Розробка системи взаємодії чат-бота з користувачами вебсайту за допомогою природної мови

Автор(и)

  • Юрій Миколайович Линник Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна https://orcid.org/0000-0002-3084-0401
  • Любов Юріївна Крестьянполь Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна https://orcid.org/0000-0003-3617-7900
  • Еліна Вадимівна Розвод Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна https://orcid.org/0000-0002-7607-5258

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.299200

Ключові слова:

чат-бот, інформаційна система, комп’ютерно-посередницька комунікація, інтерактивність, Telegram, штучний інтелект

Анотація

На сьогоднішній день існує різноманіття технологічних рішень для створення чат-ботів, серед яких універсальні платформи, такі як Dialogflow від Google, Azure Bot Service від Microsoft та Watson Assistant від IBM, а також конструктори чат-ботів, такі як ActiveChat, SendPulse та BotPress. Недоліком розглянутих платформ і конструкторів є обмеженість безкоштовного плану.

У дослідженні розглянуто розробку та інтеграцію інформативного чат-бота у вебсайт кафедри з метою створення віртуального помічника для потенційних абітурієнтів та здобувачів. Актуальність дослідження зумовлена сучасними умовами вступу, обмеженими можливостями щодо проведення профорієнтаційних заходів у зв’язку із наслідками пандемії COVID 19 та війною на території України.

Об’єктом дослідження є система інформування користувачів веб-сайту за допомогою природної мови. Розроблено програмний продукт, який являє собою систему інформування для абітурієнтів та здобувачів.

Для створення чат-бота обрано динамічну мову програмування JavaScript у поєднанні з середовищем виконання коду Node.js та бібліотеку Telegraf. Сервером для функціонування чат-бота стала хмарна платформа Heroku із інтегрованою базою даних Heroku PostgreSQL. Система реалізована за допомогою Telegram-сервісу @BotFather, що дає можливість її інтегрувати у будь-який веб ресурс. Виділено етапи розробки чат-бота з прикладами інформаційного, лінгвістичного та технічного забезпечення. Проведено аналіз відповідності розробленого чат-бота щодо критеріїв інформативності, мультимодальності, емотивності, продуктивності, інтерактивності. Розроблена структура інформаційного наповнення чат-бота, що включає набір блоків. Розроблено, апробовано та інтегровано у сайт кафедри прикладної лінгвістики тестову версію чат-бота, яка продовжує тестуватись та удосконалюватись у 2023–2024 роках.

Практичне значення: структура інформаційного наповнення та методика розробки чат-бота можуть бути використані для розробки власних систем інформування здобувачів у закладах вищої освіти

Біографії авторів

Юрій Миколайович Линник, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра прикладної лінгвістики

Любов Юріївна Крестьянполь, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра прикладної лінгвістики

Еліна Вадимівна Розвод, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Кандидат філологічних наук, старший викладач

Кафедра прикладної лінгвістики

Посилання

  1. Turing, A. M. (1950). I.—Computing machinery and intelligence. Mind, LIX (236), 433–460. https://doi.org/10.1093/mind/lix.236.433
  2. Weizenbaum, J. (1966). ELIZA—a computer program for the study of natural language communication between man and machine. Communications of the ACM, 9 (1), 36–45. https://doi.org/10.1145/365153.365168
  3. Wallace, R. S. (2007). The Anatomy of A.L.I.C.E. Parsing the Turing Test, 181–210. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6710-5_13
  4. Adamopoulou, E., Moussiades, L. (2020). Chatbots: History, technology, and applications. Machine Learning with Applications, 2, 100006. https://doi.org/10.1016/j.mlwa.2020.100006
  5. Khan, R., Das, A. (2018). Build Better Chatbots. Apress. https://doi.org/10.1007/978-1-4842-3111-1
  6. Motger, Q., Franch, X., Marco, J. (2022). Software-Based Dialogue Systems: Survey, Taxonomy, and Challenges. ACM Computing Surveys, 55 (5), 1–42. https://doi.org/10.1145/3527450
  7. Pereira, R., Lima, C., Reis, A., Pinto, T., Barroso, J. (2024). Review of Platforms and Frameworks for Building Virtual Assistants. Lecture Notes in Networks and Systems, 105–114. https://doi.org/10.1007/978-3-031-45648-0_11
  8. Chatbot reviews. Chatimize. Available at: https://chatimize.com/reviews/
  9. Hien, H. T., Cuong, P.-N., Nam, L. N. H., Nhung, H. L. T. K., Thang, L. D. (2018). Intelligent Assistants in Higher-Education Environments. Proceedings of the Ninth International Symposium on Information and Communication Technology - SoICT 2018. https://doi.org/10.1145/3287921.3287937
  10. Ushakova, I. (2019). Approaches to Creating Intelligent Chatbots. Information Processing Systems, 2(157), 76–83. Available at: https://journal-hnups.com.ua/index.php/soi/article/view/soi.2019.157.10.
  11. Viktorova, L. (2021). Prospects for the application of modern technologies and artificial intelligence in higher education institutions with specific learning conditions. Humanities Science Current Issues, 2 (35), 180–186. https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-2-29
  12. Morze, N., Buinytska, O., Varchenko-Trotsenko, L. (2017). Use of bot-technologies for educational communication at the university. Available at: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/15492/16_morze-use_of_bot.pdf
  13. Adamopoulou, E., Moussiades, L. (2020). An Overview of Chatbot Technology. Artificial Intelligence Applications and Innovations, 373–383. https://doi.org/10.1007/978-3-030-49186-4_31
  14. Chatbots: The Definitive Guide. Available at: https://www.artificial-solutions.com/chatbots
  15. Abu Shawar, B., Atwell, E. (2007). Chatbots: Are they Really Useful? Journal for Language Technology and Computational Linguistics, 22 (1), 29–49. https://doi.org/10.21248/jlcl.22.2007.88
  16. Clark, A., Fox, C., Lappin, S. (Eds.) (2010). The Handbook of Computational Linguistics and Natural Language Processing. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781444324044
  17. Krestyanpol, L. (2022). Social engineering in the concept of rational and irrational consumer behavior. Frontiers in Nutrition, 9. https://doi.org/10.3389/fnut.2022.961929
  18. Azure AI Bot Service documentation. Available at: https://learn.microsoft.com/en-us/azure/bot-service/?view=azure-bot-service-4.0
  19. Introduction to Watson Assistant. Available at: https://developer.ibm.com/articles/introduction-watson-assistant/
  20. Dialogflow. Available at: https://cloud.google.com/dialogflow/docs/
  21. ActiveChat Review. Chatimize. Available at: https://chatimize.com/reviews/activechat/
  22. How to create a chatbot in Telegram. SendPulse. Available at: https://sendpulse.com/knowledge-base/chatbot/telegram/create-telegram-chatbot/
  23. Get to know Botpress. Available at: https://botpress.com/docs/
Розробка системи взаємодії чат-бота з користувачами вебсайту за допомогою природної мови

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-28

Як цитувати

Линник, Ю. М., Крестьянполь, Л. Ю., & Розвод, Е. В. (2024). Розробка системи взаємодії чат-бота з користувачами вебсайту за допомогою природної мови. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(2 (127), 35–44. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.299200