Розробка моделей формалізованого опису модульних e-learning для задач забезпечення ергономічної якості людино-машинної взаємодії
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.97718Ключові слова:
e-learning, ергономіка, "людина-техніка-середовище", системний аналіз, електронний навчальний модульАнотація
Проаналізовано проблеми сучасних e-learning та обґрунтовано необхідність впровадження систем ергономічного якості. Обґрунтовано необхідність системного ергономічного аналізу для інформаційного забезпечення e-learning. Розроблено компонентні і морфологічні моделі e-learning як складної системи "людина-техніка-середовище". Результати дозволяють формувати інформаційне забезпечення адаптивних e-learning і сприяють пошуку ергономічних резервів діалогової взаємодії "людина-комп'ютер"
Посилання
- Blaschke, L. M. (2012). Heutagogy and lifelong learning: A review of heutagogical practice and self-determined learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13 (1), 56. doi: 10.19173/irrodl.v13i1.1076
- Allen, I. E., Seaman, J. (2015). Grade level: Tracking online education in the United States. Babson Survey Research Group and Quahog Research Group, 66. Available at: http://www.onlinelearningsurvey.com/reports/gradelevel.pdf
- Joshua, D. (2016). E-Learning platform system for the department of library and information science, Modibbo Adama University of Technology, Yola: A Developmental plan. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 7 (1), 51–69.
- Cochrane, T., Narayan, V., Oldfield, J. (2013). iPadagogy: appropriating the iPad within pedagogical contexts. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 7 (1), 48. doi: 10.1504/ijmlo.2013.051573
- Pereira, O. R. E., Rodrigues, J. J. P. C. (2013). Survey and analysis of current mobile learning applications and technologies. ACM Computing Surveys, 46 (2), 1–35. doi: 10.1145/2543581.2543594
- Al-Qahtani, A. A. Y., Higgins, S. E. (2012). Effects of traditional, blended and e-learning on students' achievement in higher education. Journal of Computer Assisted Learning, 29 (3), 220–234. doi: 10.1111/j.1365-2729.2012.00490.x
- Semingson, P., Crosslin, M., Dellinger, J. (2015). Microlearning as a tool to engage students in online and blended learning. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 474–479.
- Jandric, P., Boras, D. (2012). Critical e-learning: Struggle for power and meaning in the network society. The Polytechnic of Zagreb.
- Jandric, P., Boras, D. (Eds.) (2015). Critical Learning in Digital Networks, Research in Networked Learning. Springer International Publishing Switzerland, 241. doi: 10.1007/978-3-319-13752-0
- Cochrane, T. (2012). Secrets of mlearning failures: confronting reality. Research in Learning Technology, 20, 19186. doi: 10.3402/rlt.v20i0.19186
- Etelson, E. (2014). Is modern technology killing us? Truthout. Available at: http://www.truth-out.org/opinion/item/26295-is-modern-technology-killing-us
- Rothmore, P., Aylward, P., Karnon, J. (2015). The implementation of ergonomics advice and the stage of change approach. Applied Ergonomics, 51, 370–376. doi: 10.1016/j.apergo.2015.06.013
- Cacciabue, P. C. (2004). Human error risk management for engineering systems: a methodology for design, safety assessment, accident investigation and training. Reliability Engineering & System Safety, 83 (2), 229–240. doi: 10.1016/j.ress.2003.09.013
- Anohin, A. N. (2014). Otechestvennaya ehrgonomika i ehrgonomicheskoe soobshchestvo: sostoyanie i napravleniya razvitiya. Chelovecheskij faktor: problemy psihologii i ehrgonomiki, 1 (68), 4–15.
- Dul, J., Bruder, R., Buckle, P., Carayon, P., Falzon, P., Marras, W. S. et. al. (2012). A strategy for human factors/ergonomics: developing the discipline and profession. Ergonomics, 55 (4), 377–395. doi: 10.1080/00140139.2012.661087
- Bentley, T. A., Teo, S. T. T., McLeod, L., Tan, F., Bosua, R., Gloet, M. (2016). The role of organisational support in teleworker wellbeing: A socio-technical systems approach. Applied Ergonomics, 52, 207–215. doi: 10.1016/j.apergo.2015.07.019
- De Felice, F., Petrillo, A. (2011). Methodological Approach for Performing Human Reliability and Error Analysis in Railway Transportation System. International Journal of Engineering and Technology, 3 (5), 341–353.
- Anokhin, A., Ivkin, A. (2014). Evaluation of ecological interface design for supporting cognitive activity of nuclear plant operators. Proceedings of the 5th International Conference in Applied Human Factors and Ergonomics 2014 and the Affiliated Conferences, 260–270.
- Haji Hosseini, A. R., Jafari, M. J., Mehrabi, Y., Halwani, G. H., Ahmadi, A. (2012). Factors influencing human errors during work permit issuance by the electric power transmission network operators. Indian Journal of Science and Technology, 5 (8), 3169–3242.
- Wang, Y., Zheng, L., Hu, T., Zheng, Q. (2014). Stress, Burnout, and Job Satisfaction: Case of Police Force in China. Public Personnel Management, 43 (3), 325–339. doi: 10.1177/0091026014535179
- Anokhin, A., Gorodetskiy, I., Lvov, V., Paderno, P. (2014). Education and professional development of ergonomists in Russia. In Proc. of International Conference in Applied Human Factors and Ergonomics 2014 and the Affiliated Conferences, 1017–1024.
- Lavrov, E., Pasko, N., Krivodub, A. (2015). Automated analysis of ergonomic measures in discrete control systems. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (3 (76)), 16–22. doi: 10.15587/1729-4061.2015.48050
- Sriyogi, K. (2014). An Ergonomic Evaluation of Work Place in Steel and Power Industry – A Case Study. SSRN Electronic Journal. doi: 10.2139/ssrn.2431575
- Tortorella, G. L., Vergara, L. G. L., Ferreira, E. P. (2016). Lean manufacturing implementation: an assessment method with regards to socio-technical and ergonomics practices adoption. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 89 (9-12), 3407–3418. doi: 10.1007/s00170-016-9227-7
- Grif, M. G., Sundui, O., Tsoy, E. B. (2014). Methods of desingning and modeling of man–machine systems. In Proc. of International Summer workshop Computer Science 2014, 38–40.
- Lavrov, E., Pasko, N., Krivodub, A., Tolbatov, A. (2016). Mathematical models for the distribution of functions between the operators of the computer-integrated flexible manufacturing systems. 2016 13th International Conference on Modern Problems of Radio Engineering, Telecommunications and Computer Science (TCSET). doi: 10.1109/tcset.2016.7451974
- Lavrov, E., Pasko, N., Krivodub, A., Barchenko, N., Kontsevich, V. (2016). Ergonomics of IT outsourcing. Development of a mathematical model to distribute functions among operators. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (4 (80)), 32–40. doi: 10.15587/1729-4061.2016.66021
- Lyubchak, V., Lavrov, E., Pasko, N. (2011). Ergonomic support of man-machine interaction. Approach to designing of operators’ group activities. International Journal of Bio-Medical Soft Computing and Human Sciences, 17 (2), 53–58.
- Havlikova, M., Jirgl, M., Bradac, Z. (2015). Human Reliability in Man-machine Systems. Procedia Engineering, 100, 1207–1214. doi: 10.1016/j.proeng.2015.01.485
- Moravcikova, J. (2016). The Possibilities of Exploitation of E-Learning in Technology-Oriented Courses. DAAAM Proceedings, 0136–0141. doi: 10.2507/27th.daaam.proceedings.020
- Pechnikov, A. N., Shikov, A. N. (2014). Proektirovanie i primenenie komp'yuternyh tekhnologij ob ucheniya. Sankt-Peterburg: VVM, 393.
- Pechnikov, A. N., Shikov, A. N., Kotova, E. E. (2015). Ehrgonomicheskij podhod k resheniyu problem e-didaktiki. Biotekhnosfera, 1 (37), 52–61.
- Osin, A. V. (2010). Otkrytye obrazovatel'nye modul'nye mul'timedia sistemy. Moscow: Izdatel'skij servis, 328.
- Lavrov, E. A. (2014). Podhod k obespecheniyu ehrgonomicheskogo kachestva informacionnoj sredy vuza. Psihologiya truda, inzhenernaya psihologiya i ehrgonomika 2014. Sankt-Peterburg, 70–76.
- Ha, J. S. (2014). A Human-machine Interface Evaluation Method Based on Balancing Principles. Procedia Engineering, 69, 13–19. doi: 10.1016/j.proeng.2014.02.197
- Burov, O., Tsarik, O. (2014). Combination of Usability Evaluation of E-Learning Tools and Ergonomic Expertise. Proceedings of National Aviation University, 59 (2). doi: 10.18372/2306-1472.59.6877
- Burov, O., Tsarik, O. (2013). Ergonomic evaluation of e-learning systems. Presented at Zastosowania Ergonomii. Poland.
- Lavrov, E., Kupenko, O., Lavryk, T., Barchenko, N. (2013). Organizational Approach to the Ergonomic Examination of E-Learning Modules. Informatics in Education, 12 (1), 107–124.
- Lavrov, E. A., Barchenko, N. L. (2015). Mnogourovnevaya adaptaciya v universitetskih obuchayushchih sredah. Nauchno-obrazovatel'naya informacionnaya sreda XXI veka. Petrozavodsk: Petrozavodskij gosudarstvennyj universitet, 118–122.
- Lavrov, E. A., Barchenko, N. L. (2013). Agent-menedzher v sisteme ehrgonomicheskogo obespecheniya ehlektronnogo obucheniya. Bionika intellekta, 2 (81), 115–120.
- Lavrov, E. A., Klimenko, A. V. (2005). Komp'yuterizaciya upravleniya vuzom. Sumy: Dovkіllya, 302.
- Ashraf, A., El-Bakry, H., Abd El-razek, S. M., El-Mashad, Y. (2015). Handling Big Data in E-Learning. International Journal of Advanced Research in Computer Science & Technology, 3 (1), 47–51.
- Adamenko, A. N., Asherov, A. T., Berdnikov, I. L. et. al.; Gubinskiy, A. I., Evgrafov, V. G. (Eds.) (1993). Informacionno-upravlyayushchie cheloveko-mashinnye sistemy: Issledovanie, proektirovanie, ispytaniya. Moscow: Mashinostroenie, 528.
- Lavrov, E. A., Barchenko, N. L. (2016). Realizaciya tekhnologii programmnogo agenta-menedzhera pri izuchenii discipliny «iskusstvennyj intellekt». Informacionnye tekhnologii v ehkonomike i upravlenii. Mahachkala: DGTU, 111–115.
- Sedov, V. A., Sedova, N. A., Glushkov, S. V. (2016). The fuzzy model of ships collision risk rating in a heavy traffic zone. In Proc. of the 22nd International Conference on Vibroengineering, 453–458.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Evgeniy Lavrov, Natalia Barchenko, Nadiia Pasko, Igor Borozenec
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.