ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.24.1.4Ключові слова:
гендерна компетентність, фахівець із соціальної роботи, професійна діяльність, гендерна рівність, заклад вищої освітиАнотація
У статті актуалізовано необхідність формування гендерної компетентності в майбутніх фахівців із соціальної роботи процесі професійної підготовки. Визначено можливості імплементації Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року. У контексті здійснюваного дослідження проаналізовано наявність гендерних студій у закладах вищої освіти та наявність гендерного компоненту в освітніх програмах. Також здійснено аналіз освітньо-професійних та освітньо-наукових програм зі спеціальності 231 Соціальна робота щодо наявності освітніх компонентів, сфокумованих на формування у майбутніх фахівців готовності до професійної діяльності із дотриманням основних аспектів гендерної рівності. З'ясовано, що гендерний контекст прослідковується у всіх проаналізованих освітніх програмах. Наявні окремі навчальні дисципліни у закладах освіти, які включають аспекти протидії дискримінації та насильству над жінками, однак вони потребують оновлення та адаптації до сучасних викликів. Більшість освітніх програм з соціальної роботи враховують вимоги державних стандартів та у процесі формування професійних компетентностей фокусуються на дотриманні прав людини та протидії дискримінації. Висвітлено досвід роботи Гендерного центру, який створено в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини. Спрезентовано історію створення, завдання та напрями роботи центру щодо формування гендерної компетентності в майбутніх фахівців із соціальної роботи. Обґрунтовано необхідність формування гендерної компетентності у майбутніх фахівців із соціальної сфери через запровадження наскрізного гендерного підходу до освітнього процесу, важливе місце в якому належить участь у неформальній освіті та спеціалізованим навчальним дисциплінам, які розкривають прикладні аспекти гендерної рівності.Посилання
Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 05.01.2024).
Кравець, В., Кікінежді, О., Василькевич, Я. Формування гендерно справедливого середовища у закладах освіти України: eвроінтеграційний контекст. Науковий iнформацiйний журнал проблеми вищої освiти «Новий колегіум». №1-2 2023 (110). С. 15-24.
Жінки. Мир. Безпека: Інформаційно-навчальний посібник з ґендерних аспектів конфліктів для фахівців соціальної сфери. За заг.ред. Ковальчук Л.Г., Левченко К.Б., Київ, 2017. 172 с. URL: https://www.osce.org/files/f/documents/3/3/386408.pdf (дата звернення: 05.06.2023)
Магістратура. ОП «Гендерні студії». Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2023. URL: https://sociology.knu.ua/uk/magistratura-op-genderni-studiyi (дата звернення: 10.01.2024).
Освітні програми Волинського національного університету імені Лесі Українки. URL: https://vnu.edu.ua/uk/hromadske-obhovorennya (дата звернення: 25.12.2023).
Освітні програми Житомирського державного університету імені Івана Франка. URL: https://eportfolio.zu.edu.ua/op/department/0/ (дата звернення: 25.12.2023).
Освітні програми Запорізького національного університету. URL: https://www.znu.edu.ua/ukr/pk/4362/bakalavr (дата звернення: 25.12.2023).
Освітні програми Київського національного університету імені Тараса Шевченка. URL: https://psy.knu.ua/study/e-programs (дата звернення: 10.01.2024).
Освітні програми Національного університету «Львівська політехніка». URL: https://lpnu.ua/osvita/pro-osvitni-programy (дата звернення: 10.01.2024).
Освітні програми Національного університету «Одеська політехніка». URL: https://op.edu.ua/education/programs/bac-231-0 (дата звернення: 25.12.2023).
Освітні програми Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка. URL:https://tnpu.edu.ua/fakultet-pedagog-ki-psikholog-.php (дата звернення: 10.01.2024).
Освітні програми Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. URL:https://fspo.udpu.edu.ua/kafedra-sotsial-noi-pedahohiky-sotsia/ (дата звернення: 10.01.2024).
Освітні програми Харківського національного педагогічного університету імені Г. Сковороди. URL: https://www.education.ua/universities/418/ (дата звернення: 25.12.2023).
Освітні програми Хмельницького національного університету. URL: https://khmnu.edu.ua/op/ (дата звернення: 10.01.2024).
Освітні програми Чернівецький національний університет імені Ю. Федьковича. URL: https://www.chnu.edu.ua/navchannia/posluhy-dlia-zdobuttia-osvity/osvitni-prohramy/ (дата звернення: 10.01.2024).
Програми гендерних студій в українських університетах. За ред. О.Л. Зінюк. ДВНЗ «Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника». ІваноФранківськ : ДВНЗ «Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника», 2019. 788 с.
Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (дата звернення: 05.01.2024)
Семигіна, Т.В., Романова, Н.Ф., Левченко, В.М. (2008). Вивчення вітчизняної практики надання послуг потерпілим від насильства у сім’ї. Соціальна робота в Україні: теорія та практика. № 4. С. 70-84.
Семигіна, Т. Глобальні стандарти підготовки соціальних працівників як ідеалістичне бачення розвитку освіти із соціальної роботи URL: https://www.researchgate.net/publication/348826393_GLOBALNI_STANDARTI_PIDGOTOVKI_SOCIALNIH_PRACIVNIKIV_AK_IDEALISTICNE_BACENNA_ROZVITKU_OSVITI_IZ_SOCIALNOI_ROBOTI (дата звернення: 05.01.2024).
Ярошенко, А., Семигіна, Т. (2022). Ґендерна компетентність у соціальній роботі: Як інвестувати феміністичні погляди у ґендерно трансформаційну практику [Монографія]. Даллас: Primedia e-Launch LLC. 215 с.
Dvoriak, S., Karagodina, O., Semigina, T. (2020). Gender competences of social work students: do we need a transformative approach? Social Work and Education. Vol. 7 (3). P. 279-288.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).