Розробка методики комплексного моделювання форми русла в зоні мостового переходу з метою уникнення небезпечних розмивів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298675

Ключові слова:

русло, мостовий перехід, паводок, гідроморфодинаміка руслових потоків, каналізаційне русло, системи Google Earth

Анотація

Об’єктом досліджень є русло в зоні мостового переходу, яке зазнає дії високих вод при проходженні паводку.

Виконано вибір параметрів та обрисів схеми прорізу річки за допомогою математичної моделі течії та деформації дна русла до та після зміни його форми. Встановлено, що призначення параметрів експлуатаційного прорізу має виконуватись на основі принципу створення природних аналогів руслових форм, русло та заплавні тераси, із застосуванням математичного моделювання.

Для зменшення розмиву на ділянці мостових переходів запропоновано провести регулювання русла шляхом створення каналізованого русла. Моделювання за цим варіантом показало, що розмив в створі автомобільного моста зменшився і не перевищує 1.5 м. Крім цього встановлено, що значну роль у забезпеченні стійкості річища відіграє рослинний покрив на заплавних ділянках.

Методом математичного моделювання встановлено, що найбільш сильному розмиву в проектному створі опор піддається ділянка біля опуклого берега шириною 150 м. Спостерігається також замулення існуючої лівобережної донної улоговини.

Рішення щодо проведення відновного зрізання регулювання русла рекомендується проводити щорічно після отримання прогнозу про паводок від місцевої Гідрометеорологічної станції. У разі попередження про високий паводок слід провести роботи з розчищення рукавів на підході до створу мостового полотна.

Встановлено, що найбільш стійку форму мають русла у вигляді криволінійного незавершеного меандрування, коли радіуси кривизни R і ширини русла B задовольняють співвідношенню R=(4 ... 7) B при руслоформуючих витратах. При цьому радіуси кривизни R<3,5 B не повинні допускатися, оскільки це призводить до відриву потоку від опуклого берега і надмірного розмиву увігнутого берега

Біографії авторів

Артур Миколайович Онищенко, Національний транспортний університет

Доктор технічних наук, професор

Кафедра мостів, тунелів та гідротехнічних споруд

Борис Миколайович Островерх, Інститут гідромеханіки НАН України

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковій співробітник

Відділ гідродинаміки хвильових та руслових потоків

Людмила Степанівна Потапенко, Інститут гідромеханіки НАН України

Інженер-математик

Відділ гідродинаміки хвильових та руслових потоків

Віталій Володимирович Ковальчук, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра залізничного транспорту

Олександр Володимирович Здольник, Національний транспортний університет

Аспірант

Кафедра мостів, тунелів та гідротехнічних споруд

Андрій Ярославович Пенцак, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра будівельного виробництва

Посилання

  1. Ostroverkh, B. M., Potapenko, L. S. (2007). Vyrishennia problem rozrakhunku ta proektuvannia richkovykh ta pryberezhnykh sporud z vykorystanniam metodiv HIS. K.: Suchasni problemy stvorennia i efektyvnoho vykorystannia yedynoho heoinformatsiynoho prostoru Ukrainy pry pidhotovtsi i pryiniatti upravlinskykh rishen, 1–6.
  2. Nishchuk, V. S. (Ed.) (2000). Inzhenernyi zakhyst ta osvoiennia terytoriy. Kyiv: «Osnova», 358.
  3. Ostroverkh, B. N., Khomytskyi, V. V. (2007). Rozvytok teoriyi i metodiv modeliuvannia ruslovykh protsesiv v Instytuti hidromekhaniky NAN Ukrainy. Prykladna hidromekhanika, 9 (2-3), 139–149. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/4706
  4. Bever, A. J., MacWilliams, M. L. (2013). Simulating sediment transport processes in San Pablo Bay using coupled hydrodynamic, wave, and sediment transport models. Marine Geology, 345, 235–253. https://doi.org/10.1016/j.margeo.2013.06.012
  5. Kim, B. (2014). Resilience Assessment of Dams’ Flood-Control Service. Journal of the Korean Society of Civil Engineers, 34 (6), 1919. https://doi.org/10.12652/ksce.2014.34.6.1919
  6. Two dimensional Depth-averaged Flow and Sediment Transport Model (2003). Publication No. FHWA-RD-03-053. U.S. Department of Transportation.
  7. Onyshchenko, A., Ostroverkh, B., Potapenko, L., Kovalchuk, V., Tokin, O., Harkusha, M. et al. (2022). Devising a procedure to calculate and analyze parameters for passing the flood and breakthrough wave taking into consideration the topographical and hydraulic riverbed irregularities. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (10 (115)), 6–16. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.252710
  8. Slavinska, O., Tsynka, А., Bashkevych, I. (2020). Predicting deformations in the area of impact exerted by a bridge crossing based on the proposed mathematical model of a floodplain flow. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (7 (106)), 75–87. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.208634
  9. Zhaparkulova, Y., Nabiollina, M., Amanbayeva, B. (2019). Methods of forecasting calculations of breakthrough wave at hydrodynamic accidents waterstorage dam. E3S Web of Conferences, 97, 05033. https://doi.org/10.1051/e3sconf/20199705033
  10. Veremenyuk, V. V., Ivashechkin, V. V., Nemerovets, O. V. (2019). Modeling of Process for Level Changes in Cascade of Two Channel Water Reservoirs in Case of Flooding. Science & Technique, 18 (2), 146–154. https://doi.org/10.21122/2227-1031-2019-18-2-146-154
  11. Morales, R., Ettema, R. (2013). Insights from Depth-Averaged Numerical Simulation of Flow at Bridge Abutments in Compound Channels. Journal of Hydraulic Engineering, 139 (5), 470–481. https://doi.org/10.1061/(asce)hy.1943-7900.0000693
Розробка методики комплексного моделювання форми русла в зоні мостового переходу з метою уникнення небезпечних розмивів

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-28

Як цитувати

Онищенко, А. М., Островерх, Б. М., Потапенко, Л. С., Ковальчук, В. В., Здольник, О. В., & Пенцак, А. Я. (2024). Розробка методики комплексного моделювання форми русла в зоні мостового переходу з метою уникнення небезпечних розмивів. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(1 (127), 23–32. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298675

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи