Розробка методики керування роботоспроможністю технічних засобів систем сигналізації залізничного транспорту на основі ризиків їх функціонування

Автор(и)

  • Валерій Миколайович Самсонкін Державний університет інфраструктури та технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-1521-2263
  • Василь Олександрович Сотник Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0002-8039-1392
  • Оксана Григорівна Юрченко Державний університет інфраструктури та технологій, Україна https://orcid.org/0000-0001-6834-692X
  • Олександра Сергіївна Соловйова Державний університет інфраструктури та технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-7933-3929
  • Сергій Олексійович Змій Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0002-7974-5181
  • Віктор Кімович Мироненко Державний університет інфраструктури та технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-6088-3867

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.268715

Ключові слова:

«вузькі місця», приховані закономірності, відмови технічних засобів, статистика порушень

Анотація

Об’єктом дослідження є процес забезпечення роботоспроможності технічних засобів систем сигналізації, які виконують функції керування та безпеки руху магістрального залізничного транспорту. На залізницях існують регламенти контролю та забезпечення необхідного технічного стану елементів та пристроїв систем сигналізації, але кількість відмов не зменшується і до того ж треба додати процес їх фізичного та морального старіння. Встановлено найбільш проблемні місця в технологічному процесі обслуговування та запропоновано приклад управлінського рішення для їх попередження. Проблема визначається у пошуку ефективного способу керування процесом утримання систем сигналізації у необхідному технічному стані. Запропоновано використання методу пошуку прихованих вузьких місць на основі аналізу статистиці відмов як ризиків та зменшення впливу. Проведеними дослідженнями визначено недолік методики у вигляді необхідності накопичення статистики відмов та постійного контролю виконання програми управління ризиками. Також, визначені переваги методики, дозволяють стверджувати, що запропонований підхід зможе вирішити проблему обґрунтування найбільш вагомих проблемних місць процесу забезпечення роботоспроможності систем залізничної автоматики. Для усунення виявленого недоліку методики запропоновано розробку  відповідного програмного забезпечення, за допомогою якого статистична база буде накопичуватись автоматично. Рішення проблеми пропонується у вигляді планування на один рік моніторингу найбільш небезпечних причин відмов. Таким чином, статистичні методи є найбільш ефективними в управлінні організаційними структурами. Запропоновано адаптувати отримані результати у звичну для керівників форму для широкого використання на практиці

Біографії авторів

Валерій Миколайович Самсонкін, Державний університет інфраструктури та технологій

Доктор технічних наук, професор

Кафедра технологій транспорту та управління процесами перевезень

Василь Олександрович Сотник, Український державний університет залізничного транспорту

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автоматики та комп’ютерного телекерування рухом поїздів

Оксана Григорівна Юрченко, Державний університет інфраструктури та технологій

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра управління комерційною діяльністю залізниць

Олександра Сергіївна Соловйова, Державний університет інфраструктури та технологій

Аспірант, асистент

Кафедра технологій транспорту та управління процесами перевезень

Сергій Олексійович Змій, Український державний університет залізничного транспорту

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автоматики та комп’ютерного телекерування рухом поїздів

