Розробка підходу до оцінки довговічності кузова автобуса на рамному шасі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.275656

Ключові слова:

довговічність кузова автобуса, рамне шасі, імітаційне моделювання, корозія кузова, втомне руйнування

Анотація

Об’єкт дослідження – процеси та допустимі межі старіння кузовів автобусів на рамному шасі під час експлуатації.

В результаті проведення досліджень методом імітаційного моделювання визначено довговічність автобуса на рамному шасі, яка лежить у межах від 5 до 11 років залежно від умов експлуатації. При дослідженні враховано такі фактори: завантаження пасажирами, мікропрофіль дороги, швидкість руху автобуса, корозія. Довговічність автобуса залежить в першу чергу від довговічності рами та каркасу кузова. Оскільки рама виготовляється із легованих сталей та термооброблена, при утворенні тріщин рами вона не ремонтується, а замінюється на нову.

Під час визначення довговічності автобуса на рамному шасі встановлено, що рама має в 1,5–1,8 рази більшу довговічність ніж сам каркас кузова. Це пояснюється тим, що рама виготовлена із легованих матеріалів та має відкриту конструкцію. Сам каркас кузова має закриті порожнини, що провокує розвиток корозії при накопиченні в них вологи.

Особливість отриманих результатів полягає у тому, що до проведеного дослідження розглядались тільки автобуси із несівною конструкцією кузова.

Розглянуто проблему довговічності кузовів на рамному шасі. Як показує досвід експлуатації, довговічність кузовів автобусів на рамному шасі залежить від багатьох експлуатаційних факторів. Для експлуатуючих організацій та заводів-виробників важливо передбачити довговічність автобуса залежно від умов експлуатації.

Результати даного дослідження дозволять експлуатуючим організаціям передбачити планові відновлювальні ремонти, а також вжити заходів по підвищенню ресурсу автобусів в процесі експлуатації. Для заводів-виробників результати дослідження дозволять використати раціональні технології та матеріали для формування ресурсу кузова автобуса

Біографії авторів

Дмитро Петрович Рубан, Львівський національний університет природокористування

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автомобілів та тракторів

Любомир Васильович Крайник, Львівський національний університет природокористування

Доктор технічних наук, професор

Кафедра автомобілів та тракторів

Ганна Яківна Рубан, Черкаський державний бізнес-коледж

Викладач

Кафедра фундаментальних дисциплін

Марія В’ячеславівна Захарова, Черкаський державний бізнес-коледж

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій

Володимир Володимирович Метелап, Черкаський державний технологічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра програмного забезпечення автоматизованих систем

Владислав Ігорович Хотунов, Черкаський державний бізнес-коледж

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій

Сергій Леонтійович Михайлюта, Черкаський державний бізнес-коледж

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій

Посилання

  1. Ruban, D., Kraynyk, L., Ruban, H., Sosyk, A., Shcherbyna, A., Dudarenko, O., Artyukh, A. (2021). Forecasting the durability of public transport bus bodies depending on operating conditions. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (1 (112)), 26–33. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.238171
  2. MathWorks. Available at: https://www.matlab.com/
  3. Ruban, D., Kraynyk, L., Ruban, H., Hrubel, M., Duzhyi, R., Babaryha, A. (2022). Development of technological principles of technical control of bus bodies during operation based on passive safety conditions. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (1 (120)), 91–100. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.268178
  4. Regulation No 66 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) – Uniform provisions concerning the approval of large passenger vehicles with regard to the strength of their superstructure. Available at: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/66(2)/oj
  5. Farahani, B. V., Ramos, N. V., Moreira, P. M. G. P., Cunha, R., Costa, A., Maia, R., Rodrigues, R. M. (2022). Passive Safety Solutions on Transit Buses: Experimental and Numerical Analyses. Procedia Structural Integrity, 37, 668–675. doi: https://doi.org/10.1016/j.prostr.2022.01.136
  6. Boutar, Y., Naïmi, S., Mezlini, S., Carbas, R. J. C., da Silva, L. F. M., Ali, M. B. S. (2021). Cyclic fatigue testing: Assessment of polyurethane adhesive joints’ durability for bus structures’ aluminium assembly. Journal of Advanced Joining Processes, 3, 100053. doi: https://doi.org/10.1016/j.jajp.2021.100053
  7. Kepka, M., Kepka, M., Václavík, J., Chvojan, J. (2019). Fatigue life of a bus structure in normal operation and in accelerated testing on special tracks. Procedia Structural Integrity, 17, 44–50. doi: https://doi.org/10.1016/j.prostr.2019.08.007
  8. Kepka, M., Kepka, M., Dzugan, J., Konopik, P. (2019). Practical notes for assessing the fatigue life of bodyworks of buses and trolleybuses. Procedia Structural Integrity, 19, 595–603. doi: https://doi.org/10.1016/j.prostr.2019.12.064
  9. Kepka, M., Kepka, M. (2020). Accelerated fatigue testing on special tracks as new part of methodology for bus/trolleybus development. Engineering Failure Analysis, 118, 104786. doi: https://doi.org/10.1016/j.engfailanal.2020.104786
  10. Ruban, D. P. (2020). Mathematical Model of Forecasting Durability of Bus Bodies and Checking it for Adequacy. Visnyk of Vinnytsia Politechnical Institute, 150 (3), 81–89. doi: https://doi.org/10.31649/1997-9266-2020-150-3-81-89
Розробка підходу до оцінки довговічності кузова автобуса на рамному шасі

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-28

Як цитувати

Рубан, Д. П., Крайник, Л. В., Рубан, Г. Я., Захарова, М. В., Метелап, В. В., Хотунов, В. І., & Михайлюта, С. Л. (2023). Розробка підходу до оцінки довговічності кузова автобуса на рамному шасі. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(1 (122), 32–39. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.275656

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи