Удосконалення моделі лінійного програмування для оцінювання продажів товарів з урахуванням соціальної відповідальності споживачів
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.310548Ключові слова:
екологічне споживання, екологічна продукція, структура продажів на ринку, лінійне програмуванняАнотація
Об’єктом дослідження є процес аналізу обсягів продажу продукції на роздрібному ринку, на якому діють виробники та споживачі із різним рівнем соціальної відповідальності. Розробки спрямовані на вирішення проблеми недостатнього врахування соціальної відповідальності економічних суб'єктів у сучасних економіко-математичних моделях. У роботі здійснено удосконалення моделі лінійного програмування, призначеної для оцінювання продажів альтернативних варіантів товару із різною соціальною корисністю споживачам із різною соціальною відповідальністю, шляхом врахування деяких реальних умов здійснення покупок. В результаті дослідження було запропоновано таку модифікацію моделі, яка дозволяє врахувати поведінку покупців, що обирають товар випадковим чином. Також за допомогою додаткових обмежень у моделі враховано те, що споживачі з різною соціальною відповідальністю здійснюють покупки паралельно у часі. Крім того описано підхід до виявлення множини споживацьких груп в аспекті соціальної відповідальності за допомогою методу анкетування типу ранжування та побудови дерева рішень споживачів.
Запропоновану модифікацію моделі випробувано на прикладі оцінювання обсягів продажу екологічного та неекологічного різновидів товару на ринку офісного паперу. Показано, що неврахування у моделі доданих обмежень може суттєво позначитися на оцінках обсягів продажу.
Запропоновані удосконалення моделі дозволяють отримувати більш реалістичні оцінки обсягів продажу товарів з урахуванням соціальної відповідальності споживачів, а також кількісних і якісних характеристик пропозиції конкурентів. Це сприяє більш якісній підтримці прийняття рішень щодо виробництва соціально корисної, зокрема екологічної, продукції
Посилання
- Čater, T., Čater, B., Milić, P., Žabkar, V. (2023). Drivers of corporate environmental and social responsibility practices: A comparison of two moderated mediation models. Journal of Business Research, 159, 113652. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113652
- Potrashkova, L. V. (2017). Conceptual framework for simulation of socially responsible activities of an enterprise. Actual Problems of Economics, 6 (192), 243–253.
- Potrashkova, L. V. (2018). The Support of Decision-Making for Strategic Planning of the Socially Responsible Activity of Enterprise on the Basis of Evaluation of its Potential. Business Inform, 11, 187–201. Available at: https://www.business-inform.net/annotated-catalogue/?year=2018&abstract=2018_11_0&lang=ua&stqa=27
- Mahmud, A. (2024). How and when consumer corporate social responsibility knowledge influences green purchase behavior: A moderated-mediated model. Heliyon, 10 (3), e24680. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24680
- Benos, T., Burkert, M., Hüttl-Maack, V., Petropoulou, E. (2022). When mindful consumption meets short food supply chains: Empirical evidence on how higher-level motivations influence consumers. Sustainable Production and Consumption, 33, 520–530. https://doi.org/10.1016/j.spc.2022.07.028
- Rios, K., Finkelstein, S. R., Landa, J. (2014). Is There a “Fair” in Fair-Trade? Social Dominance Orientation Influences Perceptions of and Preferences for Fair-Trade Products. Journal of Business Ethics, 130 (1), 171–180. https://doi.org/10.1007/s10551-014-2221-9
- Saboya de Aragão, B., Alfinito, S. (2021). The relationship between human values and conscious ecological behavior among consumers: Evidence from Brazil. Cleaner and Responsible Consumption, 3, 100024. https://doi.org/10.1016/j.clrc.2021.100024
- Swaen, V., Demoulin, N., Pauwels-Delassus, V. (2021). Impact of customers’ perceptions regarding corporate social responsibility and irresponsibility in the grocery retailing industry: The role of corporate reputation. Journal of Business Research, 131, 709–721. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.016
- Laguna Salvadó, L., Villeneuve, E., Masson, D., Abi Akle, A., Bur, N. (2022). Decision Support System for technology selection based on multi-criteria ranking: Application to NZEB refurbishment. Building and Environment, 212, 108786. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2022.108786
- Kadziński, M., Rocchi, L., Miebs, G., Grohmann, D., Menconi, M. E., Paolotti, L. (2017). Multiple Criteria Assessment of Insulating Materials with a Group Decision Framework Incorporating Outranking Preference Model and Characteristic Class Profiles. Group Decision and Negotiation, 27 (1), 33–59. https://doi.org/10.1007/s10726-017-9549-3
- McFadden, D.; Zarembka, P. (Ed.) (1974). Conditional logit analysis of qualitative choice behavior. Frontiers in Econometrics. Academic Press, 105–142. Available at: https://eml.berkeley.edu/reprints/mcfadden/zarembka.pdf
- Jürkenbeck, K., Schulze, M. (2024). Consumer preferences and willingness to pay for apples from agrivoltaics. Journal of Cleaner Production, 465, 142854. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.142854
- De Marchi, E., Scappaticci, G., Banterle, A., Alamprese, C. (2024). What is the role of environmental sustainability knowledge in food choices? A case study on egg consumers in Italy. Journal of Cleaner Production, 141038. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.141038
- Gracia, A., de Magistris, T. (2008). The demand for organic foods in the South of Italy: A discrete choice model. Food Policy, 33 (5), 386–396. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2007.12.002
- Risius, A., Hamm, U., Janssen, M. (2019). Target groups for fish from aquaculture: Consumer segmentation based on sustainability attributes and country of origin. Aquaculture, 499, 341–347. https://doi.org/10.1016/j.aquaculture.2018.09.044
- Qian, L., Soopramanien, D. (2015). Incorporating heterogeneity to forecast the demand of new products in emerging markets: Green cars in China. Technological Forecasting and Social Change, 91, 33–46. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2014.01.008
- Madudova, E., Dávid, A. (2019). Identifying the derived utility function of transport services: case study of rail and sea container transport. Transportation Research Procedia, 40, 1096–1102. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2019.07.153
- Shoji, Y., Kim, H., Tsuge, T., Kuriyama, K. (2023). Impact of user fees for visitors to national parks in the presence of alternative sites. Annals of Tourism Research Empirical Insights, 4 (2), 100104. https://doi.org/10.1016/j.annale.2023.100104
- Gallego, G., Ratliff, R., Shebalov, S. (2015). A General Attraction Model and Sales-Based Linear Program for Network Revenue Management Under Customer Choice. Operations Research, 63 (1), 212–232. https://doi.org/10.1287/opre.2014.1328
- Vasilyev, A., Maier, S., Seifert, R. W. (2023). Assortment optimization using an attraction model in an omnichannel environment. European Journal of Operational Research, 306 (1), 207–226. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2022.08.002
- Potrashkova, L. (2018). Some models of demand for benefits, offered by an enterprise. Economics of Development, 17 (3), 30–41. https://doi.org/10.21511/ed.17(3).2018.03
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Liudmyla Potrashkova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.