Розробка моделі співставлення лінгвістичних конструкцій користувача з мовною моделлю чат-бота

Автор(и)

  • Ольга Олександрівна Кряжич Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору Національної академії наук України; Університет Григорія Сковороди в Переяславі, Україна https://orcid.org/0000-0003-1845-5014
  • Олександр Васильович Васенко Університет Григорія Сковороди в Переяславі, Україна https://orcid.org/0000-0002-8895-4284
  • Людмила Марківна Ісак Університет Григорія Сковороди в Переяславі, Україна https://orcid.org/0000-0001-7466-8757
  • Ігор Сергійович Гаврилов Університет Григорія Сковороди в Переяславі, Україна https://orcid.org/0000-0003-0436-3776
  • Євген Степанович Грень Університет Григорія Сковороди в Переяславі, Україна https://orcid.org/0009-0004-0275-038X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.304048

Ключові слова:

породжувальний штучний інтелект, рекурентний алгоритм, формалізація запиту користувача, базова послідовність

Анотація

Об’єктом дослідження роботи виступають лінгвістичні конструкції користувача при побудові запиту до чат-бота з породжувальним штучним інтелектом. В роботі вирішувалася проблема вдосконалення алгоритмів комунікаційного посередництва чат-ботів через моделі співставлення лінгвістичних конструкцій користувачів. Іноді користувач навмисно чи через брак інформації формує неточний запит. Формалізовано це описується логічними операціями «І» та «І або Ні».

В результаті дослідження була побудована модель співставлення лінгвістичних конструкцій на вході з інформаційною моделлю відповіді на виході. В основу моделі був покладений підхід з рекурсійним створенням відповіді. Це дозволило визначати базові характеристики щодо об’єкту запиту і на цій основі формувати відповідь. Використання зазначеного підходу покращило точність формування відповіді від чат-бота. Також це дозволило розглянути лінгвістичну конструкцію користувача через її формалізацію. Використання алгебри логіки дозволило знайти типові помилки користувачів при діалогах з породжувальним штучним інтелектом.

Особливістю розробки є те, що порівняння моделей лінгвістичних конструкцій формування запиту проводитися через рекурентний алгоритм. У підсумку це дозволяє провести співставлення запиту таким чином, щоб зменшити величину абсолютної похибки первинних даних на 0,02 % та спростити процес математичних розрахунків. При цьому отримана інформація стає більш точною – кількість посилань збільшується від 2 до 6 джерел.

Запропоноване може бути використане у практичній діяльності для вдосконалення технологій розпізнавання природної мови користувачів у чат-ботах з породжувальним штучним інтелектом. На цій основі можлива розробка різноманітних додатків та сервісів для навчання і практичної діяльності

Біографії авторів

Ольга Олександрівна Кряжич, Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору Національної академії наук України; Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Кандидат технічних наук, старший дослідник, доцент

Кафедра цифрових технологій навчання

Олександр Васильович Васенко, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Кандидат історичних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедра цифрових технологій навчання

Людмила Марківна Ісак, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Старший викладач

Кафедра цифрових технологій навчання

Ігор Сергійович Гаврилов, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Аспірант

Кафедра цифрових технологій навчання

Євген Степанович Грень, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Аспірант

Кафедра цифрових технологій навчання

Посилання

  1. Gkinko, L., Elbanna, A. (2023). The appropriation of conversational AI in the workplace: A taxonomy of AI chatbot users. International Journal of Information Management, 69, 102568. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102568
  2. Hauptmann, C., Krenzer, A., Völkel, J., Puppe, F. (2024). Argumentation effect of a chatbot for ethical discussions about autonomous AI scenarios. Knowledge and Information Systems. https://doi.org/10.1007/s10115-024-02074-x
  3. Auffarth, B. (2020). Artificial intelligence with python cookbook: proven recipes for applying ai algorithms and deep learning techniques using tensorflow 2.x and pytorch 1.6. PACKT Publishing, 468.
  4. Working Draft, Standard for Programming Language C++. Available at: https://www.open-std.org/jtc1/sc22/wg21/docs/papers/2017/n4713.pdf
  5. Zuo, Z., Zeng, Z., Su, W., Huang, Q., Ke, Y., Liu, Z. et al. (2023). Specification transformation method for functional program generation based on partition-recursion refinement rule. Information Sciences, 633, 613–632. https://doi.org/10.1016/j.ins.2023.03.055
  6. Bian, W., Li, C., Hou, H., Liu, X. (2023). Iterative convolutional enhancing self-attention Hawkes process with time relative position encoding. International Journal of Machine Learning and Cybernetics, 14 (7), 2529–2544. https://doi.org/10.1007/s13042-023-01780-2
  7. Sannella, D., Fourman, M., Peng, H., Wadler, P. (2021). Introduction to Computation. In Undergraduate Topics in Computer Science. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-76908-6
  8. Bossard, A. (2022). The SOF Programming Paradigm. International Journal of Software Innovation, 10 (1), 1–14. https://doi.org/10.4018/ijsi.309965
  9. Nirala, K. K., Singh, N. K., Purani, V. S. (2022). A survey on providing customer and public administration based services using AI: chatbot. Multimedia Tools and Applications, 81 (16), 22215–22246. https://doi.org/10.1007/s11042-021-11458-y
  10. Park, G., Chung, J., Lee, S. (2022). Effect of AI chatbot emotional disclosure on user satisfaction and reuse intention for mental health counseling: a serial mediation model. Current Psychology, 42 (32), 28663–28673. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03932-z
  11. Niu, B., Mvondo, G. F. N. (2024). I Am ChatGPT, the ultimate AI Chatbot! Investigating the determinants of users’ loyalty and ethical usage concerns of ChatGPT. Journal of Retailing and Consumer Services, 76, 103562. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103562
  12. Huang, R. S., Lu, K. J. Q., Meaney, C., Kemppainen, J., Punnett, A., Leung, F.-H. (2023). Assessment of Resident and AI Chatbot Performance on the University of Toronto Family Medicine Residency Progress Test: Comparative Study. JMIR Medical Education, 9, e50514. https://doi.org/10.2196/50514
  13. Xie, Y., Seth, I., Hunter‐Smith, D. J., Rozen, W. M., Seifman, M. A. (2023). Investigating the impact of innovative AI chatbot on post‐pandemic medical education and clinical assistance: a comprehensive analysis. ANZ Journal of Surgery, 94 (1-2), 68–77. https://doi.org/10.1111/ans.18666
  14. Kuckelman, I. J., Yi, P. H., Bui, M., Onuh, I., Anderson, J. A., Ross, A. B. (2024). Assessing AI-Powered Patient Education: A Case Study in Radiology. Academic Radiology, 31 (1), 338–342. https://doi.org/10.1016/j.acra.2023.08.020
  15. Dongbo, M., Miniaoui, S., Fen, L., Althubiti, S. A., Alsenani, T. R. (2023). Intelligent chatbot interaction system capable for sentimental analysis using hybrid machine learning algorithms. Information Processing & Management, 60 (5), 103440. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2023.103440
  16. Noroozi, N., Mironchenko, A., Wirth, F. R. (2022). A relaxed small-gain theorem for discrete-time infinite networks. Automatica, 142, 110363. https://doi.org/10.1016/j.automatica.2022.110363
Розробка моделі співставлення лінгвістичних конструкцій користувача з мовною моделлю чат-бота

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Кряжич, О. О., Васенко, О. В., Ісак, Л. М., Гаврилов, І. С., & Грень, Є. С. (2024). Розробка моделі співставлення лінгвістичних конструкцій користувача з мовною моделлю чат-бота. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(2 (129), 34–41. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.304048