Визначення впливу діаметру склопластикової труби на деформований стан транспортної споруди «насип-труба» залізничної колії

Автор(и)

  • Віталій Володимирович Ковальчук Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0003-4350-1756
  • Юлія Генріхівна Соболевська Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-8087-2014
  • Артур Миколайович Онищенко Національний транспортний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-1040-4530
  • Олена Миронівна Баль Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз Міністерствa юстиції України, Україна https://orcid.org/0000-0003-2188-4098
  • Іван Богданович Кравець Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-2239-849X
  • Андрій Ярославович Пенцак Національний університет "Львівська політехніка", Україна https://orcid.org/0000-0001-7491-6730
  • Богдан Зіновійович Парнета Національний університет "Львівська політехніка", Україна https://orcid.org/0000-0002-2696-2449
  • Андрій Ярославович Кузишин Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз Міністерствa юстиції України, Україна https://orcid.org/0000-0002-3012-5395
  • Владислав Васильович Боярко Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0003-0730-8406
  • Олег Михайлович Возняк Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз Міністерствa юстиції України, Україна https://orcid.org/0000-0002-7163-9026

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.254573

Ключові слова:

земляне полотно, склопластикова труба, залізнична колія, горизонтальні та вертикальні деформації, еквівалентне навантаження

Анотація

Проведено аналіз застосування склопластикових труб у тілі насипу залізничної колії методом продавлювання земляного полотна.

Удосконалено плоску стержневу модель для оцінки деформованого стану транспортної споруди «насип-склопластикова труба» методом сил при заміні поперечного перерізу труби полігональним.

В аналітичній моделі враховано взаємодію труби з ґрунтом насипу залізничної колії. Для цього у розрахункову схему вводяться радіальні та тангенціальні пружні в’язі, які дозволяють моделювати пружний відпір ґрунту, а також сили тертя, які виникають при контакті ґрунту з трубою.

Проведено розрахунок деформованого стану транспортної споруди «насип-склопластикова труба» методом сил та методом скінченних елементів при дії навантаження від залізничного рухомого складу із врахуванням різного поперечного перерізу труби.

Встановлено, що із збільшенням діаметру склопластикової труби величина деформацій земляного полотна та склопластикової труби збільшується. При діаметрі труби 1,0 м величина деформації у склепінні труби становить 2,12 мм, а при діаметрі труби 3,6 м–4,16 мм. При цьому величина деформацій земляного полотна під шпалою становить 5,2 мм та 6,0 мм відповідно.

Встановлено, що максимальні деформації земляного полотна, які виникають над трубою, при діаметрі труби 3,6 м становлять 4,46 мм. При цьому максимальні вертикальні деформації склопластикової труби виникають у склепінні труби і при діаметрі труби 3,6 м становлять 4,16 мм.

Встановлено, що максимальні горизонтальні деформації земляного полотна виникають в точках горизонтального діаметру склопластикової  труби, а мінімальні горизонтальні деформації земляного полотна виникають в точках, що лежать на вертикальному діаметрі труби

Біографії авторів

Віталій Володимирович Ковальчук, Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра «Рухомий склад залізниць і колії»

Юлія Генріхівна Соболевська, Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій

Кандидат технічних наук, доцент, декан

Кафедра «Загальноінженерної підготовки фахівців залізничного транспорту»

Артур Миколайович Онищенко, Національний транспортний університет

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра «Мости, тунелі і гідротехнічні споруди»

Олена Миронівна Баль, Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз Міністерствa юстиції України

Кандидат технічних наук, доцент

Іван Богданович Кравець, Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій

PhD, викладач

Кафедра «Загально-інженерної підготовки фахівців залізничного транспорту»

Андрій Ярославович Пенцак, Національний університет "Львівська політехніка"

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Будівельне виробництво»

Богдан Зіновійович Парнета, Національний університет "Львівська політехніка"

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Будівельне виробництво»

Андрій Ярославович Кузишин, Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз Міністерствa юстиції України

Доктор філософії

Владислав Васильович Боярко, Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій

Викладач

Кафедра «Рухомий склад залізниць і колії»

Олег Михайлович Возняк, Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз Міністерствa юстиції України

