Розробка моделей формалізованого опису модульних e-learning для задач забезпечення ергономічної якості людино-машинної взаємодії

Автор(и)

  • Evgeniy Lavrov Сумський державний університет вул. Римського-Корсакова, 2, м. Суми, Україна, 40007, Україна https://orcid.org/0000-0001-9117-5727
  • Natalia Barchenko Сумський національний аграрний університет вул. Герасима Кондратьєва, 160, м. Суми, Україна, 40021, Україна https://orcid.org/0000-0002-5439-8750
  • Nadiia Pasko Сумський національний аграрний університет вул. Герасима Кондратьєва, 160, м. Суми, Україна, 40021, Україна https://orcid.org/0000-0002-9943-3775
  • Igor Borozenec Харківський національний університет Повітряних Сил вул. Сумська, 77/79, м. Харків, Україна, 61023, Україна https://orcid.org/0000-0003-1162-9966

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.97718

Ключові слова:

e-learning, ергономіка, "людина-техніка-середовище", системний аналіз, електронний навчальний модуль

Анотація

Проаналізовано проблеми сучасних e-learning та обґрунтовано необхідність впровадження систем ергономічного якості. Обґрунтовано необхідність системного ергономічного аналізу для інформаційного забезпечення e-learning. Розроблено компонентні і морфологічні моделі e-learning як складної системи "людина-техніка-середовище". Результати дозволяють формувати інформаційне забезпечення адаптивних e-learning і сприяють пошуку ергономічних резервів діалогової взаємодії "людина-комп'ютер"

Біографії авторів

Evgeniy Lavrov, Сумський державний університет вул. Римського-Корсакова, 2, м. Суми, Україна, 40007

Доктор технічних наук, професор

Кафедра комп'ютерних наук

Natalia Barchenko, Сумський національний аграрний університет вул. Герасима Кондратьєва, 160, м. Суми, Україна, 40021

Старший викладач

Кафедра кібернетики та інформатики

Nadiia Pasko, Сумський національний аграрний університет вул. Герасима Кондратьєва, 160, м. Суми, Україна, 40021

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра кібернетики та інформатики

Igor Borozenec, Харківський національний університет Повітряних Сил вул. Сумська, 77/79, м. Харків, Україна, 61023

Кандидат технічних наук

Кафедра математичного та програмного забезпечення АСУ

Посилання

  1. Blaschke, L. M. (2012). Heutagogy and lifelong learning: A review of heutagogical practice and self-determined learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13 (1), 56. doi: 10.19173/irrodl.v13i1.1076
  2. Allen, I. E., Seaman, J. (2015). Grade level: Tracking online education in the United States. Babson Survey Research Group and Quahog Research Group, 66. Available at: http://www.onlinelearningsurvey.com/reports/gradelevel.pdf
  3. Joshua, D. (2016). E-Learning platform system for the department of library and information science, Modibbo Adama University of Technology, Yola: A Developmental plan. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 7 (1), 51–69.
  4. Cochrane, T., Narayan, V., Oldfield, J. (2013). iPadagogy: appropriating the iPad within pedagogical contexts. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 7 (1), 48. doi: 10.1504/ijmlo.2013.051573
  5. Pereira, O. R. E., Rodrigues, J. J. P. C. (2013). Survey and analysis of current mobile learning applications and technologies. ACM Computing Surveys, 46 (2), 1–35. doi: 10.1145/2543581.2543594
  6. Al-Qahtani, A. A. Y., Higgins, S. E. (2012). Effects of traditional, blended and e-learning on students' achievement in higher education. Journal of Computer Assisted Learning, 29 (3), 220–234. doi: 10.1111/j.1365-2729.2012.00490.x
  7. Semingson, P., Crosslin, M., Dellinger, J. (2015). Microlearning as a tool to engage students in online and blended learning. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 474–479.
  8. Jandric, P., Boras, D. (2012). Critical e-learning: Struggle for power and meaning in the network society. The Polytechnic of Zagreb.
  9. Jandric, P., Boras, D. (Eds.) (2015). Critical Learning in Digital Networks, Research in Networked Learning. Springer International Publishing Switzerland, 241. doi: 10.1007/978-3-319-13752-0
  10. Cochrane, T. (2012). Secrets of mlearning failures: confronting reality. Research in Learning Technology, 20, 19186. doi: 10.3402/rlt.v20i0.19186
  11. Etelson, E. (2014). Is modern technology killing us? Truthout. Available at: http://www.truth-out.org/opinion/item/26295-is-modern-technology-killing-us
  12. Rothmore, P., Aylward, P., Karnon, J. (2015). The implementation of ergonomics advice and the stage of change approach. Applied Ergonomics, 51, 370–376. doi: 10.1016/j.apergo.2015.06.013
  13. Cacciabue, P. C. (2004). Human error risk management for engineering systems: a methodology for design, safety assessment, accident investigation and training. Reliability Engineering & System Safety, 83 (2), 229–240. doi: 10.1016/j.ress.2003.09.013
  14. Anohin, A. N. (2014). Otechestvennaya ehrgonomika i ehrgonomicheskoe soobshchestvo: sostoyanie i napravleniya razvitiya. Chelovecheskij faktor: problemy psihologii i ehrgonomiki, 1 (68), 4–15.
  15. Dul, J., Bruder, R., Buckle, P., Carayon, P., Falzon, P., Marras, W. S. et. al. (2012). A strategy for human factors/ergonomics: developing the discipline and profession. Ergonomics, 55 (4), 377–395. doi: 10.1080/00140139.2012.661087
  16. Bentley, T. A., Teo, S. T. T., McLeod, L., Tan, F., Bosua, R., Gloet, M. (2016). The role of organisational support in teleworker wellbeing: A socio-technical systems approach. Applied Ergonomics, 52, 207–215. doi: 10.1016/j.apergo.2015.07.019
  17. De Felice, F., Petrillo, A. (2011). Methodological Approach for Performing Human Reliability and Error Analysis in Railway Transportation System. International Journal of Engineering and Technology, 3 (5), 341–353.
  18. Anokhin, A., Ivkin, A. (2014). Evaluation of ecological interface design for supporting cognitive activity of nuclear plant operators. Proceedings of the 5th International Conference in Applied Human Factors and Ergonomics 2014 and the Affiliated Conferences, 260–270.
  19. Haji Hosseini, A. R., Jafari, M. J., Mehrabi, Y., Halwani, G. H., Ahmadi, A. (2012). Factors influencing human errors during work permit issuance by the electric power transmission network operators. Indian Journal of Science and Technology, 5 (8), 3169–3242.
  20. Wang, Y., Zheng, L., Hu, T., Zheng, Q. (2014). Stress, Burnout, and Job Satisfaction: Case of Police Force in China. Public Personnel Management, 43 (3), 325–339. doi: 10.1177/0091026014535179
  21. Anokhin, A., Gorodetskiy, I., Lvov, V., Paderno, P. (2014). Education and professional development of ergonomists in Russia. In Proc. of International Conference in Applied Human Factors and Ergonomics 2014 and the Affiliated Conferences, 1017–1024.
  22. Lavrov, E., Pasko, N., Krivodub, A. (2015). Automated analysis of ergonomic measures in discrete control systems. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (3 (76)), 16–22. doi: 10.15587/1729-4061.2015.48050
