Визначення особливості напружено-деформованого стану нежорсткого дорожнього одягу на підйомах та спусках автомобільних доріг
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.307829Ключові слова:
асфальтобетонне покриття, підйом, спуск, нежорсткий дорожній одяг, напружено-деформований стан, тріщиноутворення, довговічністьАнотація
Об’єкт дослідження – асфальтобетонні шари нежорсткого дорожнього одягу на підйомах і спусках автомобільних доріг перед мостами.
Асфальтобетонні шари автомобільних доріг на підходах до мостів є одними із найбільш важливих елементів у забезпеченні міцності і довговічності всієї конструкції нежорсткого дорожнього одягу. На підйомах та спусках підходів до мостів, де найчастіше відбувається зміна швидкостей руху транспортних засобів, дорожній одяг піддається більш інтенсивному пошкодженню, ніж на інших ділянках. Практичний досвід свідчить, що одними із найбільш поширених першопричин видів руйнувань асфальтобетонних шарів є порушення їх суцільності у вигляді тріщин, чим створюють небезпечні ситуації для учасників руху внаслідок передчасного та більш інтенсивного руйнування всього дорожнього одягу.
В даній роботі досліджуються особливості напружено-деформованого стану асфальтобетонних шарів дорожнього одягу на підйомах та спусках на ділянках сполучення мостів та шляхопроводів з насипом. Розглянуто просторову скінчено-елементну модель, яка дозволяє описати напружено-деформований стан кожного елемента конструкції дорожнього покриття від дії на нього транспортного навантаження.
Проведений кількісно-якісний аналіз деформацій, переміщень і напружень в асфальтобетонних шарах конструкції дорожнього одягу. Виявлені обставини, що можуть впливати на передчасне утворення тріщин і призвести до зменшення довговічності конструкцій дорожнього одягу.
Виконані дослідження дозволяють виявити та усунути потенційні небезпеки, які виникають в процесі експлуатації дорожнього одягу. Отримані результати можуть бути впроваджені при проєктуванні дорожнього одягу на ділянках з ускладненим дорожнім рухом в зоні підйому та спуску, зокрема перед мостом. Знання особливостей напружено-деформованого стану дорожнього одягу сприятиме збереженню автодорожньої інфраструктури, дозволить підвищувати комфорт та зручність переміщення вантажів та пасажирів
Посилання
- Radovskiy, B. S. (2007). Proektirovanie sostava asfal'tobetonnyh smesey v SShA po metodu Superpeyv. Dorozhnaya tekhnika, 1, 86–99.
- HBN V.2.3-37641918-559:2019. Avtomobilni dorohy. Dorozhniy odiah nezhorstkyi. Proektuvannia.
- DBN V.2.3-4:2015. Avtomobilni dorohy. Chastyna I. Proektuvannia. Chastyna II. Budivnytstvo.
- Gameliak, I., Raikovskyi, V., Gustieliev, O. (2022). Specification of load parameters from modern vehicles on the pavement structure. Automobile Roads and Road Construction, 111, 31–44. https://doi.org/10.33744/0365-8171-2022-111-031-044
- Kushnir, O. V., Gamelyak, I. P., Raikovsky, V. F., Klimov, U. M. (2020). Designing of a design of road clothes for transportation of large and especially heavy loads by roads of Ukraine. Science and Education a New Dimension, VIII (30 (244)), 53–62. https://doi.org/10.31174/send-nt2020-244viii30-13
- Ryapukhin, V. (2019). Rationale of the calculation load on the main roads of Ukraine. Bulletin of Kharkov National Automobile and Highway University, 2 (86), 63–68. https://doi.org/10.30977/bul.2219-5548.2019.86.2.63
- Radovskiy, B. S. (2003). Problemy mekhaniki dorozhno-stroitel'nyh materialov i dorozhnyh odezhd. Kyiv, 240.
- Mozhovyi, V. V., Kushnir, O. V., Levkivska, L. V., Kutsman, O. M., Hrynchak, I. I. (2024). Asphalt concrete pavement working conditions on ascents and descents of highways. World Science, 3 (85). https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/30092024/8220
- Hameliak, I. P., Raikovskyi, V. F. (2014). Vstanovlennia eksperymentalnykh zalezhnostei mizh parametramy navantazhennia na vis i tyskom u shynakh transportnykh zasobiv. Avtoshliakhovyk Ukrainy, 6, 27–34. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/au_2014_6_7
- Habbouche, J., Piratheepan, M., Hajj, E. Y., Bista, S., Sebaaly, P. E. (2022). Full-Scale Pavement Testing of a High Polymer-Modified Asphalt Concrete Mixture. Journal of Testing and Evaluation, 50 (2), 865–888. https://doi.org/10.1520/jte20210283
- Zheng, S., Zhu, J., Wu, Y., He, J. (2023). Analysis of Asphalt Concrete Highway Construction Technology in Highway Engineering. Journal of Theory and Practice of Engineering Science, 3 (11), 27–33. https://doi.org/10.53469/jtpes.2023.03(11).05
- Gameliak, I., Raykovsky, V. (2022). Determination of traffic intensity and composition of traffic on public highways. Modern Technology, Materials and Design in Construction, 33 (2), 99–107. https://doi.org/10.31649/2311-1429-2022-2-99-107
- Kushnir, O. V., Koval, P. M., Bodnar, L. P., Panibratets, L. H. (2015). Robota asfaltobetonnoho pokryttia v zoni prymykannia deformatsiynykh shviv na avtodorozhnikh mostakh. Dorohy i mosty, 15, 87–93.
- Harkusha, M. V. (2017). Pidvyshchennia stiykosti do utvorennia koliyi asfaltobetonnoho pokryttia nezhorstkoho dorozhnoho odiahu. Dorohy i mosty, 17, 27–41.
- Tsynka, A., Illiash, S., Rybalchenko, S., Zelenovskyi, V. (2023). Improvement of the requirements for the operational condition of automobile roads. Dorogi i Mosti, 2023 (28), 80–91. https://doi.org/10.36100/dorogimosti2023.28.080
- Onyshchenko, A., Kovalchuk, V., Zagorodniy, O., Moroz, V. (2023). Determining the residual service life of polymer-modified asphalt concrete pavement on road bridges. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (1 (123)), 41–51. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.279006
- Slavinska, O., Bubela, A., Razboinikov, O., Davydenko, O., Ivanushko, O., Kozarchuk, I. (2024). Assessment of the Dynamic Impact of a Truck on the Bridge Pavement Based on the Proposed Mathematical Model of Vehicle Movement Nanotechnology Perceptions, 20 (S1), 231–251. https://doi.org/10.62441/nano-ntp.v20is1.20
- Razeq Shakhan, M., Topal, A., Sengoz, B. (2023). Investigation of asphalt concrete mixture types in different layers in asphalt pavement: A mechanistic approach. Journal of Engineering Research, 11 (1), 100027. https://doi.org/10.1016/j.jer.2023.100027
- Kushnir, A. V. (2019). Analysis of existing approaches designing zones connecting of bridges with embankments. Automobile Roads and Road Construction, 106, 97–104. Available at: http://publications.ntu.edu.ua/avtodorogi_i_stroitelstvo/106/97.pdf
- Olijnyk, A., Nezamay, B., Pulyk, V. (2014). Mathematical model of the process estimation of the deformation of the road surface. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (4 (69)), 49–54. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.24808
- Gameliak, I., Dmytrychenko, A., Davydenko, O. (2023). Computer design of multi-layer asphalt concrete surfaces for highways and airports. Automobile Roads and Road Construction, 113 (1), 21–40. https://doi.org/10.33744/0365-8171-2023-113.1-021-040
- Gaidaichuk, V. V., Mozgoviy, V. V., Zaiets, Yu. O., Shevchuk, L. V. (2017). Simulation of stressstrain states of road structures under action of transport loads. Strength of Materials and Theory of structures, 99, 45–57. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/omts_2017_99_5
- Mozghovyi, V. V., Onyshchenko, A. M., Harkusha, M. V., Bilan, O. O. (2011). Monitorynh stanu dorozhnoho odiahu dlia planuvannia remontnykh robit avtomobilnykh dorih, u tomu chysli dlia SUSP. Dorohy i mosty, 13, 76–88.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Volodymyr Mozhovyi, Oleksandr Kushnir, Liydmyla Levkivska, Oleksandr Kutsman, Sergii Levkivskyi, Ilona Hrynchak
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.