Визначення особливостей зносостійкості трибосполучень з текстурованою лунковою поверхнею в умовах граничного тертя

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.291785

Ключові слова:

зносостійкість, коефіцієнт тертя, текстурована поверхня, лунка, граничне тертя, регенерація мастильної плівки, краплина мастильного матеріалу, математична модель

Анотація

Досліджено вплив текстури поверхні у вигляді лунок на зносостійкість трибосполучень в умовах граничного тертя. На першому етапі досліджень змодельовано механізм поведінки мастила між контактуючими поверхнями і в всередині лунок. Встановлено граничну умову частоти обертання зразка (n>27), при якій краплина мастильного матеріалу «покидає» лунку у верхньому положенні зразка і залишається у просторі між зразком і поверхнею контртіла, забезпечуючи регенерацію граничної мастильної плівки на поверхні трибоконтакту при її руйнуванні. При зменшенні частоти обертання зразка (n<27) краплина мастильного матеріалу залишається в лунці і не впливає на процеси граничної мастильної плівки. На другому етапі проведені експериментальні дослідження трибосполучень з текстурованою лунковою поверхнею  в умовах граничного тертя. Встановлено, що висока зносостійкість текстурованих лункових поверхонь забезпечується високою захисною дією текстури, а також високою ефективністю граничної мастильної плівки. Доведено, що зміцнення текстури поверхні методом іонно-плазмового термоциклічного азотування додатково підвищує зносостійкість в 1,7 разів за рахунок високої захисної дії поверхневих азотованих шарів та їх високою твердістю (до 9500 МПа). Це посилює ефект гальмування виникнення дефектів у поверхневих шарах трибоконтакту, забезпечує високу швидкість змочування місць фактичного контакту трибосполучень, пришвидшує процес регенерації граничної мастильної плівки. Результати досліджень можуть використовуватися для модифікації поверхневого шару важконавантажених деталей, що працюють в екстремальних умовах експлуатації з обмеженою подачею мастильного матеріалу при різних видах тертя та зношування

Біографії авторів

Володимир Єфремович Марчук, Національний авіаційний університет

Доктор технічних наук, професор

Кафедра логістики

Мирослав Васильович Кіндрачук, Національний авіаційний університет

Доктор технічних наук, професор, Член-кореспондент НАН України

Кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів

Олег Миколайович Гармаш, Національний авіаційний університет

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра логістики

Володимир Володимирович Харченко, Національний авіаційний університет

Завідувач лабораторією

Кафедра прикладної механіки та інженерії матеріалів

Посилання

  1. Ibatan, T., Uddin, M. S., Chowdhury, M. A. K. (2015). Recent development on surface texturing in enhancing tribological performance of bearing sliders. Surface and Coatings Technology, 272, 102–120. doi: https://doi.org/10.1016/j.surfcoat.2015.04.017
  2. Hamilton, D. B., Walowit, J. A., Allen, C. M. (1966). A Theory of Lubrication by Microirregularities. Journal of Basic Engineering, 88 (1), 177–185. doi: https://doi.org/10.1115/1.3645799
  3. Zhang, J., Meng, Y. (2012). Direct Observation of Cavitation Phenomenon and Hydrodynamic Lubrication Analysis of Textured Surfaces. Tribology Letters, 46 (2), 147–158. doi: https://doi.org/10.1007/s11249-012-9935-6
  4. Cupillard, S., Glavatskih, S., Cervantes, M. J. (2010). Inertia effects in textured hydrodynamic contacts. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part J: Journal of Engineering Tribology, 224 (8), 751–756. doi: https://doi.org/10.1243/13506501jet697
  5. Fowell, M., Olver, A. V., Gosman, A. D., Spikes, H. A., Pegg, I. (2006). Entrainment and Inlet Suction: Two Mechanisms of Hydrodynamic Lubrication in Textured Bearings. Journal of Tribology, 129 (2), 336–347. doi: https://doi.org/10.1115/1.2540089
  6. Filgueira Filho, I. C. M., Bottene, A. C., Silva, E. J., Nicoletti, R. (2021). Static behavior of plain journal bearings with textured journal - Experimental analysis. Tribology International, 159, 106970. doi: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2021.106970
  7. Liu, W., Ni, H., Chen, H., Wang, P. (2019). Numerical simulation and experimental investigation on tribological performance of micro-dimples textured surface under hydrodynamic lubrication. International Journal of Mechanical Sciences, 163, 105095. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijmecsci.2019.105095
  8. Etsion, I. (2004). Improving Tribological Performance of Mechanical Components by Laser Surface Texturing. Tribology Letters, 17 (4), 733–737. doi: https://doi.org/10.1007/s11249-004-8081-1
  9. Guo, Q., Zheng, L., Zhong, Y., Wang, S., Ren, L. (2022). Numerical simulation of hydrodynamic lubrication performance for continuous groove-textured surface. Tribology International, 167, 107411. doi: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2021.107411
  10. Shen, Z., Wang, F., Chen, Z., Ruan, X., Zeng, H., Wang, J. et al. (2021). Numerical simulation of lubrication performance on chevron textured surface under hydrodynamic lubrication. Tribology International, 154, 106704. doi: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2020.106704
  11. Shen, C., Khonsari, M. M. (2015). Numerical optimization of texture shape for parallel surfaces under unidirectional and bidirectional sliding. Tribology International, 82, 1–11. doi: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2014.09.022
  12. Rom, M., Müller, S. (2018). An effective Navier-Stokes model for the simulation of textured surface lubrication. Tribology International, 124, 247–258. doi: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2018.04.011
  13. Marchuk, V., Kindrachuk, M., Tisov, O., Kornienko, A., Radko, O., Kharchenko, V. (2019). Stress-strained state of textured surfaces with selectively indented regions. Functional Materials, 26 (4), 773–778. doi: https://doi.org/10.15407/fm26.04.773
  14. Tsyban’ov, G. V., Marchuk, V. E., Mikosyanchyk, O. O. (2019). Effect of Textured Dentated Surfaces on 30KhGSA Steel Damage and Life at Fatigue, Fretting Fatigue, and Fretting. Strength of Materials, 51 (3), 341–349. doi: https://doi.org/10.1007/s11223-019-00080-x
  15. Marchuk, V., Kindrachuk, M., Krysak, Ya., Tisov, O., Dukhota, O., Gradiskiy, Y. (2021). The Mathematical Model of Motion Trajectory of Wear Particle Between Textured Surfaces. Tribology in Industry, 43 (2), 241–246. doi: https://doi.org/10.24874/ti.1001.11.20.03
  16. Marchuk, V. Ye., Kindrachuk, M. V., Mirnenko, V. I., Mnatsakanov, R. G., Kornіenko, A. O., Bashta, O. V., Fedorchuk, S. V. (2019). Physical Interpretations of Internal Magnetic Field Influence on Processes in Tribocontact of Textured Dimple Surfaces. Journal of Nano- and Electronic Physics, 11 (5), 05013-1-05013–05015. doi: https://doi.org/10.21272/jnep.11(5).05013
Визначення особливостей зносостійкості трибосполучень з текстурованою лунковою поверхнею в умовах граничного тертя

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-27

Як цитувати

Марчук, В. Є., Кіндрачук, М. В. ., Гармаш, О. М., & Харченко, В. В. (2023). Визначення особливостей зносостійкості трибосполучень з текстурованою лунковою поверхнею в умовах граничного тертя. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(12 (126), 22–29. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.291785

Номер

Розділ

Матеріалознавство