Підвищення ефективності використання транспортних колон за допомогою безпілотних автомобілів

Автор(и)

  • Михайло Абович Подригало Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-1624-5219
  • Руслан Олегович Кайдалов Національна академія Національної гвардії України, Україна https://orcid.org/0000-0002-5131-6246
  • Ігор Валерійович Грицук Херсонська державна морська академія; Національний університет “Чернігівська політехніка”, Україна https://orcid.org/0000-0001-7065-6820
  • Станіслав Анатолійович Горєлишев Національна академія Національної гвардії України, Україна https://orcid.org/0000-0003-1689-0901
  • Андрій Іванович Нікорчук Національна академія Національної гвардії України, Україна https://orcid.org/0000-0003-2683-9106
  • Дмитро Михайлович Клец Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-7463-1030
  • Сергій Анатолійович Соколовський Транспортна академія України, Україна https://orcid.org/0000-0002-0481-3506
  • Інна Юріївна Шевченко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-0758-9244
  • Михайло Павлович Холодов Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-5098-0022
  • Дмитро Станіславович Баулін Національна академія Національної гвардії України, Україна https://orcid.org/0000-0002-7082-6954

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.327109

Ключові слова:

транспортна колона, безпілотний автомобіль, маневреність колони, керованість колони, швидкість колони, пропускна здатність

Анотація

Об’єктом дослідження є процес руху автомобільної колони, яка створена за допомогою безпілотних автомобілів.

Дослідження спрямовано на розв’язання проблеми, яка полягає у необхідності підвищення керованості, маневреності, енергоефективності транспортних колон, а також пропускної здатності автомобільних доріг. Одним із шляхів вирішення є використання безпілотних автомобілів.

Предмет дослідження – оцінка можливості поліпшення показників маневреності, керованості, енергоефективності автомобільних колон та пропускної здатності автомобільних доріг за рахунок використання безпілотних автомобілів.

У ході дослідження визначено поняття керованості та маневреності безпілотних транспортних колон. Визначено взаємозв’язок між використанням безпілотних автомобілів і підвищенням маневреності та керованості транспортних колон. Використання безпілотних автомобілів дозволяє відмовитися від врахування при встановленні дистанції гальмівного шляху та зменшити шлях запасу з 5 м до нуля.

В роботі показано, що при використанні безпілотних транспортних колон показники маневреності та керованості зростають в порівнянні зі звичайними колонами. Так, час проходження ділянок шляху невеликої довжини для колони із 40 машин при швидкості 90 км/год буде скорочено на 60 с, а довжина колони із 20 машин, що рухаються зі швидкістю 90 км/год, на 800 м.

Проведено оцінювання зниження витрат енергії на рух колон з безпілотними автомобілями. Отримана умова, виконання якої забезпечує зниження додаткових втрат енергії двигуна з використанням безпілотних автомобілів у колоні.

Використання отриманих результатів дозволить підвиити ефективність використання автомобільного транспорту до рівня залізничного, що забезпечується створенням автомобільних потягів

Біографії авторів

Михайло Абович Подригало, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедрою

Кафедра технології машинобудування і ремонту машин

Руслан Олегович Кайдалов, Національна академія Національної гвардії України

Доктор технічних наук, професор, заступник начальника академії з наукової роботи

Ігор Валерійович Грицук, Херсонська державна морська академія; Національний університет “Чернігівська політехніка”

Доктор технічних наук, професор

Кафедра експлуатації суднових енергетичних установок

Кафедра автомобільного транспорту та галузевого машинобудування

Станіслав Анатолійович Горєлишев, Національна академія Національної гвардії України

Кандидат технічних наук, доцент, провідний науковий співробітник

Науково-дослідний центр службово-бойової діяльності Національної гвардії України

Андрій Іванович Нікорчук, Національна академія Національної гвардії України

Кандидат технічних наук, доцент, докторант докторантури та ад’юнктури

Дмитро Михайлович Клец, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Доктор технічних наук, професор, провідний науковий співробітник

Кафедра технології машинобудування і ремонту машин

Сергій Анатолійович Соколовський, Транспортна академія України

Кандидат технічних наук, доцент

Дійсний член

Інна Юріївна Шевченко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Доктор економічних наук, професор, декан

Факультет управління та бізнесу

Михайло Павлович Холодов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автомобілів ім. А.Б. Гредескула

Дмитро Станіславович Баулін, Національна академія Національної гвардії України

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник

Науково-дослідний центр службово-бойової діяльності Національної гвардії України

Посилання

  1. Perspektyva vykorystannia bezpilotnykh avtokolon. Available at: https://www.ukrmilitary.com/2021/05/robovehicle.html?m=0
  2. Podrigalo, M., Klets, D., Podrigalo, N., Abramov, D., Tarasov, Y., Kaidalov, R. et al. (2017). Creation of the energy approach for estimating automobile dynamics and fuel efficiency. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (89)), 58–64. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.110248
  3. Velyka Brytaniya stala pershoiu krainoiu v Yevropi, yaka dozvolyla peresuvatysia dorohamy na avtopiloti. Available at: https://autogeek.com.ua/velyka-brytaniia-stala-pershoiu-krainoiu-v-ievropi-iaka-dozvolyla-peresuvatysia-dorohamy-na-avtopiloti/
  4. V Turcii predstavili bespilotnyy elektroavtobus sobstvennoy razrabotki. Available at: https://kontrakty.ua/article/170044
  5. Vpershe u Yevropi: Malaha dozvolyla elektroavtobus bez vodiya na dorohakh mista. Available at: https://www.pravda.com.ua/news/2021/02/26/7284897
  6. U Vilniusi vpershe v Yevropi pochaly kursuvaty bezpilotni avtomobili. Available at: https://www.lrt.lt/ua/novini/1263/2025524/u-vil-niusi-vpershe-v-evropi-pochali-kursuvati-bezpilotni-avtomobili?srsltid=AfmBOorehFB42ydvhdu9-U6XTGHTlackKIPazWGKZdCBHd2JulEEuEbg
  7. Kuric, I., Gorobchenko, O., Litikova, O., Gritsuk, I., Mateichyk, V., Bulgakov, M., Klackova, I. (2020). Research of vehicle control informative functioning capacity. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 776 (1), 012036. https://doi.org/10.1088/1757-899x/776/1/012036
  8. Mateichyk, V., Saga, M., Smieszek, M., Tsiuman, M., Goridko, N., Gritsuk, I., Symonenko, R. (2020). Information and analytical system to monitor operating processes and environmental performance of vehicle propulsion systems. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 776 (1), 012064. https://doi.org/10.1088/1757-899x/776/1/012064
  9. Podrigalo, M., Klets, D., Sergiyenko, O., Gritsuk, I. V., Soloviov, O., Tarasov, Y. et al. (2018). Improvement of the Assessment Methods for the Braking Dynamics with ABS Malfunction. SAE Technical Paper Series. https://doi.org/10.4271/2018-01-1881
  10. Gnatov, A., Argun, S., Rudenko, N. (2017). Smart road as a complex system of electric power generation. 2017 IEEE First Ukraine Conference on Electrical and Computer Engineering (UKRCON), 457–461. https://doi.org/10.1109/ukrcon.2017.8100531
  11. Klets, D., Gritsuk, I. V., Makovetskyi, A., Bulgakov, N., Podrigalo, M., Kyrychenko, I. et al. (2018). Information Security Risk Management of Vehicles. SAE Technical Paper Series. https://doi.org/10.4271/2018-01-0015
  12. Mikhalevich, M., Yarita, A., Turenko, A., Leontiev, D., Gritsuk, I. V., Bogomolov, V. et al. (2018). Assessment of Operation Speed and Precision of Electropneumatic Actuator of Mechanical Transmission Clutch Control System. SAE Technical Paper Series. https://doi.org/10.4271/2018-01-1295
  13. Bezpilotni elektrovantazhivky. Shcho vidbuvaietsia na rynku ta yak tse vplyne na Ukrainu. Available at: https://tech.liga.net/ua/technology/article/bezpilotni-elektrovantazhivky-shcho-vidbuvaietsia-na-rynku-ta-iak-tse-vplyne-na-ukrainu
  14. Vachtsevanos, G., Lee, B., Oh, S., Balchanos, M. (2018). Resilient Design and Operation of Cyber Physical Systems with Emphasis on Unmanned Autonomous Systems. Journal of Intelligent & Robotic Systems, 91 (1), 59–83. https://doi.org/10.1007/s10846-018-0881-x
  15. Mu, D., Wang, G., Fan, Y., Qiu, B., Sun, X. (2019). Adaptive course control based on trajectory linearization control for unmanned surface vehicle with unmodeled dynamics and input saturation. Neurocomputing, 330, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.neucom.2018.09.015
  16. Durst, P. J., Goodin, C. T., Bethel, C. L., Anderson, D. T., Carruth, D. W., Lim, H. (2018). A Perception-Based Fuzzy Route Planing Algorithm for Autonomous Unmanned Ground Vehicles. Unmanned Systems, 06 (04), 251–266. https://doi.org/10.1142/s2301385018500073
  17. Gottlieb, Y., Manathara, J. G., Shima, T. (2017). Multi-Target Motion Planning Amidst Obstacles for Autonomous Aerial and Ground Vehicles. Journal of Intelligent & Robotic Systems, 90 (3-4), 515–536. https://doi.org/10.1007/s10846-017-0684-5
  18. Bermúdez, A., Casado, R., Fernández, G., Guijarro, M., Olivas, P. (2019). Drone challenge: A platform for promoting programming and robotics skills in K-12 education. International Journal of Advanced Robotic Systems, 16 (1). https://doi.org/10.1177/1729881418820425
  19. Batrakova, A., Gredasova, O. (2016). Influence of Road Conditions on Traffic Safety. Procedia Engineering, 134, 196–204. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2016.01.060
  20. Golovan, A., Gritsuk, I., Popeliuk, V., Sherstyuk, O., Honcharuk, I., Symonenko, R. et al. (2020). Features of Mathematical Modeling in the Problems of Determining the Power of a Turbocharged Engine According to the Characteristics of the Turbocharger. SAE Int. J. Engines., 13 (1), 5–16. https://doi.org/10.4271/03-13-01-0001
  21. Podryhalo, M. A., Sheludchenko, V. V. (2015). Nove v teoriyi ekspluatatsiynykh vlastyvostei avtomobiliv ta traktoriv. Sumy: Sumskyi natsionalnyi ahrarnyi universytet, 213. Available at: https://repo.snau.edu.ua/bitstream/123456789/2859/1/Подригало%20М.%20А.%20Нове%20в%20теорії%20експлуатаційних%20властивостей%20автомобілів%20та%20тракторів.pdf
  22. Turenko, A., Podrygalo, M., Klets, D., Hatsko, V., Barun, M. (2016). A method of evaluating vehicle controllability according to the dynamic factor. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (81)), 29–33. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.72117
  23. Podrigalo, M., Kaidalov, R., Klets, D., Podrigalo, N., Makovetskyi, A., Hatsko, V. et al. (2018). Synthesis of energy­efficient acceleration control law of automobile. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (7 (91)), 62–70. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.121568
  24. Podryhalo, M. A., Kaidalov, R. O., Nikorchuk, A. I. (2012). Manevrenist ta kerovanist avtomobilnykh kolon vnutrishnikh viysk MVS Ukrainy. Vyznachennia poniat ta kryteriyi otsiniuvannia. Zbirnyk naukovykh prats Akademiyi vnutrishnikh viysk MVS Ukrainy, 2 (20), 74–76.
  25. Ayers, P., Rice, M. (2017). Analysis of vehicle platoon movement and speed-spacing relationships during military exercises. Journal of Terramechanics, 73, 37–47. https://doi.org/10.1016/j.jterra.2017.05.001
  26. Ju, B. J., Chung, B. D. (2024). Robust convoy movement problem under travel time uncertainty. Transportation Research Part B: Methodological, 190, 103091. https://doi.org/10.1016/j.trb.2024.103091
  27. Gray, J. P., Vantsevich, V. V. (2015). Multi-vehicle convoy mobility in severe terrain conditions: Factor impact analysis, estimation and control strategy. Journal of Terramechanics, 61, 43–61. https://doi.org/10.1016/j.jterra.2015.04.002
  28. Li, Q., Li, X. (2022). Trajectory planning for autonomous modular vehicle docking and autonomous vehicle platooning operations. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 166, 102886. https://doi.org/10.1016/j.tre.2022.102886
  29. Li, J., Fotouhi, A., Liu, Y., Zhang, Y., Chen, Z. (2024). Review on eco-driving control for connected and automated vehicles. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 189, 114025. https://doi.org/10.1016/j.rser.2023.114025
  30. Yao, Z., Wu, Y., Wang, Y., Zhao, B., Jiang, Y. (2023). Analysis of the impact of maximum platoon size of CAVs on mixed traffic flow: An analytical and simulation method. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 147, 103989. https://doi.org/10.1016/j.trc.2022.103989
  31. Parsadanov, I., Marchenko, A., Tkachuk, M., Kravchenko, S. Polyvianchuk, A., Strokov, A. et al. (2020). Complex Assessment of Fuel Efficiency and Diesel Exhaust Toxicity. SAE Technical Paper. https://doi.org/10.4271/2020-01-2182
  32. Podrigalo, M., Bogomolov, V., Kholodov, M., Koryak, A., Turenko, A., Kaidalov, R. et al. (2020). Energy Efficiency of Vehicles with Combined Electromechanical Drive of Driving Wheels. SAE Technical Paper Series. https://doi.org/10.4271/2020-01-2260
Підвищення ефективності використання транспортних колон за допомогою безпілотних автомобілів

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29

Як цитувати

Подригало, М. А., Кайдалов, Р. О., Грицук, І. В., Горєлишев, С. А., Нікорчук, А. І., Клец, Д. М., Соколовський, С. А., Шевченко, І. Ю., Холодов, М. П., & Баулін, Д. С. (2025). Підвищення ефективності використання транспортних колон за допомогою безпілотних автомобілів. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(3 (134), 25–36. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.327109

Номер

Розділ

Процеси управління