Комплексна оцінка технічного стану транспортних засобів під час експлуатації на основі функції бажаності Харінгтона
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298567Ключові слова:
функція Харінгтона та критерії бажаності, технічний стан, транспортний засіб, контрольний параметрАнотація
Об'єктом дослідження є процес зміни технічного стану транспортних засобів під час їх експлуатації. В дослідженні вирішувалась проблема комплексної оцінки зміни технічного стану на основі функції бажаності Харінгтона.
Суть отриманих результатів полягає в наступному. Побудовано шкалу бажаності та з'ясовано набір критеріїв оцінки технічного стану транспортних засобів. Запропоновано загальний показник бажаності, як згортку часткових функцій бажаності Харінгтона. При вирішенні досліджуваної проблеми враховувались характеристика та властивості часткових і узагальненої функції бажаності Харінгтона та їх графічне відображення.
На прикладі технічного стану ходової частини та гальмівної системи транспортних засобів сформовано сукупність контрольованих параметрів. На основі значень контрольованих параметрів отримано рівняння регресії часткових функцій бажаності Харінготна.
Визначено значення вагових коефіцієнтів кожного з критерії та проведено обчислення узагальненої функції бажаності.
В результаті дослідження встановлено, якщо узагальнений критерій бажаності D<0.37, то окремі вузли, системи і агрегати транспортного засобу знаходяться в передаварійному стані, якщо 0.37£D£0.63 – у задовільному стані, а при D>0.63 – у гарному стані і не може бути причиною виникнення дорожньо-транспортної пригоди.
Прикладним аспектом отриманих результатів є впровадження методики комплексної оцінки технічного стану транспортного засобу. Це обумовлює підвищення продуктивності праці експерта (фахівця), скоротить термін проведення автотехнічної експертизи та підвищить її якість. Отримані результати можуть використати страхові компанії та слідчі, дізнавачі та судді при розгляді дорожньо-транспортних пригод
Посилання
- Koteleva, N. I., Korolev, N. A., Zhukovskiy, Y. L. (2021). Identification of the Technical Condition of Induction Motor Groups by the Total Energy Flow. Energies, 14 (20), 6677. https://doi.org/10.3390/en14206677
- Parekh, D., Poddar, N., Rajpurkar, A., Chahal, M., Kumar, N., Joshi, G. P., Cho, W. (2022). A Review on Autonomous Vehicles: Progress, Methods and Challenges. Electronics, 11 (14), 2162. https://doi.org/10.3390/electronics11142162
- Kondratenko, O. (2020). Assessment of ecological and chemical efficiency of exploitation process of reciprocating ICE of vehicle with consideration of emission of sulphur oxides, benzo(a)pyrene and polycyclic aromatic hydrocarbons. Technogenic and Ecological Safety, 7 (1/2020), 38–50. https://doi.org/10.5281/zenodo.3780076
- Hrynkiv, A., Rogovskii, I., Aulin, V., Lysenko, S., Titova, L., Zagurskiy, O., Kolosok, I. (2020). Development of a system for determining the informativeness of the diagnosing parameters for a cylinderpiston group in the diesel engine during operation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (5 (105)), 19–29. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.206073
- Prytz, R., Nowaczyk, S., Rögnvaldsson, T., Byttner, S. (2015). Predicting the need for vehicle compressor repairs using maintenance records and logged vehicle data. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 41, 139–150. https://doi.org/10.1016/j.engappai.2015.02.009
- Kondratenko, O. M. (2020). Assessment of fuel and ecological efficiency of exploitation process of reciprocating ICE of power plants with considering of emission of benzo(a)pyrene and polycyclic aromatic hydrocarbons. Internal Combustion Engines, 1, 52–59. https://doi.org/10.20998/0419-8719.2020.1.07
- Britton, M. A., Asnaashari, S., Read, G. J. M. (2016). Analysis of train derailment cause and outcome in Victoria, Australia, between 2007 and 2013: Implications for regulation. Journal of Transportation Safety & Security, 9 (1), 45–63. https://doi.org/10.1080/19439962.2015.1088906
- Rashidi, E., Parsafard, M., Medal, H., Li, X. (2016). Optimal traffic calming: A mixed-integer bi-level programming model for locating sidewalks and crosswalks in a multimodal transportation network to maximize pedestrians’ safety and network usability. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 91, 33–50. https://doi.org/10.1016/j.tre.2016.03.016
