Визначення можливостей для покращення сталих ланцюжків поставок шляхом цифрової трансформації транспортної та логістичної інфраструктури
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.337817Ключові слова:
логістична інфраструктура, транспортна інфраструктура, цифрові рішення, транзитні коридори, цифровий розвитокАнотація
Об'єктом дослідження є цифрова трансформація транспортно-логістичних процесів у Республіці Казахстан з акцентом на функціонування та розвиток транскордонних ланцюгів поставок. Основні проблеми пов'язані з фрагментацією інформаційних потоків, відсутністю єдиних стандартів електронного обміну даними та обмеженою сумісністю цифрових платформ. Все це знижує ефективність та конкурентоспроможність національної логістичної системи. На основі аналізу статистичних даних, міжнародних рейтингів та кейсів цифровізації визначено досягнення та проблеми логістичної галузі Казахстану. Як стратегічне рішення запропоновано методологію «конвеєра даних», яка забезпечує наскрізну цифрову підтримку вантажів, прозорість операцій, зниження транзакційних витрат та підвищення стійкості ланцюгів поставок. Проблеми оптимізації перевезень вирішуються шляхом впровадження цифрових рішень, таких як «Єдине вікно», система «Астана-1», e-SMGS, проекти e-CMR, розвиток інтелектуальних логістичних центрів, Інтернет речей, блокчейн та штучний інтелект. Результати пояснюються впровадженням наскрізних цифрових послуг та використанням міжнародних стандартів електронного обміну даними, що усунуло фрагментацію інформаційних потоків та підвищило інтеграцію в глобальні логістичні мережі. Оригінальність результатів полягає в адаптації методології «конвеєра даних» до національних умов, що забезпечує не лише технологічну сумісність, а й інституційну інтеграцію галузі. Завдяки цьому було запропоновано комплексне системне рішення.
Таким чином, результати дослідження показали, що цифрова трансформація транспортно-логістичного комплексу Казахстану шляхом впровадження «конвеєра даних» та електронних накладних знижує витрати (до 4,6 євро за накладну), тоді як зростання електронної комерції дозволило майже вдвічі збільшити доходи в транспортному секторі у 2022–2024 роках
Посилання
- Liu, Y., Zhao, S., Zhao, S. (2025). Adoption of digital logistics platforms in the maritime logistics industry: based on diffusion of innovations and extended technology acceptance. Humanities and Social Sciences Communications, 12 (1). https://doi.org/10.1057/s41599-025-04969-8
- Zaman, J., Shoomal, A., Jahanbakht, M., Ozay, D. (2025). Driving Supply Chain Transformation with IoT and AI Integration: A Dual Approach Using Bibliometric Analysis and Topic Modeling. IoT, 6 (2), 21. https://doi.org/10.3390/iot6020021
- Dubey, R., Bryde, D. J., Dwivedi, Y. K., Graham, G., Foropon, C. (2022). Impact of artificial intelligence-driven big data analytics culture on agility and resilience in humanitarian supply chain: A practice-based view. International Journal of Production Economics, 250, 108618. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2022.108618
- Helo, P., Thai, V. V. (2024). Logistics 4.0 – digital transformation with smart connected tracking and tracing devices. International Journal of Production Economics, 275, 109336. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2024.109336
- Kumar, N., Kumar, K., Aeron, A., Verre, F. (2025). Blockchain technology in supply chain management: Innovations, applications, and challenges. Telematics and Informatics Reports, 18, 100204. https://doi.org/10.1016/j.teler.2025.100204
- Borojo, D. G., Weimin, H. (2025). From Click to Cargo: The Role of Digitalization, Cross-Border E-Commerce, and Logistics in Deepening the China–Africa Trade. Economies, 13 (6), 171. https://doi.org/10.3390/economies13060171
- Silva, V., Amaral, A., Fontes, T. (2023). Sustainable Urban Last-Mile Logistics: A Systematic Literature Review. Sustainability, 15 (3), 2285. https://doi.org/10.3390/su15032285
- Mohammad, W. A., Nazih Diab, Y., Elomri, A., Triki, C. (2023). Innovative solutions in last mile delivery: concepts, practices, challenges, and future directions. Supply Chain Forum: An International Journal, 24 (2), 151–169. https://doi.org/10.1080/16258312.2023.2173488
- Yu, Y., Xu, L., Wen, X. (2025). The Impact of Digital Transformation on Supply Chain Resilience in Manufacturing: The Mediating Role of Supply Chain Integration. Sustainability, 17 (9), 3873. https://doi.org/10.3390/su17093873