Віктор Кімович Мироненко, Державний університет інфраструктури та технологій

Доктор технічних наук, професор

Кафедра управління комерційною діяльністю залізниць

Посилання

  1. Bulakh, M., Okorokov, A., Baranovskyi, D. (2021). Risk System and Railway Safety. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 666 (4), 042074. doi: https://doi.org/10.1088/1755-1315/666/4/042074
  2. Read, G. J. M., Naweed, A., Salmon, P. M. (2019). Complexity on the rails: A systems-based approach to understanding safety management in rail transport. Reliability Engineering & System Safety, 188, 352–365. doi: https://doi.org/10.1016/j.ress.2019.03.038
  3. El-Koursi, E., Mitra, S., Bearfield, G. (2007). Harmonising Safety Management Systems in the European Railway Sector. Safety Science Monitor, I P S O Australia, 11 (2). Available at: https://hal.archives-ouvertes.fr/file/index/docid/543178/filename/HarmonisingSafetyManagementSystemsEuropeanRailwaySector_p.pdf
  4. Kalem, A., Lindov, O., Šimić, E. (2021). Safety Culture in the Function of Optimization of Railway Safety Management System. Lecture Notes in Networks and Systems, 700–708. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-75275-0_77
  5. Tkachenko, I. (2017). Ryzyky u transportnykh protsesakh. Kharkiv, 114. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/154806543.pdf
  6. Lefsrud, L. M., Pulisci, R. M., Nkoro, A. (2017). Railway Association of Canada, Role of Safety Management Systems (SMS) in the railway industry and potential for enhancement of the Railway Safety Act (RSA). Available at: https://tc.canada.ca/sites/default/files/migrated/appendix_e.pdf
  7. Commission Implementing Regulation (EU) No 402/2013 of 30 April 2013 on the common safety method for risk evaluation and assessment and repealing Regulation (EC) No 352/2009 Text with EEA relevance. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX%3A32013R0402
  8. Guide for the application of the Commission Regulation on the adoption of a common safety method on risk evaluation and assessment as referred to in Article 6(3)(a) of the Railway Safety Directive. Available at: https://www.era.europa.eu/sites/default/files/activities/docs/guide_for_application_of_cms_en.pdf
  9. Safety Management System. Available at: https://www.era.europa.eu/activities/safety-management-system_en
  10. Railway Safety Management System Regulations, 2015 (SOR/2015-26). Available at: https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/regulations/SOR-2015-26/index.html
  11. Panchenko, N. (2018). The formation of the system of risk-management on railway transport of Ukraine. Agrosvit, 22, 34–41. doi: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2018.22.34
  12. Michalak, M., Górka, W., Bagiński, J., Rogowski, D., Socha, M., Stęclik, T. et al. (2020). Central threat register – a complex system for risk analysis and decision support in railway transport. IET Intelligent Transport Systems, 14 (8), 970–981. doi: https://doi.org/10.1049/iet-its.2019.0695
  13. Samsonkin, V., Goretskyi, O., Matsiuk, V., Myronenko, V., Boynik, A., Merkulov, V. (2019). Development of an approach for operative control over railway transport technological safety based on the identification of risks in the indicators of its operation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (3 (102)), 6–14. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.184162
  14. An, M., Qin, Y., Jia, L. M., Chen, Y. (2016). Aggregation of group fuzzy risk information in the railway risk decision making process. Safety Science, 82, 18–28. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2015.08.011
  15. Rahmayana, P. E., Purba, H. H. (2019). Risk management in railway during operation and maintenance period: a literature review. International Journal of Engineering Applied Sciences and Technology, 04 (04), 29–35. doi: https://doi.org/10.33564/ijeast.2019.v04i04.005
  16. Safety management systems. ONRSR. Available at: https://www.onrsr.com.au/safety-essentials/safety-management-systems
  17. CENELEC EN 50126: Railway Applications The Specification and Demonstration of Reliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS) (1998).
  18. CENELEC EN 50126-2: Railway Applications Dependability for Guided Transport Systems. Part 2: Safety (1999).
  19. CENELEC EN 50128: Railway Applications -Communications, signaling and processing systems Software for Railway Control and Protection Systems (2000).
  20. Keruvannia ryzykom. Metody zahalnoho otsiniuvannia ryzyku (DSTU IES/ISO 31010: 2013). Available at: https://khoda.gov.ua/image/catalog/files/dstu%2031010.pdf
  21. Teeg, G., Vlasenko, S. (2010). Sistemy avtomatiki i telemekhaniki na zheleznyh dorogah mira. Moscow: Intekst, 496.
  22. Bochkov, K. A. (2013). Mikroprocessornye sistemy avtomatiki na zheleznodorozhnom transporte. Gomel': BelGUT, 254.
  23. Moiseienko, V., Parkhomenko, S., Cheptsov, M., Kotsiuba, T. (2013). Avtomatyzovani stantsiyni systemy keruvannia rukhom poizdiv. Kharkiv, 393.
  24. Statystyka tekhnichnykh vidmov u sluzhbi syhnalizatsiyi ta zviazku Rehionalnoi filiyi «Pivdenna zaliznytsia» AT «Ukrainska zaliznytsia» za period z 13.06.2018 po 29.12.2019 roky. Available at: https://kart.edu.ua/wp-content/uploads/2020/09/statistika-vidmov.xlsx
  25. Samsonkin, V. M., Nikolaienko, I. V., Bulhakova, Yu. V. et al. (2021). Inzhynirynh kryz ta ryzykiv transportnykh posluh. Kyiv: Talkom, 312.
  26. Druz', V., Samsonkin, V. (2022). Edinaya teoriya samoorganizuyushchihsya sistem. Kyiv: Talkom, 117.
  27. Pro zatverdzhennia Polozhennia pro systemu upravlinnia bezpekoiu rukhu na zaliznychnomu transporti. Nakaz Ministerstva infrastruktury Ukrainy No. 842. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0351-21#Text
  28. Rail Safety Management System. Available at: https://lorhsems.com/safety_category/rail/
  29. Upravlenie riskami v sistemah normativnogo regulirovaniya. UNECE. Available at: https://unece.org/ru/trade/publications/upravlenie-riskami-v-sistemakh-normativnogo-regulirovaniya
  30. Railway Safety Directive, Directive (EU) 2016/798. Available at: https://lexparency.org/eu/32016L0798/
  31. Pro zatverdzhennia Polozhennia pro klasyfikatsiyu transportnykh podiy na zaliznychnomu transporti. Nakaz Ministerstva infrastruktury Ukrainy No. 235. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0904-17#Text
  32. Samsonkin, V., Goretskyi, O. (2020). Control Technology of Railway Traffic Safety: A System Approach and Digitalization. Lecture Notes in Intelligent Transportation and Infrastructure, 633–638. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-38666-5_66
Розробка методики керування роботоспроможністю технічних засобів систем сигналізації залізничного транспорту на основі ризиків їх функціонування

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-30

Як цитувати

Самсонкін, В. М., Сотник, В. О., Юрченко, О. Г., Соловйова, О. С., Змій, С. О., & Мироненко, В. К. (2022). Розробка методики керування роботоспроможністю технічних засобів систем сигналізації залізничного транспорту на основі ризиків їх функціонування. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(3 (120), 32–43. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.268715

Номер

Розділ

Процеси управління