Обґрунтування технології застосування гігроскопічних матеріалів для пилезахисту доріг з найнижчим типом покриття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.263573

Ключові слова:

гігроскопічні матеріали, пилозахист, запиленість, придорожня зона, дороги, джерела забруднення, вплив пилу

Анотація

У статті представлені результати експериментальних досліджень для типів пухких ґрунтів, легко схильних до пилу. У зв'язку з цією проблемою ставиться завдання вивчення та вивчення причин та структури утворення запиленості у придорожній зоні доріг із поширеними типами покриттів або без покриттів. Експериментальне дослідження спрямоване на визначення часу висихання розчинів хімічного захисту від пилу під дією сонячної радіації та норми їхнього розподілу.

Об'єктом дослідження є пил, що утворюється на дорогах з низькими транспортними та експлуатаційними характеристиками (тимчасові дороги у місцях дорожньо-ремонтних робіт, дороги до кар'єрів та ін.) та матеріали, що використовуються для знепилювання дорожніх покриттів.

Вирішуваним завданням є зниження викиду великої кількості пилу на дорогах без покриття або з покриттям низької якості, що негативно впливає на організм людини.

Отримані результати є визначенням способу боротьби з пилом на дорожніх покриттях, що забезпечує зниження зносу при русі транспортних засобів дорогами без дорожніх покриттів.

При цьому на виході передбачається класифікація пилу за джерелами їхнього утворення.

Завдяки своїм особливостям і характеристикам ці результати дозволили автору вирішити це завдання – ефективними способами боротьби з пилом на дорожніх покриттях є: обробка їх пиловловлюючими матеріалами, що знижують знос; збереження первісної рівності; зниження забруднення повітря; покращення умов руху автомобілів та санітарно-гігієнічного стану доріг поблизу населених пунктів.

Для дослідних випробувань були взяті традиційні розчини солей різної концентрації (NaCl, MgCl2, CaCl2, MgCl2×6H2O та ін.) та розчини стабілізуючих добавок іноземного виробництва Durasoil та Soiltac виробництва SOILWORKS.

Спонсор дослідження

  • We express our gratitude to the KazADI laboratory.

Біографії авторів

Saniya Kiyalbay, Kazakh Automobile and Road Institute named after L. B. Goncharov (KazADI)

PhD, Associate Professor

Department of Transport Construction and Production of Building Materials

Akmaral Sagybekova, Kazakh Automobile and Road Institute named after L. B. Goncharov (KazADI)

PhD, Associate Professor

Department of Transport Construction and Production of Building Materials

Abdy Kiyalbaev, Kazakh Automobile and Road Institute named after L. B. Goncharov (KazADI)

Doctor of Technical Sciences, Professor

Department of Transport Construction and Production of Building Materials

Kabdullagazy Nauruzbayev, Kazakh Automobile and Road Institute named after L. B. Goncharov (KazADI)

Doctor of Technical Sciences, Professor

Department of Transport Construction and Production of Building Materials

Gulsum Espayeva, Kazakh Automobile and Road Institute named after L. B. Goncharov (KazADI)

PhD, Associate Professor

Department of Transport Construction and Production of Building Materials

Gulnar Bektursunova, Kazakh Automobile and Road Institute named after L. B. Goncharov (KazADI)

Magistr of Technical Sciences, Lector

Department of transport construction and production of building materials

Посилання

  1. Malash, G. F., Hashem, H. M. (2005). Improving the properties of ammonium nitrate fertilizer using additives. AEJ – Alexandria Engineering Journal, 44, 685–693.
  2. Wang, Y., Du, C., Cui, M. (2021). Formulation Development and Performance Characterization of Ecological Dust Suppressant for Road Surfaces in Cities. Applied Sciences, 11 (21), 10466. doi: https://doi.org/10.3390/app112110466
  3. Gonzalez, A., Aitken, D., Heitzer, C., Lopez, C., Gonzalez, M. (2019). Reducing mine water use in arid areas through the use of a byproduct road dust suppressant. Journal of Cleaner Production, 230, 46–54. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.05.088
  4. Beaulieu, L., Pleau, R., Pierre, P., Poulin, P., Juneau, S. (2014). Mechanical performance in field conditions of treated and stabilized granular materials used in unpaved roads: a longitudinal study. Canadian Journal of Civil Engineering, 41 (2), 97–105. doi: https://doi.org/10.1139/cjce-2012-0423
  5. Du, C.-F., Li, L. (2013). Development and characterization of formulation of dust-suppressant used for stope road in open-pit mines. Journal of Coal Science and Engineering (China), 19 (2), 219–225. doi: https://doi.org/10.1007/s12404-013-0217-1
  6. Zhang, Y., Chen, J., Li, D., Zhu, S., Gao, J. (2023). Effectiveness evaluation of water-sprinkling in controlling urban fugitive road dust based on TRAKER method: A case study in Baoding, China. Journal of Environmental Sciences, 124, 735–744. doi: https://doi.org/10.1016/j.jes.2021.12.005
  7. Nargis, A., Habib, A., Islam, M. N., Chen, K., Sarker, M. S. I., Al-Razee, A. N. M. et. al. (2022). Source identification, contamination status and health risk assessment of heavy metals from road dusts in Dhaka, Bangladesh. Journal of Environmental Sciences, 121, 159–174. doi: https://doi.org/10.1016/j.jes.2021.09.011
  8. Kim, J., Wi, E., Moon, H., Son, H., Hong, J., Park, E. et. al. (2022). Quantitative analysis of the concentration of nano‑carbon black originating from tire-wear particles in the road dust. Science of The Total Environment, 842, 156830. doi: https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2022.156830
  9. Botsou, F., Sungur, A., Kelepertzis, E., Kypritidou, Z., Daferera, O., Massas, I. et. al. (2022). Estimating remobilization of potentially toxic elements in soil and road dust of an industrialized urban environment. Environmental Monitoring and Assessment, 194 (8). doi: https://doi.org/10.1007/s10661-022-10200-x
  10. Gekhtman, V. I. (1999). Avtomobil'nye dorogi v ekologicheskikh sistemakh: problemy vzaimodeystviya. Moscow: Che Ro, 239.
  11. Barikaeva, N. S., Nikolenko, D. A. (2013). Research of dust content of urban environment near highways. Available at: https://naukarus.com/issledovanie-zapylennosti-gorodskoy-sredy-vblizi-avtomobilnyh-dorog
  12. ST RK 1290-2004. Grunty. Metody laboratornogo opredeleniya fizicheskikh kharakteristik. Available at: https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30092368
  13. Dzhakeshov, K. S. (2007). Teoriya obrazovaniya pyli v pritrassovoy zone avtomobil'nykh dorog i grodskikh ulits. Vestnik VKGTU, 1 (35), 76–79. Available at: https://www.ektu.kz/files/vestnik/arch01_2007.pdf
  14. Ekologicheskaya bezopasnost' avtomobil'noy dorogi: ponyatie i kolichestvennaya otsenka (2002). Moscow: Rosavtodor, 79. Available at: http://online.budstandart.com/ru/catalog/doc-page?id_doc=6178
  15. GOST 17.2.3.02-78. Okhrana prirody. Atmosfera pravila ustanovleniya dopustimykh vybrosov vrednykh veschestv promyshlennymi predpriyatiyami. Available at: http://online.budstandart.com/ru/catalog/doc-page?id_doc=6178
  16. Yessentay, D. (2021). Reliability criterion for calculation of the optimum driving speed on road in winter. International Journal of GEOMATE, 21(83). doi: https://doi.org/10.21660/2021.83.j2115
  17. Zhussupbekov, A., Tulebekova, A., Zhumadilov, I., Zhankina, A. (2020). Tests of Soils on Triaxial Device. Key Engineering Materials, 857, 228–233. doi: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/kem.857.228

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-31

Як цитувати

Kiyalbay, S., Sagybekova, A., Kiyalbaev, A., Nauruzbayev, K., Espayeva, G., & Bektursunova, G. (2022). Обґрунтування технології застосування гігроскопічних матеріалів для пилезахисту доріг з найнижчим типом покриття. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(6(118), 67–77. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.263573

Номер

Розділ

Технології органічних та неорганічних речовин