Розробка комплексного інструментарію підтримки прийняття рішень у процесах управління якістю дистанційного навчання

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.263285

Ключові слова:

забезпечення якості, експертна оцінка, дистанційне навчання, критеріальна модель, метод експертних оцінок, метод аналізу ієрархій, поєднання методів

Анотація

Об’єктом дослідження є якість дистанційного навчання. Потреба в методиках оцінки якості цієї форми навчання проявилася найбільш явно у зв’язку з пандемією COVID-19, війнами та іншими глобальними проблемами, що і є актуальністю дослідження.

Дослідження присвячене розробці моделі підтримки прийняття рішень з оцінки якості дистанційного навчання. Основою методу є поєднання методу експертних оцінок та критеріальної моделі аналізу даних, базовим методом для аналізу отриманих даних застосовується метод аналізу ієрархій.

Запропоновано структурну та функціональну схему системи управління якістю дистанційного навчання. У ході дослідження було відібрано 10 критеріїв та 52 показники, розраховано вагу кожного показника. На основі отриманих вагових значень було побудовано схему критеріальної моделі підтримки прийняття рішень для оцінки якості дистанційного навчання.

У ході експертної оцінки критеріїв та показників було визначено, що вага показників у межах критерію коливається від 0,09953 до 0,34262. Така відмінність вагових значень свідчить про оптимальність сукупності показників у межах критерію.

Завдяки поєднанню критеріального підходу при аналізі даних з методом експертних оцінок модель може бути легко адаптована для точкової оцінки окремих компонентів та знаходження проблемних зон під час реалізації дистанційного навчання та прийняття управлінських рішень.

Результати цього дослідження можуть бути цікавими як керівникам закладів освіти, так і співробітникам служб, які займаються обробкою інформації про організацію та поданням звітності для прийняття стратегічних рішень.

Біографії авторів

Anna Shaporeva, Manash Kozybayev North Kazakhstan university

Head of Scientific Research Organization Department

Department of Science

Department of Organization of Scientific Research

Oxana Kopnova, Manash Kozybayev North Kazakhstan university

Senior Lecturer

Department of Mathematics and Informatics

Irina Shmigirilova, Manash Kozybayev North Kazakhstan university

PhD, Associate Professor

Department of Mathematics and Informatics

Yevgeniya Kukharenko, Manash Kozybayev North Kazakhstan university

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor

Department of Information and Communication Technologies

Aliya Aitymova, Manash Kozybayev North Kazakhstan university

Senior Lecturer

Department of Theory and Methods of Primary and Preschool Education

Посилання

  1. Uvalic-Trumbic, S., Martin, M. A. (2021). A New Generation of External Quality Assurance: Dynamics of change and innovative approaches. New trends in higher education. Paris: UNESCO, International Institute for Educational Planning, 112. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377497/PDF/377497eng.pdf.multi
  2. Martin, M., Parikh, S. (2017). Quality management in higher education: developments and drivers: results from an international survey. Paris: UNESCO, International Institute for Educational Planning, 99. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260226/PDF/260226eng.pdf.multi
  3. Kolyeva, N., Kopnova, O., Shaporeva, A. (2021). Adaptation Information and analytical system adaptation in the contour of the corporate system of the university. E3S Web of Conferences, 270, 01037. doi: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127001037
  4. Noaman, A. Y., Ragab, A. H. M., Madbouly, A. I., Khedra, A. M., Fayoumi, A. G. (2017). Higher education quality assessment model: towards achieving educational quality standard. Studies in Higher Education, 42 (1), 23–46. doi: https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1034262
  5. Ortega Naranjo, W. F., Caisa Yucailla, E. D. (2021). Indicadores de calidad: educación superior-Quito. UNIANDES Episteme, 8 (4), 522–536. Available at: http://45.238.216.13/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/2344/1848
  6. Fesenko, T., Ruban, I., Karpenko, K., Fesenko, G., Kovalenko, A., Yakunin, A., Fesenko, H. (2022). Improving of the decision-making model in the processes of external quality assurance of higher education. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (115)), 74–85. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.253351
  7. Aitymova, A., Shaporeva, A., Kopnova, O., Kushumbayev, A., Aitymov, Z. (2022). Development and modeling of combined components of the information environment. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (2 (116)), 51–60. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.255084
  8. Misut, M., Pribilova, K. (2015). Measuring of Quality in the Context of e-learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 177, 312–319. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.347
  9. Ransom, T., Knepler, E., Zapata-Gietl, C. (2018). New Approaches to Judging Quality in Higher Education. Profiles of Emerging Methods. Apart From Traditional Accreditation. Washington: Council for Higher Education Accreditation, 32. Available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED588479.pdf
  10. European, Ukrainian and Kazakh policies, strategies and practices of quality assurance in higher education in the context of WP2.1 (2021). Available at: http://web.elth.ucv.ro/eduqas/wp-content/uploads/sites/2/2021/07/R1.-Case-study.pdf
  11. Ossiannilsson, E., Williams, K., Camilleri, A. F., Brown, M. (2015). Quality models in online and open education around the globe. State of the art and recommendations. Oslo: International Council for Open and Distance Education, 52. doi: https://doi.org/10.25656/01:10879
  12. Vinogradova, I., Kliukas, R. (2015). Methodology for evaluating the quality of distance learning courses in consecutive stages. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1583–1589. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.364
  13. Bekesiene, S., Vasiliauskas, A. V., Hošková-Mayerová, Š., Vasilienė-Vasiliauskienė, V. (2021). Comprehensive Assessment of Distance Learning Modules by Fuzzy AHP-TOPSIS Method. Mathematics, 9 (4), 409. doi: https://doi.org/10.3390/math9040409
  14. Saaty, R. W. (1987). The analytic hierarchy process – What it is and how it is used. Mathematical Modelling, 9 (3-5), 161–176. doi: https://doi.org/10.1016/0270-0255(87)90473-8
  15. Bolton, D. L., Smidt, E., Li, R. (2019). Assessing the quality of distance education at a university. Ensuring quality and integrity in online learning programs, 149–177. doi: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-7844-4.ch006
  16. Naveed, Q. N., Qureshi, M. R. N., Tairan, N., Mohammad, A., Shaikh, A., Alsayed, A. O. et. al. (2020). Evaluating critical success factors in implementing E-learning system using multi-criteria decision-making. PLOS ONE, 15 (5), e0231465. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231465

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2022-08-31 — Оновлено 2024-01-10

Версії

Як цитувати

Shaporeva, A., Kopnova, O., Shmigirilova, I., Kukharenko, Y., & Aitymova, A. (2024). Розробка комплексного інструментарію підтримки прийняття рішень у процесах управління якістю дистанційного навчання. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(3(118), 43–50. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.263285 (Original work published 31, Серпень 2022)

Номер

Розділ

Процеси управління