- Chen, X., Chen, J. (2020). Optimization of the Impeller Geometry for an Automotive Torque Converter Using Response Surface Methodology and Desirability Function. Open Journal of Applied Sciences, 10 (07), 455–475. https://doi.org/10.4236/ojapps.2020.107032
- Padilla-Atondo, J. M., Limon-Romero, J., Perez-Sanchez, A., Tlapa, D., Baez-Lopez, Y., Puente, C., Ontiveros, S. (2021). The Impact of Hydrogen on a Stationary Gasoline-Based Engine through Multi-Response Optimization: A Desirability Function Approach. Sustainability, 13 (3), 1385. https://doi.org/10.3390/su13031385
- Vladyslav, R. (2022). Structure of the national police of Ukraine: modern interpretation. Entrepreneurship, Economy and Law, 5, 69–74. https://doi.org/10.32849/2663-5313/2022.5.11
- Rolison, J. J., Regev, S., Moutari, S., Feeney, A. (2018). What are the factors that contribute to road accidents? An assessment of law enforcement views, ordinary drivers’ opinions, and road accident records. Accident Analysis & Prevention, 115, 11–24. https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.02.025
- Heydari, S., Hickford, A., McIlroy, R., Turner, J., Bachani, A. M. (2019). Road Safety in Low-Income Countries: State of Knowledge and Future Directions. Sustainability, 11 (22), 6249. https://doi.org/10.3390/su11226249
- Dirnbach, I., Kubjatko, T., Kolla, E., Ondruš, J., Šarić, Ž. (2020). Methodology Designed to Evaluate Accidents at Intersection Crossings with Respect to Forensic Purposes and Transport Sustainability. Sustainability, 12 (5), 1972. https://doi.org/10.3390/su12051972
- Gorea, R. K. (2016). Financial impact of road traffic accidents on the society. International Journal of Ethics, Trauma & Victimology, 2 (01), 6–9. https://doi.org/10.18099/ijetv.v2i1.11129
- Aulin, V., Hrynkiv, A., Lysenko, S., Rohovskii, I., Chernovol, M., Lyashuk, O., Zamota, T. (2019). Studying truck transmission oils using the method of thermal-oxidative stability during vehicle operation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (6 (97)), 6–12. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156150
- Dela Cruz, O. G., Padilla, J. A., Victoria, A. N. (2021). Managing Road Traffic Accidents: A Review on Its Contributing Factors. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 822 (1), 012015. https://doi.org/10.1088/1755-1315/822/1/012015
- Ahmed, E., Gharavi, H. (2018). Cooperative Vehicular Networking: A Survey. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 19 (3), 996–1014. https://doi.org/10.1109/tits.2018.2795381
- Casado-Sanz, N., Guirao, B., Attard, M. (2020). Analysis of the Risk Factors Affecting the Severity of Traffic Accidents on Spanish Crosstown Roads: The Driver’s Perspective. Sustainability, 12 (6), 2237. https://doi.org/10.3390/su12062237
- Oladimeji, D., Gupta, K., Kose, N. A., Gundogan, K., Ge, L., Liang, F. (2023). Smart Transportation: An Overview of Technologies and Applications. Sensors, 23 (8), 3880. https://doi.org/10.3390/s23083880
- Low, R., Tekler, Z. D., Cheah, L. (2020). Predicting Commercial Vehicle Parking Duration using Generative Adversarial Multiple Imputation Networks. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2674 (9), 820–831. https://doi.org/10.1177/0361198120932166
- Young, W., Sobhani, A., Lenné, M. G., Sarvi, M. (2014). Simulation of safety: A review of the state of the art in road safety simulation modelling. Accident Analysis & Prevention, 66, 89–103. https://doi.org/10.1016/j.aap.2014.01.008
- Slobodyanyuk, M., Gorobchenko, O. (2020). Structural analysis of territorial transport systems based on classification methods. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (4 (103)), 23–32. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.194158
- Abu Dabous, S., Ibrahim, F., Feroz, S., Alsyouf, I. (2021). Integration of failure mode, effects, and criticality analysis with multi-criteria decision-making in engineering applications: Part I – Manufacturing industry. Engineering Failure Analysis, 122, 105264. https://doi.org/10.1016/j.engfailanal.2021.105264
- Radu, P. V., Lewandowski, M., Szelag, A. (2020). On-Board and Wayside Energy Storage Devices Applications in Urban Transport Systems—Case Study Analysis for Power Applications. Energies, 13 (8), 2013. https://doi.org/10.3390/en13082013
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Viktor Aulin, Ivan Rogovskii, Oleh Lyashuk, Liudmyla Titova, Andrii Hrynkiv, Dmytro Mironov, Mykhailo Volianskyi, Roman Rogatynskyi, Oleksiy Solomka, Serhii Lysenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.