Визначення закономірностей впливу кількості лопатей закапотованого і відкритого гвинтовентилятора на тягу гвинтовентилятора

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.275983

Ключові слова:

кількість лопатей, закапотований гвинтовентилятор, лопать гвинтовентилятора, тяга гвинтовентилятора, коефіцієнт корисної дії, відкритий гвинтовентилятор, моделювання течії, авіаційний двигун

Анотація

Ефективність авіаційного двигуна оцінюється багатьма параметрами, одним із яких є сила тяги. Підвищення ефективності авіаційних двигунів є важливою проблемою двигунобудування. Залишаються до кінця не визначеними питання щодо впливу кількості лопатей на зміну тяги закапотованого і відкритого гвинтовентилятора. В роботі об’єктом дослідження є гвинтовентилятор. Досліджувалось 3 варіанти гвинтовентилятора з 8, 10 та 12 лопатями. Дослідження проводилось методом чисельного експерименту. Метою роботи є розробка рекомендацій щодо вибору кількості лопатей закапотованого і відкритого гвинтовентилятора для двигунів з надвеликим ступенем двоконтурності. Це дасть можливість підвищити ефективність авіаційного двигуна з гвинтовентилятором. Проведені дослідження показали, що кількість лопатей гвинтовентилятора суттєвого впливає на силу тяги, що він створює, та ККД. При збільшенні лопатей закапотованого гвинтовентилятора з 8 до 12 сила тяги зростає до 38 %. При збільшенні лопатей відкритого гвинтовентилятора з 8 до 12 сила тяги зростає до 36,9 %. Збільшення лопатей з 8 до 12 в закапотованому гвинтовентиляторі приводить до підвищення ефективності гвинтовентилятора, ККД зростає на 2,4–5,7 %. При обтіканні відкритого гвинтовентилятора можна відмітити особливість, що має місце при обтіканні всіх трьох досліджуваних варіантів – вихрові сліди за лопатями в периферійній частин. Візуалізація ліній току при обтіканні закапотованого гвинтовентилятора з 8, 10 та 12 лопатями має схожий характер обтікання. На периферії наявні зони підвищеної швидкості, однак при цьому не спостерігається зон з вихроутвореннями. Отримані закономірності впливу кількості лопатей на зміну тяги закапотованого і відкритого гвинтовентилятора дозволять підвищити ефективність авіаційної силової установки з двигуном з надвеликим ступенем двоконтурності

Біографії авторів

Ігор Федорович Кравченко, Державне підприємство «Івченко-Прогрес»

Доктор технічних наук, доцент

Катерина Вікторівна Балалаєва, Національний авіаційний університет

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра авіаційних двигунів

Антон Валерійович Балалаєв, Національний авіаційний університет

Кандидат технічних наук

Кафедра прикладної механіки та інженерії матеріалів

Михайло Михайлович Мітрахович, Державне підприємство «Івченко-Прогрес»

Доктор технічних наук, професор

Посилання

  1. Dinc, A., Caliskan, H., Ekici, S., Sohret, Y. (2022). Thermodynamic-based environmental and enviroeconomic assessments of a turboprop engine used for freight aircrafts under different flight phases. Journal of Thermal Analysis and Calorimetry, 147 (22), 12693–12707. doi: https://doi.org/10.1007/s10973-022-11486-2
  2. Larsson, L., Gro¨nstedt, T., Kyprianidis, K. G. (2011). Conceptual Design and Mission Analysis for a Geared Turbofan and an Open Rotor Configuration. Volume 1: Aircraft Engine; Ceramics; Coal, Biomass and Alternative Fuels; Wind Turbine Technology. doi: https://doi.org/10.1115/gt2011-46451
  3. Langston, L. S. (2018). Open Rotor Engines–Still an Open Question? Mechanical Engineering, 140 (12), S46–S48. doi: https://doi.org/10.1115/1.2018-dec-9
  4. Kennedy, J., Eret, P., Bennett, G. (2018). A parametric study of airframe effects on the noise emission from installed contra-rotating open rotors. International Journal of Aeroacoustics, 17 (6-8), 624–654. doi: https://doi.org/10.1177/1475472x18789003
  5. Prederi, D., Parrinello, A., Gadda, A., Mantegazza, P. (2018). Flutter Analysis of Propfan–Open Rotors. Journal of Aircraft, 55 (3), 1024–1040. doi: https://doi.org/10.2514/1.c034468
  6. Jin, Y., Qian, Y., Zhang, Y., Zhuge, W. (2018). Modeling of Ducted-Fan and Motor in an Electric Aircraft and a Preliminary Integrated Design. SAE International Journal of Aerospace, 11 (2), 115–126. doi: https://doi.org/10.4271/01-11-02-0007
  7. Yang, T., Yu, W., Liang, D., He, X., Zhao, Z. (2022). A Contra-Rotating Open Rotor Noise Reduction Methodology by Using Anhedral Blade Tip. Journal of Turbomachinery, 144 (7). doi: https://doi.org/10.1115/1.4053384
  8. Li, L., Huang, G., Chen, J. (2019). Aerodynamic characteristics of a tip-jet fan with a large blade pitch angle. Aerospace Science and Technology, 91, 49–58. doi: https://doi.org/10.1016/j.ast.2019.04.052
  9. Chen, J., Li, L., Huang, G., Xiang, X. (2018). Numerical investigations of ducted fan aerodynamic performance with tip-jet. Aerospace Science and Technology, 78, 510–521. doi: https://doi.org/10.1016/j.ast.2018.05.016
  10. Guo, J., Zhou, Z. (2022). Multi-Objective Design of a Distributed Ducted Fan System. Aerospace, 9 (3), 165. doi: https://doi.org/10.3390/aerospace9030165
  11. Ma, T., Wang, X., Qiao, N., Zhang, Z., Fu, J., Bao, M. (2022). A Conceptual Design and Optimization Approach for Distributed Electric Propulsion eVTOL Aircraft Based on Ducted-Fan Wing Unit. Aerospace, 9 (11), 690. doi: https://doi.org/10.3390/aerospace9110690
  12. Xu, W., Du, X., Wang, S., Wang, Z. (2018). Correlation of solidity and curved blade in compressor cascade design. Applied Thermal Engineering, 131, 244–259. doi: https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2017.12.003
  13. Matai, R., Yavuzkurt, S. (2015). Evaluation of Effects of Different Design Parameters on Axial Fan Performance Using CFD. Volume 1: Aircraft Engine; Fans and Blowers; Marine. doi: https://doi.org/10.1115/gt2015-43056
  14. Hitchens, F. (2015). Propeller aerodynamics: the history, aerodynamics & operation of aircraft propellers. Andrews UK, 203.
  15. Nayak, N., Mistry, C. (2017). Criteria for selection of solidity in design of contra rotating fan stage. National Aerospace Propulsion Conference NAPC-2017. Available at: https://www.researchgate.net/publication/320395689_CRITERIA_FOR_SELECTION_OF_SOLIDITY_IN_DESIGN_OF_CONTRA_ROTATING_FAN_STAGE
  16. Li, L., Huang, G., Chen, J. (2019). Investigations of tip-jet and exhaust jet development in a ducted fan. Chinese Journal of Aeronautics, 32 (11), 2443–2454. doi: https://doi.org/10.1016/j.cja.2019.04.026
  17. Zhornik, O., Kravchenko, I., Mitrakhovich, M., Denisyuk, O. (2021). Substantiation of a turbulent viscosity model for studying the characteristics of a coaxial propfan and input device of a gas turbine engine. Aerospace technic and technology, 4 (172), 35–39. doi: https://doi.org/10.32620/aktt.2021.4.05
  18. Tereshchenko, Yu. M., Dmytriev, S. O., Panin, V. V., Volianska, L. H. (2001). Teoriya teplovykh dvyhuniv. Kyiv: Vyshcha shk., 382.
Визначення закономірностей впливу кількості лопатей закапотованого і відкритого гвинтовентилятора на тягу гвинтовентилятора

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-28

Як цитувати

Денисюк, О. В., Кравченко, І. Ф., Балалаєва, К. В., Балалаєв, А. В., & Мітрахович, М. М. (2023). Визначення закономірностей впливу кількості лопатей закапотованого і відкритого гвинтовентилятора на тягу гвинтовентилятора. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(1 (122), 25–31. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.275983

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи