Розробка методу оцінки ефективності ексергетичного коефіцієнта корисної дії хвильового обмінника тиску

Автор(и)

  • Володимир Максимович Манойло Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-2208-4404
  • Володимир Анатолійович Корогодський Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-1605-4631
  • Олександр Іванович Воронков Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-2744-7948
  • Андрій Миколайович Авраменко Інститут енергетичних машин і систем ім. А.М. Підгорного НАН України, Україна https://orcid.org/0000-0001-8130-1881
  • Ігор Миколайович Нікітченко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-9481-4296
  • Ігор Олександрович Шевченко Державний біотехнологічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-1280-5290
  • Олександр Вікторович Єсіпов Державний біотехнологічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-7395-2892
  • Сергій Олексійович Поляшенко Державний біотехнологічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-0133-4902
  • Едуард Вікторович Тесленко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-8833-1733
  • Дар'я Сергіївна Лемішко Національний університет біоресурсів і природокористування України, Україна https://orcid.org/0009-0008-9539-8627

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.323891

Ключові слова:

ексергетичний ККД, обмінник тиску, продувка каналів ротора, свіжий заряд, рециркуляція продуктів згоряння

Анотація

При всіх своїх незаперечних перевагагах, форсованим двигунам, оснащений газотурбінним наддувом (ГТН), властивий суттєвий недолік турбокомпрессора (ТКР), пов'язаний з інертністю ротора ТКР, яка спричиняє невідповідність витратних характеристик нагнітача гідравлічним потребам двигуна в перехідних режимах, зокрема при різкому розгоні автотранспортного засобу.

Альтернативним варіантом і одним з ефективних методів форсування двигуна з метою отримання високих техніко-економічних та екологічних показників робочого процесу в перехідних режимах роботи, як об'єкт дослідження, розглядається хвильовий обмінник тиску (ХОТ). Однак наявна інформація, пов’язана з енергообміном робочих тіл у вузлах хвильового обмінника, поки що недостатньо вивчена. Для часткового вирішення цієї проблеми розроблено метод оцінки ефективності ексергетичного ККД ХОТ, який враховує вплив часткової рециркуляції відпрацьованих газів (ВГ) та продувки комірок ротора свіжим зарядом.

На основі отриманих результатів доводочних досліджень, при встановленні закономірності зміни цих параметрів (продувки та рециркуляції), можна впливати на процес удосконалення робочого циклу та показники ексергетичного ККД обмінника тиску.

Раціональне поєднання продувки комірок ротора свіжим зарядом (від 4 до 8 %) та повторне використання частини продуктів згоряння (рециркуляція від 3 до 5 %) у робочому процесі нагнітача забезпечило підвищення значень ексергетичного ККД ХОТ з 0,72 до 0,91 та частково вирішило проблему досліджень.

Отримані дані можна реалізувати як на ранніх стадіях проєктування ХОТ, так і для вже існуючих модифікацій агрегатів наддуву в процесі їх подальшої модернізації та вдосконалення

Біографії авторів

Володимир Максимович Манойло, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Доктор технічних наук, професор

Кафедра двигуни внутрішнього згоряння

Володимир Анатолійович Корогодський, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Доктор технічних наук, професор

Кафедра двигуни внутрішнього згоряння

Олександр Іванович Воронков, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Доктор технічних наук, професор

Кафедра двигуни внутрішнього згоряння

Андрій Миколайович Авраменко, Інститут енергетичних машин і систем ім. А.М. Підгорного НАН України

Доктор технічних наук, провідний науковий співробітник

Відділ термогазодинаміки енергетичних машин

Ігор Миколайович Нікітченко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра двигуни внутрішнього згоряння

Ігор Олександрович Шевченко, Державний біотехнологічний університет

Кандидат технічних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедра тракторів і автомобілів

Олександр Вікторович Єсіпов, Державний біотехнологічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра тракторів і автомобілів

Сергій Олексійович Поляшенко, Державний біотехнологічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра тракторів і автомобілів

Едуард Вікторович Тесленко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Асистент

Кафедра двигуни внутрішнього згоряння

Дар'я Сергіївна Лемішко, Національний університет біоресурсів і природокористування України

Асистент

Кафедра тракторів і автомобілів

Посилання

  1. Akbari, P., Nalim, R., Mueller, N. (2006). A Review of Wave Rotor Technology and Its Applications. Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, 128 (4), 717–735. https://doi.org/10.1115/1.2204628
  2. Costiuc, I., Chiru, A. (2017). EVOLUTION of the Pressure Wave Supercharger Concept. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 252, 012081. https://doi.org/10.1088/1757-899x/252/1/012081
  3. Costiuc, I., Chiru, A., Costiuc, L. (2022). A Review of Engine’s Performance When Supercharging by a Pressure Wave Supercharger. Energies, 15 (8), 2721. https://doi.org/10.3390/en15082721
  4. Costiuc, I., Chiru, A., Costiuc, L. (2018). Pressure Wave Technology - An interesting approach in supercharging. The Romanian Journal of Technical Sciences. Applied Mechanics, 63 (1), 50–73. Available at: https://rjts-applied-mechanics.ro/index.php/rjts/article/view/225/
  5. Korohodskyi, V., Kryshtopa, S., Migal, V., Rogovyi, A., Polivyanchuk, A., Slyn’ko, G. et al. (2020). Determining the characteristics for the rational adjusting of an fuel-air mixture composition in a two-stroke engine with internal carburation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (5 (104)), 39–52. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.200766
  6. Manoylo, V., Arhun, Shch., Migal, V., Hnatova, H., Korohodskyi, V., Zenkin, E., Shevchenko, I. (2023). Estimating Dynamic and Flow Characteristics of Electromagnetic Dispenser for The Kraz Truck Converted to Gas. International Journal of Integrated Engineering, 15 (4). https://doi.org/10.30880/ijie.2023.15.04.013
  7. Zsiga, N., Skopil, M. A., Wang, M., Klein, D., Soltic, P. (2021). Comparison of Turbocharging and Pressure Wave Supercharging of a Natural Gas Engine for Light Commercial Trucks and Vans. Energies, 14 (17), 5306. https://doi.org/10.3390/en14175306
  8. Jamil, A., Baharom, M. B., A. Aziz, A. R. (2021). IC engine in-cylinder cold-flow analysis – A critical review. Alexandria Engineering Journal, 60 (3), 2921–2945. https://doi.org/10.1016/j.aej.2021.01.040
  9. Korohodskyi, V., Rogovyi, A., Voronkov, O., Polivyanchuk, A., Gakal, P., Lysytsia, O. et al. (2021). Development of a three-zone combustion model for stratified-charge spark-ignition engine. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (5 (110)), 46–57. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.228812
  10. Leahu, C. I., Radu, S. (2019). Reducing NOx emissions from diesel engines supercharged with pressure wave compressor driven by the electric motor. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 568 (1), 012028. https://doi.org/10.1088/1757-899x/568/1/012028
  11. Stuart, C., Spence, S. W., Teichel, S., Starke, A. (2020). Design and evaluation of an active inlet swirl control device for automotive turbocharger compressors. 14th International Conference on Turbochargers and Turbocharging, 1–14. https://doi.org/10.1201/9781003132172-01
  12. Manoilo, V. M., Kozlov, Yu. Yu. (2018). Systema rehuliuvannia nadduvu avtotraktornykh dvyhuniv dlia transportnykh zasobiv APK. Tekhnika i tekhnolohiya APK, 10-11 (108), 19–21. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Titapk_2018_10-11_8
  13. Abramchuk, F. I., Manoylo, V. M., Kabanov, A. N., Lipinskiy, M. S. (2010). Puti povysheniya tehniko-ekonomicheskih pokazateley gazovyh dvigateley s iskrovym zazhiganiem. Dvigateli vnutrennego sgoraniya, 1, 7–11. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/128
  14. Traupel, V. (1963). Teplovye turbomashiny. Moscow: Gosenergoizdat, 340.
  15. Hörber, H. U. (1969). Alschätrung der Verluste in inslationär-gasdunamischen Kanaltrommel-druck-tauschern. ETH, 241.
  16. Traupel, V. (1958). Teplovye turbiny. Vol. 1. Berlin: Shpringer, 362.
  17. Waleffe, J., Jenny, E., Muller, K. (1960). Pat. No. 378595. Brennkraft-maschine mit einem als Aufladegerät wirken-den Drucktauscher.
Розробка методу оцінки ефективності ексергетичного коефіцієнта корисної дії хвильового обмінника тиску

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-28

Як цитувати

Манойло, В. М., Корогодський, В. А., Воронков, О. І., Авраменко, А. М., Нікітченко, І. М., Шевченко, І. О., Єсіпов, О. В., Поляшенко, С. О., Тесленко, Е. В., & Лемішко, Д. С. (2025). Розробка методу оцінки ефективності ексергетичного коефіцієнта корисної дії хвильового обмінника тиску. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(5 (133), 36–45. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.323891

Номер

Розділ

Прикладна фізика