Удосконалення моделі лінійного програмування для оцінювання продажів товарів з урахуванням соціальної відповідальності споживачів

Автор(и)

  • Людмила Володимирівна Потрашкова Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0000-0002-8239-2794

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.310548

Ключові слова:

екологічне споживання, екологічна продукція, структура продажів на ринку, лінійне програмування

Анотація

Об’єктом дослідження є процес аналізу обсягів продажу продукції на роздрібному ринку, на якому діють виробники та споживачі із різним рівнем соціальної відповідальності. Розробки спрямовані на  вирішення проблеми недостатнього врахування соціальної відповідальності економічних суб'єктів у сучасних економіко-математичних моделях. У роботі здійснено  удосконалення моделі лінійного програмування, призначеної для оцінювання продажів альтернативних варіантів товару із різною соціальною корисністю споживачам із різною соціальною відповідальністю, шляхом врахування деяких реальних умов здійснення покупок. В результаті дослідження було запропоновано таку модифікацію моделі, яка дозволяє врахувати поведінку покупців, що обирають товар випадковим чином. Також за допомогою додаткових обмежень у моделі враховано те, що споживачі з різною соціальною відповідальністю здійснюють покупки паралельно у часі. Крім того описано підхід до виявлення множини споживацьких груп в аспекті соціальної відповідальності за допомогою методу  анкетування типу ранжування та побудови дерева рішень споживачів.

Запропоновану модифікацію моделі випробувано на прикладі оцінювання обсягів продажу екологічного та неекологічного різновидів товару на ринку офісного паперу. Показано, що неврахування у моделі доданих обмежень може суттєво позначитися на оцінках обсягів продажу.

Запропоновані удосконалення моделі дозволяють отримувати більш реалістичні оцінки обсягів продажу товарів з урахуванням соціальної відповідальності споживачів, а також кількісних і якісних характеристик пропозиції конкурентів. Це сприяє більш якісній підтримці прийняття рішень щодо виробництва соціально корисної, зокрема екологічної, продукції

Біографія автора

Людмила Володимирівна Потрашкова, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

