Розвиток технологій кузова автобуса в аспекті корозії і довговічності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.259927

Ключові слова:

автобус, кузов, корозія, антикорозійний захист, нові технології, адгезія, клеєві суміші, алюкобонд, приклеєні бічні панелі

Анотація

Об’єкт дослідження – технології кузовів автобусів та формування рекомендацій для проектних кузовних робіт з умов регламентованої довговічності кузова, що впроваджується у виробництво. Розвиток технології виготовлення кузовів автобусів полягає у поліпшенні антикорозійного захисту, застосуванням нових полімерних матеріалів та зменшення протяжності зварних швів.

Розглянуто проблему корозійної стійкості кузовів автобусів. Встановлено, що застосування нових полімерних матеріалів дозволить підвищити корозійну стійкість кузовів автобусів, а існуючі технології слабко захищають від корозії (ресурс до 5 років). Особливість даного дослідження: перевірено адґезію нових матеріалів, при штучному старінні, що підтверджує довговічність клеєних з`єднань.

За старою технологією – антикорозійна обробка кузова після приварювання облицювання з непокритими місцями між каркасом та облицюванням кузова, що провокувало корозію. Основна ідея полягає в тому, що у новій технології облицювання приварюється або приклеюється після повного покриття каркасу кузова ґрунтом.

Запропоновано нові технології та матеріали, не застосовані в автомобілебудуванні. Три варіанти технологій впроваджені у виробництво. Перший: приварка сталевих цинкованих листів. У місцях зварювання каркас покривається струмопровідним ґрунтом. Впроваджено для шкільних автобусів (після 7 років без ушкоджень). Другий: приклеювання сталевих цинкованих листів. Впроваджено для міських автобусів (після 6 років без ушкоджень). Третій: приклеювання листів з композитних матеріалів, не використовуваних у автомобілебудуванні. Перехід на нові клеєві технології облицювання з композитних корозійностійких матеріалів взамін сталевого листа, скорочує у 2,5–3 рази довжину зварних швів (до 20 років без ушкоджень).

Проведені дослідження підтвердили міцність клеєних з’єднань (когезійний розрив більше 95 %). Підтверджено в експлуатації автобусів надійність клеєних з’єднань та високу корозійну стійкість кузова.

Сфера практичного використання отриманих результатів: автобусобудівні заводи.

Отримані результати підходять для виробництв всіх типів, а катафорезні покриття тільки для масового виробництва

Біографії авторів

Дмитро Петрович Рубан, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автомобілебудування

Любомир Васильович Крайник, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра автомобілебудування

Ганна Яківна Рубан, Черкаський державний бізнес-коледж

Викладач

Кафедра фундаментальних дисциплін

Марія В’ячеславівна Захарова, Черкаський державний бізнес-коледж

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій

Сергій Владиславович Бурмістров, Черкаський державний бізнес-коледж

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій

Владислав Ігорович Хотунов, Черкаський державний бізнес-коледж

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій

Володимир Володимирович Метелап, Черкаський державний технологічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра програмного забезпечення автоматизованих систем

Посилання

  1. Regulation No 66 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) – Uniform provisions concerning the approval of large passenger vehicles with regard to the strength of their superstructure. Available at: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/6d1479db-1195-41eb-837b-8e0de970dcaf/language-en/format-PDF/source-search
  2. Corrosion Cost and Preventive Strategies in the United States. FHWA-RD-01-156. Available at: https://rosap.ntl.bts.gov/view/dot/39217
  3. Kowarska, I., Korta, J., Kuczek, K., Uhl, T. (2014). Fully Equipped Dynamic Model of a Bus. Shock and Vibration, 2014, 1–9. doi: https://doi.org/10.1155/2014/201952
  4. Ruban, D., Kraynyk, L., Ruban, H., Sosyk, A., Shcherbyna, A., Dudarenko, O., Artyukh, A. (2021). Forecasting the durability of public transport bus bodies depending on operating conditions. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (1 (112)), 26–33. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.238171
  5. Nandhakumar, S., Seenivasan, S., Mohammed Saalih, A., Saifudheen, M. (2021). Weight optimization and structural analysis of an electric bus chassis frame. Materials Today: Proceedings, 37, 1824–1827. doi: https://doi.org/10.1016/j.matpr.2020.07.404
  6. Corrosion Protection ‒ Proof That It Matters (2018). Daimler Trucks North America LLC. Available at: https://thomasbuiltbuses.com/resources/articles/corrosion-protection-proof-that-it-matters/
  7. Saarimaa, V., Kaleva, A., Ismailov, A., Laihinen, T., Virtanen, M., Levänen, E., Väisänen, P. (2022). Corrosion product formation on zinc-coated steel in wet supercritical carbon dioxide. Arabian Journal of Chemistry, 15 (3), 103636. doi: https://doi.org/10.1016/j.arabjc.2021.103636
  8. Calovi, M., Rossi, S., Deflorian, F., Dirè, S., Ceccato, R., Guo, X., Frankel, G. S. (2020). Effects of Graphene-Based Fillers on Cathodic Delamination and Abrasion Resistance of Cataphoretic Organic Coatings. Coatings, 10 (6), 602. doi: https://doi.org/10.3390/coatings10060602
  9. Ruban, D. P., Kraynyk, L. V., Gryshchuk, A. K. (2021). Demand that go in on the following vehicle body of the bodies of the human transport pid ped hour exploatation. The National Transport University Bulletin, 1 (48), 293–301. doi: https://doi.org/10.33744/2308-6645-2021-1-48-293-301
  10. Ruban, D., Kraynyk, L., Kraynyk, Y., Dzoba, V. (2021). Technological principles for providing the durability of bus bodies in the production process. Journal of Mechanical Engineering and Transport, 12 (2), 106–111. doi: https://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-12-2-106-111
  11. Rosales, B. M., Vera, R., de Rincon, O. T., Di Sarli, A., Rocha Valenzuela, J. A., Tidblad, J. (2012). Atmospheric Corrosion. International Journal of Corrosion, 2012, 1–3. doi: https://doi.org/10.1155/2012/174240
  12. Riddle, C. L., Marlow, M. J., Bazydlo, M. J. (2000). Pat. No. US6095594A. Exterior body side cladding attachment for a motor vehicle and related method. No. 09/119,802; declareted: 21.07.1998; published: 01.08.2000. Available at: https://patents.google.com/patent/US6095594A/en
  13. Nelson, W. A. (1999). Pat. No. US5925425A. Plastic cladding and body molding parts. declareted: 10.06.1992; published: 20.07.1999. Available at: https://patents.google.com/patent/US5925425A/en
  14. CQP – 034. Available at: https://www.organoids.com/uploads/tx_bh/organoid_adhesion_test_sika_1407.pdf?mod=153184213

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Рубан, Д. П., Крайник, Л. В., Рубан, Г. Я., Захарова, М. В., Бурмістров, С. В., Хотунов, В. І., & Метелап, В. В. (2022). Розвиток технологій кузова автобуса в аспекті корозії і довговічності. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(1 (117), 67–75. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.259927

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи