Визначення впливу об’єму додаткового резервуару та тиску повітря в ресорі на динамічні показники пневматичної системи ресорного підвішування швидкісного рухомого складу

Автор(и)

  • Андрій Ярославович Кузишин Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-3012-5395
  • Віталій Володимирович Ковальчук Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-4350-1756
  • Юлія Генріхівна Соболевська Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-8087-2014
  • Юрій Ярославович Ройко Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-0055-9413
  • Іван Богданович Кравець Національний університет «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-2239-849X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.304051

Ключові слова:

пневматична система ресорного підвішування, жорсткість ресори, коефіцієнт демпфування, рухомий склад залізниці

Анотація

Об’єктом дослідження є пневматична система ресорного підвішування рухомого складу в умовах швидкісного руху від 170 до 250 км/год.

На основі термодинамічної моделі пневматичної системи ресорного підвішування проведено дослідження впливу об’єму додаткового резервуару та початкового тиску в пневматичній ресорі на характер зміни динамічної жорсткості ресори, втрат енергії та коефіцієнта демпфування.

На основі побудованих залежностей «сила-деформація» пневматичної ресори встановлено, що зміна величини об’єму додаткового резервуару незначно впливає на величину деформування пневматичної ресори при різних швидкостях швидкісного рухомого складу.

Встановлено, що в діапазоні швидкостей рухомого складу 170–250 км/год, діаметрі з’єднувального трубопроводу 30 мм та при об’ємі додаткового резервуару від 30 до 60 л максимальна зміна динамічної жорсткості пневматичної ресори до 15,5 % відбувається при тиску в ресорі 6,5 атм.

Побудовано залежності втрати енергії та коефіцієнта демпфування за цикл роботи пневматичної системи ресорного підвішування. Встановлено, що збільшення об’єму додаткового резервуару та початкового тиску в пневматичній ресорі призводить до збільшення втрати енергії за цикл роботи пневматичної системи. Максимальні значення коефіцієнту демпфування в усьому розглянутому діапазоні змінних параметрів складають 1,16–1,29.

Встановлено, що при об’ємі додаткового резервуару в межах від 30 до 50 літрів максимальні значення коефіцієнта демпфування спостерігаються при діаметрі з’єднувального трубопроводу 25 мм та швидкості руху від 200 до 250 км/год. А при об’ємі додаткового резервуару 60 літрів – при діаметрі 30 мм та швидкості руху від 170 до 250 км/год

Біографії авторів

Андрій Ярославович Кузишин, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор філософії

Кафедра залізничного транспорту

Віталій Володимирович Ковальчук, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра залізничного транспорту

Юлія Генріхівна Соболевська, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра залізничного транспорту

Юрій Ярославович Ройко, Національний університет «Львівська політехніка»

Кандидат технічних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедра транспортних технологій

Іван Богданович Кравець, Національний університет «Львівська політехніка»

PhD

Кафедра залізничного транспорту

Посилання

  1. Kuzyshyn, A., Sobolevska, J., Kostritsa, S., Batig, A., Boiarko, V. (2023). Mathematical modeling of the second stage of spring suspension of high-speed rolling stock. AIP Conference Proceedings. https://doi.org/10.1063/5.0120402
  2. Mendia-Garcia, I., Gil-Negrete Laborda, N., Pradera-Mallabiabarrena, A., Berg, M. (2020). A survey on the modelling of air springs – secondary suspension in railway vehicles. Vehicle System Dynamics, 60 (3), 835–864. https://doi.org/10.1080/00423114.2020.1838566
  3. Kovalchuk, V., Kuzyshyn, A., Kostritsya, S., Sobolevska, Y., Batig, A., Dovganyuk, S. (2018). Improving a methodology of theoretical determination of the frame and directing forсes in modern diesel trains. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (7 (96)), 19–26. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.149838
  4. Kuzyshyn, A., Kostritsa, S., Ursulyak, L., Batig, A., Sobolevska, J., Voznyak, O. (2019). Research of the impact of geometric unevenness of the railway track on the dynamic parameters of the railway rolling stock with two-stage spring suspension. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 664 (1), 012024. https://doi.org/10.1088/1757-899x/664/1/012024
  5. Mendia-Garcia, I., Gil-Negrete, N., Nieto, F. J., Facchinetti, A., Bruni, S. (2022). Analysis of the axial and transversal stiffness of an air spring suspension of a railway vehicle: mathematical modelling and experiments. International Journal of Rail Transportation, 12 (1), 56–75. https://doi.org/10.1080/23248378.2022.2136276
  6. Kuzyshyn, A., Batig, A., Kostritsa, S., Sobolevska, J., Kovalchuk, V., Dovhanyuk, S., Voznyak, O. (2018). Research of safety indicators of diesel train movement with two-stage spring suspension. MATEC Web of Conferences, 234, 05003. https://doi.org/10.1051/matecconf/201823405003
  7. Kuzyshyn, A., Batig, A., Kostritsa, S., Sobolevska, J., Dovhaniuk, S., Dzhus, V. (2020). Study of the dynamic behavior of rolling stock using a computer experiment. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 985 (1), 012002. https://doi.org/10.1088/1757-899x/985/1/012002
  8. Oda, N., Nishimura, S. (1970). Vibration of Air Suspension Bogies and Their Design. Bulletin of JSME, 13 (55), 43–50. https://doi.org/10.1299/jsme1958.13.43
  9. Presthus, M. (2002). Derivation of air spring model parameters for train simulation. Derby (UK): Lulea University of Technology. Available at: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1023208/FULLTEXT01.pdf
  10. Eickhoff, B. M., Evans, J. R., Minnis, A. J. (1995). A Review of Modelling Methods for Railway Vehicle Suspension Components. Vehicle System Dynamics, 24 (6-7), 469–496. https://doi.org/10.1080/00423119508969105
  11. Berg, M. (1999). A Three–Dimensional Airspring Model with Friction and Orifice Damping. Vehicle System Dynamics, 33 (sup1), 528–539. https://doi.org/10.1080/00423114.1999.12063109
  12. Bruni, S., Vinolas, J., Berg, M., Polach, O., Stichel, S. (2011). Modelling of suspension components in a rail vehicle dynamics context. Vehicle System Dynamics, 49 (7), 1021–1072. https://doi.org/10.1080/00423114.2011.586430
  13. Quaglia, G., Sorli, M. (2001). Air Suspension Dimensionless Analysis and Design Procedure. Vehicle System Dynamics, 35 (6), 443–475. https://doi.org/10.1076/vesd.35.6.443.2040
  14. Nieto, A. J., Morales, A. L., González, A., Chicharro, J. M., Pintado, P. (2008). An analytical model of pneumatic suspensions based on an experimental characterization. Journal of Sound and Vibration, 313 (1-2), 290–307. https://doi.org/10.1016/j.jsv.2007.11.027
  15. Doquier, N. (2010). Multiphysics modelling of multibody systems – application to railway pneumatic suspensions. Louvain-la-Neuve: Universite Catholique de Louvain. Available at: https://dial.uclouvain.be/pr/boreal/object/boreal:33474/datastream/PDF_01/view
  16. Docquier, N., Fisette, P., Jeanmart, H. (2007). Multiphysic modelling of railway vehicles equipped with pneumatic suspensions. Vehicle System Dynamics, 45 (6), 505–524. https://doi.org/10.1080/00423110601050848
  17. Facchinetti, A., Mazzola, L., Alfi, S., Bruni, S. (2010). Mathematical modelling of the secondary airspring suspension in railway vehicles and its effect on safety and ride comfort. Vehicle System Dynamics, 48 (sup1), 429–449. https://doi.org/10.1080/00423114.2010.486036
  18. Kuzyshyn, A., Kovalchuk, V., Stankevych, V., Hilevych, V. (2023). Determining patterns in the influence of the geometrical parameters of the connecting pipeline on the dynamic parameters of the pneumatic spring of railroad rolling stock. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (7 (121)), 57–65. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.274180
  19. Reidemeister, O. H., Kivisheva, A. V. (2016). Dependence of air spring parameters on throttle resistance. Science and Transport Progress, 2 (62), 157–164. https://doi.org/10.15802/stp2016/67339
  20. Xu, L. (2020). Mathematical Modeling and Characteristic Analysis of the Vertical Stiffness for Railway Vehicle Air Spring System. Mathematical Problems in Engineering, 2020, 1–12. https://doi.org/10.1155/2020/2036563
  21. Li, X., Li, T. (2013). Research on vertical stiffness of belted air springs. Vehicle System Dynamics, 51 (11), 1655–1673. https://doi.org/10.1080/00423114.2013.819984
  22. Zhu, H., Yang, J., Zhang, Y., Feng, X. (2017). A novel air spring dynamic model with pneumatic thermodynamics, effective friction and viscoelastic damping. Journal of Sound and Vibration, 408, 87–104. https://doi.org/10.1016/j.jsv.2017.07.015
  23. Li, X., Wei, Y., He, Y. (2016). Simulation on polytropic process of air springs. Engineering Computations, 33 (7), 1957–1968. https://doi.org/10.1108/ec-08-2015-0224
  24. Sayyaadi, H., Shokouhi, N. (2010). Effects of air reservoir volume and connecting pipes' length and diameter on the air spring behavior inrail–vehicles. Iranian Journal of Science & Technology, Transaction B: Engineering, 34 (B5), 499–508. Available at: https://ijstm.shirazu.ac.ir/article_916_157948bcc403bde6684123802e17f1d1.pdf
  25. Mendia-Garcia, I., Facchinetti, A., Bruni, S., Gil-Negrete, N. (2023). Analysis and modelling of the dynamic stiffness up to 400 Hz of an air spring with a pipeline connected to a reservoir. Journal of Sound and Vibration, 557, 117740. https://doi.org/10.1016/j.jsv.2023.117740
  26. Zheng, Y., Shangguan, W.-B. (2023). A combined analytical model for orifice-type and pipe-type air springs with auxiliary chambers in dynamic characteristic prediction. Mechanical Systems and Signal Processing, 185, 109830. https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2022.109830
  27. Mazzola, L., Berg, M. (2012). Secondary suspension of railway vehicles - air spring modelling: Performance and critical issues. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, 228 (3), 225–241. https://doi.org/10.1177/0954409712470641
  28. Sayyaadi, H, Shokouhi, N. (2009). Improvement of passengers ride comfort in rail vehicles equipped with air springs. World Academy of Science, Engineering and Technology, 53, 827–833. Available at: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=519a6631377f3334f9e80d6b02df0ab15b87c024
  29. Sysyn, M., Nabochenko, O., Kovalchuk, V., Gerber, U. (2019). Evaluation of railway ballast layer consolidation after maintenance works. Acta Polytechnica, 59 (1), 77–87. https://doi.org/10.14311/ap.2019.59.0077
  30. Sysyn, M., Nabochenko, O., Kovalchuk, V., Gruen, D., Pentsak, A. (2019). Improvement of inspection system for common crossings by track side monitoring and prognostics. Structural Monitoring and Maintenance, 6 (3), 219–235. Available at: https://crust.ust.edu.ua/items/70644a7f-f72e-4b9f-a36a-b367115d3bd3
  31. Przybylowicz, M., Sysyn, M., Kovalchuk, V., Nabochenko, O., Parneta, B. (2020). Experimental and theoretical evaluation of side tamping method for ballasted railway track maintenance. Transport Problems, 15 (3), 93–106. https://doi.org/10.21307/tp-2020-036
  32. Sysyn, M., Gerber, U., Gruen, D., Nabochenko, O., Kovalchuk, V. (2019). Modelling and vehicle based measurements of ballast settlements under the common crossing. European Transport - Trasporti Europei, 71. Available at: https://www.researchgate.net/publication/332712273_Modelling_and_vehicle_based_measurements_of_ballast_settlements_under_the_common_crossing
  33. Sysyn, M., Kovalchuk, V., Gerber, U., Nabochenko, O., Parneta, B. (2019). Laboratory Evaluation of Railway Ballast Consolidation by the Non-Destructive Testing. Communications - Scientific Letters of the University of Zilina, 21 (2), 81–88. https://doi.org/10.26552/com.c.2019.2.81-88
Визначення впливу об’єму додаткового резервуару та тиску повітря в ресорі на динамічні показники пневматичної системи ресорного підвішування швидкісного рухомого складу

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Кузишин, А. Я., Ковальчук, В. В., Соболевська, Ю. Г., Ройко, Ю. Я., & Кравець, І. Б. (2024). Визначення впливу об’єму додаткового резервуару та тиску повітря в ресорі на динамічні показники пневматичної системи ресорного підвішування швидкісного рухомого складу. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(7 (129), 47–62. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.304051

Номер

Розділ

Прикладна механіка