Визначення закономірностей впливу геометричних параметрів з’єднувального трубопроводу на динамічні показники пневматичної ресори залізничного рухомого складу

Автор(и)

  • Андрій Ярославович Кузишин Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-3012-5395
  • Віталій Володимирович Ковальчук Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-4350-1756
  • Володимир Зенонович Станкевич Львівський національний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0003-3471-6608
  • Володимир Васильович Гілевич Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-8873-7522

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.274180

Ключові слова:

рухомий склад залізниць, пневматична ресора, з’єднувальний трубопровід, динамічні характеристики пневморесори

Анотація

Об’єктом дослідження є процес визначення динамічних показників пневматичної ресори, що використовується як головний елемент другої ступені ресорного підвішування у швидкісному рухомому складі залізниці, на основі впливу геометричних параметрів з’єднувального трубопроводу.

Встановлено, що динамічні показники рухомого складу головним чином залежать від роботи пневматичної ресори, характеристики якої в значній мірі визначаються геометричними параметрами з’єднувального елементу між пневматичною ресорою та додатковим резервуаром.

Розроблено математичну модель коливань двомасової системи, елементи якої з’єднуються через пневматичну систему ресорного підвішування. Робота пневматичної системи описана за допомогою рівнянь Бойля-Маріотта, стану ідеального газу, енергії для потоку в з’єднувальному трубопроводі та закону збереження енергії.

Проведено теоретичні дослідження впливу діаметра та довжини з’єднувального елементу системи пневматичного ресорного підвішування на втрату енергії та коефіцієнт демпфування за цикл її роботи та жорсткість пневматичної ресори.

Встановлено, що залежність жорсткості пневматичної ресори, змінюючи значення діаметру з’єднувального елементу від 6 мм до 30 мм, має нелінійний характер.

У процесі стиснення жорсткість пневматичної ресори змінюється при довжині з’єднувального елементу 1 м від 927 кН/м – статична жорсткість до 497 кН/м – динамічна жорсткість.

Побудовано залежності втрати енергії та коефіцієнта демпфування за цикл роботи пневматичної системи ресорного підвішування на основі петлі гістерезису.

Встановлено, що різниця між коефіцієнтом демпфування у процесі стиснення та розширення пневматичної ресори складає не більше 4 %.

Встановлено, що проєктування швидкісного рухомого складу є неможливим без якісного моделювання процесу роботи пневматичної системи ресорного підвішування

Біографії авторів

Андрій Ярославович Кузишин, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор філософії

Кафедра залізничного транспорту

Віталій Володимирович Ковальчук, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра залізничного транспорту

Володимир Зенонович Станкевич, Львівський національний університет імені Івана Франка

Доктор фізико-математичних наук, доцент

Кафедра механіки

Володимир Васильович Гілевич, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра транспортних технологій

Посилання

  1. Proekt planu vidnovlennia Ukrainy. Materialy robochoi hrupy «Vidnovlennia ta rozbudova infrastruktury» (2022). Natsionalna rada z vidnovlennia Ukrainy vid naslidkiv viyny, 178. Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/restoration-and-development-of-infrastructure.pdf
  2. Kuzyshyn, A., Batig, A., Kostritsa, S., Sobolevska, J., Kovalchuk, V., Dovhanyuk, S., Voznyak, O. (2018). Research of safety indicators of diesel train movement with two-stage spring suspension. MATEC Web of Conferences, 234, 05003. doi: https://doi.org/10.1051/matecconf/201823405003
  3. Kuzyshyn, A., Batig, A., Kostritsa, S., Sobolevska, J., Dovhaniuk, S., Dzhus, V. (2020). Study of the dynamic behavior of rolling stock using a computer experiment. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 985 (1), 012002. doi: https://doi.org/10.1088/1757-899x/985/1/012002
  4. Kovalchuk, V., Kuzyshyn, A., Kostritsya, S., Sobolevska, Y., Batig, A., Dovganyuk, S. (2018). Improving a methodology of theoretical determination of the frame and directing forсes in modern diesel trains. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (7 (96)), 19–26. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.149838
  5. Kuzyshyn, A., Kostritsa, S., Ursulyak, L., Batig, A., Sobolevska, J., Voznyak, O. (2019). Research of the impact of geometric unevenness of the railway track on the dynamic parameters of the railway rolling stock with two-stage spring suspension. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 664 (1), 012024. doi: https://doi.org/10.1088/1757-899x/664/1/012024
  6. Moheyeldein, M. M., Abd-El-Tawwab, A. M., Abd El-gwwad, K. A., Salem, M. M. M. (2018). An analytical study of the performance indices of air spring suspensions over the passive suspension. Beni-Suef University Journal of Basic and Applied Sciences, 7 (4), 525–534. doi: https://doi.org/10.1016/j.bjbas.2018.06.004
  7. Alonso, A., Giménez, J. G., Nieto, J., Vinolas, J. (2010). Air suspension characterisation and effectiveness of a variable area orifice. Vehicle System Dynamics, 48, 271–286. doi: https://doi.org/10.1080/00423111003731258
  8. Matsumiya, S., Nishioka, K., Nishimura, S., Suzuki, M. (1969). On the diaphragm air spring sumride. The Sumitomo Search, 2, 86–92.
  9. Berg, M. (1999). A Three–Dimensional Airspring Model with Friction and Orifice Damping. Vehicle System Dynamics, 33, 528–539. doi: https://doi.org/10.1080/00423114.1999.12063109
  10. Sayyaadi, H., Shokouhi, N. (2010). Effects of air reservoir volume and connecting pipes' length and diameter on the air spring behavior in rail-vehicles. Iranian Journal of Science and Technology Transaction B: Engineering, 34 (B5), 499–508.
  11. Xu, L. (2020). Mathematical Modeling and Characteristic Analysis of the Vertical Stiffness for Railway Vehicle Air Spring System. Mathematical Problems in Engineering, 2020, 1–12. doi: https://doi.org/10.1155/2020/2036563
  12. Nieto, A. J., Morales, A. L., González, A., Chicharro, J. M., Pintado, P. (2008). An analytical model of pneumatic suspensions based on an experimental characterization. Journal of Sound and Vibration, 313 (1-2), 290–307. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2007.11.027
  13. Sowayan, A. (2020). Stiffness of a Nonlinear Adiabatic Polytropic Air Spring Model: Quantitative and Conductive Investigation. International Review on Modelling and Simulations (IREMOS), 13 (3), 177. doi: https://doi.org/10.15866/iremos.v13i3.18761
  14. Zhu, H., Yang, J., Zhang, Y., Feng, X. (2017). A novel air spring dynamic model with pneumatic thermodynamics, effective friction and viscoelastic damping. Journal of Sound and Vibration, 408, 87–104. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2017.07.015
  15. Chen, J.-J., Yin, Z.-H., Rakheja, S., He, J.-H., Guo, K.-H. (2017). Theoretical modelling and experimental analysis of the vertical stiffness of a convoluted air spring including the effect of the stiffness of the bellows. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, 232 (4), 547–561. doi: https://doi.org/10.1177/0954407017704589
  16. Gao, H. X., Chi, M. R., Zhu, M. H., Wu, P. B. (2013). Study on Different Connection Types of Air Spring. Applied Mechanics and Materials, 423-426, 2026–2034. doi: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/amm.423-426.2026
  17. Reidemeister, O. H., Kivisheva, A. V. (2016). Dependence of air spring parameters on throttle resistance. Science and Transport Progress. Bulletin of Dnipropetrovsk National University of Railway Transport, 2 (62), 157–164. doi: https://doi.org/10.15802/stp2016/67339
  18. Reidemeister, O. H., Laguza, A. V. (2018). Determination of characteristics of throttling device for pneumatic spring. Science and Transport Progress. Bulletin of Dnipropetrovsk National University of Railway Transport, 1 (73), 66–76. doi: https://doi.org/10.15802/stp2018/123394
Визначення закономірностей впливу геометричних параметрів з’єднувального трубопроводу на динамічні показники пневматичної ресори залізничного рухомого складу

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-28

Як цитувати

Кузишин, А. Я., Ковальчук, В. В., Станкевич, В. З., & Гілевич, В. В. (2023). Визначення закономірностей впливу геометричних параметрів з’єднувального трубопроводу на динамічні показники пневматичної ресори залізничного рухомого складу. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(7 (121), 57–65. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.274180

Номер

Розділ

Прикладна механіка