Поліпшення демпфірування коливань транспортних засобів шляхом удосконалення пневморесор

Автор(и)

  • Вячеслав Георгійович Маслієв National Technical University «Kharkiv Politechnic Institute», Україна https://orcid.org/0000-0003-4575-7077
  • Владислав Васильович Дущенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-6308-7068
  • Віталій Валерійович Єпіфанов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-6240-9771
  • Роман Антонович Нанівський Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна https://orcid.org/0000-0001-6504-1178
  • Юрій Миколайович Черевко Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, Україна https://orcid.org/0000-0001-7468-8213
  • Антон Олегович Маслієв https://orcid.org/0000-0002-1120-0660
  • Олександр Вікторович Демидов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-0532-9748
  • Юрій Вікторович Макаренко ТОВ НВП «Техносінтез», Україна https://orcid.org/0000-0002-6807-9080

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.253561

Ключові слова:

транспортний засіб, пневмопідвіска, пневморесора, дросель, додатковий резервуар, моделювання, коефіцієнт демпфірування

Анотація

Відомо, що пневмопідвіски транспортних засобів, у яких в якості пружного елементу використано пневморесори діафрагмового типу, не забезпечують необхідного демпфірування коливань. Причина цього в тому, що такі пневморесори мають відносно велику за ємністю «пасивну» частину. В наслідок цього через дросель, що встановлений між пневморесорою та додатковим резервуаром, перетикає відносно мала маса стислого повітря. Ця маса повітря містить теплову енергію, у яку перетворилась енергія коливань, яка надходить через стінки додаткового резервуару в довкілля. Це трактується як демпфірування коливань, яке є недостатнім із-за малої маси повітря.

Тому паралельно до діафрагмових пневморесор встановлюють гідравлічні гасителі коливань, що ускладнює і здорожує транспортний засіб. Підвищення  демпфуючих властивостей таких пневмопідвісок дозволить виключити гідравлічні гасителі коливань, що зменшить витрати та спростить експлуатацію.

Запропоновано пневмопідвіску з удосконаленою пневморесорою, у якої збільшено ефективну площу та зменшено «пасивну» ємність, складено емпіричну формулу для визначення її коефіцієнту демпфірування і вираз для коефіцієнту жорсткості. Проведено математичне моделювання коливань транспортних засобів із різною конструкцією пневморесор з метою поліпшення їх демпфірування. У математичній моделі враховано зміну параметрів пневневморесори при коливаннях. Дослідження проведено стосовно дизель-поїзда ДЛ-02. З використанням математичного моделювання доведено ефективність пневмопідвіски з удосконаленою пневморесорою: її показник демпфірування досягає 0,263, а коефіцієнт демпфірування коливань 45859 кг/с, що відповідає значенням, які рекомендовано для транспортних засобів

Біографії авторів

Вячеслав Георгійович Маслієв, National Technical University «Kharkiv Politechnic Institute»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра «Електричний транспорт та тепловозобудування»

Владислав Васильович Дущенко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра «Інформаційні технології і системи колісних та гусеничних машин ім. О. О. Морозова»

Віталій Валерійович Єпіфанов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат технічних наук, професор, директор

Навчально-науковий інститут механічної інженерії і транспорту

Роман Антонович Нанівський, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Кандидат технічних наук, начальник науково-організаційного відділу

Юрій Миколайович Черевко, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Кандидат технічних наук

Науковий центр Сухопутних військ

Антон Олегович Маслієв

Доктор філософії, фізична особа – підприємець

Олександр Вікторович Демидов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат технічних наук, старший викладач

Кафедра електричного транспорту та тепловозобудування

Юрій Вікторович Макаренко, ТОВ НВП «Техносінтез»

