GAME TECHNOLOGIES: THE ESSENCE, POSSIBILITIES OF WORKING WITH THE SERVICEMEN THE COMBATANTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.1

Keywords:

game, game technology, servicemen the combatants

Abstract

The article analyzes the general approaches to the problem of the use of gaming technologies in working with the servicemen the combatants. There are presented in the research various scientific approaches to the essence of the concept of “game”. It is a special pedagogical creation; a manifestation of individual and collective game activity; an expression of a person’s attitude to an event, processes, phenomena; a mean of obtaining social experience. It is characterized gaming technologies as a group of methods and techniques for organizing a rehabilitation process in the form of various games. The advantages of gaming technology during the rehabilitation of a serviceman are the ability to obtain knowledge and form appropriate skills; to make a decision; to evaluate own actions and actions of partners; to develop a strategy and tactics of their own actions. It is established that in conducting any kind of games with the combatants it is necessary to observe the technology. The technology involves three stages. The first stage focuses on the preparation for the conduct of a training session in a gaming form. It contains the content, game script, gameplay stages, clear step-by-step instruction for combatants. At the second stage, the game is being conducted directly. It is aimed at revealing the internal (psychological), external (physical) and social activity of the servicemen. The third stage is intended to summarize the results of the game, formulate the conclusions, and identify the positive aspects of the game’s effectiveness to their personal growth by the soldiers. The attention is focused on the principles of the game. They are binding and interrelated – simulating the simulation of specific conditions; problem content of the business game; joint activity of participants in conditions of role interaction; dialogic communication and interaction of the game partners; two-plan game activity

Author Biography

Yuriy Bryndikov, Khmelnytskyi national university Khmelnytskyi

PhD in psychological sciences, Associate professor, Department of social work and social pedagogy

References

Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. К., Либідь, 376. Аванесов, В. С. (1986). Основы педагогики и психологии высшей школы : учеб. пособ. М., Изд-во Моск. ун-та, 304.

Бурлак, А. М. (2003). Игровые технологии как средство социально-культурной реабилитации военнослужащих : дис… канд. пед. наук : 13.00.05. М., РГБ, 204.

Бусел, В. Т. (2007). Великий тлумачний словник сучасної української мови. К., Ірпінь, Перун, 1736.

Головин, С. Ю. (1998). Словарь практического психолога. М., АСТ, Харвест, 800.

Довбня, С. О. (2011) Гра як історико-педагогічний феномен. Педагогічна освіта теорія і практика. (9), 245–249.

Кокун, О. М., Агаєв, Н. А., Пішко, І. О., Лозінська, Н. С., Остапчук, В. В. (2017). Психологічна робота з військовослужбовцями – учасниками АТО на етапі відновлення: методичний посібник. К., НДЦ ГП, 282.

Кононенко, Б. И. (2003). Большой толковый словарь по культурологии. М., Вече, АСТ, 511.

Кремень, В. Г. (2008). Енциклопедія освіти. К., Юрінком Інтер, 300.

Мельничук, І. М. (2010). Особливості застосування інтерактивних ігор у вищому навчальному закладі. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. (4).

Поляков, С. Ю. (2012). Ігрове навчання як спосіб підвищення і розвитку творчих здібностей курсантів вищих військових навчальних закладів. Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. 3 (9), 189–193.

Рубинштейн, С. Л. (2000). Основы общей психологии. СПб., Питер, 705.

Стёпин В. С. (2001). Новая философская энциклопедия : В 4 тт. М., Мысль, 2659.

Федоренко, О. І. (2014). Використання ділових ігор при вивченні правових дисциплін у процесі підготовки майбутніх правоохоронців до професійної діяльності. Вісник Національного університету оборони України. 4 (41), 129–134.

Швейцер, А. (1993). Упадок и возрождение культуры. М., Прометей, 512.

Щедровицкий, Г. П., Котельников, С. И. (1983). Организационно-деятельностная игра как новая форма организации и метод развития коллективной мыследеятельности. Нововведения в организациях. М., ВНИСИ, 33–53.

References

Avanesov, V. S. (1986). Osnovy pedagogiki i psihologii vysshej shkoly : ucheb. posob. [Fundamentals of pedagogy and psychology of higher education]. Moskva, Mosk. un-t Publ., 304 p. [In Russian].

Burlak, A. M. (2003). Igrovye tekhnologii kak sredstvo social'no-kul'turnoj reabilitacii voennosluzhashchih. Dis. kand. ped. nauk [Game technologies as a means of socio-cultural rehabilitation of servicemen: Cand. ped. sci. diss.]. Moskva, RGB, 204 p. [In Russian].

Busel, V. T. (2007). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language]. Kiev, Irpin, Perun Publ., 1736 p. [In Ukrainian].

Golovin, S. YU. (1998). Slovar' prakticheskogo psihologa [Dictionary of practical psychologist]. Moskva, AST, Harvest Publ., 800 p. [In Russian].

Dovbnia, S. O. (2011) Hra yak istoryko-pedahohichnyi fenomen [Play as a historical and pedagogical phenomenon]. Pedahohichna osvita : teoriia i praktyka [Pedagogical Education: Theory and Practice], no. 9, pp. 245–249 [In Ukrainian].

Kokun, O. M., Ahaiev, N. A., Pishko, I. O., Lozinska, N. S., Ostapchuk, V. V. (2017). Psykholohichna robota z viiskovosluzhbovtsiamy – uchasnykamy ATO na etapi vidnovlennia: metodychnyi posibnyk [Psychological work with troops – ATO participants at the stage of recovery: a methodological manual]. Kiev, NDTs HP Publ., 282 p. [In Ukrainian].

Kononenko, B. I. (2003). Bol'shoj tolkovyj slovar' po kul'turologii [Great Dictionary of Cultural Studies]. Moskva, Veche, AST Publ., 511 p. [In Russian].

Kremen, V. H. (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Kiev, Yurinkom Inter Publ., 300 p. [In Ukrainian].

Melnychuk, I. M. (2010). Osoblyvosti zastosuvannia interaktyvnykh ihor u vyshchomu navchalnomu zakladi [Features of the use of interactive games in higher education]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine], no. 4 [In Ukrainian].

Poliakov, S. Yu. (2012). Ihrove navchannia yak sposib pidvyshchennia i rozvytku tvorchykh zdibnostei kursantiv vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladiv [Game teaching as a way to enhance and develop the creative abilities of cadets of higher military educational institutions]. Nauka i tekhnika Povitrianykh Syl Zbroinykh Syl Ukrainy [Science and Technology of the Air Forces of the Armed Forces of Ukraine], no. 3 (9), pp. 189–193 [In Ukrainian].

Rubinshtejn, S. L. (2000). Osnovy obshchej psihologii [Fundamentals of general psychology]. Piter, SPb Publ., 705 p. [In Russian].

Styopin V. S. (2001). Novaya filosofskaya ehnciklopediya : V 4 tt. [New Philosophical Encyclopedia]. Moskva, Mysl' Publ., 2659 p. [In Russian].

Fedorenko, O. I. (2014). Vykorystannia dilovykh ihor pry vyvchenni pravovykh dystsyplin u protsesi pidhotovky maibutnikh pravookhorontsiv do profesiinoi diialnosti [Use of business games in the study of legal disciplines in the process of preparing future law enforcement officers for professional activities.]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], no. 4 (41), pp. 129–134 [In Ukrainian].

SHvejcer, A. (1993). Upadok i vozrozhdenie kul'tury [Decline and revival of culture]. Moskva, Prometej Publ., 512 p. [In Russian].

SHCHedrovickij, G. P., Kotel'nikov, S. I. (1983). Organizacionno-deyatel'nostnaya igra kak novaya forma organizacii i metod razvitiya kollektivnoj mysledeyatel'nosti [Organizational-activity game as a new form of organization and method of development of collective thought activity]. Novovvedeniya v organizaciyah [Innovations in organizations]. Moskva, VNISI Publ., pp. 33–53 [In Russian].

Published

2018-03-31

How to Cite

Bryndikov, Y. (2018). GAME TECHNOLOGIES: THE ESSENCE, POSSIBILITIES OF WORKING WITH THE SERVICEMEN THE COMBATANTS. Social Work and Education, 5(1), 8–17. https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.1.1

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION