Підготовка майбутніх соціальних працівників до волонтерської діяльності

Автор(и)

  • Оксана Кравченко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань, Україна https://orcid.org/0000-0002-9732-6546
  • Наталія Коляда Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань, Україна https://orcid.org/0000-0001-7743-7831
  • Інна Гончар Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань, Україна https://orcid.org/0000-0002-4316-8650

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.3

Ключові слова:

волонтерська діяльність, студенти, соціальна робота, заклади вищої освіти, внутрішньо переміщені особи, гуманітарна допомога, психологічна підтримка, Збройні сили України, воєнний стан, громадянська відповідальність

Анотація

У статті досліджено роль волонтерської діяльності у закладах вищої освіти України в умовах повномасштабної війни, розпочатої Російською Федерацією 24 лютого 2022 року. Висвітлено основні напрями та форми залучення університетських спільнот – студентів, викладачів, співробітників і випускників – до волонтерських ініціатив, спрямованих на підтримку Збройних сил України, внутрішньо переміщених осіб та постраждалих громад. Проаналізовано досвід чотирьох закладів вищої освіти: Волинського національного університету імені Лесі Українки, Донецького національного університету імені Василя Стуса, Національного університету «Острозька академія» та Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. Визначено дві моделі організації волонтерської роботи у ЗВО – централізовану (через створення гуманітарних та волонтерських центрів і штабів) та децентралізовану (на рівні факультетів і студентських груп). Особливу увагу приділено діяльності Волонтерського центру НаУОА та Гуманітарного штабу НЮУ, які координують збір і розподіл гуманітарної та мілітарної допомоги, взаємодіють із громадськими, благодійними й міжнародними організаціями. Розкрито значення ініціатив, спрямованих на психологічну підтримку студентів, викладачів, військових і переселенців, включно із залученням іноземних фахівців та онлайн-консультацій. Доведено, що волонтерство у ЗВО сприяє формуванню професійних компетентностей майбутніх соціальних працівників, розвитку соціальної відповідальності, стійкості до кризових ситуацій і зміцненню демократичних цінностей у суспільстві. Результати дослідження можуть бути використані для удосконалення системи підготовки фахівців соціальної сфери та інтеграції волонтерських практик у виховну роботу університетів.

Біографії авторів

Оксана Кравченко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Наталія Коляда, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, м.Умань

Інна Гончар, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, м.Умань

Посилання

Голубенко, Т. (2018). Волонтерство як інструмент соціального виховання студентської молоді в умовах вищого навчального закладу. Соціальна робота. Соціальна педагогіка, (11), 151–157. [Golubenko, T. (2018). Volunteering as a tool for social education of student youth in a higher educational institution. Social work. Social pedagogy, (11), 151–157]. [in Ukrainian].

Карпенко, О. Г. (2006). Теоретико-методологічні підходи професійної готовності фахівців соціальної роботи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 4, 47–53. (Серія 11 «Соціологія. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Управління»). [Karpenko, O. G. (2006). Theoretical and methodological approaches to the professional readiness of social work specialists. Scientific journal of the National University named after M. P. Dragomanov, 4, 47–53. (Series 11 “Sociology. Social work. Social pedagogy. Management”)] [in Ukrainian].

Мигович, І. І., & Лукашевич, М. П. (2002). Теорія і методи соціальної роботи: Навчальний посібник. Київ. [Mygovich, I. I., & Lukashevych, M. P. (2002). Theory and methods of social work: Textbook. Kyiv]. [in Ukrainian].

Поліщук, В. (2013). Роль волонтерської практики в процесі професійної підготовки майбутніх соціальних працівників. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, (29), 153–157. [Polishchuk, V. (2013). The role of volunteer practice in the process of professional training of future social workers. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social Work, (29), 153–157]. [in Ukrainian].

Зверєва, І. Д., Безпалько, О. В., Марченко, С. Я., та ін. (2004). Соціальна робота в Україні: Навчальний посібник (за заг. ред. І. Д. Зверєвої, Т. М. Лактіонової). Київ: Центр навчальної літератури. [Zvereva, I. D., Bezpalko, O. V., Marchenko, S. Ya., et al. (2004). Social Work in Ukraine: Textbook (ed. by I. D. Zvereva, T. M. Laktionova). Kyiv: Center for Educational Literature]. [in Ukrainian].

Капська, А. Й. (Ред.). (2001). Технологізація волонтерської роботи в Україні у сучасних умовах. Київ.7. Сидорук, Т. (2024). [Kapska, A. Y. (Ed.). (2001). Technologization of Volunteer Work in Ukraine in Modern Conditions. Kyiv.7. [in Ukrainian].

Волонтерські ініціативи українських ЗВО в умовах повномасштабної російсько-української війни: Аналітична записка. [Sydoruk, T. (2024). Volunteer initiatives of Ukrainian higher education institutions in the conditions of a full-scale Russian-Ukrainian war: Analytical note]. [in Ukrainian]. https://api.home.ednannia.ua/upload/kch/24/02/09/%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B0_%D0%A1%D0%98%D0%94%D0%9E%D0%A0%D0%A3%D0%9A_PDF.pdf

Керівниця волонтерського центру Острозької академії: "Взаємо-допомога, здатність до емпатії людей яскраво проявились за час воєнного стану". [Head of the volunteer center of the Ostroh Academy: "Mutual assistance, people's ability to empathize were clearly manifested during martial law." https://www.oa.edu.ua/ua.info/news/2022/19-05-03 [in Ukrainian]. https://www.oa.edu.ua/ua.info/news/2022/19-05-03

Штаб гуманітарної допомоги Університету продовжує підтримувати працівників Університету та їх ciм'ї. [The Humanitarian Assistance Headquarters of the University continues to support the University employees and their families]. [in Ukrainian]. https://nlu.edu.ua/volonterskyj-ruh/shtab-gumanitarnoyi-dopomogy-universytetu-vchergove-nadav-dopomogu-praczivnykam-ta-yih-simyam/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-02

Як цитувати

Кравченко, О., Коляда, Н., & Гончар, І. (2025). Підготовка майбутніх соціальних працівників до волонтерської діяльності. Social Work and Education, 12(3), 332–343. https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.3

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK