Розробка математичної моделі динамічних навантажень у стріловому самохідному кранi при витяганні шпунтової палі з ґрунту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.327663

Ключові слова:

віброзанурювач, коефіцієнт динамічності, навантаження в пружних зв’язках, сила тертя, шпунтова паля

Анотація

Об’єктом дослідження є процес витягання шпунтових паль з ґрунту стріловим самохідним краном для їх подальшого повторного використання. Вирішувалась проблема, пов’язана з витягуванням стальних шпунтових паль з використанням стрілового самохідного крану, взаємодії його з віброзанурювачем і визначенням динамічних навантажень.

Вібраційний метод значно підвищує ефективність витягання, однак одночасно спричиняє вібраційне навантаження на стріловий кран, зумовлюючи виникнення знакозмінних зусиль у металоконструкціях. Це може призводити до накопичення втомних пошкоджень, появи тріщин у зварних швах, руйнування основного металу та скорочення строку служби крана. Крім того, вібрація негативно впливає на умови праці операторів крана – підвищує втомлюваність, знижує працездатність і рівень безпеки.

Використано методи математичного моделювання з побудовою розрахункових схем, які враховують усі етапи витягання шпунтової палі: попереднє занурення, вибір зазору у приводі, натяг канатів, витягання палі з вібрацією на 2/3 довжини та остаточне витягання без вібрації.

Чисельне моделювання показало, що при статичному витяганні шпунтової палі коефіцієнт динамічності може досягати 4,76, тоді як при застосуванні вібрації він знижується до 1,47. Це підтверджує ефективність вібраційного методу за умови мінімізації його впливу на кран. Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення конструкції кранів, розробки заходів захисту від вібрацій, підвищення ефективності та безпеки під час виконання будівельних робіт. Додатково результати можуть стати основою для подальшої оптимізації параметрів пружних зв’язків і схем взаємодії крана з ґрунтом, що розширює можливості практичного застосування моделі у складніших умовах

Біографії авторів

Андрій Леонідович Червоноштан, Український державний університет науки і технологій

Інженер

Кафедра експлуатації та ремонту машин

Навчально-науковий інститут «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»

Микола Прокопович Колісник, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук, професор

Кафедра експлуатації та ремонту машин

Навчально-науковий інститут «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»

Олександр Іванович Голубченко, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра будівельних і дорожніх машин

Навчально-науковий інститут «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»

Андрій Федорович Шевченко

Кандидат технічних наук, доцент

Володимир Іванович Пантелеєнко, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра будівельних і дорожніх машин

Навчально-науковий інститут «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»

Посилання

  1. Yakymenko, O. V. (2020). Suchasni metody vlashtuvannia pal ta shpuntovykh obhorodzhen. Kharkiv: KhNUMH im. O. M. Beketova, 119. Available at: https://eprints.kname.edu.ua/55313/1/2019_ПЕЧ_2%20Н%20пальові%20роботи.pdf
  2. Chen, F., Li, X., Zhao, H., Hu, P. (2024). Analysis of Soil Response during High‐Frequency Vibratory Steel Pipe Pile Driving in Soft Soil. Advances in Civil Engineering, 2024 (1). https://doi.org/10.1155/2024/4223470
  3. Massarsch, K. R., Fellenius, B. H., Bodare, A. (2017). Fundamentals of the vibratory driving of piles and sheet piles. Geotechnik, 40 (2), 126–141. https://doi.org/10.1002/gete.201600018
  4. Rainer Massarsch, K., Wersäll, C., Fellenius, B. H. (2022). Vibratory driving of piles and sheet piles – state of practice. Proceedings of the Institution of Civil Engineers - Geotechnical Engineering, 175 (1), 31–48. https://doi.org/10.1680/jgeen.20.00127
  5. Khmara, L. A., Kolisnyk, M. P., Shevchenko, A. F., Holubchenko, O. I., Malich, M. H. (2015). Budivelni krany (konstruktsiyi, tekhnichni kharakterystyky, marky, vybir ta ekspluatatsiya). Dnipropetrovsk: IMA-pres, 356.
  6. Shevchenko, A. F., Kolisnyk, M. P., Chervonoshtan, A. L. (2013). Vibrozakhyst strilovoho samokhidnoho krana z vibratsiynym tekhnolohichnym obladnanniam na haku. «Problemy rozvytku dorozhnoho-transportu i budivelnoho kompleksiv»: Zbirnyk statei i tez mizh nar. Nauk.-prakt. konf. Kirovohrad, PP. «Ekskliuzyv-System», 148–151.
  7. Kolisnyk, M. P., Shevchenko, A. F., Raksha, S. V., Melashych, V. V. (2015). Rozrakhunky budivelnykh strilovykh kraniv. Dnipropetrovsk: Porohy, 816.
  8. Chervonoshtan, А. L., Кolisnyk, M. P., Shevchenko, A. F. (2022). Structures of dynamic and mathematical models of self-propelled jib cranes under different external disturbances for compiling computerized programs. Pidiomno-transportna tekhnika, 1 (67), 63–77. Available at: https://ptt-journals.net/article/pidtt_2022_1_67_6/
  9. Shevchenko, A. F., Kolesnik, M. P. (2002). Dinamicheskie modeli gruzopodieemnyh kranov s navesnym vibracionnym tehnologicheskim oborudovaniem. Pidiomno-transportna tekhnika, 1-2, 93–100.
  10. Zhan, J., Li, M., Chen, J., Wang, W. (2023). Numerical investigation of soil dynamic response during high-frequency vibratory pile driving in saturated soil. Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 173, 108148. https://doi.org/10.1016/j.soildyn.2023.108148
  11. Staubach, P., Machaček, J., Skowronek, J., Wichtmann, T. (2021). Vibratory pile driving in water-saturated sand: Back-analysis of model tests using a hydro-mechanically coupled CEL method. Soils and Foundations, 61 (1), 144–159. https://doi.org/10.1016/j.sandf.2020.11.005
  12. Gómez, S. S., Tsetas, A., Meijers, P. C., Metrikine, A. V. (2025). Experimental investigation of frequency-amplitude decoupling in axial-torsional vibratory pile driving by means of laboratory-scale testing. Ocean Engineering, 316, 119788. https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2024.119788
  13. Holeyman, A., Whenham, V. (2017). Critical Review of the Hypervib1 Model to Assess Pile Vibro-Drivability. Geotechnical and Geological Engineering, 35 (5), 1933–1951. https://doi.org/10.1007/s10706-017-0218-8
  14. Machaček, J., Staubach, P., Tafili, M., Zachert, H., Wichtmann, T. (2021). Investigation of three sophisticated constitutive soil models: From numerical formulations to element tests and the analysis of vibratory pile driving tests. Computers and Geotechnics, 138, 104276. https://doi.org/10.1016/j.compgeo.2021.104276
  15. Fang, L., Brown, M., Davidson, C., Wang, W., Sharif, Y. (2024). A 1g model experimental study on the effects of installation parameters on vibratory driving performance of monopoles. 5 th European Conference on Physical Modelling in Geotechnics. Available at: https://www.issmge.org/uploads/publications/53/125/ECPMG2024-103.pdf
  16. Bhaskar, A., Kreiter, S., Al-Sammarraie, D., Mörz, T. (2022). Effect of dynamic pile driving parameters on vibratory penetration. Cone Penetration Testing 2022, 825–831. https://doi.org/10.1201/9781003308829-122
  17. Warrington, D. C. (2024). Analysis of Vibratory Pile Drivers using Longitudinal and Rotational Oscillations with a Purely Plastic Soil Model. UTC Spring Research and Arts Conference Proceedings 2024. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.18572.08320
Розробка математичної моделі динамічних навантажень у стріловому самохідному кранi при витяганні шпунтової палі з ґрунту

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29

Як цитувати

Червоноштан, А. Л., Колісник, М. П., Голубченко, О. І., Шевченко, А. Ф., & Пантелеєнко, В. І. (2025). Розробка математичної моделі динамічних навантажень у стріловому самохідному кранi при витяганні шпунтової палі з ґрунту. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(7 (134), 76–86. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.327663

Номер

Розділ

Прикладна механіка