Автоматичний моніторинг технічного стану корпусу судна в процесі його експлуатації

Автор(и)

  • Ольга Петрівна Завальнюк Херсонська державна морська академія, пр. Ушакова, 20, м. Херсон, Україна, 73000, Україна https://orcid.org/0000-0003-3755-8350

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2015.50613

Ключові слова:

корпус судна, технічний стан, коерцитиметричний моніторинг

Анотація

Дослідження присвячено експериментальному визначенню критичних зон максимальних значень механічних напружень в суднових корпусних конструкціях. За допомогою коерцитиметричного моніторингу визначені осередки підвищених значень механічних напружень корпусів досліджуваних суден. Встановлено, що впровадження на морських суднах автоматичного моніторингу технічного стану в процесі їх експлуатації дозволить збільшити надійність і безпеку роботи морського флоту.

Біографія автора

Ольга Петрівна Завальнюк, Херсонська державна морська академія, пр. Ушакова, 20, м. Херсон, Україна, 73000

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра експлуатації суднового електрообладнання і засобів автоматики

Посилання

  1. The register of ships. The official website of the Shipping Register of Ukraine. Available at: http://www.shipregister.ua (Last accessed 16.09.2015).
  2. Tomashevskij, V. T., Pashin, V. M., Aleksandrov, V. L. et. al.; Tomashevskij, V. T., Pashin, V. M. (Eds.) (2004). Mechanical Engineering. Encyclopedia. Calculation and design of machines. Section IV. Ships and vessels. T. IV-20. Design and construction of ships, vessels and ocean technology funds. SPb.: Politehnica, 882.
  3. Maksimadzhi, A. I. (1988). To Captain about the ship’s hull strength: Handbook. Leningrad, USSR: Sudostroyeniye, 224.
  4. Pavlenko, L. V., Kozyr, L. A. (2002). Features of bulk carriers operation: Textbook. Odessa: LATSTAR, 80.
  5. Barabanov, N. V., Ivanov, N. A., Novikov, V. V., Shemendyuk, G. P. (1989). Damage and ways to improve ship designs. Leningrad, USSR: Sudostroyeniye, 256.
  6. Bilokurets, A. O. (2015). Guidance on renewal of inland and mixed navigation ships. Kyiv: The Shipping Register of Ukraine, 32.
  7. Rawson, K., Tupper, E. (2001). The ship girder. Basic Ship Theory, Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann, 177–236. doi: 10.1016/b978-075065398-5/50009-1
  8. Vhanmane, S.,Bhattacharya, B. (2008). Estimation of ultimate hull girder strength with initial imperfections. Ships and Offshore Structures, 3 (3), 149–158. doi: 10.1080/17445300802204389
  9. Common Structural Rules for Bulk Carriers (2006). The official website of the International association of classification societies. Available at: http://www.iacs.org.uk/ (Last accessed 16.09.2015).
  10. MSC/Circ.646. Recommendations for the fitting of Hull Stress Monitoring Systems (1994). The official website of the International marine organization. Available at: http://www.imo.org/ (Last accessed 16.09.2015).
  11. Investigation Report on Structural Safety of Large Container Ships, September (2014). The official website of the Nippon Kaiji Kyokai (Class NK). Available at: http://www.classnk.or.jp/ (Last accessed 16.09.2015).
  12. Hull Stress Monitoring System «HULLMOS». The official website of company ROUVARI OY (Finland). Available at: http://www.rouvari.fi/ (Last accessed 16.09.2015).
  13. The fiber optic hull stress monitoring system «SENSFIB». The official website of company Light Structures AS (Norwegian). Available at: http://www.lightstructures.no/ (Last accessed 16.09.2015).
  14. Hull Condition Monitoring System «HMON». The official website of WEIR-JONES GROUP (Canada). Available at: http://www.weir-jones.com/ (Last accessed 22.08.2015).
  15. Integrated Marine Monitoring System. The official website of BMT Scientific Marine Services (USA). Available at: http://www.scimar.com/ (Last accessed 22.08.2015).
  16. Ştefănescu, D. M. (2011). Handbook of Force Transducers. Springer Berlin Heidelberg, 612. doi: 10.1007/978-3-642-18296-9
  17. Krohn, D. A., MacDougall, W., Mendez, A. (2014). Fiber Optic Sensors: Fundamentals and Applications. Society of Photo-Optical Instrumentation Engineers, 317. doi: 10.1117/3.1002910
  18. Miroshnikov, V. V., Zavalniuk, O. P., Nesterenko, V. B. (2015). Control of the general hull’s strength. Kherson: Grin’ D. S., 108.
  19. Papanikolaou, A. (2014). Ship Design. Methodologies of Preliminary Design. Springer Netherlands, 628. doi: 10.1007/978-94-017-8751-2
  20. Eyres, D. J., M. Sc., F.R.I.N.A. (2007). Ship Construction. Decks, hatches, and superstructures. Springer, 209–225. doi: 10.1016/B978-075068070-7/50021-9
  21. Nesterenko, V. B., Uchanin V. M., Zavalniuk, O. P., Bezlyud'ko, G. Ya. (2013). A method of monitoring the technical condition of bearing elements of ship structures. Kyiv: Official Bulletin «Inventions. Utility Models», 2, 4.
  22. Zavalniuk, O. P., Uchanin V. M. (2014). A method of monitoring the technical condition of bearing elements of the ship construction. Kyiv: Official Bulletin «Inventions. Utility Models», 14, 4.
  23. Magnetic structurescopes (coercimeters) MC-04H-2. The official website of the Special Scientific Engineering company. Available at: http://www.snr-ndt.com/ (Last accessed 16.09.2015).
  24. Eyres, D. J., M. Sc., F.R.I.N.A. (2007). Ship Construction. Steels. Springer, 42–49 doi: 10.1016/B978-075068070-7/50006-2

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-10-20

Як цитувати

Завальнюк, О. П. (2015). Автоматичний моніторинг технічного стану корпусу судна в процесі його експлуатації. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(7(77), 36–39. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2015.50613

Номер

Розділ

Прикладна механіка