Розробка алгоритму переходу цивільної авіації на екологічно чисте авіаційне паливо
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.310455Ключові слова:
алгоритм переходу авіації на екологічно чисте паливо, зневуглецювання авіації, вуглецевий слід авіаціїАнотація
Об’єктом дослідження є процес декарбонізації цивільної авіації шляхом переходу на екологічно чисте паливо, актуальний для більшості країн світу, які прагнуть зменшити вуглецевий слід повітряного транспорту. У дослідженні використовуються методи, які відповідають міжнародним стандартам, що дозволило зробити висновки, застосовні в глобальному контексті. Завдяки своїм особливостям і характеристикам результати дослідження дозволили сформувати чітке уявлення про глобальну галузеву програму скорочення та компенсації викидів вуглецю, а також встановити рівень готовності цивільної авіації Республіки Казахстан. та суміжних галузей для переходу на альтернативні види авіаційного палива. Побудовані математичні моделі залежності показника ефективності Y (рівень вуглецевого сліду) від набору факторних ознак Xi дозволили довести наявність мультиколінеарності в масиві взаємонезалежних факторів, що впливають на показник ефективності Y, а також визначити їх пріоритетність на основі сили їхнього впливу на розмір вуглецевого сліду повітряного транспорту. Наголошується, що процес переведення авіації на біо- та синтетичне авіапаливо ускладнюється відсутністю Стратегії та супутніх документів щодо реалізації заходів щодо переходу авіації на види палива нового покоління. Визначено ключові моменти побудови алгоритму переходу цивільної авіації на екологічно чисте паливо, що забезпечило побудову його імітаційної моделі. Практичне застосування запропонованого алгоритму переходу цивільної авіації на паливо нового покоління має стати фундаментальною основою для формування Дорожньої карти країни з переходу авіації на екологічно вироблене авіаційне паливо та авіаційне паливо з низьким вмістом вуглецю
Спонсор дослідження
- The study was conducted within the framework of the project of the Grant Committee for Science of the Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan AP13268774 «Analysis of effectiveness of introducing state language methodology improvement into civil aviation industry of Kazakhstan Republic and linguistic problems research».
Посилання
- CORSIA Central Registry (CCR): Information and Data for Transparency. Available at: https://www.icao.int/environmental-protection/CORSIA/Documents/CCR%20Info%20Data%20Transparency_PartII_Oct2022.pdf
- Second ICAO Conference on Aviation and Alternative Fuels (CAAF2). Available at: https://www.icao.int/Meetings/CAAF2/Pages/default.aspx
- ICAO Conference on Sustainable Alternative Fuels Agrees New Vision to 2050 to Guide Future Development and Deployment. ICAO: Press Release. Available at: https://www.icao.int/Newsroom/NewsDoc2017fix/COM.64.17.RU.pdf
- Developing an ICAO Concept: Industry Perspectives. Third ICAO Conference on Aviation and Alternative Fuels (CAAF/3). United Arab Emirates. Available at: https://atag.org/media/lhbihlak/caaf3wp0335ru.pdf
- Chiaramonti, D. (2019). Sustainable Aviation Fuels: the challenge of decarbonization. Energy Procedia, 158, 1202–1207. https://doi.org/10.1016/j.egypro.2019.01.308
- Jiang, C., D’Alfonso, T., Post, J. (2024). Aviation decarbonization – Policies and technologies to support decarbonization of the aviation sector. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 127, 104055. https://doi.org/10.1016/j.trd.2024.104055
- Huang, F., Zhang, T., Wang, Q., Zhou, D. (2023). CO2 emission change in China’s aviation industry: A fleet-wide index decomposition and scenario analysis. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 119, 103743. https://doi.org/10.1016/j.trd.2023.103743
- Nakano, Y., Sano, F., Akimoto, K. (2022). Impacts of decarbonization technologies in air transport on the global energy system. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 110, 103417. https://doi.org/10.1016/j.trd.2022.103417
- Bardon, P., Massol, O., (2023). Decarbonizing Aviation with Sustainable Aviation Fuels: Myths and Realities of the Roadmaps to Net Zero by 2050. Available at: https://ifp.hal.science/hal-04271439
- Braun, M., Grimme, W., Oesingmann, K. (2024). Pathway to net zero: Reviewing sustainable aviation fuels, environmental impacts and pricing. Journal of Air Transport Management, 117, 102580. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2024.102580
- Gao, Z., Kampezidou, S. I., Behere, A., Puranik, T. G., Rajaram, D., Mavris, D. N. (2022). Multi-level aircraft feature representation and selection for aviation environmental impact analysis. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 143, 103824. https://doi.org/10.1016/j.trc.2022.103824
- Kharas, H., Fengler, W., Vashold, L. (2023). Have we reached peak greenhouse gas emissions? BROOKINGS. Available at: https://www.brookings.edu/articles/have-we-reached-peak-greenhouse-gas-emissions/
- . Kazakhstan ranks 20th in the world in carbon dioxide emissions. Available at: https://www.inform.kz/ru/kazahstan-zanimaet-20-mesto-v-mire-po-vybrosam-uglekislogo-gaza_a3945128
- Kazakhstan's prospects for achieving carbon neutrality. Available at: https://qazaqgreen.com/en/journal-qazaqgreen/expert-opinion/596/
- Paris Climate Agreement. Available at: https://unfccc.int/sites/default/files/paris_agreement_russian_.pdf
- Industry Views on Achieving a Long-Term Climate Goal for Aviation. ICAO Assembly 41st Session Working Paper. Available at: https://www.icao.int/Meetings/a41/Documents/WP/wp_466_ru.pdf?task=download&id=1192:wp_466_ru
- Third conference on aviation and alternative fuels (CAAF/3). Available at: https://www.icao.int/Meetings/CAAF3/Statements/AFCAC.pdf
- Feasibility report on a long-term aspirational goal (LTAG) for emissions reductions for international aviation (2022). ICAO Aviation Environmental Protection Committee. Available at: https://www.icao.int/environmental-protection/LTAG/Documents/REPORT%20ON%20THE%20FEASIBILITY%20OF%20A%20LONG-TERM%20ASPIRATIONAL%20GOAL_ru.pdf
- AR6 Synthesis Report: Climate Change 2023. Intergovernmental Panel on Climate Change. Available at: https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-cycle/
- Assembly Resolution A41−22: Consolidated statement of continuing ICAO policies and practices related to environmental protection − Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA), adopted by the 41st Session of the ICAO Assembly (27.09–07.10 2022). Available at: https://www.icao.int/environmental-protection/CORSIA/Documents/Resolution_A41-22_CORSIA.pdf
- Assembly - 40th. Executive Committee. Agenda Item 17: Environmental Protection – Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) session. Available at: https://www.icao.int/Meetings/A40/Documents/WP/wp_228_en.pdf
- Astana Joins Forces with ICAO on Sustainable Jet Fuel. OILCAPITAL. 2024. Available at: https://oilcapital.ru/news/2024-05-14/astana-ob-edinyaet-sily-s-ikao-po-ustoychivomu-aviakerosinu-5081410
- The First Kazakhstan Aviation Talks focus on reducing emissions in the aviation industry. Available at: https://caa.gov.kz/en/blog/post/first-kazakhstan-aviation-talks-focus-reducing-emissions-aviation-industry
- CORSIA Central Registry (CCR). Available at: https://www.icao.int/environmental-protection/CORSIA/Pages/CCR.aspx
- Vaal, T. (2023). Kazakhstan to open nine more international routes this year. Authorities. Available at: https://vlast.kz/novosti/55286-kazahstan-v-etom-godu-otkroet-ese-devat-mezdunarodnyh-marsrutov.html
- AirFleets.net. Available at: https://www.airfleets.net/recherche/list-country-Qazakhstan_0.htm
- Annual Report 2015. Available at: https://ir.airastana.com/media/pakpv2qj/annual_report_2015_ru.pdf
- Growth Strategy – Looking Ahead. Available at: https://ar2018.airastana.com/rus/pdf/AirAstana%20AR2018%20-%20%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%B8%D1%8F%20%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0.pdf
- Moving Forward with Purpose and Confidence. Available at: https://ir.airastana.com/media/8dc27ed2d0b9fd2/%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9-%D0%BE%D1%82%D1%87%D0%B5%D1%82-%D0%B7%D0%B0-2022-%D0%B3.pdf
- Reaching New Heights. Available at: https://ir.airastana.com/media/8dc690853839599/%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9-%D0%BE%D1%82%D1%87%D0%B5%D1%82-%D0%B7%D0%B0-2023-%D0%B3.pdf
- Air Astana fleet growth ahead of track. Available at: https://www.flightglobal.com/airlines/air-astana-fleet-growth-ahead-of-track/159468.article
- The results of the 3rd ICAO international conference on alternative aviation fuels CAAF/3 and proposals for a roadmap for Russia will be discussed at the XIII Eurasian international aviation fuel forum. Available at: https://transport-strategy.org/news/news_post/itogi-3-j-mezhdunarodnoj-konferencii-ikao-po-alternativnym-vidam-aviacionnogo-topliva-caaf-3-i-predlozheniya-po-dorozhnoj-karte-dlya-rossii-obsudyat-na-xiii-evrazijskom-mezhdunarodnom-forume-aviatopliv
- Waypoint 2050. Available at: https://aviationbenefits.org/environmental-efficiency/climate-action/waypoint-2050/
- European aviation industry welcomes CAAF/3 agreement on Sustainable Aviation Fuels (SAF). Available at: https://www.aci-europe.org/downloads/mediaroom/23-11-27%20European%20aviation%20industry%20welcomes%20CAAF3%20agreement%20on%20Sustainable%20Aviation%20Fuels%20SAF%20PRESS%20RELEASE.pdf
- Financing the Energy Transition in Aviation: An Industry Perspective. Third ICAO Aviation and Alternative Fuels Conference (CAAF/3). Dubai. Available at: https://www.icao.int/Meetings/CAAF3/Documents/CAAF.3.WP.034.2.ru.pdf
- Pushchik, E. (2023). Will SAF production be organized in Kazakhstan? Available at: https://inbusiness.kz/ru/author_news/budet-li-organizovano-proizvodstvo-saf-v-kazahstane
- Kazakhstan will start producing environmentally friendly aviation fuel. Available at: https://kazpravda.kz/n/kazahstan-nachnet-proizvodit-ekologichnoe-aviatoplivo/
- Tkachenko, A., Levchenko, N., Pozhuieva, T., Sevastyanov, R., Levchenko, S. (2023). Modified assessment methodology ESG competitiveness of enterprises to a new generation of investors. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 1254 (1), 012126. https://doi.org/10.1088/1755-1315/1254/1/012126
- Lekerova, F., Koshekov, K., Alibekkyzy, K., Belginova, S., Bygubayeva, A., Ismailova, R. (2023). Digital twin of the quality management system for environmental control of the near-airdom environment. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 101 (12).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Kayrat Koshekov, Fariza Lekerova, Raziyam Anayatova, Abay Koshekov, Kazbek Aldamzharov, Kayrat Zhakupov
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.