Розробка методу проєктування надзвукових сопл ракетних двигунів методами обчислювального аналізу

Автор(и)

  • Іван Дмитрович Дубровський Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Україна https://orcid.org/0000-0002-0707-0074
  • Валерій Леонідович Бучарський Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Україна https://orcid.org/0000-0002-8245-5652

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.290583

Ключові слова:

оптимізація контуру надзвукових сопел, рідинні ракетні двигуни, метод розширених об’ємів

Анотація

Об’єкт дослідження – надзвукові сопла ракетних двигунів на рідкому паливі. Розглядається проблема відсутності ефективного методу профілювання надзвукового контуру сопла, що буде генерувати максимальну тягу. Для її розв’язку запропонований метод, суть якого полягає в апроксимації контуру сопла степеневим поліномом та визначенні значень його коефіцієнтів шляхом розв’язання багатовимірної задачі мінімізації з використанням методів численного моделювання. У якості цільової функції у роботі було обрано вираз для осьової складової тяги зі зворотним знаком при заданих значеннях атмосферного тиску і радіусу на зрізі сопла.

За допомогою запропонованого методу на основі поліномів 2, 3 та 4 степенів були отримані контури оптимальних сопл, які були співставленні з соплами, отриманими за загальноприйнятим методом Рао. Обчислене в ході порівняння максимальне значення модуля відносного відхилення не перевищило 3 %, що дозволяє стверджувати про коректність отриманих результатів. Наявність такої розбіжності пояснюється відмінністю у методі чисельного моделювання, що використовувався. На відміну від розповсюдженого у подібних задачах методу характеристик у роботі застосовувався метод скінченних об'ємів типу Годунова. Це дозволило знизити чутливість розрахунку до початкових та граничних умов та здійснювати рішення незалежно від режиму течії продуктів згоряння. Крім того, використання методу розширених об’ємів для інтегрування скінченних об’ємів на границі розрахункової області суттєво зменшило загальний час розв'язання задачі профілювання контуру оптимального сопла.

Результати дослідження можуть бути впроваджені в процес проєктування камер рідинних ракетних двигунів з метою прискорення та спрощення процесу отримання більш ефективних варіантів конструкції

Біографії авторів

Іван Дмитрович Дубровський, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Аспірант

Кафедра двигунобудування

Валерій Леонідович Бучарський, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра двигунобудування

Посилання

  1. Biblarz, O., Sutton, G. P. (2016). Rocket propulsion elements. Wiley & Sons. Available at: https://www.wiley.com/en-us/Rocket+Propulsion+Elements%2C+9th+Edition-p-9781118753910
  2. Huang, D. H., Huzel, D. K. (1992). Modern Engineering for Design of Liquid-Propellant Rocket Engines. American Institute of Aeronautics and Astronautics. doi: https://doi.org/10.2514/4.866197
  3. de Iaco Veris, A. (2021). Fundamental Concepts of Liquid-Propellant Rocket Engines. Springer Aerospace Technology. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-54704-2
  4. Schomberg, K., Olsen, J., Neely, A., Doig, G. (2019). Design of an arc-based thrust-optimized nozzle contour. Progress in Propulsion Physics – Volume 11. doi: https://doi.org/10.1051/eucass/201911517
  5. Schomberg, K., Olsen, J., Doig, G. (2016). Design of High-Area-Ratio Nozzle Contours Using Circular Arcs. Journal of Propulsion and Power, 32 (1), 188–195. doi: https://doi.org/10.2514/1.b35640
  6. Fernandes, T., Souza, A., Afonso, F. (2023). A shape design optimization methodology based on the method of characteristics for rocket nozzles. CEAS Space Journal, 15 (6), 867–879. doi: https://doi.org/10.1007/s12567-023-00511-1
  7. Frey, M., Makowka, K., Aichner, T. (2016). The TICTOP nozzle: a new nozzle contouring concept. CEAS Space Journal, 9 (2), 175–181. doi: https://doi.org/10.1007/s12567-016-0139-z
  8. Riedmann, H., Kniesner, B., Frey, M., Munz, C.-D. (2014). Modeling of combustion and flow in a single element GH2/GO2 combustor. CEAS Space Journal, 6 (1), 47–59. doi: https://doi.org/10.1007/s12567-013-0056-3
  9. Yu, K., Chen, Y., Huang, S., Lv, Z., Xu, J. (2020). Optimization and analysis of inverse design method of maximum thrust scramjet nozzles. Aerospace Science and Technology, 105, 105948. doi: https://doi.org/10.1016/j.ast.2020.105948
  10. Yu, K., Chen, Y., Huang, S., Xu, J. (2020). Inverse design method on scramjet nozzles based on maximum thrust theory. Acta Astronautica, 166, 162–171. doi: https://doi.org/10.1016/j.actaastro.2019.10.024
  11. Ferziger, J. H., Perić, M., Street, R. L. (2020). Computational Methods for Fluid Dynamics. Springer, 596. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-99693-6
  12. Martins, J. R. R. A., Ning, A. (2021). Engineering Design Optimization. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108980647
  13. Barbeau, E. J. (1989). Polynomials. Springer. Available at: https://link.springer.com/book/9780387406275
  14. RD-107. Wikimedia. Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/RD-107
  15. Dubrovskyi, I., Bucharskyi, V. (2023). Statement of the problem of designing a liquid rocket engine dual bell nozzle of the maximum thrust using the direct method of the calculus of variations. Challenges and issues of modern science. Oles Honchar Dnipro National University. Available at: https://fti.dp.ua/conf/2023/05291-0602/
  16. Bucharskyi, V., Zhang, L. H., Wan, Y. L. (2018). Improvement in Time Efficiency in Numerical Simulation for Solid Propellant Rocket Motors (SPRM). Journal of Propulsion Technology, 39 (1), 92–99. doi: https://doi.org/10.13675/j.cnki.tjjs.2018.01.010
  17. Drikakis, D., Rider, W. (2005). High-Resolution Methods for Incompressible and Low-Speed Flows. Springer. doi: https://doi.org/10.1007/b137615
  18. Shu, C.-W. (1998). Essentially non-oscillatory and weighted essentially non-oscillatory schemes for hyperbolic conservation laws. Advanced Numerical Approximation of Nonlinear Hyperbolic Equations, 325–432. doi: https://doi.org/10.1007/bfb0096355
  19. Toro, E. F. (2009). Riemann Solvers and Numerical Methods for Fluid Dynamics. Springer, 724. doi: https://doi.org/10.1007/b79761
  20. Dubrovskiy, I., Bucharskyi, V. (2020). Development of a method of extended cells for the formulation of boundary conditions in numerical integration of gas dynamics equations in the domains of a curvilinear shape. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (107)), 74–82. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.213795
  21. Dubrovskyi, I., Bucharskyi, V. (2023). The application of the extended cells method to simulate the flow of combustion gases in the lpre chamber. Journal of Rocket-Space Technology, 31 (4), 32–39. doi: https://doi.org/10.15421/452305
  22. Rao, G. V. R. (1958). Exhaust Nozzle Contour for Optimum Thrust. Journal of Jet Propulsion, 28 (6), 377–382. doi: https://doi.org/10.2514/8.7324
Розробка методу проєктування надзвукових сопл ракетних двигунів методами обчислювального аналізу

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-14

Як цитувати

Дубровський, І. Д., & Бучарський, В. Л. (2023). Розробка методу проєктування надзвукових сопл ракетних двигунів методами обчислювального аналізу . Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(1 (126), 61–67. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.290583

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи