Визначення особливостей деформованого стану підсиленої транспортної бетонної труби металевою обоймою при дії статичного навантаження

Автор(и)

  • Віталій Володимирович Ковальчук Національний університет «Львівська політехніка», Україна http://orcid.org/0000-0003-4350-1756
  • Роман Тарасович Рибак Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-0745-6620
  • Богдан Зіновійович Парнета Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-2696-2449
  • Артур Миколайович Онищенко Національний транспортний університет, Україна http://orcid.org/0000-0002-1040-4530
  • Роксоляна Богданівна Квасниця Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-7488-672X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.265813

Ключові слова:

бетонна труба, металева обойма, епюра деформацій, тришарова конструкція, статичне навантаження

Анотація

Об’єкт дослідження є бетонна труба та труба, цілісність якої була відновлена металевою обоймою із заповненням шару між існуючою трубою і металевою обоймою саморозширюючим бетонним розчином.

Встановлено, що найпоширенішими видами дефектів і пошкоджень труб на дорогах є поперечні та повздовжні тріщини, а також сколювання та викришування бетону.

Розроблено методику експериментальних випробувань нової бетонної труби без підсилення та бетонної труби, підсиленої металевою обоймою при дії статичного навантаження.

Проведено експериментальні випробування бетонної труби без підсилення та із підсиленням металевою обоймою у лабораторних умовах. Для вимірювання деформацій труби використано цифрові індикатори, аналогово-цифровий перетворювач та персональний комп’ютер.

Встановлено, що максимальна величина вертикальних деформацій нової бетонної труби до утворення тріщин склала 4,75 мм, а підсиленої металевою обоймою – 4,36 мм. При цьому максимальна деформація, при якій відбулося руйнування нової труби, склала 6,36 мм, а підсиленої труби металевою обоймою – 10,51 мм.

Встановлено, що підсилення металевою обоймою зруйнованої труби у початковий період навантаження призводить до відшарування обойми від бетону труби. Далі при включені обойми у роботу відбувається стабільна робота бетонної труби і величина росту деформацій труби відбувається плавно.

Результати вимірювання вертикальних деформацій у вершині труби без підсилення та із підсиленням показали різні значення деформацій. Встановлено, що повне руйнування труби підсиленої металевою обоймою проходить при деформаціях на 61 % вищих за деформації, при яких руйнується не підсилена нова бетонна труба.

Встановлено, що одним із методів відновлення несучої здатності пошкоджених та дефектних труб у дорожній галузі є застосування металевих обойм.

Біографії авторів

Віталій Володимирович Ковальчук, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра «Транспортні технології»

Роман Тарасович Рибак, Національний університет «Львівська політехніка»

Аспірант

Кафедра «Будівельне виробництво»

Богдан Зіновійович Парнета, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Будівельне виробництво»

Артур Миколайович Онищенко, Національний транспортний університет

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра «Мости, тунелі і гідротехнічні споруди»

Роксоляна Богданівна Квасниця, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Кафедра «Дизайну та основ архітектури»

