Sexual education as a component of an individual's socio-psychological well-being
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.8Keywords:
sexuality, sexual education, social well-being, psychological well-being, optimistic worldview, life satisfaction, moral and ethical normsAbstract
This article explores the relationship between sexual education and an individual’s socio-psychological well-being. A review of existing research reveals a broad scientific consensus on the importance and necessity of purposefully organized sexual education. However, most studies focus on teenage audience due to their age-specific sensitivity to information about sexual relations, while insufficient attention is paid to the sexual awareness of adults. Scholars emphasize that adults often lack the necessary knowledge, which complicates open, meaningful communication about sexuality within the family context. Furthermore, the impact of sexual education on the formation of socio-psychological well-being remains under-researched.
The article identifies key components of sexual education that influence socio-psychological well-being. These include the development of an optimistic personal outlook through learned optimism; the creation of a socially supportive environment (social well-being); the enhancement of resilience to negative social influences (psychological well-being); attention to one’s material conditions (material well-being); the pursuit of overall life satisfaction, including contentment with social status and society; adherence to moral and ethical behavioral norms, which supports personal freedom in a philosophical sense; and acquiring specialized knowledge regarding sexual life. The article also presents the results of a study conducted among university students aimed at assessing their awareness of the influence of sexual education on socio-psychological well-being.
References
Асєєва, Ю., & Захарченко, Н. (2024). Вплив чинників на психосексуальне виховання та формування культури молоді. Ментальне здоров’я, (3), 3–9. Одеський національний економічний університет. Видавничий дім «Гельветика». [Aseeva, Yu., & Zakharchenko, N. (2024). The influence of factors on psychosexual education and the formation of youth culture. Mental Health, (3), 3–9. Odessa National Economic University. Helvetica Publishing House]. [in Ukrainian].
Варій, М. Й. (2007). Загальна психологія. Київ: Центр учбової літератури. Вовканич, М. (2013). Проблеми розвитку сексуальної самосвідомості підлітків у сучасному суспільстві. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, (27), 25–27. [Varii, M. Y. (2007). General Psychology. Kyiv: Center for Educational Literature. Vovkanych, M. (2013). Problems of the Development of Adolescent Sexual Self-Consciousness in Modern Society. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social Work, (27), 25–27]. [in Ukrainian].
Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь. [Goncharenko, S. (1997). Ukrainian Pedagogical Dictionary. Kyiv: Lybid]. [in Ukrainian].
Журавель, Т., Капшур, Ю., Кочемировська, О., & Удовенко, Ю. (2011). Сексуальність у житті особистості. У І. Д. Звєрєва (Ред.), Підвищення виховного потенціалу прийомних батьків та батьків-вихователів: навчально-методичний посібник
(с. 195–225). Київ. [Zhuravel, T., Kapshur, Y., Kochemirovska, O., & Udovenko, Y. (2011). Sexuality in the life of an individual. In I. D. Zvereva (Ed.), Increasing the educational potential of foster parents and foster parents: a teaching and methodological manual (pp. 195–225). Kyiv]. [in Ukrainian].
Кислова, О. М., & Ніколаєвська, А. М. (2023). Підліткова сексуальність та проблеми сексуальної освіти в Україні. Український соціум, (2[85]), 190–206. [Kyslova, O. M., & Nikolaevska, A. M. (2023). Adolescent sexuality and problems of sexual education in Ukraine. Ukrainian Society, (2[85]), 190–206]. [in Ukrainian].
Кравченко, Л. А., & Кобзєва, І. М. (2018). Сексуальна просвіта як складова виховного процесу підлітків. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Педагогічні науки, 2(16), 66–71. [Kravchenko, L. A., & Kobzeva, I. M. (2018). Sexual education as a component of the educational process of adolescents. Bulletin of the Alfred Nobel University. Pedagogical Sciences, 2(16), 66–71]. [in Ukrainian].
Максименко, С. Д. (2000). Загальна психологія. Київ: Релф-бук. [Maksymenko, S. D. (2000). General Psychology. Kyiv: Relf-book]. [in Ukrainian].
Паничок, Т. Я. (2010). Статеве виховання учнівської молоді у Німеччині (Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук, Тернопіль). Спеціальність 13.00.07 – теорія і методика виховання. [Panychok, T. Ya. (2010). Sexual education of schoolchildren in Germany (Dissertation for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences, Ternopil). Specialty 13.00.07 – theory and methods of education]. [in Ukrainian].
Чубук, Р. (2020). Підготовка соціальних працівників до формування сексуальної культури молоді як засобу профілактики статевої деморалізації. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки, (2), 85–92. [Chubuk, R. (2020). Training social workers to form a sexual culture of youth as a means of preventing sexual demoralization. Bulletin of the Bohdan Khmelnytskyi National University of Cherkasy. Series: Pedagogical Sciences, (2), 85–92]. [in Ukrainian].
Швед, О. (2024). Сексуальне виховання дітей та підлітків. Коли починати? Соціальна педагогіка: теорія та практика, (4), 43–51. ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». [Shved, O. (2024). Sexual education of children and adolescents. When to start? Social pedagogy: theory and practice, (4), 43–51. Publishing house “Luhansk Taras Shevchenko National University”]. [in Ukrainian].
Foucault, M. (1978). The History of Sexuality. Volume 1: An Introduction (trans. R. Hurley). New York: Pantheon Books.
Freud, S. (1905). Drei Abhandlungen zur Sexualtheorie. Leipzig & Wien: Franz Deuticke.
Keyes C. L. M. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior (Vol. 43, p. 207–222).
Lewinsohn P. M., Redner J. E. & Seeley J. R. (1991). The Relationship between Life Satisfaction and Psychological Variables: New Perspectives, 141–172. Oxford: Pergamon Press.
Seligman, M. E. P. (2011). Learned optimism: How to change your mind and your life. Knopf Doubleday Publishing Group.
Fredrickson B. L. (2004). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist (Vol. 56, pp. 218–226.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nataliia Saiko, Olha Batsman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Social Work and Education is an open access journal. Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Creative Commons «Attribution» 4.0