Проєктування інтелектуальної системи персоналізованого розвитку графомоторних навичок у дітей дошкільного віку на основі аналізу відхилень від еталона
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.337036Ключові слова:
персоналізоване навчання, графомоторні навички, цифрова діагностика, кусочно-лінійна функція, автоматизація навчання, електронний застосунок, графомоторикаАнотація
Об’єктом дослідження є процес формування та розвитку графомоторних навичок у дітей дошкільного віку в умовах використання цифрових освітніх технологій. Графомоторні навички, що є підмножиною дрібної моторики, мають критичне значення для становлення письма та академічного успіху, особливо за умов раннього початку шкільного навчання. Проблема полягає у нестачі індивідуалізації, об’єктивної діагностики та адаптивної корекції в традиційних методиках. При навчанні за традиційними підходами аналіз почерку часто має суб’єктивний характер, а процес формування навичок є складним і вимагає інтеграції когнітивних, моторних і мотиваційних чинників.
Електронний застосунок «Спритні пальчики» використовує математичне моделювання, зокрема кусочно-лінійну апроксимацію з подальшим згладжуванням сплайнами Кетмулла-Рома, для автоматичного та об’єктивного аналізу траєкторій письма в реальному часі. Це дає змогу не лише кількісно та якісно оцінювати відхилення від еталонних зразків, але й формувати персоналізовані рекомендації та завдання. Електронний застосунок підтримує високий рівень мотивації та залученості дітей завдяки інтерактивним і ігровим елементам, а також забезпечує доступність спеціалізованої допомоги, особливо за умов обмежених ресурсів. Застосунок включає ефективну систему моніторингу та звітності, надаючи батькам і педагогам детальні дані про прогрес дитини.
Результати після впровадження застосунку демонструють виражену позитивну динаміку у дітей експериментальної групи. Частка дітей із високим рівнем графомоторних навичок зросла до 46%, тоді як кількість дітей із низьким рівнем зменшилася до 21%
Посилання
- Ziviani, J. (2006). The Development of Graphomotor Skills. Hand Function in the Child, 217–236. https://doi.org/10.1016/b978-032303186-8.50014-9
- Maurer, M. N., Truxius, L., Sägesser Wyss, J., Eckhart, M. (2023). From Scribbles to Script: Graphomotor Skills’ Impact on Spelling in Early Primary School. Children, 10 (12), 1886. https://doi.org/10.3390/children10121886
- Józsa, K., Oo, T. Z., Borbélyová, D., Zentai, G. (2023). Exploring the Growth and Predictors of Fine Motor Skills in Young Children Aged 4–8 Years. Education Sciences, 13 (9), 939. https://doi.org/10.3390/educsci13090939
- Suggate, S. P., Karle, V. L., Kipfelsberger, T., Stoeger, H. (2023). The effect of fine motor skills, handwriting, and typing on reading development. Journal of Experimental Child Psychology, 232, 105674. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2023.105674
- Mekyska, J., Šafárová, K., Urbanek, T., Bednarova, J., Zvoncak, V., Havigerova, J. M., Cunek, L. et al. (2023). Graphomotor and Handwriting Disabilities Rating Scale (GHDRS): Towards Complex and Objective Assessment. https://doi.org/10.31234/osf.io/emzpt
- Kedar, S., Akash, R., Rohit, T. et al. (2021). Identifying Learning Disability Through Digital Handwriting Analysis. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12 (1S), 46–56. https://doi.org/10.17762/turcomat.v12i1s.1557
- Truxius, L., Sägesser Wyss, J., Maurer, M. N. (2025). Early handwriting development: a longitudinal perspective on handwriting time, legibility, and spelling. Frontiers in Psychology, 15, 1466061. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1466061
- Downing, C., Caravolas, M. (2023). Handwriting legibility and fluency and their patterns of concurrent relations with spelling, graphomotor, and selective attention skills. Journal of Experimental Child Psychology, 236, 105756. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2023.105756
- Puranik, C. S., AlOtaiba, S. (2012). Examining the contribution of handwriting and spelling to written expression in kindergarten children. Reading and Writing, 25 (7), 1523–1546. https://doi.org/10.1007/s11145-011-9331-x
- Gosse, C., Parmentier, M., Van Reybroeck, M. (2021). How Do Spelling, Handwriting Speed, and Handwriting Quality Develop During Primary School? Cross-Classified Growth Curve Analysis of Children’s Writing Development. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.685681
- Alkhatlan, A., Kalita, J. (2019). Intelligent Tutoring Systems: A Comprehensive Historical Survey with Recent Developments. International Journal of Computer Applications, 181 (43), 1–20. https://doi.org/10.5120/ijca2019918451
- Karymsakova, A., Abildinova, G., Zhilmagambetova, R., Aitymova, A. (2025). «Nimble fingers» electronic application for the development of graphomotor skills in preschoolers: A randomized controlled trial in Kazakhstan. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies, 8 (3), 156–163. https://doi.org/10.53894/ijirss.v8i3.6468
- Rangasrinivasan, S., Sumi Suresh, M. S., Olszewski, A., Setlur, S., Jayaraman, B., Govindaraju, V. (2025). AI-Enhanced Child Handwriting Analysis: A Framework for the Early Screening of Dyslexia and Dysgraphia. SN Computer Science, 6 (5). https://doi.org/10.1007/s42979-025-03927-0
- Mann, A.-M., Hinrichs, U., Quigley, A. (2015). Digital Pen Technology’s Suitability to Support Handwriting Learning. The Impact of Pen and Touch Technology on Education, 7–22. https://doi.org/10.1007/978-3-319-15594-4_2
- Demirci, O., Yilmaz, G. G., Köse, B. (2025). Artificial intelligence-supported occupational therapy program on handwriting skills in children at risk for developmental coordination disorder: Randomized controlled trial. Research in Developmental Disabilities, 161, 105009. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2025.105009
- Kopnova, O. L., Aytymova, A. M., Abildinova, G. M., Safaraliev, B. S., Koleva, N. S., Panova, M. V. (2024). Assessment of the level of formation of graphomotor skills of preschool and primary school students using graphic tablets. Modern High Technologies, 1 (5), 154–159. https://doi.org/10.17513/snt.40021
- Ceccacci, S., Taddei, A., Del Bianco, N., Giaconi, C., Forteza Forteza, D., Moreno-Tallón, F. (2024). Preventing Dysgraphia: Early Observation Protocols and a Technological Framework for Monitoring and Enhancing Graphomotor Skills. Information, 15 (12), 781. https://doi.org/10.3390/info15120781
- Khasanah, U., Chusna, N. L., Fatonah, U. (2023). Development of Fine Motor Skills for Early Childhood Based on Augmented Reality. Proceedings of the International Seminar and Conference on Educational Technology (ISCET 2022), 67–77. https://doi.org/10.2991/978-94-6463-236-1_8
- Han, W., Wang, T. (2025). From Motor Skills to Digital Solutions: Developmental Dysgraphia Interventions over Two Decades. Children, 12 (5), 542. https://doi.org/10.3390/children12050542
- Iklassova, K., Aitymova, A., Kopnova, O., Shaporeva, A., Abildinova, G., Nurbekova, Z. et al. (2024). Ontology modeling for automation of questionnaire data processing. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (2 (131)), 36–52. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.314129
- Iklassova, K., Aitymova, A., Kopnova, O., Sarzhanova, A., Abildinova, G., Kushumbayev, A., Aitymov, Z. (2024). Construction of a fuzzy model for managing the process of forming IT-competences. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (129)), 32–43. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.306183
- Aitymova, A., Iklassova, K., Abildinova, G., Shaporeva, A., Kopnova, O., Kushumbayev, A. et al. (2023). Development of a model of information process management in the information and educational environment of preschool education organizations. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (3 (122)), 95–105. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.276253
- Kunhoth, J., Al-Maadeed, S., Kunhoth, S., Akbari, Y. (2022). Automated Systems for Diagnosis of Dysgraphia in Children: A Survey and Novel Framework. arXiv. https://arxiv.org/abs/2206.13043
- Peng, H., Ma, S., Spector, J. M. (2019). Personalized adaptive learning: an emerging pedagogical approach enabled by a smart learning environment. Smart Learning Environments, 6 (1). https://doi.org/10.1186/s40561-019-0089-y
- Sinvani, R.-T., Golos, A., Ben Zagmi, S., Gilboa, Y. (2023). The Relationship between Young Children’s Graphomotor Skills and Their Environment: A Cross-Sectional Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20 (2), 1338. https://doi.org/10.3390/ijerph20021338
- Dui, L. G., Calogero, E., Malavolti, M., Termine, C., Matteucci, M., Ferrante, S. (2021). Digital Tools for Handwriting Proficiency Evaluation in Children. 2021 IEEE EMBS International Conference on Biomedical and Health Informatics (BHI), 1–4. https://doi.org/10.1109/bhi50953.2021.9508539
- van der Meer, A. L. H., van der Weel, F. R. (Ruud). (2017). Only Three Fingers Write, but the Whole Brain Works†: A High-Density EEG Study Showing Advantages of Drawing Over Typing for Learning. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00706
- Kadar, M., Wan Yunus, F., Tan, E., Chai, S. C., Razaob@Razab, N. A., Mohamat Kasim, D. H. (2019). A systematic review of occupational therapy intervention for handwriting skills in 4–6 year old children. Australian Occupational Therapy Journal, 67 (1), 3–12. https://doi.org/10.1111/1440-1630.12626
- Edwards, L. (2003). Writing Instruction in Kindergarten. Journal of Learning Disabilities, 36 (2), 136–148. https://doi.org/10.1177/002221940303600206
- Koran, N., Berkmen, B., Adalıer, A. (2021). Mobile technology usage in early childhood: Pre-COVID-19 and the national lockdown period in North Cyprus. Education and Information Technologies, 27 (1), 321–346. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10658-1
- Kunhoth, J., Al-Maadeed, S., Kunhoth, S., Akbari, Y., Saleh, M. (2024). Automated systems for diagnosis of dysgraphia in children: a survey and novel framework. International Journal on Document Analysis and Recognition (IJDAR), 27 (4), 707–735. https://doi.org/10.1007/s10032-024-00464-z
- Couse, L. J., Chen, D. W. (2010). A Tablet Computer for Young Children? Exploring its Viability for Early Childhood Education. Journal of Research on Technology in Education, 43 (1), 75–96. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782562
- Abaevna, A. (2025). Effective Use of Digital Technologies in Primary School. Eurasian Science Review An International Peer-Reviewed Multidisciplinary Journal, 1 (3), 2286–2298. https://doi.org/10.63034/esr-377
- Kurniawan, A. P., Sartono, N. N., Zikra, F. A., Ulwan, A. I. (2019). Multimedia Augmented Reality Technology in Daily Basic Knowledge Learning Media for Early Childhood and Kindergarten. IJAIT (International Journal of Applied Information Technology), 3 (01), 18. https://doi.org/10.25124/ijait.v3i01.2493
- Šafárová, K., Mekyska, J., Urbánek, T., Čunek, L., Galáž, Z., Mucha, J. et al. (2022). Grafomotorické dovednosti. Nakladatelství Masarykovy university. https://doi.org/10.5817/cz.muni.m280-0257-2022
- Mayer, C., Wallner, S., Budde-Spengler, N., Braunert, S., Arndt, P. A., Kiefer, M. (2020). Literacy Training of Kindergarten Children With Pencil, Keyboard or Tablet Stylus: The Influence of the Writing Tool on Reading and Writing Performance at the Letter and Word Level. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03054
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Aliya Aitymova, Anna Shaporeva, Oxana Kopnova, Anastasia Petrova, Anara Karymsakova, Gulmira Abildinova, Kainizhamal Iklassova, Zhanat Aitymov

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.