Кандидат технічних наук

Посилання

  1. ,000 mm GRP culverts jacked under railway. Available at: https://www.plastics.gl/market/3000-mm-grp-culverts-jacked-under-railway/
  2. Machelski, C. (2016). Steel plate curvatures of soil-steel structure during construction and exploatition. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 15 (3), 207–220. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.016.013
  3. Mistewicz, M. (2019). Risk assessment of the use of corrugated metal sheets for construction of road soil-shell structures. Roads and Bridges-Drogi i Mosty, 18 (2), 89–107. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.019.006
  4. Bęben, D. (2013). Evaluation of backfill corrosivity around steel road culverts. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 12 (3), 255–268. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.013.018
  5. Gera, B., Kovalchuk, V. (2019). A study of the effects of climatic temperature changes on the corrugated structure. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 26–35. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.168260
  6. Kovalchuk, V., Kovalchuk, Y., Sysyn, M., Stankevych, V., Petrenko, O. (2018). Estimation of carrying capacity of metallic corrugated structures of the type Multiplate MP 150 during interaction with backfill soil. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (1 (91)), 18–26. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.123002
  7. Esmaeili, M., Zakeri, J. A., Abdulrazagh, P. H. (2013). Minimum depth of soil cover above long-span soil-steel railway bridges. International Journal of Advanced Structural Engineering, 5 (1), 7. doi: https://doi.org/10.1186/2008-6695-5-7
  8. Kovalchuk, V., Hnativ, Y., Luchko, J., Sysyn, M. (2020). Study of the temperature field and the thermo-elastic state of the multilayer soil-steel structure. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 19 (1), 65–78. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.020.004
  9. Machelski, C., Janusz, L., Czerepak, A. (2016). Estimation of Stress in the Crown of Soil-Steel Structures Based on Deformations. Journal of Traffic and Transportation Engineering, 4, 186–193. doi: https://doi.org/10.17265/2328-2142/2016.04.002
  10. Machelski, C., Mumot, M. (2016). Corrugated Shell Displacements During the Passage of a Vehicle Along a Soil-Steel Structure. Studia Geotechnica et Mechanica, 38 (4), 25–32. doi: https://doi.org/10.1515/sgem-2016-0028
  11. Kovalchuk, V., Sysyn, M., Hnativ, Y., Onyshchenko, A., Koval, M., Tiutkin, O., Parneta, M. (2021). Restoration of the Bearing Capacity of Damaged Transport Constructions Made of Corrugated Metal Structures. The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering, 16 (2), 90–109. doi: https://doi.org/10.7250/bjrbe.2021-16.529
  12. Sysyn, M., Kovalchuk, V., Gerber, U., Nabochenko, O., Pentsak, A. (2020). Experimental study of railway ballast consolidation inhomogeneity under vibration loading. Pollack Periodica, 15 (1), 27–36. doi: https://doi.org/10.1556/606.2020.15.1.3
  13. Kovalchuk, V., Luchko, J., Bondarenko, I., Markul, R., Parneta, B. (2016). Research and analysis of the stressed-strained state of metal corrugated structures of railroad tracks. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (7 (84)), 4–9. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.84236
  14. Goddard, D. (2014). Polimernye truby v dorozhnom stroitel'stve: 50 let evolyutsii i rosta. Polimernye truby, 1 (43), 58–61.
  15. ASTM F405. Standard Specification for Corrugated Polyethylene (PE) Pipe and Fittings (2013). Available at: https://global.ihs.com/doc_detail.cfm?document_name=ASTM%20F405&item_s_key=00020792
  16. AASHTO M 252. Standard Specification for Corrugated Polyethylene Drainage Pipe. Available at: https://standards.globalspec.com/std/14289640/AASHTO%20M%20252
  17. Jafari, N. H., Ulloa, H. O. (2020). Literature Search on Use of Flexible Pipes in Highway Engineering for DOTD’s Needs. FHWA/LA.17/638. Dept. of Civil and Environmental Engineering Louisiana State University, 63.
  18. Specification for Pipe Subsoil Drain Construction. Available at: https://www.nzta.govt.nz/assets/resources/pipe-subsoil-drain-const/docs/pipe-subsoil-drain-const.pdf
  19. Specification for pipe culvert construction. Available at: https://www.nzta.govt.nz/assets/resources/pipe-culvert-const/docs/pipe-culvert-const-2010-12.pdf
  20. AS 2439.1. Perforated plastics drainage and effluent pipe and fittings. Part 1: Perforated drainage pipe and associated fittings. Available at: https://www.saiglobal.com/pdftemp/previews/osh/as/as2000/2400/2439.1-2007.pdf
  21. The Auckland Code of Practice for Land Development and Subdivision. Chapter 4 – Stormwater. Version 3.0 (2022). Available at: https://content.aucklanddesignmanual.co.nz/regulations/codes-of-practice/Documents/SW-CoP-v3-January-2022.pdf
  22. Manual. Road Drainage Chapter 9: Culvert Design (2019). The State of Queensland (Department of Transport and Main Roads). Available at: https://www.tmr.qld.gov.au/-/media/busind/techstdpubs/Hydraulics-and-drainage/Road-drainage-manual/Chapter9.pdf?la=en
  23. Kang, J., Jung, Y., Ahn, Y. (2013). Cover requirements of thermoplastic pipes used under highways. Composites Part B: Engineering, 55, 184–192. doi: https://doi.org/10.1016/j.compositesb.2013.06.025
  24. Shil’ko, S. V., Ryabchenko, T. V., Gavrilenko, S. L., Naumov, M. A., Naumova, N. Yu. (2019). Analysis of degradation of mechanical properties of fiberglass in water environment during pipeline operation. Actual Problems of Machine Science, 8, 59–62. Available at: https://www.researchgate.net/publication/337289716_Analysis_of_Degradation_of_Mechanical_Properties_of_Fiberglass_in_Water_Environment_during_Pipeline_Operation_in_Russian_Analiz_degradacii_mehaniceskih_svojstv_stekloplastika_v_vodnoj_srede_pri_eksplu
  25. Brinkgreve, R. B. J., Vermeer, P. A. (2002). PLAXIS (version 8) user’s manual. Delft University of Technology and PLAXIS BV.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-28

Як цитувати

Ковальчук, В. В., Соболевська, Ю. Г., Онищенко, А. М., Баль, О. М., Кравець, І. Б., Пенцак, А. Я., Парнета, Б. З., Кузишин, А. Я., Боярко, В. В., & Возняк, О. М. (2022). Визначення впливу діаметру склопластикової труби на деформований стан транспортної споруди «насип-труба» залізничної колії. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(7 (116), 35–43. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.254573

Номер

Розділ

Прикладна механіка