Посилання

  1. Pshinko, A. N., Rudenko, N. N. (2000). Problemy remonta inzhenernykh transportnykh sooruzhenii. Zalіznichnii transport Ukraini, 3, 12–14. Available at: https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=ca&user=oSlrDJMAAAAJ&citation_for_view=oSlrDJMAAAAJ:CaZNVDsoPx4C
  2. Pshinko, A. N. (2000). Podvodnoe betonirovanie i remont iskusstvennykh sooruzhenii. Dnepropetrovsk: Porogi, 411.
  3. Pshinko, O. M. Soldatov, K. I., Krasniuk, A. V., Pshinko, P. O. (2008). The Systematization of Defects in Concrete Structures and Ways of Their Elimination. Visnyk Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu imeni akademika V. Lazariana, 22, 106–113. Available at: http://eadnurt.diit.edu.ua/handle/123456789/2859
  4. Kovalchuk, V., Hnativ, Y., Luchko, J., Sysyn, M. (2020). Study of the temperature field and the thermos-elastic state of the multilayer soil-steel structure. Roads and Bridges, 19 (1), 65–78. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.020.004
  5. Mistewicz, M. (2019). Risk assessment of the use of corrugated metal sheets for construction of road soil-shell structures. Roads and Bridges-Drogi i Mosty, 18 (2), 89–107. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.019.006
  6. Kovalchuk, V., Markul, R., Pentsak, A., Parneta, B., Gayda, O., Braichenko, S. (2017). Study of the stress-strain state in defective railway reinforced-concrete pipes restored with corrugated metal structures. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (1 (89)), 37–44. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.109611
  7. Kovalchuk, V., Luchko, J., Bondarenko, I., Markul, R., Parneta, B. (2016). Research and analysis of the stressed-strained state of metal corrugated structures of railroad tracks. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (7 (84)), 4–9. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.84236
  8. Kovalchuk, V., Markul, R., Bal, O., Мilyanych, A., Pentsak, A., Parneta, B., Gajda, A. (2017). The study of strength of corrugated metal structures of railroad tracks. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (7 (86)), 18–25. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.96549
  9. Kovalchuk, V., Kovalchuk, Y., Sysyn, M., Stankevych, V., Petrenko, O. (2018). Estimation of carrying capacity of metallic corrugated structures of the type Multiplate MP 150 during interaction with backfill soil. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (1 (91)), 18–26. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.123002
  10. Liu, Y., Hoult, N. A., Moore, I. D. (2020). Structural Performance of In-Service Corrugated Steel Culvert under Vehicle Loading. Journal of Bridge Engineering, 25 (3). doi: https://doi.org/10.1061/(asce)be.1943-5592.0001524
  11. Machelski, C. (2016). Steel plate curvatures of soil-steel structure during construction and exploatition. Roads and Bridges, 15 (3), 207–220. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.016.013
  12. Bęben, D. (2013). Evaluation of backfill corrosivity around steel road culverts. Roads and Bridges, 12 (3), 255–268. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.013.018
  13. Gera, B., Kovalchuk, V. (2019). A study of the effects of climatic temperature changes on the corrugated structure. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 26–35. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.168260
  14. Kovalchuk, V., Sysyn, M., Hnativ, Y., Onyshchenko, A., Koval, M., Tiutkin, O., Parneta, M. (2021). Restoration of the Bearing Capacity of Damaged Transport Constructions Made of Corrugated Metal Structures. The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering, 16 (2), 90–109. doi: https://doi.org/10.7250/bjrbe.2021-16.529
  15. Machelski, C., Janusz, L., Czerepak, A. (2016). Estimation of Stress in the Crown of Soil-Steel Structures Based on Deformations. Journal of Traffic and Transportation Engineering, 4 (4), 186–193. doi: https://doi.org/10.17265/2328-2142/2016.04.002
  16. Machelski, C., Mumot, M. (2016). Corrugated Shell Displacements During the Passage of a Vehicle Along a Soil-Steel Structure. Studia Geotechnica et Mechanica, 38 (4), 25–32. doi: https://doi.org/10.1515/sgem-2016-0028
  17. Esmaeili, M., Zakeri, J. A., Abdulrazagh, P. H. (2013). Minimum depth of soil cover above long-span soil-steel railway bridges. International Journal of Advanced Structural Engineering, 5 (1), 7. doi: https://doi.org/10.1186/2008-6695-5-7
  18. Sysyn, M., Kovalchuk, V., Gerber, U., Nabochenko, O., Pentsak, A. (2020). Experimental study of railway ballast consolidation inhomogeneity under vibration loading. Pollack Periodica, 15 (1), 27–36. doi: https://doi.org/10.1556/606.2020.15.1.3
  19. Kovalchuk, V., Koval, M., Onyshchenko, A., Kravets, I., Bal, O., Markul, R. et. al. (2022). Determining the strained state of prefabricated metal corrugated structures of a tunnel overpass exposed to the dynamic loading from railroad rolling stock. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (117)), 50–58. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.259439
  20. Kovalchuk, V., Sobolevska, Y., Onyshchenko, A., Bal, O., Kravets, I., Pentsak, A. et. al. (2022). Investigating the influence of the diameter of a fiberglass pipe on the deformed state of railroad transportation structure “embankment-pipe.” Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (7 (116)), 35–43. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.254573
  21. AASHTO M 252, 2020 Edition, 2020 – Standard Specification for Corrugated Polyethylene Drainage Pipe. Available at: https://standards.globalspec.com/std/14289640/AASHTO%20M%20252
  22. Jafar, N. H., Ulloa, H. O. (2020). Literature Search on Use of Flexible Pipes in Highway Engineering for DOTD’s Needs. FHWA/LA.17/638. Dept. of Civil and Environmental Engineering Louisiana State University, 63.
  23. Kang, J., Jung, Y., Ahn, Y. (2013). Cover requirements of thermoplastic pipes used under highways. Composites Part B: Engineering, 55, 184–192. doi: https://doi.org/10.1016/j.compositesb.2013.06.025
  24. Babych, Ye. M., Karavan, V. V., Babych, V. Ye. (2018). Diahnostyka, pasportyzatsiia ta vidnovlennia budivel i inzhenernykh sporud. Rivne: Volynski oberehy, 129. Available at: http://ep3.nuwm.edu.ua/10637/
  25. Valovyi, O. I., Yeromenko, O. Yu. (2008). Otsinky mitsnosti zalizobetonnykh balok, pidsylenykh v stysnutii zoni efektyvnymy materialamy. Zbirnyk naukovykh prats Dorohy i mosty, 9, 22–28. Available at: http://dorogimosti.org.ua/files/upload/Zu_6.pdf
  26. Sokolska, M. K., Kolosova, A. S., Vitkalova, I. A., Torlova, A. S., Pikalov, Ye. S. (2017). Cpoluchni dlia otrymannia suchasnykh polimernykh kompozytsiinykh materialiv. Fundamentalni doslidzhennia, 10-2, 290–295.
  27. Bedi, R., Chandra, R., Singh, S. P. (2013). Mechanical Properties of Polymer Concrete. Journal of Composites, 2013, 1–12. doi: https://doi.org/10.1155/2013/948745
  28. Suh, J. D., Lee, D. G. (2008). Design and manufacture of hybrid polymer concrete bed for high-speed CNC milling machine. International Journal of Mechanics and Materials in Design, 4 (2), 113–121. doi: https://doi.org/10.1007/s10999-007-9033-3
  29. Mgherony, A. W., Mikó, B., Drégelyi-Kiss, Á. (2020). Design of experiment in investigation regarding milling machinery. Cutting & Tools in Technological System, 92, 68–84. doi: https://doi.org/10.20998/2078-7405.2020.92.09
  30. Hromova, O. V. (2006). Teoretychne doslidzhennia umov strukturnoi sumisnosti materialiv staroho i novoho betoniv pid chas remontu transportnykh sporud. Visnyk Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu imeni akademika V. Lazariana, 12, 165–169. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdnuzt_2006_12_36
  31. Hromova, O. V. (2007). Porivnialnyi analiz trysharovykh zrazkiv dlia riznykh fizyko-mekhanichnykh vlastyvostei. Visnyk Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu imeni akademika V. Lazariana, 14, 177–180. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdnuzt_2007_14_41
  32. Popov, V. O., Voiсehivsky, O. V. (2022). Method of reinforcement of reinforced concrete bridge supports by arrangement of bitrapezoidal casings. Modern Technology, Materials and Design in Construction, 32 (1), 5–13. doi: https://doi.org/10.31649/2311-1429-2022-1-5-13
Determining patterns of the deformed state of the transport concrete pipe reinforced with a metal clamp under the action of static load

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

Ковальчук, В. В., Рибак, Р. Т., Парнета, Б. З., Онищенко, А. М., & Квасниця, Р. Б. (2022). Визначення особливостей деформованого стану підсиленої транспортної бетонної труби металевою обоймою при дії статичного навантаження. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(7 (119), 54–66. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.265813

Номер

Розділ

Прикладна механіка