Розробка нечіткої моделі управління процесом формування IT-компетенцій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.306183

Ключові слова:

нечітка логіка, ІТ-компетенції, адаптивне освітнє середовище, людський капітал, індивідуалізація навчання, цифровізація освіти, дошкільні організації

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена відсутністю моделей та алгоритмів для управління формуванням IT-компетенцій у дітей старшого дошкільного віку в інформаційно-освітньому середовищі дошкільної організації. Об’єкт дослідження – процес управління формуванням ІТ-компетенцій у дітей старшого дошкільного віку. Досліджувана проблема – необхідність створення ефективної системи оцінки та управління рівнем IT-компетенцій, що враховує невизначеність та суб’єктивність оцінок, а також забезпечує гнучкість та адаптивність процесу формування компетенцій.

Розроблена модель на основі нечіткої логіки враховує невизначеність оцінок та декомпозує компетенції на індикатори досягнення (низький, середній, високий рівень). Продукційна модель представлення знань з урахуванням правил нечіткого висновку забезпечує адаптивність управління. В результаті розроблено рекомендації для оцінки та формування компетенцій з урахуванням індивідуальних особливостей дітей та освітнього середовища.

Підходи та інструменти, запропоновані у цьому дослідженні, сприяють підвищенню якості дошкільної освіти, надаючи педагогам ефективні засоби для управління освітнім процесом в умовах цифровізації. Суть отриманих результатів полягає у створенні моделі, яка дозволяє інтегрувати невизначені та суб'єктивні дані у процес оцінки IT-компетенцій, забезпечуючи більш точні та об'єктивні оцінки.

Результати можуть бути використані в інформаційно-освітньому середовищі дошкільних організацій, а також у системах освіти, що впроваджують сучасні технології оцінки та управління компетенціями

Біографії авторів

Kainizhamal Iklassova, Non-Profit Limited Company "Manash Kozybayev North Kazakhstan University"

PhD, Associate Professor

Department of Information and Communication Technologies

Aliya Aitymova, Non-Profit Limited Company "Manash Kozybayev North Kazakhstan University"

Senior Lecturer

Department of Theory and Methods of Primary and Preschool Education

Oxana Kopnova, Non-Profit Limited Company "Manash Kozybayev North Kazakhstan University"

Senior Lecturer

Department of Mathematics and Informatics

Ainagul Sarzhanova, Non-Profit Limited Company "Manash Kozybayev North Kazakhstan University"

Senior Lecturer

Department of Theory and Methods of Primary and Preschool Education

Gulmira Abildinova, L. N. Gumilyov Eurasian National University

PhD, Associate Professor

Department of Informatics

Zhanat Aitymov, Municipal State-Owned Enterprise "Higher Construction and Economic College"

Teacher

Посилання

  1. Orphanidou, Y., Efthymiou, L., Panayiotou, G. (2024). Cultural Heritage for Sustainable Education Amidst Digitalisation. Sustainability, 16 (4), 1540. https://doi.org/10.3390/su16041540
  2. Mingot, S. G., Marín, V. I. (2024). Digital educational platforms in primary education: the case of Catalonia. Technology, Pedagogy and Education, 1–19. https://doi.org/10.1080/1475939x.2024.2337346
  3. Willermark, S., Gellerstedt, M. (2022). Facing Radical Digitalization: Capturing Teachers’ Transition to Virtual Classrooms Through Ideal Type Experiences. Journal of Educational Computing Research, 60 (6), 1351–1372. https://doi.org/10.1177/07356331211069424
  4. Christ, A., Penthin, M., Kröner, S. (2019). Big Data and Digital Aesthetic, Arts, and Cultural Education: Hot Spots of Current Quantitative Research. Social Science Computer Review, 39 (5), 821–843. https://doi.org/10.1177/0894439319888455
  5. Richard, G. T., Giri, S. (2019). Digital and Physical Fabrication as Multimodal Learning. ACM Transactions on Computing Education, 19 (3), 1–35. https://doi.org/10.1145/3243138
  6. Falloon, G. (2024). Advancing young students’ computational thinking: An investigation of structured curriculum in early years primary schooling. Computers & Education, 216, 105045. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105045
  7. LaMonica, H. M., Song, Y. J. C., Loblay, V., Ekambareshwar, M., Naderbagi, A., Zahed, I. U. M. et al. (2024). Promoting social, emotional, and cognitive development in early childhood: A protocol for early valuation of a culturally adapted digital tool for supporting optimal childrearing practices. DIGITAL HEALTH, 10. https://doi.org/10.1177/20552076241242559
  8. Boyes, R., Pickett, W., Janssen, I., Swanlund, D., Schuurman, N., Masse, L. et al. (2023). Physical environment features that predict outdoor active play can be measured using Google Street View images. International Journal of Health Geographics, 22 (1). https://doi.org/10.1186/s12942-023-00346-3
  9. Ortiz-de-Villate, C., Gil-Flores, J., Rodríguez-Santero, J. (2023). Variables asociadas al uso de pantallas al término de la primera infancia. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 66, 113–136. https://doi.org/10.12795/pixelbit.96225
  10. Digital Kazakhstan. Available at: https://egov.kz/cms/ru/digital-kazakhstan
  11. Zakon Respubliki Kazahstan ot 27 iyulya 2007 goda No. 319-III «Ob obrazovanii» (s izmeneniyami i dopolneniyami po sostoyaniyu na 01.01.2024 g.). Available at: https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30118747&pos=0;400#pos=0;400
  12. Poslanie prezidenta RK: chto skazal glava strany o razvitii kreativnoy industrii, II, tsifrovizatsii i IT. Available at: https://tribune.kz/poslanie-prezidenta-rk-chto-skazal-glava-strany-o-razvitii-kreativnoj-industrii-it-ii-i-tsifrovizatsii/
  13. Postanovlenie Pravitel'stva Respubliki Kazahstan ot 28 marta 2023 goda No. 249. Kontseptsiya razvitiya doshkol'nogo, srednego, tehnicheskogo i professional'nogo obrazovaniya Respubliki Kazahstan na 2023 – 2029 gody. Available at: https://www.gov.kz/memleket/entities/edu/documents/details/451747?lang
  14. Kolyeva, N., Kopnova, O., Shaporeva, A. (2021). Adaptation Information and analytical system adaptation in the contour of the corporate system of the university. E3S Web of Conferences, 270, 01037. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127001037
  15. Kopnova, O., Shaporeva, A., Iklassova, K., Kushumbayev, A., Tadzhigitov, A., Aitymova, A. (2022). Building an information analysis system within a corporate information system for combining and structuring organization data (on the example of a university). Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (2 (120)), 20–29. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.267893
  16. Shaporeva, A., Kopnova, O., Shmigirilova, I., Kukharenko, Y., Aitymova, A. (2022). Development of comprehensive decision support tools in distance learning quality management processes. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (3 (118)), 43–50. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.263285
  17. Aitymova, A., Iklassova, K., Abildinova, G., Shaporeva, A., Kopnova, O., Kushumbayev, A. et al. (2023). Development of a model of information process management in the information and educational environment of preschool education organizations. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (3 (122)), 95–105. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.276253
  18. Kramarov, S. O., Kadomtsev, M. I., Sakharova, L. V., Bocharov, A. A. (2023). Mathematical modeling of the competency-based approach in education based on the theory of fuzzy sets. Informatics and Education, 37 (5), 76–86. https://doi.org/10.32517/0234-0453-2022-37-5-76-86
  19. Pankina, S. I., Lyutikova, M. N. (2023). A fuzzy model for assessing mathematical competences of university students. SHS Web of Conferences, 164, 00064. https://doi.org/10.1051/shsconf/202316400064
  20. Poleshchuk, O. M. (2022). Fuzzy analysis of student competence monitoring. Science. Research. Practice (Nauka. Issledovaniya. Praktika): Sbornik Statey Mezhdunarodnoy Nauchnoy Konferentsii (Sankt-Peterburg, Oktyabr' 2022). https://doi.org/10.37539/221026.2022.70.10.006
  21. Gerasimov, I. V., Ankoudinov, I. G. (2021). Evaluation of the Fuzzy Cognitive Model of Professional Competences. 2021 XXIV International Conference on Soft Computing and Measurements (SCM). https://doi.org/10.1109/scm52931.2021.9507183
  22. Dashko, Y., Vitchenko, O., Kadomtsev, M. (2020). Soft models of competence assessment in professional education. E3S Web of Conferences, 210, 18011. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202021018011
  23. Hu, Z., Koroliuk, Y. (2020). A Hierarchical Fuzzy Model for Assessing Student’s Competency. Advances in Artificial Systems for Medicine and Education III, 380–393. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39162-1_35
  24. Hoang Thuy To Nguyen, Q. L., Van Nguyen, P., Thanh Nguyen, P., Bich Huynh, V. D. (2018). Using Fuzzy Logic to Develop Employees’ Competency Ranking Model. The Journal of Social Sciences Research, Special Issue 5, 606–609. https://doi.org/10.32861/jssr.spi5.606.609
  25. Liu, M. (2024). A Study on the Enhancement of English Proficiency of Contemporary College Students by Intercultural Communication in the Background of the Internet. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9 (1). https://doi.org/10.2478/amns-2024-0061
  26. Duran, D. F., Chanchí, G. E., Arciniegas, J. L. (2017). A Fuzzy Approach for Assessing Educational Competencies Based on Competency Maps. Advances in Computing, 372–386. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66562-7_27
  27. Bolonskiy protsess v Kazahstane. Available at: https://iqaa.kz/vysshee-i-poslevuzovskoe-obrazovanie/bolonskij-protsess/bolonskij-protsess-v-kazakhstane
  28. Metodicheskie rekomendatsii dlya provedeniya monitoringa po usvoeniyu soderzhaniya tipovoy uchebnoy programmy doshkol'nogo vospitaniya i obucheniya (2023). Astana. Available at: http://baldauren.aqmoedu.kz/content/mektepke-deyng-trbie-men-oytudy-lglk-ou-badarlamasy-mazmnyn-megeru-boy
  29. Instruktivno-metodicheskoe pis'mo «Ob osobennostyah uchebno-vospitatel'nogo protsessa v organizatsiyah srednego obrazovaniya Respubliki Kazahstan v 2022-2023 uchebnom godu». Available at: https://uba.edu.kz/storage/app/media/IMP/instruktivno-metodicheskoe-pismo-ob-osobennostyakh-uchebno-vospitatelnogo-protsessa-v-organizatsiyakh-srednego-obrazovaniya-rk-v-2022-2023-uchebnom-23122022godu.pdf
  30. Grigor'eva, D. R., Gareeva, G. A., Basyrov, R. R. (2018). Osnovy nechetkoy logiki. Naberezhnye Chelny: Izd-vo NCHI KFU, 42.
  31. Pegat, A. (2013). Nechetkoe modelirovanie i upravlenie. Moscow: BINOM. Laboratoriya znaniy, 798.
  32. Mamdani, E. H., Assilian, S. (1975). An experiment in linguistic synthesis with a fuzzy logic controller. International Journal of Man-Machine Studies, 7 (1), 1–13. https://doi.org/10.1016/s0020-7373(75)80002-2
  33. Kudinov, Yu. I., Kelina, A. Yu. (2012). Metody sinteza i nastroyki nechetkih PID regulyatorov Mamdani. Informatsionnye tehnologii.
Розробка нечіткої моделі управління процесом формування IT-компетенцій

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Iklassova, K., Aitymova, A., Kopnova, O., Sarzhanova, A., Abildinova, G., Kushumbayev, A., & Aitymov, Z. (2024). Розробка нечіткої моделі управління процесом формування IT-компетенцій. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(3 (129), 32–43. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.306183

Номер

Розділ

Процеси управління