Сексуальне виховання як складова соціально-психологічного благополуччя особистості
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.8Ключові слова:
сексуальність, сексуальне виховання, соціальне благополуччя, психологічне благополуччя, оптимістичний світогляд, задоволеність життям, морально-етичні нормиАнотація
У статті проаналізовано взаємовплив сексуального виховання та соціально-психологічного благополуччя особистості. На основі аналізу наукових досліджень з проблеми організації сексуального виховання зроблено висновок про єдність позицій науковців щодо важливості і необхідності цілеспрямованої організації сексуального виховання особистості. Водночас більшість робіт присвячено підлітковій аудиторії, оскільки, у зв’язку з віковими особливостями, вона вважається сенситивною для сприйняття інформації про сексуальні стосунки, залишаючи поза увагою проблему недостатньої сексуальної підготовки дорослих. Як зазначають дослідники, дорослі часто не володіють належними знаннями, що ускладнює якісну комунікацію на цю тему в родині. Крім того, було встановлено недостатню розробленість у наукових дослідженнях проблеми впливу сексуального виховання на формування соціально-психологічного благополуччя особистості.
Обґрунтовано основні складові сексуального виховання, що мають безпосередній вплив на соціально-психологічне благополуччя особистості. А саме: формування оптимістичної позиції особистості методом керованого оптимізму; створення особистістю комфортного для себе соціального середовища, тобто соціального благополуччя; формування психологічної стійкості щодо негативних впливів соціуму (психологічне благополуччя); піклування про матеріальні умови, в яких функціонує особистість (матеріальне благополуччя); фокусування особистості на загальній задоволеності життям, що включає задоволеність соціальним статусом та суспільством; усвідомлене дотримання морально-етичних суспільних норм поведінки, що забезпечить свободу особистості у філософському розумінні цього поняття; засвоєння спеціальних знань про сексуальне життя. Проаналізовано результати дослідження, мета якого визначення рівня обізнаності студентської молоді щодо впливу сексуального виховання на соціально-психологічне благополуччя особистості.
Посилання
Асєєва, Ю., & Захарченко, Н. (2024). Вплив чинників на психосексуальне виховання та формування культури молоді. Ментальне здоров’я, (3), 3–9. Одеський національний економічний університет. Видавничий дім «Гельветика». [Aseeva, Yu., & Zakharchenko, N. (2024). The influence of factors on psychosexual education and the formation of youth culture. Mental Health, (3), 3–9. Odessa National Economic University. Helvetica Publishing House]. [in Ukrainian].
Варій, М. Й. (2007). Загальна психологія. Київ: Центр учбової літератури. Вовканич, М. (2013). Проблеми розвитку сексуальної самосвідомості підлітків у сучасному суспільстві. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, (27), 25–27. [Varii, M. Y. (2007). General Psychology. Kyiv: Center for Educational Literature. Vovkanych, M. (2013). Problems of the Development of Adolescent Sexual Self-Consciousness in Modern Society. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social Work, (27), 25–27]. [in Ukrainian].
Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь. [Goncharenko, S. (1997). Ukrainian Pedagogical Dictionary. Kyiv: Lybid]. [in Ukrainian].
Журавель, Т., Капшур, Ю., Кочемировська, О., & Удовенко, Ю. (2011). Сексуальність у житті особистості. У І. Д. Звєрєва (Ред.), Підвищення виховного потенціалу прийомних батьків та батьків-вихователів: навчально-методичний посібник
(с. 195–225). Київ. [Zhuravel, T., Kapshur, Y., Kochemirovska, O., & Udovenko, Y. (2011). Sexuality in the life of an individual. In I. D. Zvereva (Ed.), Increasing the educational potential of foster parents and foster parents: a teaching and methodological manual (pp. 195–225). Kyiv]. [in Ukrainian].
Кислова, О. М., & Ніколаєвська, А. М. (2023). Підліткова сексуальність та проблеми сексуальної освіти в Україні. Український соціум, (2[85]), 190–206. [Kyslova, O. M., & Nikolaevska, A. M. (2023). Adolescent sexuality and problems of sexual education in Ukraine. Ukrainian Society, (2[85]), 190–206]. [in Ukrainian].
Кравченко, Л. А., & Кобзєва, І. М. (2018). Сексуальна просвіта як складова виховного процесу підлітків. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Педагогічні науки, 2(16), 66–71. [Kravchenko, L. A., & Kobzeva, I. M. (2018). Sexual education as a component of the educational process of adolescents. Bulletin of the Alfred Nobel University. Pedagogical Sciences, 2(16), 66–71]. [in Ukrainian].
Максименко, С. Д. (2000). Загальна психологія. Київ: Релф-бук. [Maksymenko, S. D. (2000). General Psychology. Kyiv: Relf-book]. [in Ukrainian].
Паничок, Т. Я. (2010). Статеве виховання учнівської молоді у Німеччині (Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук, Тернопіль). Спеціальність 13.00.07 – теорія і методика виховання. [Panychok, T. Ya. (2010). Sexual education of schoolchildren in Germany (Dissertation for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences, Ternopil). Specialty 13.00.07 – theory and methods of education]. [in Ukrainian].
Чубук, Р. (2020). Підготовка соціальних працівників до формування сексуальної культури молоді як засобу профілактики статевої деморалізації. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки, (2), 85–92. [Chubuk, R. (2020). Training social workers to form a sexual culture of youth as a means of preventing sexual demoralization. Bulletin of the Bohdan Khmelnytskyi National University of Cherkasy. Series: Pedagogical Sciences, (2), 85–92]. [in Ukrainian].
Швед, О. (2024). Сексуальне виховання дітей та підлітків. Коли починати? Соціальна педагогіка: теорія та практика, (4), 43–51. ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». [Shved, O. (2024). Sexual education of children and adolescents. When to start? Social pedagogy: theory and practice, (4), 43–51. Publishing house “Luhansk Taras Shevchenko National University”]. [in Ukrainian].
Foucault, M. (1978). The History of Sexuality. Volume 1: An Introduction (trans. R. Hurley). New York: Pantheon Books.
Freud, S. (1905). Drei Abhandlungen zur Sexualtheorie. Leipzig & Wien: Franz Deuticke.
Keyes C. L. M. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior (Vol. 43, p. 207–222).
Lewinsohn P. M., Redner J. E. & Seeley J. R. (1991). The Relationship between Life Satisfaction and Psychological Variables: New Perspectives, 141–172. Oxford: Pergamon Press.
Seligman, M. E. P. (2011). Learned optimism: How to change your mind and your life. Knopf Doubleday Publishing Group.
Fredrickson B. L. (2004). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist (Vol. 56, pp. 218–226.)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Nataliia Saiko, Olha Batsman

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Creative Commons «Attribution» 4.0