Розробка методики керування роботоспроможністю технічних засобів систем сигналізації залізничного транспорту на основі ризиків їх функціонування
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.268715Ключові слова:
«вузькі місця», приховані закономірності, відмови технічних засобів, статистика порушеньАнотація
Об’єктом дослідження є процес забезпечення роботоспроможності технічних засобів систем сигналізації, які виконують функції керування та безпеки руху магістрального залізничного транспорту. На залізницях існують регламенти контролю та забезпечення необхідного технічного стану елементів та пристроїв систем сигналізації, але кількість відмов не зменшується і до того ж треба додати процес їх фізичного та морального старіння. Встановлено найбільш проблемні місця в технологічному процесі обслуговування та запропоновано приклад управлінського рішення для їх попередження. Проблема визначається у пошуку ефективного способу керування процесом утримання систем сигналізації у необхідному технічному стані. Запропоновано використання методу пошуку прихованих вузьких місць на основі аналізу статистиці відмов як ризиків та зменшення впливу. Проведеними дослідженнями визначено недолік методики у вигляді необхідності накопичення статистики відмов та постійного контролю виконання програми управління ризиками. Також, визначені переваги методики, дозволяють стверджувати, що запропонований підхід зможе вирішити проблему обґрунтування найбільш вагомих проблемних місць процесу забезпечення роботоспроможності систем залізничної автоматики. Для усунення виявленого недоліку методики запропоновано розробку відповідного програмного забезпечення, за допомогою якого статистична база буде накопичуватись автоматично. Рішення проблеми пропонується у вигляді планування на один рік моніторингу найбільш небезпечних причин відмов. Таким чином, статистичні методи є найбільш ефективними в управлінні організаційними структурами. Запропоновано адаптувати отримані результати у звичну для керівників форму для широкого використання на практиці
Посилання
- Bulakh, M., Okorokov, A., Baranovskyi, D. (2021). Risk System and Railway Safety. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 666 (4), 042074. doi: https://doi.org/10.1088/1755-1315/666/4/042074
- Read, G. J. M., Naweed, A., Salmon, P. M. (2019). Complexity on the rails: A systems-based approach to understanding safety management in rail transport. Reliability Engineering & System Safety, 188, 352–365. doi: https://doi.org/10.1016/j.ress.2019.03.038
- El-Koursi, E., Mitra, S., Bearfield, G. (2007). Harmonising Safety Management Systems in the European Railway Sector. Safety Science Monitor, I P S O Australia, 11 (2). Available at: https://hal.archives-ouvertes.fr/file/index/docid/543178/filename/HarmonisingSafetyManagementSystemsEuropeanRailwaySector_p.pdf
- Kalem, A., Lindov, O., Šimić, E. (2021). Safety Culture in the Function of Optimization of Railway Safety Management System. Lecture Notes in Networks and Systems, 700–708. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-75275-0_77
- Tkachenko, I. (2017). Ryzyky u transportnykh protsesakh. Kharkiv, 114. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/154806543.pdf
- Lefsrud, L. M., Pulisci, R. M., Nkoro, A. (2017). Railway Association of Canada, Role of Safety Management Systems (SMS) in the railway industry and potential for enhancement of the Railway Safety Act (RSA). Available at: https://tc.canada.ca/sites/default/files/migrated/appendix_e.pdf
- Commission Implementing Regulation (EU) No 402/2013 of 30 April 2013 on the common safety method for risk evaluation and assessment and repealing Regulation (EC) No 352/2009 Text with EEA relevance. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX%3A32013R0402
- Guide for the application of the Commission Regulation on the adoption of a common safety method on risk evaluation and assessment as referred to in Article 6(3)(a) of the Railway Safety Directive. Available at: https://www.era.europa.eu/sites/default/files/activities/docs/guide_for_application_of_cms_en.pdf
- Safety Management System. Available at: https://www.era.europa.eu/activities/safety-management-system_en
- Railway Safety Management System Regulations, 2015 (SOR/2015-26). Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/regulations/SOR-2015-26/index.html
- Panchenko, N. (2018). The formation of the system of risk-management on railway transport of Ukraine. Agrosvit, 22, 34–41. doi: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2018.22.34
- Michalak, M., Górka, W., Bagiński, J., Rogowski, D., Socha, M., Stęclik, T. et al. (2020). Central threat register – a complex system for risk analysis and decision support in railway transport. IET Intelligent Transport Systems, 14 (8), 970–981. doi: https://doi.org/10.1049/iet-its.2019.0695
- Samsonkin, V., Goretskyi, O., Matsiuk, V., Myronenko, V., Boynik, A., Merkulov, V. (2019). Development of an approach for operative control over railway transport technological safety based on the identification of risks in the indicators of its operation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (3 (102)), 6–14. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.184162
- An, M., Qin, Y., Jia, L. M., Chen, Y. (2016). Aggregation of group fuzzy risk information in the railway risk decision making process. Safety Science, 82, 18–28. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2015.08.011
- Rahmayana, P. E., Purba, H. H. (2019). Risk management in railway during operation and maintenance period: a literature review. International Journal of Engineering Applied Sciences and Technology, 04 (04), 29–35. doi: https://doi.org/10.33564/ijeast.2019.v04i04.005
- Safety management systems. ONRSR. Available at: https://www.onrsr.com.au/safety-essentials/safety-management-systems
- CENELEC EN 50126: Railway Applications The Specification and Demonstration of Reliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS) (1998).
