Розробка моделі робочого процесу камери згоряння газотурбінного двигуна працюючого на метанолі

Автор(и)

  • Михайло Анатолійович Шевченко Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0806-6632
  • Майя Володимирівна Амброжевич Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-0856-8234
  • Ксенія Володимирівна Фесенко Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-3979-1789

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.301325

Ключові слова:

відносна витрата палива, камера згоряння, метанол, ентальпія, математична модель камери згоряння

Анотація

Використання метанолу в якості палива для авіаційних та стаціонарних газотурбінних двигунів (ГТД) є пріоритетним напрямком у двигунобудуванні. Загальновідомо, що при моделюванні характеристик ГТД математичними моделями (ММ) першого рівня існує похибка розрахунку питомої витрати палива, що викликано спрощеним описом робочого процесу камери згоряння (КЗ). Об’єктом дослідження є робочий процес у КЗ ГТД, що працює на метанолі. Особливістю розробленої ММ робочого процесу КЗ ГТД є використання залежностей ентальпії від температури, тиску та складу суміші. Залежності ентальпії в такій формі враховують ефект термічної дисоціації в неявному вигляді і дозволяють коректно скласти еквівалентний шлях реакції горіння. Для двох компонентів (H2O та CO2) врахування тиску призводить до того, що при стандартній температурі та парціальних тисках вище тиску насичення ці компоненти знаходяться в рідкому стані. Це при незмінній величині збільшення ентальпії в еквівалентному процесі нагрівання продуктів згоряння від стандартної температури до температури в кінці адіабатного підведення теплоти змінює цю температуру в меншу сторону. Уточнення температури на виході з камери згоряння призводить до зміни всіх розрахункових характеристик КЗ, включаючи відносну витрату палива КЗ. Результати розрахунку відносної витрати палива зіставлені з відомими експериментальними даними по камері згоряння двигуна CF6-80A фірми «General Electric» (США). Середня похибка розрахунку відносної витрати палива не перевищує 4 %. Розроблена модель може бути імплементована в існуючі та розроблювані ММ ГТД для температур кінця процесу згоряння нижче 2600 K

Біографії авторів

Михайло Анатолійович Шевченко, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

Доктор філософії, доцент

Кафедра теорії авіаційних двигунів

Майя Володимирівна Амброжевич, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра аерокосмічної теплотехніки

Ксенія Володимирівна Фесенко, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра теорії авіаційних двигунів

Посилання

  1. Gupta, K. K., Rehman, A., Sarviya, R. M. (2010). Bio-fuels for the gas turbine: A review. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 14 (9), 2946–2955. https://doi.org/10.1016/j.rser.2010.07.025
  2. Wang, C., Cheng, K., Qin, J., Shao, J., Huang, H. (2022). Performance comparison of three chemical precooled turbine engine cycles using methanol and n-decane as the precooling fuels. Energy, 249, 123606. https://doi.org/10.1016/j.energy.2022.123606
  3. Burnes, D., Camou, A. (2019). Impact of Fuel Composition on Gas Turbine Engine Performance. Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, 141 (10). https://doi.org/10.1115/1.4044238
  4. Cherednichenko, O., Havrysh, V., Shebanin, V., Kalinichenko, A., Mentel, G., Nakonieczny, J. (2020). Local Green Power Supply Plants Based on Alcohol Regenerative Gas Turbines: Economic and Environmental Aspects. Energies, 13 (9), 2156. https://doi.org/10.3390/en13092156
  5. Ayaz, S. K., Altuntas, O., Caliskan, H. (2021). Enhanced life cycle modelling of a micro gas turbine fuelled with various fuels for sustainable electricity production. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 149, 111323. https://doi.org/10.1016/j.rser.2021.111323
  6. Seyam, S., Dincer, I., Agelin-Chaab, M. (2022). Economic and environmental impact assessments of hybridized aircraft engines with hydrogen and other fuels. International Journal of Hydrogen Energy, 47 (22), 11669–11685. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2022.01.171
  7. Marchi, C. H., Araki, L. K. (2015). Evaluation of Chemical Equilibrium and Non-Equilibrium Properties for LOX/LH2 Reaction Schemes. Journal of Aerospace Technology and Management, 7 (1), 31–42. https://doi.org/10.5028/jatm.v7i1.426
  8. Ambrozhevich, M. V., Shevchenko, M. A. (2019). Analytical determination of isobaric heat capacity of air and combustion gases with influence of pressure and effect of thermal dissociation. Aerospace Technic and Technology, 1, 4–17. https://doi.org/10.32620/aktt.2019.1.01
  9. Datsenko, V., Boyko, L. (2023). Determining the influence of compressor flow path abrasive wear on the gas turbine engine characteristics. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (1 (122)), 12–24. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.275546
  10. Kislov, O., Shevchenko, M. (2021). Development of a method for selecting a cruising mode and engine control program of a ramjet aircraft. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (111)), 6–14. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.233850
  11. Kislov, O., Ambrozhevich, M., Shevchenko, M. (2021). Development of a method to improve the calculation accuracy of specific fuel consumption for performance modeling of air-breathing engines. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (8 (110)), 23–30. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.229515
  12. Dodds, W., Ekstedt, E., Bahr, D. (1983). Methanol combustion in a CF6l-80A engine combustor. 19th Joint Propulsion Conference. https://doi.org/10.2514/6.1983-1138
  13. Dodds, W., Ekstedt, E., Bahr, D., Fear, J. (1982). NASA/General Electric broad-specification fuels combustion technology program - Phase I results and status. 18th Joint Propulsion Conference. https://doi.org/10.2514/6.1982-1089
  14. Druzhinin, L. N., Shvets, L. I., Malinina, N. S. (1983). Metod i podprogramma rascheta termodinamicheskih parametrov vozduha i produktov sgoraniya uglevodorodnyh topliv. Rukovodyashchiy tehn. material aviatsionnoy tehniki. RTM 1677–83. Dvigateli aviatsionnye i gazoturbinnye.
  15. Isaev, S. I. (1986). Kurs himicheskoy termodinamiki. Moscow: Vysshaya shkola, 272.
  16. Ambrozhevich, M. V., Shevchenko, M. A. (2019). Equations of average isobaric heat capacity of air and combustion gases with influence of pressure and effect of thermal dissociation. Aerospace Technic and Technology, 2, 18–29. https://doi.org/10.32620/aktt.2019.2.02
Розробка моделі робочого процесу камери згоряння газотурбінного двигуна працюючого на метанолі

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-30

Як цитувати

Шевченко, М. А., Амброжевич, М. В., & Фесенко, К. В. (2024). Розробка моделі робочого процесу камери згоряння газотурбінного двигуна працюючого на метанолі. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(1 (128), 49–54. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.301325

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи