Розробка підходу для автоматизованого відновлення кваліфікаційних параметрів судноводія в умовах ризику
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.296955Ключові слова:
когнітивна автоматизація, кваліфікаційні параметри, навігаційні ризики, морський транспорт, людський факторАнотація
Об'єктом дослідження є системи управління безпекою керування судном, шляхом ідентифікації та відновлення кваліфікаційних параметрів судноводіїв у критичних ситуаціях.
Проблема, що вирішувалася у даному дослідженні, полягає у передчасному визначенні недостатнього рівня кваліфікації для виконання окремих операцій при управлінні рухом судна, шляхом застосування формально-логічної моделі виявлення інтуїтивних дій оператора-судноводія та поетапним відновленням його кваліфікаційних параметрів за допомогою розробленого методу.
У якості отриманих результатів було детально описано етапи розробки та формально-логічну структуру моделі та методу в розрізі когнітивної автоматизації. Вдалось забезпечити завчасне виявлення ризиків при керуванні рухом судна в 56 % випадків, підчас лабораторного експерименту на симуляторах що у 24 % випадків виявились особливо небезпечними.
Інтерпретація результатів полягала в алгоритмізації складно-формалізованих даних про дії операторів та застосуванні методу відновлення їх кваліфікаційних параметрів що дозволило комплексно підійти до управління безпекою.
Особливості та відмінні риси результатів полягали у прогнозуванні рівня небезпеки шляхом моделювання морських операцій із вхідними навігаційними та індивідуальними умовами. Це дозволило збільшити результативність виконання операцій до 89 %, зменшити явище втрати контролю над курсом до 32 %, скоротити критичні ситуації до 7 % та витрати ресурсів.
Сфера та умови практичного використання полягає у комплексній оцінці зовнішніх та внутрішніх впливів на рівень небезпеки, затримки у прийнятті рішень операторами та умов плавання. Результати моделювання можуть бути використані для створення стратегій планування маневрів, прогнозування ризиків та розробці систем морської безпеки
Посилання
- Mahbub Tusher, H., Haque Munim, Z., Hussain, S., Nazir, S. (2023). An automated machine learning approach for early identification of at-risk maritime students. AHFE International. https://doi.org/10.54941/ahfe1003150
- Engel, C., Elshan, E., Ebel, P., Leimeister, J. M. (2023). Stairway to heaven or highway to hell: A model for assessing cognitive automation use cases. Journal of Information Technology. https://doi.org/10.1177/02683962231185599
- Miller, M., Holley, S. (2023). Deficits in Cognitive Resilience of Commercial Pilots: The Case For a CRM Tenet on Computer Information and Automation in Digital Flight Operations. AHFE International. https://doi.org/10.54941/ahfe1003921
- Khatun, M., Wagner, F., Jung, R., Glaß, M. (2023). Identification of Interface Related Factors Between Safety Management System and Cybersecurity Management System for Highly Automated Driving Vehicles. Proceedings of the 25th International Conference on Enterprise Information Systems. https://doi.org/10.5220/0011708700003467
- Gaitanidou, E., Loukea, M., Alertas, I., Spanidis, P., Bekiaris, E. (2023). E-Learning Training Tool for Automated Transport Systems. Advances in Intelligent Traffic and Transportation Systems. https://doi.org/10.3233/atde230004
- Chang, Z., He, X., Fan, H., Guan, W., He, L. (2023). Leverage Bayesian Network and Fault Tree Method on Risk Assessment of LNG Maritime Transport Shipping Routes: Application to the China–Australia Route. Journal of Marine Science and Engineering, 11 (9), 1722. https://doi.org/10.3390/jmse11091722
- Múller-Plath, G., Lehleitner, J., Maier, J., Silva-Lóbling, J., Zhang, H., Zhang, X., Zhou, S. (2023). How Does Maritime Situation Awareness Depend on Navigation Automation and Mental Workload? A Sea Simulator Experiment. TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 17 (4), 963–969. https://doi.org/10.12716/1001.17.04.23
- Engel, C., Ebel, P., Leimeister, J. M. (2022). Cognitive automation. Electronic Markets, 32 (1), 339–350. https://doi.org/10.1007/s12525-021-00519-7
- Brcko, T., Androjna, A., Srše, J., Boć, R. (2021). Vessel Multi-Parametric Collision Avoidance Decision Model: Fuzzy Approach. Journal of Marine Science and Engineering, 9 (1), 49. https://doi.org/10.3390/jmse9010049
- Cao, Q., Wang, B., Dong, G., Hu, K., Yang, H. (2022). Operator Optimization Oriented Person Re-Identification. Journal of Physics: Conference Series, 2284 (1), 012019. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2284/1/012019
- Grasmeier, M., Tadić, T. (2023). Enhancing Maritime Safety Training Through Active Learning: The Theoretical Framework and Prototype Development of the Virtual Training Vessel. Available at: https://www.researchgate.net/publication/376167960_Enhancing_Maritime_Safety_Training_Through_Active_Learning_The_Theoretical_Framework_and_Prototype_Development_of_the_Virtual_Training_Vessel
- Wishart, J., Zhao, J., Woodard, B., O’Malley, G., Guo, H., Rahimi, S., Swaminathan, S. (2023). A Proposed Safety Case Framework for Automated Vehicle Safety Evaluation. 2023 IEEE International Automated Vehicle Validation Conference (IAVVC). https://doi.org/10.1109/iavvc57316.2023.10328077
- Danish, A., Veena, D., Samad, D. A., Faiza, J., Hira, K., Tayyaba, S..(2023). Enhancing Home Automation through Brain-Computer Interface Technology. Xi'an Shiyou Daxue Xuebao (Ziran Kexue Ban)/Journal of Xi'an Shiyou University, 19 (12), 217–223. Available at: https://www.researchgate.net/publication/376272436_Enhancing_Home_Automation_through_Brain-Computer_Interface_Technology
- Griffiths, T. L., Callaway, F., Chang, M. B., Grant, E., Krueger, P. M., Lieder, F. (2019). Doing more with less: meta-reasoning and meta-learning in humans and machines. Current Opinion in Behavioral Sciences, 29, 24–30. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2019.01.005
- Kelly, A. (2017). Think Twice: Review of Thinking, Fast and Slow by Daniel Kahneman (2011). Numeracy, 10 (2). https://doi.org/10.5038/1936-4660.10.2.15
- Prokopchuk, Y. (2022). Intuition: The Experience of Formal Research. Dnipro: PSACEA Press, 724. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.12215.39841
- Popovych, I., Halian, I., Lialiuk, G., Chopyk, R., Karpenko, Ye., Melnyk, Yu. (2022). Research of young female handball players’ self-actualizing mental states. Journal of Physical Education and Sport, 22 (7), 1599–1607. https://doi.org/10.7752/jpes.2022.07201
- Popovych, I., Plokhikh, V., Hrys, A., Pavliuk, M., Nosov, P., Zinchenko, S. (2023). Operationalization of footballers’ emotional intelligence in the dimensions of motivational orientation: analysis based on the basic positions. Journal of Physical Education and Sport, 23 (3), 772–781. https://doi.org/10.7752/jpes.2023.03095
- Blynova, O., Derevianko, S., Ivanova, O., Popovych, I., Estay Sepúlveda, J. G. (2022). Demanda profesional de trabajadores migrantes potenciales. Revista Notas Históricas Y Geográficas, 88–106. Available at: https://www.revistanotashistoricasygeograficas.cl/index.php/nhyg/article/view/435
- Solovey, O., Ben, A., Dudchenko, S., Nosov, P. (2020). Development of control model for loading operations on heavy lift vessels based on inverse algorithm. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (2 (107)), 48–56. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.214856
- Nosov, P., Zinchenko, S., Ben, A., Prokopchuk, Y., Mamenko, P., Popovych, I. et al. (2021). Navigation safety control system development through navigator action prediction by data mining means. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (9 (110)), 55–68. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.229237
- Nosov, P., Zinchenko, S., Plokhikh, V., Popovych, I., Prokopchuk, Y., Makarchuk, D. et al. (2021). Development and experimental study of analyzer to enhance maritime safety. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (3 (112)), 27–35. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.239093
- Nosov, P., Koretsky, O., Zinchenko, S., Prokopchuk, Y., Gritsuk, I., Sokol, I., Kyrychenko, K. (2023). Devising an approach to safety management of vessel control through the identification of navigator’s state. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (3 (124)), 19–32. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.286156
- Plokhikh, V. V. (2023). Relationship between coping behavior and students’ perceptions of the passage of time. Insight: the psychological dimensions of society, 9, 72–93. Available at: https://insight.journal.kspu.edu/index.php/insight/article/view/124/93