Кандидат технічних наук

Посилання

  1. Novikov, V. V., Ryabov, I. M., Chernyshov, K. V., Pozdeev, A. V., Pohlebin, A. V. (2020). Pneumohydraulic spring with adaptive self-adjusting damper for suspension of a high-speed tracked vehicle and its calculation procedure. Traktory i Sel’hozmashiny, 1 (2), 13–20. doi: https://doi.org/10.31992/0321-4443-2020-2-13-20
  2. Zuo, L., Scully, B., Shestani, J., Zhou, Y. (2010). Design and characterization of an electromagnetic energy harvester for vehicle suspensions. Smart Materials and Structures, 19 (4), 045003. doi: https://doi.org/10.1088/0964-1726/19/4/045003
  3. Takahashi, M., Wakui, S. (2009). Improvement of Isolated table Using Auxiliary Tank. Journal of the Japan Society for Precision Engineering, 75 (4), 542–547. doi: https://doi.org/10.2493/jjspe.75.542
  4. Choi, S.-B., Seong, M.-S., Kim, K.-S. (2009). Vibration control of an electrorheological fluid-based suspension system with an energy regenerative mechanism. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, 223 (4), 459–469. doi: https://doi.org/10.1243/09544070jauto968
  5. Dushchenko, V. V., Maslіev, V. G., Nanivskyi, R. A., Maslіev, A. O. (2019). Application of magnetorheological elastomers for performance control of cushioning systems for wheeled vehicles. Electrical Engineering & Electromechanics, 5, 50–59. doi: https://doi.org/10.20998/2074-272x.2019.5.09
  6. Liubarskyi, B., Lukashova, N., Petrenko, O., Pavlenko, T., Iakunin, D., Yatsko, S., Vashchenko, Y. (2019). Devising a procedure to choose optimal parameters for the electromechanical shock absorber for a subway car. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (5 (100)), 16–25. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.176304
  7. Liubarskyi, B., Lukashova, N., Petrenko, O., Yeritsyan, B., Kovalchuk, Y., Overianova, L. (2019). Procedure for modeling dynamic processes of the electromechanical shock absorber in a subway car. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (5 (101)), 44–52. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.181117
  8. Dushchenko, V., Vorontsov, S., Masliyev, V., Agapov, O., Nanivskyi, R., Cherevko, Y., Masliiev, A. (2021). Comparing the physical principles of action of suspension damping devices based on their influence on the mobility of wheeled vehicles. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (5(112)), 51–60. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.237312
  9. Jang, J.-S. (2014). The Effects of Parameter Changes on the Properties of an Air Spring. Journal of the Korea Society For Power System Engineering, 18 (2), 77–82. doi: https://doi.org/10.9726/kspse.2014.18.2.077
  10. Asami, T., Yokota, Y., Ise, T., Honda, I., Sakamoto, H. (2013). Theoretical and Experimental Analysis of the Nonlinear Characteristics of an Air Spring With an Orifice. Journal of Vibration and Acoustics, 135 (1). doi: https://doi.org/10.1115/1.4007677
  11. Korobka, B. A., Shkabrov, O. A., Kovalenko, Yu. N., Nazarenko, V. F. (2010). Otechestvennaya passazhirskaya telezhka na pnevmopodveske. Vagonniy park, 6, 48–51.
  12. Vol'pert, A. G., Zholobov, V. A. (1985). Vibrogasiteli podvizhnogo sostava: kakimi oni dolzhny byt'? Zheleznodorozhniy transport, 3, 54–57.
  13. Masliev, V. G., Shevchenko, P. M., Evstratov, A. S., Alekseev, A. O. (1981). Pnevmaticheskoe ressornoe podveshivanie teplovoza 2TE116. Transportnoe mashinostroenie. Moscow: NIIINFORMTYaZhMASh.
  14. Masliiev, A. O., Makarenko, Yu. V. Masliiev, V. H. (2015). Dempfiruvannia kolyvan kuzoviv transportnykh zasobiv, yaki obladnano pnevmatychnymy resoramy. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Zb. nauk. prats. Seriya: Transportne mashynobuduvannia, 43 (1152), 59–64.
  15. Posibnyk z tekhnichnoho obsluhovuvannia ta remontu hidravlichnykh ta fryktsiynykh hasnykiv kolyvan pasazhyrskykh vahoniv. Rada z zh. d. transportu derzhav-uchasnyts Spivdruzhnosti, Protokol vid 21-22 zhovtnia 2014 r. No. 61.
  16. Masliiev, A. O., Masliiev, V. H., Dushchenko, V. V. (2017). Pat. No. 113641 UA. Pnevmatychna pidviska. No. u201607535; zaiavl. 11.07.2016; opubl. 10.02.2017, Bul. No. 3.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-28

Як цитувати

Маслієв, В. Г., Дущенко, В. В., Єпіфанов, В. В., Нанівський, Р. А., Черевко, Ю. М., Маслієв, А. О., Демидов, О. В., & Макаренко, Ю. В. (2022). Поліпшення демпфірування коливань транспортних засобів шляхом удосконалення пневморесор. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(7(115), 59–66. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.253561

Номер

Розділ

Прикладна механіка