Доктор економічних наук, доцент

Кафедра комп’ютерних систем і технологій

Посилання

  1. Čater, T., Čater, B., Milić, P., Žabkar, V. (2023). Drivers of corporate environmental and social responsibility practices: A comparison of two moderated mediation models. Journal of Business Research, 159, 113652. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113652
  2. Potrashkova, L. V. (2017). Conceptual framework for simulation of socially responsible activities of an enterprise. Actual Problems of Economics, 6 (192), 243–253.
  3. Potrashkova, L. V. (2018). The Support of Decision-Making for Strategic Planning of the Socially Responsible Activity of Enterprise on the Basis of Evaluation of its Potential. Business Inform, 11, 187–201. Available at: https://www.business-inform.net/annotated-catalogue/?year=2018&abstract=2018_11_0&lang=ua&stqa=27
  4. Mahmud, A. (2024). How and when consumer corporate social responsibility knowledge influences green purchase behavior: A moderated-mediated model. Heliyon, 10 (3), e24680. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24680
  5. Benos, T., Burkert, M., Hüttl-Maack, V., Petropoulou, E. (2022). When mindful consumption meets short food supply chains: Empirical evidence on how higher-level motivations influence consumers. Sustainable Production and Consumption, 33, 520–530. https://doi.org/10.1016/j.spc.2022.07.028
  6. Rios, K., Finkelstein, S. R., Landa, J. (2014). Is There a “Fair” in Fair-Trade? Social Dominance Orientation Influences Perceptions of and Preferences for Fair-Trade Products. Journal of Business Ethics, 130 (1), 171–180. https://doi.org/10.1007/s10551-014-2221-9
  7. Saboya de Aragão, B., Alfinito, S. (2021). The relationship between human values and conscious ecological behavior among consumers: Evidence from Brazil. Cleaner and Responsible Consumption, 3, 100024. https://doi.org/10.1016/j.clrc.2021.100024
  8. Swaen, V., Demoulin, N., Pauwels-Delassus, V. (2021). Impact of customers’ perceptions regarding corporate social responsibility and irresponsibility in the grocery retailing industry: The role of corporate reputation. Journal of Business Research, 131, 709–721. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.016
  9. Laguna Salvadó, L., Villeneuve, E., Masson, D., Abi Akle, A., Bur, N. (2022). Decision Support System for technology selection based on multi-criteria ranking: Application to NZEB refurbishment. Building and Environment, 212, 108786. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2022.108786
  10. Kadziński, M., Rocchi, L., Miebs, G., Grohmann, D., Menconi, M. E., Paolotti, L. (2017). Multiple Criteria Assessment of Insulating Materials with a Group Decision Framework Incorporating Outranking Preference Model and Characteristic Class Profiles. Group Decision and Negotiation, 27 (1), 33–59. https://doi.org/10.1007/s10726-017-9549-3
  11. McFadden, D.; Zarembka, P. (Ed.) (1974). Conditional logit analysis of qualitative choice behavior. Frontiers in Econometrics. Academic Press, 105–142. Available at: https://eml.berkeley.edu/reprints/mcfadden/zarembka.pdf
  12. Jürkenbeck, K., Schulze, M. (2024). Consumer preferences and willingness to pay for apples from agrivoltaics. Journal of Cleaner Production, 465, 142854. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.142854
  13. De Marchi, E., Scappaticci, G., Banterle, A., Alamprese, C. (2024). What is the role of environmental sustainability knowledge in food choices? A case study on egg consumers in Italy. Journal of Cleaner Production, 141038. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.141038
  14. Gracia, A., de Magistris, T. (2008). The demand for organic foods in the South of Italy: A discrete choice model. Food Policy, 33 (5), 386–396. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2007.12.002
  15. Risius, A., Hamm, U., Janssen, M. (2019). Target groups for fish from aquaculture: Consumer segmentation based on sustainability attributes and country of origin. Aquaculture, 499, 341–347. https://doi.org/10.1016/j.aquaculture.2018.09.044
  16. Qian, L., Soopramanien, D. (2015). Incorporating heterogeneity to forecast the demand of new products in emerging markets: Green cars in China. Technological Forecasting and Social Change, 91, 33–46. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2014.01.008
  17. Madudova, E., Dávid, A. (2019). Identifying the derived utility function of transport services: case study of rail and sea container transport. Transportation Research Procedia, 40, 1096–1102. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2019.07.153
  18. Shoji, Y., Kim, H., Tsuge, T., Kuriyama, K. (2023). Impact of user fees for visitors to national parks in the presence of alternative sites. Annals of Tourism Research Empirical Insights, 4 (2), 100104. https://doi.org/10.1016/j.annale.2023.100104
  19. Gallego, G., Ratliff, R., Shebalov, S. (2015). A General Attraction Model and Sales-Based Linear Program for Network Revenue Management Under Customer Choice. Operations Research, 63 (1), 212–232. https://doi.org/10.1287/opre.2014.1328
  20. Vasilyev, A., Maier, S., Seifert, R. W. (2023). Assortment optimization using an attraction model in an omnichannel environment. European Journal of Operational Research, 306 (1), 207–226. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2022.08.002
  21. Potrashkova, L. (2018). Some models of demand for benefits, offered by an enterprise. Economics of Development, 17 (3), 30–41. https://doi.org/10.21511/ed.17(3).2018.03
Удосконалення моделі лінійного програмування для оцінювання продажів товарів з урахуванням соціальної відповідальності споживачів

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Як цитувати

Потрашкова, Л. В. (2024). Удосконалення моделі лінійного програмування для оцінювання продажів товарів з урахуванням соціальної відповідальності споживачів. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(4 (130), 15–25. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.310548

Номер

Розділ

Математика та кібернетика - прикладні аспекти