- CENELEC EN 50126-2: Railway Applications Dependability for Guided Transport Systems. Part 2: Safety (1999).
- CENELEC EN 50128: Railway Applications -Communications, signaling and processing systems Software for Railway Control and Protection Systems (2000).
- Keruvannia ryzykom. Metody zahalnoho otsiniuvannia ryzyku (DSTU IES/ISO 31010: 2013). Available at: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/dstu%2031010.pdf
- Teeg, G., Vlasenko, S. (2010). Sistemy avtomatiki i telemekhaniki na zheleznyh dorogah mira. Moscow: Intekst, 496.
- Bochkov, K. A. (2013). Mikroprocessornye sistemy avtomatiki na zheleznodorozhnom transporte. Gomel': BelGUT, 254.
- Moiseienko, V., Parkhomenko, S., Cheptsov, M., Kotsiuba, T. (2013). Avtomatyzovani stantsiyni systemy keruvannia rukhom poizdiv. Kharkiv, 393.
- Statystyka tekhnichnykh vidmov u sluzhbi syhnalizatsiyi ta zviazku Rehionalnoi filiyi «Pivdenna zaliznytsia» AT «Ukrainska zaliznytsia» za period z 13.06.2018 po 29.12.2019 roky. Available at: https://kart.edu.ua/wp-content/uploads/2020/09/statistika-vidmov.xlsx
- Samsonkin, V. M., Nikolaienko, I. V., Bulhakova, Yu. V. et al. (2021). Inzhynirynh kryz ta ryzykiv transportnykh posluh. Kyiv: Talkom, 312.
- Druz', V., Samsonkin, V. (2022). Edinaya teoriya samoorganizuyushchihsya sistem. Kyiv: Talkom, 117.
- Pro zatverdzhennia Polozhennia pro systemu upravlinnia bezpekoiu rukhu na zaliznychnomu transporti. Nakaz Ministerstva infrastruktury Ukrainy No. 842. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0351-21#Text
- Rail Safety Management System. Available at: https://lorhsems.com/safety_category/rail/
- Upravlenie riskami v sistemah normativnogo regulirovaniya. UNECE. Available at: https://unece.org/ru/trade/publications/upravlenie-riskami-v-sistemakh-normativnogo-regulirovaniya
- Railway Safety Directive, Directive (EU) 2016/798. Available at: https://lexparency.org/eu/32016L0798/
- Pro zatverdzhennia Polozhennia pro klasyfikatsiyu transportnykh podiy na zaliznychnomu transporti. Nakaz Ministerstva infrastruktury Ukrainy No. 235. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0904-17#Text
- Samsonkin, V., Goretskyi, O. (2020). Control Technology of Railway Traffic Safety: A System Approach and Digitalization. Lecture Notes in Intelligent Transportation and Infrastructure, 633–638. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-38666-5_66
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Valerii Samsonkin, Vasyl Sotnyk, Oksana Yurchenko, Oleksandra Soloviova, Sergii Zmii, Viktor Myronenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.