Оцінювання напружено-деформованого стану підсиленої транспортної труби при сумісній дії температури середовища та статичних навантажень

Автор(и)

  • Віталій Володимирович Ковальчук Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-4350-1756
  • Роман Тарасович Рибак Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-0745-6620
  • Юрій Михайлович Гнатів Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0001-8862-4202
  • Валентина Андрiївна Ткаченко Національний транспортний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-5147-0772
  • Артур Миколайович Онищенко Національний транспортний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-1040-4530
  • Іван Богданович Кравець Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-2239-849X
  • Юлія Миколаївна Германюк Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-4905-8313
  • Микола Олександрович Бабʼяк Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0001-5125-9133
  • Наталія Олександрівна Гембара Українська академія друкарства, Україна https://orcid.org/0000-0003-0710-8615
  • Ігор Володимирович Вельган Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-5218-2617

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.268904

Ключові слова:

бетонна дефектна труба, температура, металева труба, переміщення, напруження, статичне навантаження

Анотація

Об’єктом досліджень є підсилена тришарова транспортна труба, що зазнає сумісної дії температури навколишнього середовища та статичного навантаження ґрунту земляного полотна дороги.

Удосконалено аналітичну модель оцінювання напружено-деформованого стану підсилених тришарових труб, при сумісній дії температури та статичних навантажень, із використанням теорії пружності.

Проведено оцінювання напружено-деформованого стану підсиленої труби із врахуванням величин сумісної дії температури і навантажень від транспортних засобів, фізико-механічних параметрів конструкційних матеріалів та геометричних параметрів труби.

У результаті розрахунку підсиленої багатошарової труби встановлено, що максимальні переміщення, які виникають на зовнішній стороні дефектної труби складають 0,64 мм, металевої труби – 0,75 мм та у бетонному розчині (дрібнозернистому бетоні) 0,69 мм.

Встановлено, що при сумісній дії температури навколишнього середовища та статичних навантажень від насипу земляного полотна максимальними є кільцеві напруження. Вони становлять 151 МПа. Високими також є осьові напруження – 141 МПа. При цьому максимальні радіальні напруження є найменшими – 37,4 МПа.

Встановлено, що на контакті конструкційних матеріалів підсиленої труби виникає невеликий перепад переміщень. Однак величина напружень є високою. Максимальна величина перепаду кільцевих напружень склала 73 МПа, при цьому перепад радіальних та осьових напружень склав до 1,0 МПа.

Встановлено, що для відновлення несучої здатності пошкоджених залізобетонних труб можна використовувати технологію ремонту, методом «гільзування». Вона передбачає у протягуванні металевої труби у середину пошкодженої із заповненням бетонним розчином прошарку, що залишається між бетонною дефектною та новою металевою трубами

Біографії авторів

Віталій Володимирович Ковальчук, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра «Транспортні технології»

Роман Тарасович Рибак, Національний університет «Львівська політехніка»

Аспірант

Кафедра «Будівельне виробництво»

Юрій Михайлович Гнатів, Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра "Управління перевезеннями і технологічними процесами залізниць"

Валентина Андрiївна Ткаченко, Національний транспортний університет

Кандидат технічних наук                                 доцент

Кафедра транспортного права та логістики

Артур Миколайович Онищенко, Національний транспортний університет

Доктор технічних наук, професор

Кафедра «Мости, тунелі і гідротехнічні споруди»

Іван Богданович Кравець, Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій

PhD, доцент

Кафедра «Рухомий склад залізниць і колія»

Юлія Миколаївна Германюк, Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій

Кандидат технічних наук                                 доцент

Кафедра «Управління перевезеннями і технологічними процесами залізниць»

Микола Олександрович Бабʼяк, Львівський інститут Українського державного університету науки і технологій

Кандидат технічних наук                                 доцент

Кафедра «Рухомий склад залізниць і колія»

Наталія Олександрівна Гембара, Українська академія друкарства

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Інженерна механіка»

Ігор Володимирович Вельган, Національний університет «Львівська політехніка»

Старший викладач

Кафедра «Транспортні технології»

Посилання

  1. Kovalchuk, V., Hnativ, Y., Luchko, J., Sysyn, M. (2020). Study of the temperature field and the thermo-elastic state of the multilayer soil-steel structure. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 19 (1), 65–78. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.020.004
  2. Kovalchuk, V., Sysyn, M., Hnativ, Y., Onyshchenko, A., Koval, M., Tiutkin, O., Parneta, M. (2021). Restoration of the Bearing Capacity of Damaged Transport Constructions Made of Corrugated Metal Structures. The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering, 16 (2), 90–109. doi: https://doi.org/10.7250/bjrbe.2021-16.529
  3. Liu, Y., Hoult, N. A., Moore, I. D. (2020). Structural Performance of In-Service Corrugated Steel Culvert under Vehicle Loading. Journal of Bridge Engineering, 25 (3). doi: https://doi.org/10.1061/(asce)be.1943-5592.0001524
  4. Słowik, M. (2018). The analysis of failure in concrete and reinforced concrete beams with different reinforcement ratio. Archive of Applied Mechanics, 89 (5), 885–895. doi: https://doi.org/10.1007/s00419-018-1476-5
  5. Fayyad, T. M., Lees, J. M. (2017). Experimental investigation of crack propagation and crack branching in lightly reinforced concrete beams using digital image correlation. Engineering Fracture Mechanics, 182, 487–505. doi: https://doi.org/10.1016/j.engfracmech.2017.04.051
  6. Soltani, A., Harries, K. A., Shahrooz, B. M. (2013). Crack Opening Behavior of Concrete Reinforced with High Strength Reinforcing Steel. International Journal of Concrete Structures and Materials, 7 (4), 253–264. doi: https://doi.org/10.1007/s40069-013-0054-z
  7. Xu, T., Castel, A. (2016). Modeling the dynamic stiffness of cracked reinforced concrete beams under low-amplitude vibration loads. Journal of Sound and Vibration, 368, 135–147. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2016.01.007
  8. Silva, J. L. da, El Debs, M. K., Kataoka, M. N. (2018). A comparative experimental investigation of reinforced-concrete pipes under three-edge-bearing test: Spigot and Pocket and Ogee Joint pipes. Acta Scientiarum. Technology, 40 (1), 30860. doi: https://doi.org/10.4025/actascitechnol.v40i1.30860
  9. Kovalchuk, V., Kovalchuk, Y., Sysyn, M., Stankevych, V., Petrenko, O. (2018). Estimation of carrying capacity of metallic corrugated structures of the type Multiplate MP 150 during interaction with backfill soil. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (1 (91)), 18–26. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.123002
  10. Machelski, C. (2016). Steel plate curvatures of soil-steel structures during construction and exploitation. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 15 (3), 207–220. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.016.013
  11. Gera, B., Kovalchuk, V. (2019). A study of the effects of climatic temperature changes on the corrugated structure. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 26–35. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.168260
  12. Perkowski, D. M. (2014). On axisymmetric heat conduction problem for FGM layer on homogeneous substrate. International Communications in Heat and Mass Transfer, 57, 157–162. doi: https://doi.org/10.1016/j.icheatmasstransfer.2014.07.021
  13. Gera, B., Dmytruk, V. (2015). Obtaining and investigation of the conditions of heat transfer through inhomogeneous inclusion with heat sources. Mathematical Modeling and Computing, 2 (1), 33–47. doi: https://doi.org/10.23939/mmc2015.01.033
  14. Luchko, J., Kovalchuk, V., Kravets, I., Gajda, O., Onyshchenko, A. (2020). Determining patterns in the stressed­deformed state of the railroad track subgrade reinforced with tubular drains. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (107)), 6–13. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.213525
  15. Mistewicz, M. (2019). Risk assessment of the use of corrugated metal sheets for construction of road soil-shell structures. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 18 (2), 89–107. doi: https://doi.org/10.7409/rabdim.019.006
  16. Kovalchuk, V., Markul, R., Pentsak, A., Parneta, B., Gayda, O., Braichenko, S. (2017). Study of the stress-strain state in defective railway reinforced-concrete pipes restored with corrugated metal structures. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (1 (89)), 37–44. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.109611
  17. Valovoi, O. I., Eromenko, O. Yu. (2008). Otsinky mitsnosti zalizobetonnykh balok, pidsylenykh v stysnutiy zoni efektyvnymy materialamy. Dorohy i mosty, 9. Available at: http://dorogimosti.org.ua/files/upload/Zu_6.pdf
  18. Sokolskaya, M. K., Kolosova, A. S., Vitkalova, I. A., Torlova, A. S., Pikalov, E. S. (2017). Binders to obtain the modern polymer composite materials. Fundamental'nye issledovaniya, 10-2, 290–295. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=30459320
  19. Jafari, N. H., Ulloa, H. O. (2020). Literature Search on Use of Flexible Pipes in Highway Engineering for DOTD’s Needs. Louisiana State University. Available at: https://ltrc.lsu.edu/pdf/2020/FR_638.pdf
  20. Hromova, O. V. (2007). Porivnialnyi analiz trysharovykh zrazkiv dlia riznykh fizyko-mekhanichnykh vlastyvostei. Visnyk Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu imeni akademika V. Lazariana, 14, 177–180. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdnuzt_2007_14_41
  21. Luchko, Y. Y., Raspopov, O. S., Koval, P. M.; Luchko, Y. Y. (Ed.) (2014). Mosty, truby i tuneli. Lviv: Kameniar, 879. Available at: https://www.kamenyar.com.ua/shop/knyhy/luchko-y-y-raspopov-o-s-koval-p-m-mosty-truby-i-tuneli.html
  22. Kossak, O., Savula, Ya. (2010). The investigation of the deformations of the elastic bodies with thin coating using D-adaptive finite element model. Fizyko-matematychne modeliuvannia ta informatsiyni tekhnolohiyi, 12, 102–111. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/22470
  23. Makar, I., Savula, Y., Styahar, A. (2012). Numerical analysis of a multiscale model of the elastic body with the thin cover. Fizyko-matematychne modeliuvannia ta informatsiyni tekhnolohiyi, 15, 49–55.
  24. Beben, D. (2017). Experimental Testing of Soil-Steel Railway Bridge Under Normal Train Loads. Experimental Vibration Analysis for Civil Structures, 805–815. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-67443-8_71
Оцінювання напружено-деформованого стану підсиленої транспортної труби при сумісній дії температури середовища та статичних навантажень

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-30

Як цитувати

Ковальчук, В. В., Рибак, Р. Т., Гнатів, Ю. М., Ткаченко, В. А., Онищенко, А. М., Кравець, І. Б., Германюк, Ю. М., Бабʼяк, М. О., Гембара, Н. О., & Вельган, І. В. (2022). Оцінювання напружено-деформованого стану підсиленої транспортної труби при сумісній дії температури середовища та статичних навантажень. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(7 (120), 6–12. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.268904

Номер

Розділ

Прикладна механіка