Розроблення вдосконаленої методики оцінки опорної прохідності повнопривідних автомобілів
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.302833Ключові слова:
несна здатність грунту, імітаційне моделювання руху, опорна прохідність автомобіля, визначення конусного індексу, оцінка прохідності згідно з ММРАнотація
Об’єктом дослідження є прохідність повнопривідних автомобілів в умовах бездоріжжя.
За результатами аналізу відомих досліджень визначено, що у країнах-членах НАТО застосовують методики експериментальної оцінки несної здатності опорних поверхонь (ОП), що ґрунтується на використанні конусного індексу (Сone index). Вони враховують характеристики поверхні театру бойових дій та дозволяють за допомогою стандартизованого програмного комп’ютерного забезпечення визначати орієнтовні швидкості руху повнопривідних автомобілів. У методиках оцінки несної здатності ОП, які застосовують модуль деформації ґрунту Е, відсутня можливість розрахункового визначення швидкості автомобіля при відомих навантаженнях на осі. Крім того, вони передбачають визначення ще ряду параметрів опорної поверхні, таких як коефіцієнт зчеплення, кут внутрішнього тертя в ґрунті та модуль зсуву при утворенні колії. Це робить їх значно складнішими в порівнянні з методиками, що використовуються в НАТО.
Тому проблема, яка вирішується в даній роботі, полягає у вдосконаленні методики оцінки опорної прохідності повнопривідних автомобілів.
Ґрунтуючись на результатах проведених наукових досліджень, опрацьовано моделювання руху у середовищі MATLAB Simulink, для визначення параметрів опорної прохідності повнопривідних автомобілів.
З метою визначення прохідності зразків колісної військової автомобільної техніки (ВАТ) за показником максимального значення тиску (англ. Mean measure pressure MMP) проаналізовано проведені експериментальні дослідження. Вони показали різницю в швидкісних режимах руху автомобілів однакої повної маси, але різних компонувальних схем, у межах 11–12 %. Тому, методику оцінки прохідності за ММР удосконалено для врахування особливостей компоновки зразків колісної ВАТ. Зокрема з урахуванням різних значень навантажень на передню вісь автомобілів безкапотної та капотної компоновок при однаковій повній масі.
Загалом вдосконалена методика дозволяє дати кількісну оцінку мобільності руху зразків ВАТ різних компонувальних схем та оцінку їх потенційної прохідності на базі запропонованого уточнення розрахунку ММР
Посилання
- Mastinu, G., Ploechl, M. (Eds.) (2014). Road and Off-Road Vehicle System Dynamics Handbook. CRC Press. https://doi.org/10.1201/b15560
- Dawid, W., Pokonieczny, K. (2020). Analysis of the Possibilities of Using Different Resolution Digital Elevation Models in the Study of Microrelief on the Example of Terrain Passability. Remote Sensing, 12 (24), 4146. https://doi.org/10.3390/rs12244146
- Zhu, Y., Li, X., Zhang, X., Li, S., Liu, Q., Yuan, S. (2022). Research on Tire–Road Parameters Estimation Algorithm for Skid-Steered Wheeled Unmanned Ground Vehicle. Machines, 10 (11), 1015. https://doi.org/10.3390/machines10111015
- Dawid, W., Pokonieczny, K., Wyszyński, M. (2022). The methodology of determining optimum access routes to remote areas for the purposes of crisis management. International Journal of Digital Earth, 15 (1), 1905–1928. https://doi.org/10.1080/17538947.2022.2134936
- Ayers, P., Rice, M. (2017). Analysis of vehicle platoon movement and speed-spacing relationships during military exercises. Journal of Terramechanics, 73, 37–47. https://doi.org/10.1016/j.jterra.2017.05.001
- Pundir, S. K., Garg, R. D. (2021). Development of rule based approach for assessment of off-road trafficability using remote sensing and ancillary data. Quaternary International, 575-576, 308–316. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2020.07.017
- Chen, J., Jia, K., Wang, Z., Sun, Z. (2021). A Data Acquisition Method for Vehicle Geometry Passability Measure. 2021 China Automation Congress (CAC). https://doi.org/10.1109/cac53003.2021.9728519
- Hrubel, M. H., Krainyk, L. V., Kuprinenko, O. M. (2019) Metodolohiya otsinky opornoi prokhidnosti kolisnoi viyskovoi avtomobilnoi tekhniky. Ozbroiennia ta viyskova tekhnika, 4 (24), 22–31. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ovt_2019_4_4
- International society for terrain-vehicle systems standards (1977). Journal of Terramechanics, 14 (3), 153–182. https://doi.org/10.1016/0022-4898(77)90013-1
- Bezborodova, G. B. (1969). Issledovanie prohodimosti avtomobiley. Kyiv, 483.
- Hrubel, M., Krainyk, L., Bodnar, M. (2019). Otsinka tiahovo-shvydkisnykh kharakterystyk viyskovoi avtomobilnoi tekhniky za umov rukhu bezdorizhzhiam metodamy imitatsiynoho modeliuvannia. Ozbroiennia ta viyskova tekhnika, 3 (23), 46–52. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ovt_2019_3_6
- Hrubel, M. H., Krainyk, L. V. (2023). Prokhidnist viyskovykh avtomobiliv. Kyiv: Profesional, 182.
- He, R., Sandu, C., Mousavi, H., Shenvi, M. N., Braun, K., Kruger, R., Els, P. S. (2020). Updated Standards of the International Society for Terrain-Vehicle Systems. Journal of Terramechanics, 91, 185–231. https://doi.org/10.1016/j.jterra.2020.06.007
- Rowland, D. (1975). A Review of vehicle for soft ground operation. Proceedings of the 5th International Conference of the Society of Terrain – Vehicle Systems, 179–219.
- Hrubel, M., Krainyk, L., Khoma, V. (2020). Simulation modelling of wheeled military automotive equipment movement in off-road conditions and assessment of its adequacy. Avtoshliakhovyk Ukrayiny, 2 (262), 21–28. https://doi.org/10.33868/0365-8392-2020-2-262-21-28
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Mykhailo Hrubel, Lubomіr Kraynyk, Maryna Mikhalieva, Vasyl Zalypka, Mykhailo Manziak, Vitalii Khoma, Olena Lanets, Dmytro Ruban, Anatolii Andriienko, Vasyl Kokhan
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.