, O. (2020). Development of modern models and methods of the theory of statistical hypothesis testing. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (4 (107)), 11–18. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.214718
  17. Zaruba, V. Ya., Potrashkova, L. V. (2019). Realizatsiya imitatsiynoi modeli otsiniuvannia stratehichnoho potentsialu pidpryiemstva. Instrumental'nye sredstva modelirovaniya sistem v informatsionnoy ekonomike. Bratislava; Kharkiv: VShEM: KhNEU, 207–219. Available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/48899
  18. Raskin, L., Sira, O. (2018). Multi-criteria optimization in terms of fuzzy criteria definitions. Mathematical Modeling and Computing, 5 (2), 207–220. doi: https://doi.org/10.23939/mmc2018.02.207
  19. State Statistics Service of Ukraine. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/
  20. Main Department of Statistics in Kharkiv Region. Available at: http://kh.ukrstat.gov.ua/
  21. Indeks infliatsiyi v Ukraini 2010–2020 rr. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2006/ct/cn_rik/isc/isc_u/isc_m_u.htm
  22. Kuzmynchuk, N., Kivalov, S., Tarasenko, V., Voloshyna, S., Chanyshev, R., Shchukin, O. (2021). Ecological safety of the region`s population in the aspect of the logistic-activity approach to its formation and legal regulation. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 915 (1). doi: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012027
  23. Kuzmynchuk, N., Kutsenko, T., Nazarova, T., Druhova, E. (2017). Analyses dynamics of taxpayers behavior fating the influence of social-psychological factors. Problems and Perspectives in Management, 15 (3), 98–107. doi: https://doi.org/10.21511/ppm.15(3).2017.08
  24. Robinson, M. (2013). Program classification for performance-based budgeting: how to structure budgets to enable the use of evidence. The World Bank. Available at: https://ieg.worldbankgroup.org/sites/default/files/Data/reports/performance_based_budgeting_bb.pdf
  25. The European Council and the 2021–27 Multiannual Financial Framework. Available at: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2020/631732/EPRS_BRI(2020)631732_EN.pdf
  26. Pro Stratehiyu staloho rozvytku Ukrainy do 2030 roku. Proiekt Zakonu Ukrainy vid 07.08.2018 r. No. 9015. Available at: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JH6YF00A.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-28

Як цитувати

Кузьминчук, Н. В., Мардус, Н. Ю., Давидов, О. І., Євтушенко, В. А., Мелень, О. В., & Харченко, А. О. (2022). Формування політики розподілу коштів у процесі прийняття рішень при бюджетно-податковому управлінні. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(13(115), 69–79. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.253072

Номер

Розділ

Трансфер технологій: промисловість, енергетика, нанотехнології