- Kalenchuk, V. O., Fedchuk, O. V., Mykhaylyuk, V. P. (2023). Relationship between corporate culture and psychological safety of training and educational space for young female athletes. Insight: the psychological dimensions of society, 9, 113–129. Available at: https://insight.journal.kspu.edu/index.php/insight/article/view/127/95
- Fan, S., Ji, T., Gordon, W., Rickard, B. (2013). Forecasting Baltic Dirty Tanker Index by Applying Wavelet Neural Networks. Journal of Transportation Technologies, 03 (01), 68–87. https://doi.org/10.4236/jtts.2013.31008
- Zhuravlova, L. P., Lytvynchuk, A. I., Grechukha, I. A., Bedny, I. S. (2023). Subclinical personal correlates of psychological safety. Insight: the psychological dimensions of society, 9, 94–111. Available at: https://insight.journal.kspu.edu/index.php/insight/article/view/125/94
- Popovych, I., Hulias, I., Serbin, I., Piletska, L., Mashchak, S., Zahrai, L. (2023). Psychological content parameters of attention in the structure of time perspective of young female athletes: comparative analysis. Journal of Physical Education and Sport, 23 (1), 152–161. https://doi.org/10.7752/jpes.2023.01019
- Serhii, Z., Oleh, T., Pavlo, N., Ihor, P., Kostiantyn, K. (2022). Pivot Point position determination and its use for manoeuvring a vessel. Ships and Offshore Structures, 18 (3), 358–364. https://doi.org/10.1080/17445302.2022.2052480
- Wei, H., Wei, X., Guo, J., Zhou, J. (2022). Application of PID in Position Control of Multi-Articulated Robotic Arms in Rock Drilling Trolleys. Mechatronics and Automation Technology. https://doi.org/10.3233/atde221159
- Abougarair, A. J., Aburakhis, M. K. I., Edardar, M. M. (2022). Adaptive Neural Networks Based Robust Output Feedback Controllers for Nonlinear Systems. International Journal of Robotics and Control Systems, 2 (1), 37–56. https://doi.org/10.31763/ijrcs.v2i1.523
- Yu, Y., Adu, K., Tashi, N., Anokye, P., Wang, X., Ayidzoe, M. A. (2020). RMAF: Relu-Memristor-Like Activation Function for Deep Learning. IEEE Access, 8, 72727–72741. https://doi.org/10.1109/access.2020.2987829
- Kamran, Shah, F. A., Aly, W. H. F., Aksoy, H., Alotaibi, F. M., Mahariq, I. (2022). Numerical Inverse Laplace Transform Methods for Advection-Diffusion Problems. Symmetry, 14 (12), 2544. https://doi.org/10.3390/sym14122544
- Shutovskyi, A. (2023). Some applied aspects of the Dirac delta function. Ukrainian Mathematical Bulletin, 20 (3), 442–453. https://doi.org/10.37069/1810-3200-2023-20-3-7
- Higaki, T., Hashimoto, H., Yoshioka, H. (2022). Investigation and Imitation of Human Captains’ Maneuver Using Inverse Reinforcement Learning. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-1844861/v1
- Ren, B., Guan, W., Zhou, Q., Wang, Z. (2023). EEG-Based Driver Fatigue Monitoring within a Human–Ship–Environment System: Implications for Ship Braking Safety. Sensors, 23 (10), 4644. https://doi.org/10.3390/s23104644
- Lyu, H., Yue, J., Zhang, W., Cheng, T., Yin, Y., Yang, X. et al. (2023). Fatigue Detection for Ship OOWs Based on Input Data Features, From the Perspective of Comparison With Vehicle Drivers: A Review. IEEE Sensors Journal, 23 (14), 15239–15252. https://doi.org/10.1109/jsen.2023.3281068
- Chen, X., Wei, C., Xin, Z., Zhao, J., Xian, J. (2023). Ship Detection under Low-Visibility Weather Interference via an Ensemble Generative Adversarial Network. Journal of Marine Science and Engineering, 11 (11), 2065. https://doi.org/10.3390/jmse11112065
- Biočić, T., Frančić, V., Hasanspahić, N., Maglić, L. (2023). The Analysis of the Deficiencies Resulting from Paris MoU PSC Inspections. Naše More, 70 (4), 228–238. https://doi.org/10.17818/nm/2023/4.5
- Wang, Z., Wu, Y., Chu, X., Liu, C., Zheng, M. (2023). Risk Identification Method for Ship Navigation in the Complex Waterways via Consideration of Ship Domain. Journal of Marine Science and Engineering, 11 (12), 2265. https://doi.org/10.3390/jmse11122265
- Zhang, D., Chu, X., Liu, C., He, Z., Zhang, P., Wu, W. (2024). A Review on Motion Prediction for Intelligent Ship Navigation. Journal of Marine Science and Engineering, 12 (1), 107. https://doi.org/10.3390/jmse12010107
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Victoria Ponomaryova, Pavlo Nosov, Andrii Ben, Ihor Popovych, Yurii Prokopchuk, Pavlo Mamenko, Sergiy Dudchenko, Eduard Appazov, Ihor Sokol
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.