Оцінка можливого застосування накопичувача енергії для plug-in гібридної тягової системи рейкового рухомого складу
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.337731Ключові слова:
plug-in гібридні тягові системи, накопичувачі енергії, функція бажаності ХаррінгтонаАнотація
Об’єктом дослідження є рейковий рухомий склад, на якому використовуються або можуть бути впроваджені plug-in гібридні тягові системи.
Існуючі методики вибору накопичувачів енергії здебільшого обмежують сферу застосування, що накладає певні обмеження на можливість їх використання при виборі накопичувача енергії для гібридних тягових систем.
В результаті проведеного дослідження зроблено обґрунтований первинний вибір накопичувача енергії за допомогою експертного оцінювання та визначення загальної бажаності за функцією Харрінгтона.
Залучення експертів у відповідних галузях дозволяє отримувати актуальну інформацію про стан розвитку технологій і встановлювати відповідність параметрів тим чи іншим вимогам. Оцінка узгодженості думок експертів дає підґрунтя для подальшого застосування отриманих результатів.
Функція бажаності Харрінгтона дозволяє об’єднувати параметри з різними одиницями виміру та іншими відмінностями для отримання одного значення, що може полегшувати прийняття рішення.
Використовуючи оцінки, отримані від експертів, для різних параметрів були розраховані вагові коефіцієнти відповідно до визначених типів рухомого складу.
В проведеному дослідженні для локомотивів та моторвагонного рухомого складу було вибрано три типи накопичувачів енергії, які відповідають поставленим умовам. Це батарейні накопичувачі, накопичувачі на базі EDLC та інерційні накопичувачі з маховиками, значення загальної бажаності яких без вагових коефіцієнтів 0,638, 0,636, 0,573 відповідно.
Зміна набору параметрів, введення додаткових обмежень та вагових коефіцієнтів у поєднанні з задачами оптимізації руху дозволяє адаптувати методику до вимог конкретних проєктів з побудови або модернізації рухомого складу з plug-in гібридними тяговими системами
Посилання
- Pal, P., Gopal, P. R. C., Ramkumar, M. (2023). Impact of transportation on climate change: An ecological modernization theoretical perspective. Transport Policy, 130, 167–183. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2022.11.008
- Railway Handbook (2017). IEA. Available at: https://www.iea.org/reports/railway-handbook-2017
- Domínguez, M., Fernández-Cardador, A., Fernández-Rodríguez, A., Cucala, A. P., Pecharromán, R. R., Urosa Sánchez, P., Vadillo Cortázar, I. (2025). Review on the use of energy storage systems in railway applications. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 207, 114904. https://doi.org/10.1016/j.rser.2024.114904
- Mitali, J., Dhinakaran, S., Mohamad, A. A. (2022). Energy storage systems: a review. Energy Storage and Saving, 1 (3), 166–216. https://doi.org/10.1016/j.enss.2022.07.002
- Fedele, E., Iannuzzi, D., Del Pizzo, A. (2021). Onboard energy storage in rail transport: Review of real applications and techno‐economic assessments. IET Electrical Systems in Transportation, 11 (4), 279–309. https://doi.org/10.1049/els2.12026
- Saeed, M., Briz, F., Guerrero, J. M., Larrazabal, I., Ortega, D., Lopez, V., Valera, J. J. (2023). Onboard Energy Storage Systems for Railway: Present and Trends. IEEE Open Journal of Industry Applications, 4, 238–259. https://doi.org/10.1109/ojia.2023.3293059
- Knibbe, R., Harding, D., Burton, J., Cooper, E., Amir Zadeh, Z., Sagulenko, M. et al. (2023). Optimal battery and hydrogen fuel cell sizing in heavy-haul locomotives. Journal of Energy Storage, 71, 108090. https://doi.org/10.1016/j.est.2023.108090
- Chang, A. S., Kalawsky, R. S. (2025). Retrofitting existing rolling stock for wire-free travel: Exploring energy storage solutions for partial catenary-free light rail vehicle. Transportation Engineering, 19, 100291. https://doi.org/10.1016/j.treng.2024.100291
- Liu, X., Li, K. (2020). Energy storage devices in electrified railway systems: A review. Transportation Safety and Environment, 2 (3), 183–201. https://doi.org/10.1093/tse/tdaa016
- Riabov, I., Overianova, L., Iakunin, D., Neshcheret, V., Ivanov, K. (2025). Equipping suburban diesel–electric multiple unit with a hybrid power unit. E-Prime - Advances in Electrical Engineering, Electronics and Energy, 11, 100949. https://doi.org/10.1016/j.prime.2025.100949
- Zubiria, A., Menéndez, Á., Grande, H.-J., Meneses, P., Fernández, G. (2022). Multi-Criteria Decision-Making Problem for Energy Storage Technology Selection for Different Grid Applications. Energies, 15 (20), 7612. https://doi.org/10.3390/en15207612
- Qie, X., Zhang, R., Hu, Y., Sun, X., Chen, X. (2021). A Multi-Criteria Decision-Making Approach for Energy Storage Technology Selection Based on Demand. Energies, 14 (20), 6592. https://doi.org/10.3390/en14206592
- Buriakovskiy, S., Maslii, A., Pomazan, D., Panchenko, V., Overianova, L., Omelianenko, H. (2020). Multi-criteria Quality Evaluation of Energy Storage Devices for Rolling Stock Using Harrington’s Desirability Function. 2020 IEEE 7th International Conference on Energy Smart Systems (ESS), 158–163. https://doi.org/10.1109/ess50319.2020.9160105
- Shrout, P. E., Fleiss, J. L. (1979). Intraclass correlations: Uses in assessing rater reliability. Psychological Bulletin, 86 (2), 420–428. https://doi.org/10.1037/0033-2909.86.2.420
- McGraw, K. O., Wong, S. P. (1996). Forming inferences about some intraclass correlation coefficients. Psychological Methods, 1 (1), 30–46. https://doi.org/10.1037/1082-989x.1.1.30
- Vallat, R. (2018). Pingouin: statistics in Python. Journal of Open Source Software, 3 (31), 1026. https://doi.org/10.21105/joss.01026
- Harrington, E. C., Jr. (1965). The Desirability Function. Industrial Quality Control, 21 (10), 494–498.
- Schöberl, J., Ank, M., Schreiber, M., Wassiliadis, N., Lienkamp, M. (2024). Thermal runaway propagation in automotive lithium-ion batteries with NMC-811 and LFP cathodes: Safety requirements and impact on system integration. ETransportation, 19, 100305. https://doi.org/10.1016/j.etran.2023.100305
- Ciccarelli, F., Iannuzzi, D., Tricoli, P. (2012). Control of metro-trains equipped with onboard supercapacitors for energy saving and reduction of power peak demand. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 24, 36–49. https://doi.org/10.1016/j.trc.2012.02.001
- Xu, K., Guo, Y., Lei, G., Zhu, J. (2023). A Review of Flywheel Energy Storage System Technologies. Energies, 16 (18), 6462. https://doi.org/10.3390/en16186462
- Khodaparastan, M., Mohamed, A. (2019). Flywheel vs. Supercapacitor as Wayside Energy Storage for Electric Rail Transit Systems. Inventions, 4 (4), 62. https://doi.org/10.3390/inventions4040062
- Dindorf, R., Takosoglu, J., Wos, P. (2023). Review of Compressed Air Receiver Tanks for Improved Energy Efficiency of Various Pneumatic Systems. Energies, 16 (10), 4153. https://doi.org/10.3390/en16104153
- Leon-Quiroga, J., Newell, B., Krishnamurthy, M., Gonzalez-Mancera, A., Garcia-Bravo, J. (2020). Energy Efficiency Comparison of Hydraulic Accumulators and Ultracapacitors. Energies, 13 (7), 1632. https://doi.org/10.3390/en13071632
- Pro zatverdzhennia Tekhnichnoho rehlamentu bezpeky rukhomoho skladu zaliznychnoho transportu (2015). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 1194. 30.12.2015. Redaktsiya vid 18.12.2019. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1194-2015-%D0%BF#Text
- Riabov, I., Goolak, S., Neduzha, L. (2024). An Estimation of the Energy Savings of a Mainline Diesel Locomotive Equipped with an Energy Storage Device. Vehicles, 6 (2), 611–631. https://doi.org/10.3390/vehicles6020028
- Kondratieva, L., Bogdanovs, A., Overianova, L., Riabov, I., Goolak, S. (2023). Determination of the working energy capacity of the on-board energy storage system of an electric locomotive for quarry railway transport during working with a limitation of consumed power. Archives of Transport, 65 (1), 119–136. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2631
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Artem Maslii, Serhii Buriakovskyi, Roman Antonenko, Valentyn Gevrasov, Andrii Maslii

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.






