Вдосконалення режиму аналітичного гіроазимута для компенсації балістичної девіації морського гірокомпаса

Автор(и)

  • Сергій Вікторович Іванов Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0003-3001-2451
  • Павло Борисович Олійник Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0002-9481-0551
  • Геннадій Анатолійович Вірченко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0000-0001-9586-4538

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.259024

Ключові слова:

гірокомпас, гіроазимут, режим аналітичного гіроазимута, балістична девіація, аналітична компенсація похибок

Анотація

Однією з основних похибок гірокомпаса є балістична девіація, що виникає при маневруванні судна. Це становить важливий аспект вирішення проблеми навігаційної безпеки мореплавства, яка є об’єктом виконуваних досліджень. У рамках останніх запропоновано вдосконалення режиму аналітичного гіроазимута для компенсації балістичної девіації морського гірокомпаса, що являє собою предмет даних наукових розвідок.

При застосуванні класичного способу зменшення балістичної девіації (фізичного перемикання приладу в режим гіроазимута) за певних умов гірокомпас після маневру може не повернутися в меридіан і втратить працездатність. Водночас класична алгоритмічна компенсація шляхом розрахунку балістичної девіації вимагає інформації із зовнішніх пристроїв, наприклад лага та/або приймача GPS (Global Positioning System). Для компенсації балістичної девіації в даній праці вдосконалено режим аналітичного гіроазимута, призначений для підвищення точності морського гірокомпаса на маневрі, шляхом застосування для фільтрації каналу акселерометра фільтра третього порядку. Це дозволяє компенсувати балістичну девіацію та знизити інтеркардинальну девіацію на хитавиці. У роботі запропоновано методику розрахунку часу перемикання між режимами гірокомпаса, яка дозволяє отримати задане значення балістичної девіації. Як наслідок, вдосконалений спосіб зменшення девіації має точність, порівняну з класичним. При використанні даного способу виключена втрата гірокомпасом властивості вибірковості відносно меридіану (вказування курсу), бо прилад не перемикається в режим гіроазимута.

Запропонований спостережний пристрій можна застосовувати на серійних гірокомпасах без необхідності переналаштування й отримати бажане значення залишкової похибки компенсації девіації (за розрахунками до 0,3°)

Біографії авторів

Сергій Вікторович Іванов, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Кандидат технічних наук, доцент, завідувач науково-дослідного відділу

Науково-дослідний інститут телекомунікацій

Павло Борисович Олійник, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник

Науково-дослідний інститут телекомунікацій

Геннадій Анатолійович Вірченко, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра нарисної геометрії, інженерної та комп’ютерної графіки

Посилання

  1. Zbrutskyi, O. V., Dovhopolyi, A. S., Nesterenko, O. I., Hryhoriev, V. M. (2017). Hirokompasy dlia navihatsii ta navedennia. Kyiv: Politekhnika, 200.
  2. Sharma, P. M. (2011). Theory of Marine Gyro Compass. Bhandarkar Publications, 111.
  3. Ryzhkov, L. M., Ivanov, S. V. (2006). Shliakhy zabezpechennia funktsionuvannia korektovanoho hirokompasa yak dvorezhymnoho pryladu. V naukovo-tekhnichna konferentsiya “Pryladobuduvannia: stan i perspektyvy”. Kyiv: NTUU “KPI”, 14.
  4. Chichinadze, M. V. (2018). Marine Gyrocompasses: Development and Prospects. Giroskopiya i Navigatsiya, 26 (3), 136–142. doi: https://doi.org/10.17285/0869-7035.2018.26.3.136-142
  5. Zamorsky, A. (2020). Indirect control gyrocompass for land mobile vehicles. Bulletin of Kyiv Polytechnic Institute. Series Instrument Making, 59 (1), 5–23. doi: https://doi.org/10.20535/1970.59(1).2020.210165
  6. Jaskólski, K., Felski, A., Piskur, P. (2019). The Compass Error Comparison of an Onboard Standard Gyrocompass, Fiber-Optic Gyrocompass (FOG) and Satellite Compass. Sensors, 19 (8), 1942. doi: https://doi.org/10.3390/s19081942
  7. Uspenskyi, V., Bagmut, I., Nekrasova, M. (2018). Development of method and algorithm of dynamic gyrocompassing for high­speed systems of navigation and control of movement. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (9 (91)), 72–29. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.119735
  8. Sun, J., Xu, X., Liu, Y., Zhang, T., Li, Y., Tong, J. (2017). An Adaptive Damping Network Designed for Strapdown Fiber Optic Gyrocompass System for Ships. Sensors, 17 (3), 494. doi: https://doi.org/10.3390/s17030494
  9. Liu, Y., Yang, G., Cai, Q. (2020). A Novel Method for Determination on Switch Timing Between Damping and Non-Damping Status of Strapdown Fiber Optic Gyrocompass. IEEE Access, 8, 15870–15882. doi: https://doi.org/10.1109/access.2020.2964664
  10. Sun, F., Xia, J., Ben, Y., Zu, Y. (2015). A novel EM-Log aided gyrocompass alignment for in-motion marine SINS. Optik - International Journal for Light and Electron Optics, 126 (19), 2099–2103. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijleo.2015.05.113
  11. Gao, S., Wei, W., Zhong, Y., Feng, Z. (2014). Rapid alignment method based on local observability analysis for strapdown inertial navigation system. Acta Astronautica, 94 (2), 790–798. doi: https://doi.org/10.1016/j.actaastro.2013.10.003
  12. Smirnov, E. L., Orekhov, A. V. (1991). O metode vychisleniya inertsionnykh deviatsiy, baziruyuschemsya na ispol'zovanii matematicheskoy modeli girokompasa. Metody i tekhnicheskie sredstva morskogo sudovozhdeniya. Moscow: Mortekhinformreklama, 30–40.
  13. Ivanov, S. V., Bezvesilnaya, O. N., Ryzhkov, L. M., Staritskiy, L. P. (2003). Corrected Gyrocompass Synthesis as a System with Changeable Structure. Symposium Gyro Technology 2003. Stuttgart, 12.0–12.8.
  14. Bereza, B. V., Mumin, O. L., Skalon, A. I. (1993). Sovremennye malogabaritnye akselerometry mayatnikovogo tipa dlya sistem inertsial'noy navigatsii i upravleniya. Giroskopiya i navigatsiya, 2, 34–38.
  15. Shaydenko, A. Ya., Lapaev, A. V. (1983). Pretsizionnye nizkochastotnye akselerometry. Dep. VINIITI No. 3168-83.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Іванов, С. В., Олійник, П. Б., & Вірченко, Г. А. (2022). Вдосконалення режиму аналітичного гіроазимута для компенсації балістичної девіації морського гірокомпаса. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(5 (117), 36–46. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.259024

Номер

Розділ

Прикладна фізика