- Transport and Logistics in Kazakhstan (2024). Astana: AIFC. Available at: https://aifc.kz/wp-content/uploads/2024/07/2.3-transport-and-logistics-in-kazakhstan-april-2024.pdf
- Liu, J., Mao, S., Lu, L., Jing, Y., Yang, X., Xu, H., Ren, Y. (2025). The impact of digital economy on the supply chain resilience of cross-border healthcare e-commerce. Frontiers in Public Health, 13. https://doi.org/10.3389/fpubh.2025.1570338
- Herman, P. R., Oliver, S. (2023). Trade, policy, and economic development in the digital economy. Journal of Development Economics, 164, 103135. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2023.103135
- UNECE advances implementation of digital data exchange along SPECA corridors (2025). UNECE. Available at: https://unece.org/sustainable-development/news/unece-advances-implementation-digital-data-exchange-along-speca
- Connecting to Compete. Trade Logistics in an Uncertain Global Economy – The Logistics Performance Index and Its Indicators (2023). World Bank. Available at: https://lpi.worldbank.org/sites/default/files/2023-04/LPI_2023_report.pdf
- Kazakhstan: The Key Link Connecting China and Europe (2025). The Times of Central Asia. Available at: https://timesca.com/kazakhstan-the-key-link-connecting-china-and-europe/
- State of play of cross-border data exchange in Kazakhstan. Implementation of trade facilitation initiatives (2024). WTO. Available at: https://www.wto.org/library/events/event_resources/acc_0306202409/504_1588.pdf
- EAEU Ready to Launch Pilot Project on Using Electronic International Waybills (2024). Eurasian Economic Commission. Available at: https://eec.eaeunion.org/en/news/v-eaes-obespechena-gotovnost-k-zapusku-pilotnogo-proekta-po-primeneniyu-elektronnykh-mezhdunarodnykh
- Digital and Sustainable Trade Facilitation in East and North-East Asia 2021. United Nations. Available at: https://www.unescap.org/sites/default/d8files/knowledge-products/ENEA%20report%202021%20FINAL.pdf
- Trade Facilitation in Central Asia (2023). OECD. https://doi.org/10.1787/80ed999c-en
- Digital and Sustainable Trade Facilitation in Asia and the Pacific 2021. United Nations. Available at: https://www.unescap.org/sites/default/d8files/knowledge-products/UNTF%20Report.pdf
- Agency for Strategic Planning and Reforms of the Republic of Kazakhstan. Available at: https://cabinet.stat.gov.kz/
- Digital Kazakhstan. Electronic government of the Republic of Kazakhstan. Available at: https://egov.kz/cms/ru/digital-kazakhstan
- Review of Maritime Transport (2023). United Nations. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2023_en.pdf
- Rodrigue, J.-P. (2024). The Geography of Transport Systems. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003343196
- CAREC Transport Strategy 2030 (2020). Asian Development Bank. https://doi.org/10.22617/spr200024-2
- Ibyzhanova, A., Bogdashkina, I., Jakupova, A., Kopbulsynova, B., Bazarova, B. (2022). Top trends of agriculture in Kazakhstan under transformation of economics. AIP Conference Proceedings. https://doi.org/10.1063/5.0107512
- Muftigaliyeva, A., Kuangaliyeva, T., Ibyzhanova, A., Mirzageldy, K., Kaigorodzev, A., Baigabulova, K., Sargaeva, N. (2016). Innovative approaches in the development of Kazakhstan railway industry. Journal of Advanced Research in Law and Economics, 7 (4), 851–861. Available at: https://journals.aserspublishing.eu/jarle/article/view/161
- Ibyzhаnova, A., Rustenova, E., Sultanova, Z., Talapbayeva, G., Yerniyazova, Z. (2023). Evaluation of the effectiveness of government support for technology entrepreneurship. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (13 (125)), 36–46. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.286390
- Rustenova, E., Ibyzhanova, A., Akhmetzhanova, N., Talapbayeva, G., Yerniyazova, Z., Aidaraliyeva, A. (2025). Strategic modeling of enterprise business processes for successful digital transformation. Business, Management and Economics Engineering, 23 (01), 148–163. https://doi.org/10.3846/bmee.2025.21587
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Bibigul Kopbolsyn, Assel Jakupova, Bakytgul Bazarova, Aizhan Ibyzhanova, Alberta Abdeshova, Aislu Tyumambayeva, Assilbek Duskaliyev

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.