  23. Sriyogi, K. (2014). An Ergonomic Evaluation of Work Place in Steel and Power Industry – A Case Study. SSRN Electronic Journal. doi: 10.2139/ssrn.2431575
  24. Tortorella, G. L., Vergara, L. G. L., Ferreira, E. P. (2016). Lean manufacturing implementation: an assessment method with regards to socio-technical and ergonomics practices adoption. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 89 (9-12), 3407–3418. doi: 10.1007/s00170-016-9227-7
  25. Grif, M. G., Sundui, O., Tsoy, E. B. (2014). Methods of desingning and modeling of man–machine systems. In Proc. of International Summer workshop Computer Science 2014, 38–40.
  26. Lavrov, E., Pasko, N., Krivodub, A., Tolbatov, A. (2016). Mathematical models for the distribution of functions between the operators of the computer-integrated flexible manufacturing systems. 2016 13th International Conference on Modern Problems of Radio Engineering, Telecommunications and Computer Science (TCSET). doi: 10.1109/tcset.2016.7451974
  27. Lavrov, E., Pasko, N., Krivodub, A., Barchenko, N., Kontsevich, V. (2016). Ergonomics of IT outsourcing. Development of a mathematical model to distribute functions among operators. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (4 (80)), 32–40. doi: 10.15587/1729-4061.2016.66021
  28. Lyubchak, V., Lavrov, E., Pasko, N. (2011). Ergonomic support of man-machine interaction. Approach to designing of operators’ group activities. International Journal of Bio-Medical Soft Computing and Human Sciences, 17 (2), 53–58.
  29. Havlikova, M., Jirgl, M., Bradac, Z. (2015). Human Reliability in Man-machine Systems. Procedia Engineering, 100, 1207–1214. doi: 10.1016/j.proeng.2015.01.485
  30. Moravcikova, J. (2016). The Possibilities of Exploitation of E-Learning in Technology-Oriented Courses. DAAAM Proceedings, 0136–0141. doi: 10.2507/27th.daaam.proceedings.020
  31. Pechnikov, A. N., Shikov, A. N. (2014). Proektirovanie i primenenie komp'yuternyh tekhnologij ob ucheniya. Sankt-Peterburg: VVM, 393.
  32. Pechnikov, A. N., Shikov, A. N., Kotova, E. E. (2015). Ehrgonomicheskij podhod k resheniyu problem e-didaktiki. Biotekhnosfera, 1 (37), 52–61.
  33. Osin, A. V. (2010). Otkrytye obrazovatel'nye modul'nye mul'timedia sistemy. Moscow: Izdatel'skij servis, 328.
  34. Lavrov, E. A. (2014). Podhod k obespecheniyu ehrgonomicheskogo kachestva informacionnoj sredy vuza. Psihologiya truda, inzhenernaya psihologiya i ehrgonomika 2014. Sankt-Peterburg, 70–76.
  35. Ha, J. S. (2014). A Human-machine Interface Evaluation Method Based on Balancing Principles. Procedia Engineering, 69, 13–19. doi: 10.1016/j.proeng.2014.02.197
  36. Burov, O., Tsarik, O. (2014). Combination of Usability Evaluation of E-Learning Tools and Ergonomic Expertise. Proceedings of National Aviation University, 59 (2). doi: 10.18372/2306-1472.59.6877
  37. Burov, O., Tsarik, O. (2013). Ergonomic evaluation of e-learning systems. Presented at Zastosowania Ergonomii. Poland.
  38. Lavrov, E., Kupenko, O., Lavryk, T., Barchenko, N. (2013). Organizational Approach to the Ergonomic Examination of E-Learning Modules. Informatics in Education, 12 (1), 107–124.
  39. Lavrov, E. A., Barchenko, N. L. (2015). Mnogourovnevaya adaptaciya v universitetskih obuchayushchih sredah. Nauchno-obrazovatel'naya informacionnaya sreda XXI veka. Petrozavodsk: Petrozavodskij gosudarstvennyj universitet, 118–122.
  40. Lavrov, E. A., Barchenko, N. L. (2013). Agent-menedzher v sisteme ehrgonomicheskogo obespecheniya ehlektronnogo obucheniya. Bionika intellekta, 2 (81), 115–120.
  41. Lavrov, E. A., Klimenko, A. V. (2005). Komp'yuterizaciya upravleniya vuzom. Sumy: Dovkіllya, 302.
  42. Ashraf, A., El-Bakry, H., Abd El-razek, S. M., El-Mashad, Y. (2015). Handling Big Data in E-Learning. International Journal of Advanced Research in Computer Science & Technology, 3 (1), 47–51.
  43. Adamenko, A. N., Asherov, A. T., Berdnikov, I. L. et. al.; Gubinskiy, A. I., Evgrafov, V. G. (Eds.) (1993). Informacionno-upravlyayushchie cheloveko-mashinnye sistemy: Issledovanie, proektirovanie, ispytaniya. Moscow: Mashinostroenie, 528.
  44. Lavrov, E. A., Barchenko, N. L. (2016). Realizaciya tekhnologii programmnogo agenta-menedzhera pri izuchenii discipliny «iskusstvennyj intellekt». Informacionnye tekhnologii v ehkonomike i upravlenii. Mahachkala: DGTU, 111–115.
  45. Sedov, V. A., Sedova, N. A., Glushkov, S. V. (2016). The fuzzy model of ships collision risk rating in a heavy traffic zone. In Proc. of the 22nd International Conference on Vibroengineering, 453–458.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-04-26

Як цитувати

Lavrov, E., Barchenko, N., Pasko, N., & Borozenec, I. (2017). Розробка моделей формалізованого опису модульних e-learning для задач забезпечення ергономічної якості людино-машинної взаємодії. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(2 (86), 4–13. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.97718