Комплексна оцінка технічного стану транспортних засобів під час експлуатації на основі функції бажаності Харінгтона

Автор(и)

  • Віктор Васильович Аулін Центральноукраїнський національний технічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-2737-120X
  • Іван Леонідович Роговський Національний університет біоресурсів і природокористування України, Україна https://orcid.org/0000-0002-6957-1616
  • Олег Леонтійович Ляшук Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Україна https://orcid.org/0000-0003-4881-8568
  • Людмила Леонідівна Тітова Національний університет біоресурсів і природокористування України, Україна https://orcid.org/0000-0001-7313-1253
  • Андрій Вікторович Гриньків Центральноукраїнський національний технічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-4478-1940
  • Дмитро Вікторович Міронов Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Україна https://orcid.org/0000-0002-5717-4322
  • Михайло Станіславович Волянський Національний університет біоресурсів і природокористування України, Україна https://orcid.org/0000-0002-3597-9365
  • Роман Михайлович Рогатинський Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Україна https://orcid.org/0000-0001-8536-4599
  • Олексій Валерійович Соломка Національний університет біоресурсів і природокористування України, Україна https://orcid.org/0000-0002-3997-4270
  • Сергій Володимирович Лисенко Центральноукраїнський національний технічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-0845-7817

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298567

Ключові слова:

функція Харінгтона та критерії бажаності, технічний стан, транспортний засіб, контрольний параметр

Анотація

Об'єктом дослідження є процес зміни технічного стану транспортних засобів під час їх експлуатації. В дослідженні вирішувалась проблема комплексної оцінки зміни технічного стану на основі функції бажаності Харінгтона.

Суть отриманих результатів полягає в наступному. Побудовано шкалу бажаності та з'ясовано набір критеріїв оцінки технічного стану транспортних засобів. Запропоновано загальний показник бажаності, як згортку часткових функцій бажаності Харінгтона. При вирішенні досліджуваної проблеми враховувались характеристика та властивості часткових і узагальненої функції бажаності Харінгтона та їх графічне відображення.

На прикладі технічного стану ходової частини та гальмівної системи транспортних засобів сформовано сукупність контрольованих параметрів. На основі значень контрольованих параметрів отримано рівняння регресії часткових функцій бажаності Харінготна.

Визначено значення вагових коефіцієнтів кожного з критерії та проведено обчислення узагальненої функції бажаності.

В результаті дослідження встановлено, якщо узагальнений критерій бажаності D<0.37, то окремі вузли, системи і агрегати транспортного засобу знаходяться в передаварійному стані, якщо 0.37£D£0.63 – у задовільному стані, а при D>0.63 – у гарному стані і не може бути причиною виникнення дорожньо-транспортної пригоди.

Прикладним аспектом отриманих результатів є впровадження методики комплексної оцінки технічного стану транспортного засобу. Це обумовлює підвищення продуктивності праці експерта (фахівця), скоротить термін проведення автотехнічної експертизи та підвищить її якість. Отримані результати можуть використати страхові компанії та слідчі, дізнавачі та судді при розгляді дорожньо-транспортних пригод

Біографії авторів

Віктор Васильович Аулін, Центральноукраїнський національний технічний університет

Доктор технічних наук, професор

Кафедра експлуатації та ремонту машин

Іван Леонідович Роговський, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Доктор технічних наук, професор

Кафедра технічного сервісу та інженерного менеджменту імені М. П. Момотенка

Олег Леонтійович Ляшук, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя

Доктор технічних наук, професор

Кафедра автомобілів

Людмила Леонідівна Тітова, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра технічного сервісу та інженерного менеджменту імені М. П. Момотенка

Андрій Вікторович Гриньків, Центральноукраїнський національний технічний університет

Кандидат технічних наук, старший дослідник

Кафедра експлуатації та ремонту машин

Дмитро Вікторович Міронов, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автомобілів

Михайло Станіславович Волянський, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра сільськогосподарських машин та системотехніки імені академіка П. М. Василенка

Роман Михайлович Рогатинський, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя

Доктор технічних наук, професор

Кафедра автомобілів

Олексій Валерійович Соломка, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра тракторів, автомобілів та біоенергоресурсів

Сергій Володимирович Лисенко, Центральноукраїнський національний технічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра експлуатації та ремонту машин

Посилання

  1. Koteleva, N. I., Korolev, N. A., Zhukovskiy, Y. L. (2021). Identification of the Technical Condition of Induction Motor Groups by the Total Energy Flow. Energies, 14 (20), 6677. https://doi.org/10.3390/en14206677
  2. Parekh, D., Poddar, N., Rajpurkar, A., Chahal, M., Kumar, N., Joshi, G. P., Cho, W. (2022). A Review on Autonomous Vehicles: Progress, Methods and Challenges. Electronics, 11 (14), 2162. https://doi.org/10.3390/electronics11142162
  3. Kondratenko, O. (2020). Assessment of ecological and chemical efficiency of exploitation process of reciprocating ICE of vehicle with consideration of emission of sulphur oxides, benzo(a)pyrene and polycyclic aromatic hydrocarbons. Technogenic and Ecological Safety, 7 (1/2020), 38–50. https://doi.org/10.5281/zenodo.3780076
  4. Hrynkiv, A., Rogovskii, I., Aulin, V., Lysenko, S., Titova, L., Zagurskiy, O., Kolosok, I. (2020). Development of a system for determining the informativeness of the diagnosing parameters for a cylinder­piston group in the diesel engine during operation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (5 (105)), 19–29. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.206073
  5. Prytz, R., Nowaczyk, S., Rögnvaldsson, T., Byttner, S. (2015). Predicting the need for vehicle compressor repairs using maintenance records and logged vehicle data. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 41, 139–150. https://doi.org/10.1016/j.engappai.2015.02.009
  6. Kondratenko, O. M. (2020). Assessment of fuel and ecological efficiency of exploitation process of reciprocating ICE of power plants with considering of emission of benzo(a)pyrene and polycyclic aromatic hydrocarbons. Internal Combustion Engines, 1, 52–59. https://doi.org/10.20998/0419-8719.2020.1.07
  7. Britton, M. A., Asnaashari, S., Read, G. J. M. (2016). Analysis of train derailment cause and outcome in Victoria, Australia, between 2007 and 2013: Implications for regulation. Journal of Transportation Safety & Security, 9 (1), 45–63. https://doi.org/10.1080/19439962.2015.1088906
  8. Rashidi, E., Parsafard, M., Medal, H., Li, X. (2016). Optimal traffic calming: A mixed-integer bi-level programming model for locating sidewalks and crosswalks in a multimodal transportation network to maximize pedestrians’ safety and network usability. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 91, 33–50. https://doi.org/10.1016/j.tre.2016.03.016
  9. Chen, X., Chen, J. (2020). Optimization of the Impeller Geometry for an Automotive Torque Converter Using Response Surface Methodology and Desirability Function. Open Journal of Applied Sciences, 10 (07), 455–475. https://doi.org/10.4236/ojapps.2020.107032
  10. Padilla-Atondo, J. M., Limon-Romero, J., Perez-Sanchez, A., Tlapa, D., Baez-Lopez, Y., Puente, C., Ontiveros, S. (2021). The Impact of Hydrogen on a Stationary Gasoline-Based Engine through Multi-Response Optimization: A Desirability Function Approach. Sustainability, 13 (3), 1385. https://doi.org/10.3390/su13031385
  11. Vladyslav, R. (2022). Structure of the national police of Ukraine: modern interpretation. Entrepreneurship, Economy and Law, 5, 69–74. https://doi.org/10.32849/2663-5313/2022.5.11
  12. Rolison, J. J., Regev, S., Moutari, S., Feeney, A. (2018). What are the factors that contribute to road accidents? An assessment of law enforcement views, ordinary drivers’ opinions, and road accident records. Accident Analysis & Prevention, 115, 11–24. https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.02.025
  13. Heydari, S., Hickford, A., McIlroy, R., Turner, J., Bachani, A. M. (2019). Road Safety in Low-Income Countries: State of Knowledge and Future Directions. Sustainability, 11 (22), 6249. https://doi.org/10.3390/su11226249
  14. Dirnbach, I., Kubjatko, T., Kolla, E., Ondruš, J., Šarić, Ž. (2020). Methodology Designed to Evaluate Accidents at Intersection Crossings with Respect to Forensic Purposes and Transport Sustainability. Sustainability, 12 (5), 1972. https://doi.org/10.3390/su12051972
  15. Gorea, R. K. (2016). Financial impact of road traffic accidents on the society. International Journal of Ethics, Trauma & Victimology, 2 (01), 6–9. https://doi.org/10.18099/ijetv.v2i1.11129
  16. Aulin, V., Hrynkiv, A., Lysenko, S., Rohovskii, I., Chernovol, M., Lyashuk, O., Zamota, T. (2019). Studying truck transmission oils using the method of thermal-oxidative stability during vehicle operation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (6 (97)), 6–12. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156150
  17. Dela Cruz, O. G., Padilla, J. A., Victoria, A. N. (2021). Managing Road Traffic Accidents: A Review on Its Contributing Factors. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 822 (1), 012015. https://doi.org/10.1088/1755-1315/822/1/012015
  18. Ahmed, E., Gharavi, H. (2018). Cooperative Vehicular Networking: A Survey. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 19 (3), 996–1014. https://doi.org/10.1109/tits.2018.2795381
  19. Casado-Sanz, N., Guirao, B., Attard, M. (2020). Analysis of the Risk Factors Affecting the Severity of Traffic Accidents on Spanish Crosstown Roads: The Driver’s Perspective. Sustainability, 12 (6), 2237. https://doi.org/10.3390/su12062237
  20. Oladimeji, D., Gupta, K., Kose, N. A., Gundogan, K., Ge, L., Liang, F. (2023). Smart Transportation: An Overview of Technologies and Applications. Sensors, 23 (8), 3880. https://doi.org/10.3390/s23083880
  21. Low, R., Tekler, Z. D., Cheah, L. (2020). Predicting Commercial Vehicle Parking Duration using Generative Adversarial Multiple Imputation Networks. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2674 (9), 820–831. https://doi.org/10.1177/0361198120932166
  22. Young, W., Sobhani, A., Lenné, M. G., Sarvi, M. (2014). Simulation of safety: A review of the state of the art in road safety simulation modelling. Accident Analysis & Prevention, 66, 89–103. https://doi.org/10.1016/j.aap.2014.01.008
  23. Slobodyanyuk, M., Gorobchenko, O. (2020). Structural analysis of territorial transport systems based on classification methods. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (4 (103)), 23–32. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.194158
  24. Abu Dabous, S., Ibrahim, F., Feroz, S., Alsyouf, I. (2021). Integration of failure mode, effects, and criticality analysis with multi-criteria decision-making in engineering applications: Part I – Manufacturing industry. Engineering Failure Analysis, 122, 105264. https://doi.org/10.1016/j.engfailanal.2021.105264
  25. Radu, P. V., Lewandowski, M., Szelag, A. (2020). On-Board and Wayside Energy Storage Devices Applications in Urban Transport Systems—Case Study Analysis for Power Applications. Energies, 13 (8), 2013. https://doi.org/10.3390/en13082013
Комплексна оцінка технічного стану транспортних засобів під час експлуатації на основі функції бажаності Харінгтона

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-28

Як цитувати

Аулін, В. В., Роговський, І. Л., Ляшук, О. Л., Тітова, Л. Л., Гриньків, А. В., Міронов, Д. В., Волянський, М. С., Рогатинський, Р. М., Соломка, О. В., & Лисенко, С. В. (2024). Комплексна оцінка технічного стану транспортних засобів під час експлуатації на основі функції бажаності Харінгтона. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(3 (127), 37–46. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298567

Номер

Розділ

Процеси управління