Діагностика категорійного менеджменту в аптечному ритейлі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298093

Ключові слова:

управління асортиментом, організаційна модель, товарна категорія, фармацевтична практика, бізнес-модель, категорійний менеджмент, профіль MARS

Анотація

Об’єктом дослідження є зростання інтересу цільової аудиторії щодо впровадження інструментів категорійного менеджменту до бізнес-процесів аптечного ритейлу. У фармацевтичній практиці недостатньо широко представлений методичний інструментарій щодо дослідження системи категорійного менеджменту. Саме тому використовуючи теоретико-методичне підґрунтя та концептуальні засади щодо управління товарними категоріями було розроблено методику оцінювання «Профілю категорійного менеджменту MARS».

Метою роботи є впровадження нових підходів щодо формування та управління аптечним асортиментом на основі концепції категорійного менеджменту і визначення шляхів підвищення рівня ефективності її роботи.

У результаті проведеного дослідження було визначено кількісне значення наявного та оптимального результату категорійного менеджменту в мережі аптек. Проведені розрахунки свідчать, що у наявному стані орієнтація на мету складає 36 балів, а в оптимальному стані дана характеристика буде дорівнювати 27 балам, тоді як орієнтація на аналіз складає 21 і 28 балів відповідно. Встановлено, що категорійний менеджмент орієнтований саме на аналіз та дотримання інструментів дослідження, а не безконтрольне досягнення мети.

Запропонована організаційна модель функціональної взаємодії фахівців в аптечному ритейлі забезпечить реалізацію принципів та виконання комплексних завдань, які стоять перед категорійним менеджером. Описані складові профілю категорійного менеджменту МАRS будуть використані на практиці з метою удосконаленню підходів щодо: планування, інформаційно-аналітичного забезпечення та контролю за основними процесами управління досліджуваного підприємства. Це дозволить уникнути розбіжностей між фахівцями управлінського та медичного спрямування

Біографії авторів

Юлія Вікторівна Білявська, Державний торговельно-економічний університет

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра менеджменту

Євгеній Вікторович Ромат, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Доктор наук з державного управління, професор

Навчально-науковий інститут журналістики

Валентин Миколайович Білявський, Національний авіаційний університет

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра менеджменту зовнішньоекономічної діяльності підприємств

Олена Володимирівна Сидоренко, Державний торговельно-економічний університет

Доктор технічних наук, професор

Кафедра товарознавства, управління безпечністю та якістю

Тетяна Геннадіївна Остапенко, Національний авіаційний університет

Доктор економічних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедра технологій управління

Навчально-науковий інститут неперервної освіти

Посилання

  1. Schenkelberg, C., Al-Khatib, A., Bakken, B., Arya, V., Gaither, C., Kreling, D. et al. (2023). Identifying Services Provided in Community Pharmacy Practice Settings. INNOVATIONS in Pharmacy, 14 (3), 2. https://doi.org/10.24926/iip.v14i3.5543
  2. Khan, O., Parvez, M., Kumari, P., Parvez, S., Ahmad, S. (2023). The future of pharmacy: How AI is revolutionizing the industry. Intelligent Pharmacy, 1 (1), 32–40. https://doi.org/10.1016/j.ipha.2023.04.008
  3. Ying, W., Qian, Y., Kun, Z. (2021). Drugs supply and pharmaceutical care management practices at a designated hospital during the COVID-19 epidemic. Research in Social and Administrative Pharmacy, 17 (1), 1978–1983. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2020.04.001
  4. Biliavska, Y., Mykytenko, N., Romat, Y., Biliavskyi, V. (2023). Category management: Industry vs trade. Scientific Horizons, 26 (1). https://doi.org/10.48077/scihor.26(1).2023.129-150
  5. Gudzenko, A., Shapovalov, V., Shapovalov, V., Shapovalova, V. (2021). Forensic pharmacy: analysis of complaints about the pharmaceutical provision for privileged categories of patients in Ukraine (experimental research). Science Review, 2 (37). https://doi.org/10.31435/rsglobal_sr/30042021/7517
  6. Dhar, S. K., Hoch, S. J., Kumar, N. (2001). Effective category management depends on the role of the category. Journal of Retailing, 77 (2), 165–184. https://doi.org/10.1016/s0022-4359(01)00045-8
  7. Khanorkar, Y., Kane, P. V. (2023). Selective inventory classification using ABC classification, multi-criteria decision making techniques, and machine learning techniques. Materials Today: Proceedings, 72, 1270–1274. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2022.09.298
  8. Ceylan, Z., Bulkan, S. (2017). Drug Inventory Management of a Pharmacy using ABC and VED Analysis. Eurasian Journal of Health Technology Assessment, 2 (1), 13–18. Available at: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/351603
  9. Nguyen, P. H., Dang, T. V. K., Nguyen, P. T., Vo, T. M. H., Nguyen, T. T. M. (2022). 5-year inventory management of drug products using ABC-VEN analysis in the pharmacy store of a specialized public hospital in Vietnam. Pharmacia, 69 (2), 517–525. https://doi.org/10.3897/pharmacia.69.e84348
  10. Yeşilyurt, Ö., Sulak, H. Bayhan, M. (2015). Sağlık Sektöründe Stok Kontrol Faaliyetlerinin ABC ve VED Analizleriyle Değerlendirilmesi: Isparta Devlet Hastanesi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20 (1), 365–376. Available at: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/194175
  11. R, N., Devnani, M., Gupta, A. K. (2010). ABC and VED Analysis of the Pharmacy Store of a Tertiary Care Teaching, Research and Referral Healthcare Institute of India. Journal of Young Pharmacists, 2 (2), 201–205. https://doi.org/10.4103/0975-1483.63170
  12. Bandyopadhyay, S., Rominger, A., Basaviah, S. (2009). Developing a framework to improve retail category management through category captain arrangements. Journal of Retailing and Consumer Services, 16 (4), 315–319. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2008.12.001
  13. Castaldo, S., Grosso, M., Mallarini, E., Rindone, M. (2016). The missing path to gain customers loyalty in pharmacy retail: The role of the store in developing satisfaction and trust. Research in Social and Administrative Pharmacy, 12 (5), 699–712. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2015.10.001
  14. Holweg, C., Schnedlitz, P., Teller, C. (2009). The drivers of consumer value in the ECR Category Management model. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 19 (3), 199–218. https://doi.org/10.1080/09593960903233640
  15. Murray, C. C., Talukdar, D., Gosavi, A. (2010). Joint Optimization of Product Price, Display Orientation and Shelf-Space Allocation in Retail Category Management. Journal of Retailing, 86 (2), 125–136. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2010.02.008
  16. Pepe, M. S., Abratt, R., Dion, P. (2012). Competitive advantage, private-label brands, and category profitability. Journal of Marketing Management, 28 (1-2), 154–172. https://doi.org/10.1080/0267257x.2010.498145
  17. Sinha, A., Sahgal, A., Mathur, S. K. (2013). Category Optimizer: A Dynamic-Assortment, New-Product-Introduction, Mix-Optimization, and Demand-Planning System. Marketing Science, 32 (2), 221–228. https://doi.org/10.1287/mksc.1120.0746
  18. Toklu, H. Z., Hussain, A. (2013). The changing face of pharmacy practice and the need for a new model of pharmacy education. Journal of Young Pharmacists, 5 (2), 38–40. https://doi.org/10.1016/j.jyp.2012.09.001
  19. Kamakura, W. A., Kang, W. (2007). Chain-wide and store-level analysis for cross-category management. Journal of Retailing, 83 (2), 159–170. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2006.02.006
  20. Çiçekli, U. G., Kabasakal, İ. (2021). Market Basket Analysis of Basket Data with Demographics: A Case Study in E-Retailing. Alphanumeric Journal, 9 (1), 1–12. https://doi.org/10.17093/alphanumeric.752505
  21. Prytulska, Н., Motuzka, Y., Koshelnyk, А. (2022). Pharmaceutical market of Ukraine: development trends in the context of the COVID-19 pandemic. Commodities•and•markets, 41 (1), 19–29. https://doi.org/10.31617/2.2022(41)02
  22. Romat, Y., Biliavska, Y. (2018). Algorithm of Forming the Category Management in the Diy Market Segment. Montenegrin Journal of Economics, 14 (3), 129–142. https://doi.org/10.14254/1800-5845/2018.14-3.9
  23. Schmidt, C., Matlala, M., Godman, B., Kurdi, A., Meyer, J. C. (2023). Perceptions of and Preparedness for the Application of Pharmacoeconomics in Practice, among Final Year Bachelor of Pharmacy Students in South Africa: A National Cross-Sectional Study. Pharmacy, 11 (2), 54. https://doi.org/10.3390/pharmacy11020054
  24. Mykytenko, N. (2020). Categorical management in 3d system: theoretical and practical aspects. Scientific Notes of Ostroh Academy National University, “Economics” Series, 1 (16 (44)), 74–80. https://doi.org/10.25264/2311-5149-2020-16(44)-74-80
  25. Osiyevskyy, О., Umantsiv, Y., Biliavska Y. (2023). Digital Ecosystem: A Mechanism of Economic Organization of Enterprises of the Future. Rutgers Business Review, 8 (2), 175–194.
  26. Xie, W., Zheng, D., Li, Z., Wang, Y., Wang, L. (2024). Digital technology and manufacturing industrial change: Evidence from the Chinese manufacturing industry. Computers & Industrial Engineering, 187, 109825. https://doi.org/10.1016/j.cie.2023.109825
  27. Moecker, R., Weissenborn, M., Klingenberg, A., Wirbka, L., Fuchs, A., Eickhoff, C. et al. (2022). Task sharing in an interprofessional medication management program – a survey of general practitioners and community pharmacists. BMC Health Services Research, 22 (1). https://doi.org/10.1186/s12913-022-08378-4
Diagnosing category management in a pharmacy retail chain

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-28

Як цитувати

Білявська, Ю. В., Ромат, Є. В., Білявський, В. М., Сидоренко, О. В., & Остапенко, Т. Г. (2024). Діагностика категорійного менеджменту в аптечному ритейлі. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(13 (127), 22–32. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298093

Номер

Розділ

Трансфер технологій: промисловість, енергетика, нанотехнології