СУСПІЛЬНО ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ (НА ПРИКЛАДІ СТВОРЕННЯ ASSET-КАРТИ)

Автор(и)

  • Юлія Кокоячук ЗВО “Український католицький університет”, м. Львів, вул. Свєнціцького,17., Україна https://orcid.org/0000-0003-1758-6258
  • Ірина Криницька ЗВО “Український католицький університет”, м. Львів, вул. Свєнціцького,17., Україна https://orcid.org/0000-0002-1605-4279

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.4.

Ключові слова:

суспільно орієнтоване навчання;, соціальна робота;, asset-карта;, картування ресурсів;, інтерактивна карта.

Анотація

У статті висвітлено особливості застосування підходу service-learning під час підготовки студентів спеціальності “Соціальна робота”, а саме створення asset-карти для учасників бойових дій. Здійснено аналіз поняття та визначено інтерпретацію терміну “service-learning” як суспільно орієнтованого навчання. У статті вказано зміст підходу суспільно орієнтованого навчання, що полягає в застосуванні таких складових, які поєднують академічні результати навчання та допомогу громаді. Описано модель суспільно орієнтованого навчання, що демонструє взаємозалежність складових академічної підготовки та різних видів залученості студентів (волонтерства, практики, служіння). Охарактеризовано користь суспільно орієнтованого навчання та визначено його переваги, а також окреслено основні принципи застосування підходу, серед яких: застосування професійних і наукових знань, створення умов для залучення усіх студентів до цієї діяльності, залучення громади, дослідження потреб групи/громади/спільноти, здійснення корисної діяльності для конкретної групи/громади, спільноти, тощо. Авторами проаналізовано метод картування ресурсів та визначено поняття asset-карти як ефективного способу візуалізації даних щодо наявних в громаді ресурсів. Новизною статті є опис реалізації проєкту суспільно орієнтованого навчання в рамках курсу “Основи соціально-правового захисту” та навчальної практики студентів спеціальності “Соціальна робота”. Проект спрямований на таку категорію населення як учасники бойових дій. Автори описали етапи, хід реалізації, особливості та проблематику, а також основні результати проєкту. Було визначено цінність проєкту з позиції суспільно орієнтованого навчання, а саме у контексті соціального впливу, освітнього впливу, участі громади.

Біографії авторів

Юлія Кокоячук , ЗВО “Український католицький університет”, м. Львів, вул. Свєнціцького,17.

У статті висвітлено особливості застосування підходу service-learning під час підготовки студентів спеціальності “Соціальна робота”, а саме створення asset-карти для учасників бойових дій. Здійснено аналіз поняття та визначено інтерпретацію терміну “service-learning” як суспільно орієнтованого навчання. У статті вказано зміст підходу суспільно орієнтованого навчання, що полягає в застосуванні таких складових, які поєднують академічні результати навчання та допомогу громаді. Описано модель суспільно орієнтованого навчання, що демонструє взаємозалежність складових академічної підготовки та різних видів залученості студентів (волонтерства, практики, служіння). Охарактеризовано користь суспільно орієнтованого навчання та визначено його переваги, а також окреслено основні принципи застосування підходу, серед яких: застосування професійних і наукових знань, створення умов для залучення усіх студентів до цієї діяльності, залучення громади, дослідження потреб групи/громади/спільноти, здійснення корисної діяльності для конкретної групи/громади, спільноти, тощо. Авторами проаналізовано метод картування ресурсів та визначено поняття asset-карти як ефективного способу візуалізації даних щодо наявних в громаді ресурсів. Новизною статті є опис реалізації проєкту суспільно орієнтованого навчання в рамках курсу “Основи соціально-правового захисту” та навчальної практики студентів спеціальності “Соціальна робота”. Проект спрямований на таку категорію населення як учасники бойових дій. Автори описали етапи, хід реалізації, особливості та проблематику, а також основні результати проєкту. Було визначено цінність проєкту з позиції суспільно орієнтованого навчання, а саме у контексті соціального впливу, освітнього впливу, участі громади.

Ірина Криницька, ЗВО “Український католицький університет”, м. Львів, вул. Свєнціцького,17.

У статті висвітлено особливості застосування підходу service-learning під час підготовки студентів спеціальності “Соціальна робота”, а саме створення asset-карти для учасників бойових дій. Здійснено аналіз поняття та визначено інтерпретацію терміну “service-learning” як суспільно орієнтованого навчання. У статті вказано зміст підходу суспільно орієнтованого навчання, що полягає в застосуванні таких складових, які поєднують академічні результати навчання та допомогу громаді. Описано модель суспільно орієнтованого навчання, що демонструє взаємозалежність складових академічної підготовки та різних видів залученості студентів (волонтерства, практики, служіння). Охарактеризовано користь суспільно орієнтованого навчання та визначено його переваги, а також окреслено основні принципи застосування підходу, серед яких: застосування професійних і наукових знань, створення умов для залучення усіх студентів до цієї діяльності, залучення громади, дослідження потреб групи/громади/спільноти, здійснення корисної діяльності для конкретної групи/громади, спільноти, тощо. Авторами проаналізовано метод картування ресурсів та визначено поняття asset-карти як ефективного способу візуалізації даних щодо наявних в громаді ресурсів. Новизною статті є опис реалізації проєкту суспільно орієнтованого навчання в рамках курсу “Основи соціально-правового захисту” та навчальної практики студентів спеціальності “Соціальна робота”. Проект спрямований на таку категорію населення як учасники бойових дій. Автори описали етапи, хід реалізації, особливості та проблематику, а також основні результати проєкту. Було визначено цінність проєкту з позиції суспільно орієнтованого навчання, а саме у контексті соціального впливу, освітнього впливу, участі громади.

Посилання

Заболотська, О. С. (2008). Компетентнісний підхід як освітня інновація: порівняльний аналіз. Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка. №40. С. 63-68 [Zabolotska, O. S. (2008). Competence of approach as an educational innovation: a comparative analysis. Bulletin of Zhytomyr State University. Ivan Franko. №40. Pp. 63-68. (in Ukrainian)].

Матеюк, О. П. Матеюк, Ю. О., Матеюк, О. А. (2016). Інноваційна освіта як соціально-культурний феномен, ціннісне надбання особистості та основа розвитку соціально-професійної компетентності майбутнього фахівця. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогіка. Вип. 1. Відновлено з:

http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2016_1_5 [Mateyuk, O. P., Mateyuk, Yu. O., Mateyuk, O. A. (2016). Innovative education as a socio-cultural phenomenon, the value of the individual and the basis for the development of socio-professional competence of the future specialist. Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogy. Issue. 1. Recovered from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2016_1_5. (in Ukrainian)].

УКУ – перший університет в Україні, який на інституційному рівні впроваджує освітній підхід Service Learning – «Суспільно-орієнтоване навчання» (2021, Лютий 17) Сайт ЗВО Українського католицького університету. Відновлено з: https://ucu.edu.ua/news/uku-pershyj-universytet-v-ukrayini-yakyj-na-instytutsijnomu-rivni-vprovadzhuye-osvitnij-pidhid-service-learning-suspilno-oriyentovane-navchannya [UCU became the first university in Ukraine that implemented the Service Learning educational approach at the institutional level (2021, February 17). The website of the Ukrainian Catholic University. Restored from: https://ucu.edu.ua/news/uku-pershyj-universytet-v-ukrayini-yakyj-na-instytutsijnomu-rivni-vprovadzhuye-osvitnij-pidhid-service-learning-suspilno-oriyentovane-navchannya/ (in Ukrainian)].

Asset-карта організацій, що надають послуги учасникам бойових дій (2021, Лютий 15). Відновлено з: https://www.google.com/mymaps/viewer?mid=16mKsZPzhS6maoDD_ IZj6tpg2_csUhx_B&hl=uk [Asset-map of organizations that provide services to participants in hostilities (2021, February 15). Restored from: https://www.google.com/mymaps/viewer?mid=16mKsZPzhS6maoDD_IZj6tpg2_csUhx_B&hl=uk (in Ukrainian)].

Community Asset Mapping to Enhance Service Learning in Social Work Education. International Journal of Librarianship, 5(1), рр. 36-52.

Dragan Gill. (2020). Creating an Asset Map for Student and Community Success. Finding Our Strengths Through a Campus Partnership. Retrieved from: https://crln.acrl.org/index.php/crlnews/article/view/24729

Furco, A. (1996). Service-learning: A balanced approach to experiential education. Expanding Boundaries: Serving and Learning, 1. рр.1-6.

Gregorová, A. B., Matulayová, T., Tkadlčíková, L. [et al.] (2020). Service-learning for teachers in higher education institutions. Сoord.: Alžbeta Brozmanová Gregorová. Cluj-Napoca: Argonaut. 83 р.

Hillier, A. E. (2007). Why Social Work Needs Mapping. Journal of Social Work Education, Volume 43, Issue 2, July 2007, рр. 205-221.

Kerka, S. (2003). Community Asset Mapping. Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education: Trends and Issues Alert 47: 1–2.

Regina, Carla, Ferrara, Candelaria. (2017). Service-learning in Central and Eastern Europe handbook for engaged teachers and students. Сoordinación general de Luz Mariela Avruj ; María Nieves Tapia. 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLAYSS. 86 p.

Kondrashov, O. (2021, January 15). Social Work Education Around the World. Retrieved from: https://krasun.ca/social-work-education-around-the-world

Kondrashov, O. (2020, December 27) Ukrainian Canada. Retrieved from: https://krasun.ca/ukrainian-canada

Lascell, W. A. (2014). Academic Service-Learning Faculty Handbook. State University of New York, Oneonta.

Lightfoot, E., Simmelink, McCleary J., Lum, T. (2014). Asset Mapping as a Research Tool for Community-Based Participatory Research in Social Work. National Association of Social Workers, Volume 38, Number 1 March 2014, зз. 59-64.

Luo, X., Park, W. (2020). Development of a Web-Based GIS Learning Module for Community Asset Mapping to Enhance Service Learning in Social Work Education. International Journal of Librarianship, 5(1), pp. 36-52.

Shahid, M., Vaska, M., Tanvir, C Turin. (2019). Asset Mapping as a Tool for Identifying Resources in Community Health: A Methodological Overview. Journal of Biomedical Analytics. Vol. 2, No. 1. pp. 13-25.

Thapa, J., Tedford, E., Cooper, J. T. Jr., Masterson, J. H. (2016). Bastrop Asset Map Tool Guidebook. Texas Target Communities. Retrieved from http : / /hdl .handle .net /1969 .1 /156579

Vancouver Food Asset Map. (2021, January 15). Retrieved from http://vancouverfoodnetworks.com/vancouver-food-asset-map

Waterman, A. S. (2014). Service-learning: Applications From the Research. Routledge. p. 208.

World Health Organization. (2015). Toolkit on Mapping Legal, Health and Social Services Responses to Child Maltreatment. Retrieved from: http://www.socialserviceworkforce.org/resources/toolkit-mapping-legal-health-and-social-services-responses-child-maltreatment

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-02

Як цитувати

Кокоячук , Ю., & Криницька, І. . (2021). СУСПІЛЬНО ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ (НА ПРИКЛАДІ СТВОРЕННЯ ASSET-КАРТИ). Social Work and Education, 8(1), 51–65. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.1.4.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION