Визначення термонапруженого стану чаш для перевезення рідкого шлаку на автомобільному ходу

Автор(и)

  • Віктор Володимирович Поворотній Український державний університет науки і технологій, Україна https://orcid.org/0009-0000-9128-902X
  • Ірина Володимирівна Щербина Дніпровський державний аграрно-економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-3968-4326
  • Сергій Володимирович Зданевич Дніпровський державний аграрно-економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-8594-3806
  • Ніна Костянтинівна Дьяченко Дніпровський державний аграрно-економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-8506-9204
  • Тетяна Володимирівна Кімстач Український державний університет науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-8993-201X
  • Людмила Ігорівна Солоненко Національний університет «Одеська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-2092-8044
  • Руслан Вікторович Усенко Український державний університет науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-8007-9702

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.299180

Ключові слова:

шлакова чаша, шлак доменного виробництва, температурні напруження, температурне поле чаші

Анотація

Об’єктом дослідження були обрані шлакові чаші, як важливі складові доменних, сталеплавильних і феросплавних цехів металургійних підприємств. Основною проблемою експлуатації будь-яких шлаковозів є їх обмежена довговічність і часті руйнування шлакових чаш. Причиною цих проблем є зміни в процесі експлуатації форми чаш, що проявляються в утворенні місць звуження в районі опорного кільця – для чаш на залізничному ході, руйнування опорних цапф – для шлаковозів на автомобільному ході, або тріщин у стінках. Вищевказані дефекти з'являються внаслідок циклічних теплових впливів рідкого шлаку на чашу.

Ґрунтуючись на результатах комп’ютерного моделювання встановлено, що основну роль по руйнації опорних цапф шлакових чаш на автомобільному ході здійснюють саме температурні переміщення. Температурні напруження, що виникають в чаші, локалізуються в зоні розташування дзеркала шлаку (200–250МПа для сталі 25Л, 280–350 МПа для сталі 30ХМЛ).

Отриманні результати дають підстави для вдосконалення представленої шлакової чаші в напрямку зменшення температурних напружень в її стінках та конструкцій опорних цапф.

Отримані результати пояснюються тим, що при нерівномірному нагріванні пружних тіл з’являються температурні напруження, які при певних конфігураціях температурних навантаженнях призводять до руйнування конструкцій.

Результати отриманих досліджень рекомендується використовувати на підприємствах по конструюванню та виготовленню шлакових чаш в якості інформації щодо локалізації небезпечних місць конструкції. Також представлена інформація буде корисна для металургійних підприємств задля детальної технічної діагностики чаш в їх небезпечних місцях

Біографії авторів

Віктор Володимирович Поворотній, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук

Кафедра галузевого машинобудування

Ірина Володимирівна Щербина, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра вищої математики, фізики та загально інженерних дисциплін

Сергій Володимирович Зданевич, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра вищої математики, фізики та загально інженерних дисциплін

Ніна Костянтинівна Дьяченко, Дніпровський державний аграрно-економічний університет

Викладач

Кафедра вищої математики, фізики та загально інженерних дисциплін

Тетяна Володимирівна Кімстач, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук

Кафедра матеріалознавства та термічної обробки металів

Людмила Ігорівна Солоненко, Національний університет «Одеська політехніка»

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра цивільної безпеки та охорони праці

Руслан Вікторович Усенко, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра ливарного виробництва

