Оптимізація режимів наповнення ресивера системи подачі робочої речовини електрореактивної двигунної установки

Автор(и)

  • Богдан Володимирович Юрков Дніпровський національний університет імені О. Гончара, Україна https://orcid.org/0009-0002-4606-7799
  • Сергій Юрійович Асмоловський ТОВ «ФЛАЙТ КОНТРОЛ», Україна https://orcid.org/0009-0000-5423-9365
  • Віктор Олександрович Перерва Дніпровський національний університет імені О. Гончара, Україна https://orcid.org/0000-0001-8803-5360
  • Дмитро Костянтинович Вороновський Дніпровський національний університет імені О. Гончара, Україна https://orcid.org/0009-0000-7893-3132
  • Сергій Миколайович Кулагін Інститут технічної механіки Національної академії наук України і Державного космічного агентства України, Україна https://orcid.org/0000-0002-2862-5809

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.287007

Ключові слова:

режими роботи системи подачі, стрибки тиску, методика наповнення ресивера, bang-bang, зворотній зв’язок від датчиків тиску

Анотація

Об’єктом дослідження даної роботи є стрибки тиску у ресивері системи подачі робочої речовини для електрореактивної двигунної установки. Наявність суттєвих стрибків тиску у ресивері системи подачі викликає зміну масової витрати і відповідно істотне погіршення параметрів двигуна – тяги, величини питомого імпульсу та коефіцієнта корисної дії. Проблема, яка вирішувалась в даній роботі, полягає у пошуку шляхів зменшення стрибків тиску при мінімізації об’єму ресивера без використання додаткових елементів. Аналіз літературних джерел показав, що зазначена проблема є типовою і досі не вирішена для ресиверів малого об’єму. Для вирішення зазначеної проблеми було проведено теоретичне і експериментальне визначення стрибків тиску, які виникають при роботі по зворотному зв’язку від датчиків тиску, та запропоновано удосконалену методику наповнення ресивера. В результаті досліджень було визначено, що стрибки тиску, які виходять за допустимий діапазон (±3 %), з’являються при тиску 3,5 МПа на вході в систему подачі і зростають зі збільшенням вхідного тиску. В результаті досліджень було з’ясовано, що для вхідного тиску до 3 МПа є доцільним робота по зворотному зв’язку від датчиків тиску. Для значень тиску від 3 до 6 МПа необхідно використовувати отриману експериментальним шляхом формулу для визначення часу наповнення ресивера. Для тиску більше 6 МПа необхідно працювати у режимі bang-bang. Дослідження дозволили визначити оптимальні режими наповнення ресивера, що дозволяють використовувати ресивер малого об’єму з мінімізацією кількості спрацьовувань клапанів, при яких підтримується стабільна робота двигуна. Висновки, отримані за результатами досліджень, можуть бути корисними для більшості розробників систем подачі електрореактивних двигунних установок

Біографії авторів

Богдан Володимирович Юрков, Дніпровський національний університет імені О. Гончара

Аспірант

Кафедра двигунобудування

Сергій Юрійович Асмоловський, ТОВ «ФЛАЙТ КОНТРОЛ»

Інженер-конструктор

Віктор Олександрович Перерва, Дніпровський національний університет імені О. Гончара

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра ракетно-космічних та інноваційних технологій

Дмитро Костянтинович Вороновський, Дніпровський національний університет імені О. Гончара

Аспірант

Кафедра двигунобудування

Сергій Миколайович Кулагін, Інститут технічної механіки Національної академії наук України і Державного космічного агентства України

Кандидат технічних наук

Посилання

  1. Ganapathi, G. B., Engelbrecht, C. S. (2000). Performance of the Xenon Feed System on Deep Space One. Journal of Spacecraft and Rockets, 37 (3), 392–398. doi: https://doi.org/10.2514/2.3573
  2. Brophy, J. (2011). The Dawn Ion Propulsion System. Space Science Reviews, 163 (1-4), 251–261. doi: https://doi.org/10.1007/s11214-011-9848-y
  3. Lee, E., Lee, H., Moon, Y., Kang, S., Kim, Y., Jeong, Y. et al. (2018). Development of Robust and Affordable Xenon Feed Unit for Hall Effect Propulsion Systems. Space propulsion. Available at: https://www.researchgate.net/publication/325708264_Development_of_Robust_and_Affordable_Xenon_Feed_Unit_for_Hall_Effect_Propulsion_Systems
  4. Freidl, E., Müller, W. (2000). Development and Testing of Electronic Pressure Regulator (EPR) Assembly. Spacecraft Propulsion, Third International Conference. European Space Agency ESASP-465, 565–570. Available at: https://articles.adsabs.harvard.edu/pdf/2000ESASP.465..565F
  5. Koizumi, H., Kawahara, H., Yaginuma, K., Asakawa, J., Nakagawa, Y., Nakamura, Y. et al. (2016). Initial Flight Operations of the Miniature Propulsion System Installed on Small Space Probe: PROCYON. Transactions Of The Japan Society For Aeronautical And Space Sciences, Aerospace Technology Japan, 14 (ists30), Pb_13-Pb_22. doi: https://doi.org/10.2322/tastj.14.pb_13
  6. Koizumi, H., Komurasaki, K., Aoyama, J., Yamaguchi, K. (2018). Development and Flight Operation of a Miniature Ion Propulsion System. Journal of Propulsion and Power, 34 (4), 960–968. doi: https://doi.org/10.2514/1.b36459
  7. Dandaleix, L., Lopez, P., Lebeau, S, Harmann, H.-P., Dartsch, H., Berger, M. et al. (2022). Pioneering EP Fluidic Feed Systems from Constellation Success Stories. 37th International Electric Propulsion Conference, IEPC-2022-584. Available at: https://www.jotform.com/uploads/electricrocket/220994246997171/5313728572316527269/IEPC-2022-584.pdf
  8. Koppel, C., Marchandise, F., Estublier, D., Jolivet, L. (2004). The Smart-1 Electric Propulsion Subsystem In Flight Experience. 40th AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference and Exhibit. doi: https://doi.org/10.2514/6.2004-3435
  9. Gray, H., Bolter, J., Kempkens, K., Randall, P., Wallace, N. (2019). BepiColombo – The Mercury Transfer Module. 36th International Electric Propulsion Conference. IEPC-2019-606. Available at: https://electricrocket.org/2019/606.pdf
  10. Duchemin, O., Leroi, V., Öberg, M., Méhauté, D., Vara R. P., Demairé, A. et al. (2013). Electric Propulsion Thruster Assembly for Small GEO: End-to-End Testing and Final Delivery. 33rd International Electric Propulsion Conference. IEPC-2013-222. Available at: https://electricrocket.org/IEPC/w04v72r5.pdf
  11. Naclerio, S., Salvador, J. S., Such, E., Avezuela, R., Vara, R. P. (2012). Small GEO Xenon Propellant Supply Assembly Pressure Regulator Panel: Test Results and Comparison with Ecosimpro Predictions. 3rd edition of the International Conference on Space Propulsion. SP2012-2355255. Available at: https://www.ecosimpro.com/wp-content/uploads/2015/02/SpacePropulsion2012_2355255.pdf
  12. Yurkov, B., Petrenko, O., Voronovskyi, D., Andrey, T. (2021). Test results of a high-speed solenoid valve for the electric propulsion feed system. Journal of Rocket-Space Technology, 29 (4), 72–80. doi: https://doi.org/10.15421/452107
  13. Holste, K., Dietz, P., Scharmann, S., Keil, K., Henning, T., Zschätzsch, D. et al. (2020). Ion thrusters for electric propulsion: Scientific issues developing a niche technology into a game changer. Review of Scientific Instruments, 91 (6), 061101. doi: https://doi.org/10.1063/5.0010134
Оптимізація режимів наповнення ресивера системи подачі робочої речовини електрореактивної двигунної установки

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-31

Як цитувати

Юрков, Б. В., Асмоловський, С. Ю., Перерва, В. О., Вороновський, Д. К., & Кулагін, С. М. (2023). Оптимізація режимів наповнення ресивера системи подачі робочої речовини електрореактивної двигунної установки. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(2 (125), 78–86. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.287007