Розробка нечіткої моделі управління процесом формування IT-компетенцій
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.306183Ключові слова:
нечітка логіка, ІТ-компетенції, адаптивне освітнє середовище, людський капітал, індивідуалізація навчання, цифровізація освіти, дошкільні організаціїАнотація
Актуальність дослідження зумовлена відсутністю моделей та алгоритмів для управління формуванням IT-компетенцій у дітей старшого дошкільного віку в інформаційно-освітньому середовищі дошкільної організації. Об’єкт дослідження – процес управління формуванням ІТ-компетенцій у дітей старшого дошкільного віку. Досліджувана проблема – необхідність створення ефективної системи оцінки та управління рівнем IT-компетенцій, що враховує невизначеність та суб’єктивність оцінок, а також забезпечує гнучкість та адаптивність процесу формування компетенцій.
Розроблена модель на основі нечіткої логіки враховує невизначеність оцінок та декомпозує компетенції на індикатори досягнення (низький, середній, високий рівень). Продукційна модель представлення знань з урахуванням правил нечіткого висновку забезпечує адаптивність управління. В результаті розроблено рекомендації для оцінки та формування компетенцій з урахуванням індивідуальних особливостей дітей та освітнього середовища.
Підходи та інструменти, запропоновані у цьому дослідженні, сприяють підвищенню якості дошкільної освіти, надаючи педагогам ефективні засоби для управління освітнім процесом в умовах цифровізації. Суть отриманих результатів полягає у створенні моделі, яка дозволяє інтегрувати невизначені та суб'єктивні дані у процес оцінки IT-компетенцій, забезпечуючи більш точні та об'єктивні оцінки.
Результати можуть бути використані в інформаційно-освітньому середовищі дошкільних організацій, а також у системах освіти, що впроваджують сучасні технології оцінки та управління компетенціями
Посилання
- Orphanidou, Y., Efthymiou, L., Panayiotou, G. (2024). Cultural Heritage for Sustainable Education Amidst Digitalisation. Sustainability, 16 (4), 1540. https://doi.org/10.3390/su16041540
- Mingot, S. G., Marín, V. I. (2024). Digital educational platforms in primary education: the case of Catalonia. Technology, Pedagogy and Education, 1–19. https://doi.org/10.1080/1475939x.2024.2337346
- Willermark, S., Gellerstedt, M. (2022). Facing Radical Digitalization: Capturing Teachers’ Transition to Virtual Classrooms Through Ideal Type Experiences. Journal of Educational Computing Research, 60 (6), 1351–1372. https://doi.org/10.1177/07356331211069424
- Christ, A., Penthin, M., Kröner, S. (2019). Big Data and Digital Aesthetic, Arts, and Cultural Education: Hot Spots of Current Quantitative Research. Social Science Computer Review, 39 (5), 821–843. https://doi.org/10.1177/0894439319888455
- Richard, G. T., Giri, S. (2019). Digital and Physical Fabrication as Multimodal Learning. ACM Transactions on Computing Education, 19 (3), 1–35. https://doi.org/10.1145/3243138
- Falloon, G. (2024). Advancing young students’ computational thinking: An investigation of structured curriculum in early years primary schooling. Computers & Education, 216, 105045. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105045
- LaMonica, H. M., Song, Y. J. C., Loblay, V., Ekambareshwar, M., Naderbagi, A., Zahed, I. U. M. et al. (2024). Promoting social, emotional, and cognitive development in early childhood: A protocol for early valuation of a culturally adapted digital tool for supporting optimal childrearing practices. DIGITAL HEALTH, 10. https://doi.org/10.1177/20552076241242559
- Boyes, R., Pickett, W., Janssen, I., Swanlund, D., Schuurman, N., Masse, L. et al. (2023). Physical environment features that predict outdoor active play can be measured using Google Street View images. International Journal of Health Geographics, 22 (1). https://doi.org/10.1186/s12942-023-00346-3
- Ortiz-de-Villate, C., Gil-Flores, J., Rodríguez-Santero, J. (2023). Variables asociadas al uso de pantallas al término de la primera infancia. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 66, 113–136. https://doi.org/10.12795/pixelbit.96225
- Digital Kazakhstan. Available at: https://egov.kz/cms/ru/digital-kazakhstan
- Zakon Respubliki Kazahstan ot 27 iyulya 2007 goda No. 319-III «Ob obrazovanii» (s izmeneniyami i dopolneniyami po sostoyaniyu na 01.01.2024 g.). Available at: https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30118747&pos=0;400#pos=0;400
- Poslanie prezidenta RK: chto skazal glava strany o razvitii kreativnoy industrii, II, tsifrovizatsii i IT. Available at: https://tribune.kz/poslanie-prezidenta-rk-chto-skazal-glava-strany-o-razvitii-kreativnoj-industrii-it-ii-i-tsifrovizatsii/
- Postanovlenie Pravitel'stva Respubliki Kazahstan ot 28 marta 2023 goda No. 249. Kontseptsiya razvitiya doshkol'nogo, srednego, tehnicheskogo i professional'nogo obrazovaniya Respubliki Kazahstan na 2023 – 2029 gody. Available at: https://www.gov.kz/memleket/entities/edu/documents/details/451747?lang
- Kolyeva, N., Kopnova, O., Shaporeva, A. (2021). Adaptation Information and analytical system adaptation in the contour of the corporate system of the university. E3S Web of Conferences, 270, 01037. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127001037
- Kopnova, O., Shaporeva, A., Iklassova, K., Kushumbayev, A., Tadzhigitov, A., Aitymova, A. (2022). Building an information analysis system within a corporate information system for combining and structuring organization data (on the example of a university). Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (2 (120)), 20–29. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.267893
- Shaporeva, A., Kopnova, O., Shmigirilova, I., Kukharenko, Y., Aitymova, A. (2022). Development of comprehensive decision support tools in distance learning quality management processes. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (3 (118)), 43–50. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.263285
- Aitymova, A., Iklassova, K., Abildinova, G., Shaporeva, A., Kopnova, O., Kushumbayev, A. et al. (2023). Development of a model of information process management in the information and educational environment of preschool education organizations. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (3 (122)), 95–105. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.276253
- Kramarov, S. O., Kadomtsev, M. I., Sakharova, L. V., Bocharov, A. A. (2023). Mathematical modeling of the competency-based approach in education based on the theory of fuzzy sets. Informatics and Education, 37 (5), 76–86. https://doi.org/10.32517/0234-0453-2022-37-5-76-86
- Pankina, S. I., Lyutikova, M. N. (2023). A fuzzy model for assessing mathematical competences of university students. SHS Web of Conferences, 164, 00064. https://doi.org/10.1051/shsconf/202316400064
- Poleshchuk, O. M. (2022). Fuzzy analysis of student competence monitoring. Science. Research. Practice (Nauka. Issledovaniya. Praktika): Sbornik Statey Mezhdunarodnoy Nauchnoy Konferentsii (Sankt-Peterburg, Oktyabr' 2022). https://doi.org/10.37539/221026.2022.70.10.006
- Gerasimov, I. V., Ankoudinov, I. G. (2021). Evaluation of the Fuzzy Cognitive Model of Professional Competences. 2021 XXIV International Conference on Soft Computing and Measurements (SCM). https://doi.org/10.1109/scm52931.2021.9507183
- Dashko, Y., Vitchenko, O., Kadomtsev, M. (2020). Soft models of competence assessment in professional education. E3S Web of Conferences, 210, 18011. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202021018011
- Hu, Z., Koroliuk, Y. (2020). A Hierarchical Fuzzy Model for Assessing Student’s Competency. Advances in Artificial Systems for Medicine and Education III, 380–393. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39162-1_35
- Hoang Thuy To Nguyen, Q. L., Van Nguyen, P., Thanh Nguyen, P., Bich Huynh, V. D. (2018). Using Fuzzy Logic to Develop Employees’ Competency Ranking Model. The Journal of Social Sciences Research, Special Issue 5, 606–609. https://doi.org/10.32861/jssr.spi5.606.609
- Liu, M. (2024). A Study on the Enhancement of English Proficiency of Contemporary College Students by Intercultural Communication in the Background of the Internet. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9 (1). https://doi.org/10.2478/amns-2024-0061
- Duran, D. F., Chanchí, G. E., Arciniegas, J. L. (2017). A Fuzzy Approach for Assessing Educational Competencies Based on Competency Maps. Advances in Computing, 372–386. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66562-7_27
- Bolonskiy protsess v Kazahstane. Available at: https://iqaa.kz/vysshee-i-poslevuzovskoe-obrazovanie/bolonskij-protsess/bolonskij-protsess-v-kazakhstane
- Metodicheskie rekomendatsii dlya provedeniya monitoringa po usvoeniyu soderzhaniya tipovoy uchebnoy programmy doshkol'nogo vospitaniya i obucheniya (2023). Astana. Available at: http://baldauren.aqmoedu.kz/content/mektepke-deyng-trbie-men-oytudy-lglk-ou-badarlamasy-mazmnyn-megeru-boy
- Instruktivno-metodicheskoe pis'mo «Ob osobennostyah uchebno-vospitatel'nogo protsessa v organizatsiyah srednego obrazovaniya Respubliki Kazahstan v 2022-2023 uchebnom godu». Available at: https://uba.edu.kz/storage/app/media/IMP/instruktivno-metodicheskoe-pismo-ob-osobennostyakh-uchebno-vospitatelnogo-protsessa-v-organizatsiyakh-srednego-obrazovaniya-rk-v-2022-2023-uchebnom-23122022godu.pdf
- Grigor'eva, D. R., Gareeva, G. A., Basyrov, R. R. (2018). Osnovy nechetkoy logiki. Naberezhnye Chelny: Izd-vo NCHI KFU, 42.
- Pegat, A. (2013). Nechetkoe modelirovanie i upravlenie. Moscow: BINOM. Laboratoriya znaniy, 798.
- Mamdani, E. H., Assilian, S. (1975). An experiment in linguistic synthesis with a fuzzy logic controller. International Journal of Man-Machine Studies, 7 (1), 1–13. https://doi.org/10.1016/s0020-7373(75)80002-2
- Kudinov, Yu. I., Kelina, A. Yu. (2012). Metody sinteza i nastroyki nechetkih PID regulyatorov Mamdani. Informatsionnye tehnologii.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Kainizhamal Iklassova, Aliya Aitymova, Oxana Kopnova, Ainagul Sarzhanova, Gulmira Abildinova, Agibay Kushumbayev, Zhanat Aitymov
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.