Посилання

  1. Nabarro, F. R. N. (1981). The calculation of thermal stresses in cylinders. International Journal of Engineering Science, 19 (12), 1651–1656. https://doi.org/10.1016/0020-7225(81)90157-9
  2. Ivanchenko, I. F. (1977). Issledovanie opytnogo obraztsa shlakovoza s chashey emkost'yu 24 m3. Otchet po NIR DMetI Otchet o NIR (zaklyuchitel'niy)/DMetI i DZMO. Dnepropetrovsk, 148.
  3. Lee, J., Hwang, K.-Y. (1996). Prediction of thermal stresses during vertical solidification of a pure metal with density change. Journal of Materials Processing Technology, 57 (1-2), 85–94. https://doi.org/10.1016/0924-0136(95)02065-9
  4. Wang, L., Chen, L., Yuan, F., Zhao, L., Li, Y., Ma, J. (2023). Thermal Stress Analysis of Blast Furnace Hearth with Typical Erosion Based on Thermal Fluid-Solid Coupling. Processes, 11 (2), 531. https://doi.org/10.3390/pr11020531
  5. Emelin, M. V., Rahmanov, S. R. (2009). K voprosu otsenki termonapryazhennogo sostoyaniya i termoprochnosti chash shlakovozov. Metallurgicheskaya i gornorudnaya promyshlennost', 2, 105–107. Available at: https://www.metaljournal.com.ua/mgp-02-2009/
  6. Rassokhin, D. O., Chigarev, V. V., Loza, V. A., Shishkin, V. V. (2014). Research of strain in the slag cars walls. Reporter of the Priazovskyi State Technical University. Section: Technical Sciences, 27, 172–176. Available at: https://journals.uran.ua/vestnikpgtu_tech/article/view/31526
  7. Neacşu, I. A., Scheichl, B., Rojacz, H., Vorlaufer, G., Varga, M., Schmid, H., Heiss, J. (2015). Transient Thermal‐Stress Analysis of Steel Slag Pots: Impact of the Solidifying‐Slag Layer on Heat Transfer and Wear. Steel Research International, 87 (6), 720–732. https://doi.org/10.1002/srin.201500203
  8. Rojacz, H., Neacşu, I. A., Widder, L., Varga, M., Heiss, J. (2016). Thermal effects on wear and material degradation of slag pots operating in steel production. Wear, 350-351, 35–45. https://doi.org/10.1016/j.wear.2015.12.009
  9. Oyama, K., Naito, M., Sato, Y., Kozai, K. (2020). Development of Long-Life Slag Pot by Optimizing Stiffness Structurally for Temperature Distribution. AISTech2020 Proceedings of the Iron and Steel Technology Conference. https://doi.org/10.33313/380/241
  10. Szklarz, A., Bydałek, A. W., Migas, P., Pytel, A., Jaśkowiec, K., Bitka, A. et al. (2022). Analysis of Thermal Interactions in the Slag Pots for Transporting Copper Slags. International Journal of Heat and Technology, 40 (2), 646–652. https://doi.org/10.18280/ijht.400236
  11. Benasciutti, D., Brusa, E., Bazzaro, G. (2010). Finite elements prediction of thermal stresses in work roll of hot rolling mills. Procedia Engineering, 2 (1), 707–716. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2010.03.076
  12. Singh, N., Kaur, J., Thakur, P. (2022). Analysis of thermal stresses in different materials: A systematic review. AIP Conference Proceedings. https://doi.org/10.1063/5.0095799
  13. Prihod'ko, E. V., Togobitskaya, D. N., Hamhot'ko, A. F., Stepanenko, D. A. (2013). Prognozirovanie fiziko-himicheskih svoystv oksidnyh sistem. Dnepropetrovsk: Porogi, 344.
  14. Timoshenko, S. (1976). Strength of Materials. Part 2. Advanced Theory and Problems. Melbourne (Florida): Krieger Publishing Company, 588.
  15. Guo, Y., Wen, S.-R., Sun, J.-Y., He, X.-T. (2022). Theoretical Study on Thermal Stresses of Metal Bars with Different Moduli in Tension and Compression. Metals, 12 (2), 347. https://doi.org/10.3390/met12020347
  16. Bathe, K.-J. (2016). Finite element Procedures. Prentice Hall, 1043.
Визначення термонапруженого стану чаш для перевезення рідкого шлаку на автомобільному ходу

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-28

Як цитувати

Поворотній, В. В., Щербина, І. В., Зданевич, С. В., Дьяченко, Н. К., Кімстач, Т. В., Солоненко, Л. І., & Усенко, Р. В. (2024). Визначення термонапруженого стану чаш для перевезення рідкого шлаку на автомобільному ходу. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(7 (127), 99–106. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.299180

Номер

Розділ

Прикладна механіка